Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Spoorwegen

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Tunnelbouw in de bergen.
 Bericht Geplaatst: 27 jun 2019, 13:55 

Mijn eerste post hier, dus als ik iets fout doe: bij voorbaat mijn verontschuldiging.

In 1890 werd de Sauschwänzlebahn in gebruik genomen.
Hierin komen een aantal spectaculaire tunnels voor.
Afbeelding
(Bron Wikicommons CC-BY-SA )
Zie ook hier en hier.

Nu vroeg ik me af hoe kan men tijdens de constructie in de gaten houden dat men de juiste bocht en stijging aan houdt en op het juiste punt uitkomt
of op het juiste punt de tunnel die vanaf de andere zijde begint ontmoet?

Een soortgelijk probleem treft men bij het tunnelgedeelte van de Bayerische Zugspitzbahn anno 1930.
Afbeelding
(Bron Wikicommons CC-BY-SA )
Niet alleen zit men ook daar met het nodige bochtenwerk maar tevens begon men van vijf punten uit (begin en eind plus 3 'Tunnelfenster') te werken.
Op 4 plaatsen moest men elkaar dus binnen een bepaalde marge ontmoeten.

Het is me bekend dat men eerst een krappe tunnel uithakte en bij het verruimen van de tunnel kleine afwijkingen kon wegwerken.
Het corrigeren van grote(re) afwijkingen zou echter onnodig veel extra werk geven en misschien zelfs de constructie in gevaar brengen, lijkt me.

Dus hoe loste men dat koers houden op?

Titel: Re: Tunnelbouw in de bergen.
 Bericht Geplaatst: 27 jun 2019, 14:43 

Meten is weten. Dat was vroeger al zo en dat is nog steeds zo. Zij het dat wij nu, bovengronds, met goede GPS signalen veel kunnen doen. In het verleden ging het gewoon met de middelen die men toen ten dienste stond. Passer en liniaal zulle wel veel gebruikt zijn in die tijd.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 27 jun 2019, 21:34 

Goede GPS signalen zal men IN een berg niet hebben.
In een 'Klamm' zijn ze soms al ernstig verstoord.
Maar goed, dat men moest passen en meten is me bekend.
Maar hoe?

Bericht Geplaatst: 29 jun 2019, 08:56 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Ik snap wel wat Pieter bedoelt. Op de tekentafel kun je met lineaal en passer een heleboel. Maar al hakkende binnen in een berg de juiste boog en stijging namaken aan de hand van een tekening is een heel ander verhaal. Inderdaad, hoe doe je dat en met wat voor hulpmiddelen.

Hier al vaker geweest of misschien voor het eerst? Deel ook jouw spoorse belevenissen op dit forum! Registreer je en kom ook meedoen!

Bericht Geplaatst: 29 jun 2019, 13:51 

Driehoeksmetingen en waterpassingen.
Voordat de GPS in opkomst kwam (circa 1995 / 2000), werd er volop gebruik gemaakt van driehoeksmetingen en waterpassingen om terreinen in kaart te brengen. Op basis van deze metingen werd het ontwerp gemaakt. (horizontaal en verticaal alignement). Met driehoeksmetingen, meetkettingen e.d. werd de richting in de berg bepaald / uitgezet. De moderne tunnelbouwers werken volgens hetzelfde principe, alleen met modernere spullen.

Bericht Geplaatst: 29 jun 2019, 18:22 

Bedankt voor de reactie.

Tja, en om dat uitzetten gaat het nu net.
Zo lang je in een rechte lijn door moet, kan je door het opstellen van een kijker, lichten, vizieren e.d. wel voor uit.
Van twee kanten van de berg tegelijk werken, geeft dan al zekere risico's, maar die zijn waarschijnlijk wel aanvaardbaar.
Nu kan je misschien ook met geknikte rechte lijnstukken werken, maar met elke knik loopt men het risico dat er een afwijking optreedt.
Door het boren/hakken van vertikale schachten kan men niet alleen het transport van materiaal en lucht bespoedigen maar ook de loop van de tunnel controleren.
Maar is dat genoeg?
Bochten van meer dan 90 graden en van uit vijf verschillende punten een tunnel gaan uithakken, lijkt me vragen om problemen.

Bericht Geplaatst: 30 jun 2019, 10:42 
Gebruikers-avatar

in het boek Gotthard Mythe en werkelijkheid van WH van den Dool staat beschreven hoe de tunnelbouw plaatsvond. het gaat te ver om hier bijna 20 pagina's over te typen maar in hoofdstuk 4 gaat het er uitgebreid over. Richttunnels, boren, dynamiet, (bijna) rampen, verschillende steensoorten en ga zo maar door. Wellicht dat dit interessante boek meer antwoorden geeft

Afbeelding

Bericht Geplaatst: 30 jun 2019, 13:37 

Bedankt!
Ik zal eens kijken of ik daar (of aan een Duits equivalent) aan kan komen.

Bericht Geplaatst: 30 jun 2019, 14:03 

Ik heb vandaag even geen tijd maar mogelijk heb ik online iets gevonden.
Het lijkt veel belovend, dus ik wil het U niet langer onthouden.

Zie: http://www.alpentunnel.de/10_Epochial/3 ... essung.htm

Bericht Geplaatst: 30 jun 2019, 19:34 

Ook interessant: https://link.springer.com/referencework ... 900-2_21-1

In principe is er niet zo een groot verschil tussen vroeger en nu.
Men gebruikt lichtstralen, richtpunten en kijkers en moet veel meetkundige berekeningen uitvoeren.
Ook de problemen zijn gelijk. Behalve normale fouten en afwijkingen vormen diepe dalen tussen grote hoge bergen ook nog steeds een probleem.
Ze bemoeilijken het uitpassen en het waterpas stellen van de apparatuur. Grote bergmassa's be√Įnvloeden schietloden en libellen in waterpassen.....
Een verschil is echter dat men vroeger met een precisie instrument naar een doel(licht) keek. Nu straalt men met een laserstraal naar het doel.

Veel leesplezier.

Bericht Geplaatst: 05 aug 2019, 07:20 

In die tijd had men al theodolieten. Een theodoliet is een optisch instrument om horizontale en verticale hoeken op te meten. Samen met een baak zijn dan afstanden en hoogtes op te meten. Tegenwoordig wordt in dit soort projecten meestal gebruikt gemaakt van lasertechniek.

Bericht Geplaatst: 25 okt 2019, 09:29 

Traxx schreef:
In die tijd had men al theodolieten. Een theodoliet is een optisch instrument om horizontale en verticale hoeken op te meten. Samen met een baak zijn dan afstanden en hoogtes op te meten. Tegenwoordig wordt in dit soort projecten meestal gebruikt gemaakt van lasertechniek.

Klopt, maar volgens mij wordt het basis meet raster nog steeds op dezelfde manier opgezet, dwz over de bergen heen.
Alleen nu met laser ...

Bericht Geplaatst: 25 okt 2019, 09:41 

pieter53 schreef:
Bedankt voor de reactie.

Tja, en om dat uitzetten gaat het nu net.
Zo lang je in een rechte lijn door moet, kan je door het opstellen van een kijker, lichten, vizieren e.d. wel voor uit.
Van twee kanten van de berg tegelijk werken, geeft dan al zekere risico's, maar die zijn waarschijnlijk wel aanvaardbaar.
Nu kan je misschien ook met geknikte rechte lijnstukken werken, maar met elke knik loopt men het risico dat er een afwijking optreedt.
Door het boren/hakken van vertikale schachten kan men niet alleen het transport van materiaal en lucht bespoedigen maar ook de loop van de tunnel controleren.
Maar is dat genoeg?
Bochten van meer dan 90 graden en van uit vijf verschillende punten een tunnel gaan uithakken, lijkt me vragen om problemen.

Toch lukte dat 100+ jaar geleden al, getuige de metingen voor de diverse Alpentunnels.
Simplon tunnel:
20 km, van 2 kanten beginnen en dan op 202 (H) resp. 87 (V) milimeter van elkaar uitkomen.

Lotschberg tunnel:
Waar men een omweg moest maken omdat men in een rivierbedding terecht kwam waardoor de zaak instorte en 25 arbeiders levend werden begraven (slechts 1 geborgen).

En niet te vergeten het meesterwerk van de Gotthard Basistunnel, die men niet alleen vanuit de 'koppen', maar ook op 2 punten van binnenuit heeft gegraven ....

Als voormalig cartografisch tekenaar maak ik in mijn gedachten dan ook een hele diepe buiging voor de landmeters, vooral voor die van eind 1800/begin 1900

Bericht Geplaatst: 25 okt 2019, 09:42 

pieter53 schreef:
Bedankt!
Ik zal eens kijken of ik daar (of aan een Duits equivalent) aan kan komen.

Ik denk dat ze op beurzen nog wel te vinden zijn, bij de uitgever uitverkocht.

Bericht Geplaatst: 25 okt 2019, 21:52 

pieter53 schreef:
Ik heb vandaag even geen tijd maar mogelijk heb ik online iets gevonden.
Het lijkt veel belovend, dus ik wil het U niet langer onthouden.

Zie: http://www.alpentunnel.de/10_Epochial/3 ... essung.htm

Ben er snel even door heen gelopen, zeer interessante site ...

Bericht Geplaatst: 25 okt 2019, 21:54 

Inderdaad.
Met die site en wat denkwerk komt men er wel zo een beetje uit hoe het in zijn werk gaat.
Alleen de precisie die men kon bereiken blijf ik verbazend vinden!

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Forumoverzicht » HISTORIE » Historie Spoorwegen