Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » FOTO RUBRIEKEN » Fotografie

Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Bericht
 Titel: Re: Hulp nodig bij aanschaf nieuwe camera.
 Bericht Geplaatst: 24 okt 2013, 13:45 

Ik kwam dit topic toevallig tegen, maar ben dus ook op zoek naar een nieuwe camera. Ik had al besloten dat het een DSLR zou worden en uiteindelijk heb ik er drie gevonden die binnen mijn budget passen: de Nikon D3100 met kitlens, Nikon D3200 óf met kitlens 18-105mm óf met aparte (tweedehands) lens of de Canon 1100D (nog onzeker over de lens).

Lenzen zijn er genoeg voor zowel de Nikon's als de Canon's, geld niet helaas. Ik denk dat Dewey ook vooral op zoek gaat naar de beste allround lens (en dat is niet altijd de kitlens) en daar eerst mee aan de slag gaat voor hij gaat investeren in betere en duurdere objectieven.

Ik wacht de release van de Nikon D3300 af. Misschien is Canon dan ook met wat nieuws gekomen en misschien dalen de prijzen van de D3100 en de D3200 nog wel wat (de prijs daalt al per kwartaal, zie price watch bij Tweakers). Ook moet ik nog sparen natuurlijk :lol:.

Veel succes met je keuze Dewey, en de tips hier zou ik zeker van harte nemen.

NB: als je je keuze hebt gemaakt, deel je dan ook nog even je ervaringen hier?

Bericht Geplaatst: 24 okt 2013, 20:12 

Hallo Brian,

Heb vandaag even bij een winkel de camera's waar ik tussen twijfelde (Canon EOS 1100D en Nikon D3100) in mijn handen gehad. De prijs die de winkel ervoor had gezet maar even genegeerd, maar ik vond zelf de Nikon lekkerder in de hand liggen en vond ik ook qua display enzo fijner. Zit zelf ook met het probleem van geld. Heb alleen wel geluk dat ik over een maandje jarig ben en ook kerst eraan komt. Kan desnoods nog wel tot 2014 wachten als dan de prijzen dalen.

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 24 okt 2013, 20:25 

Hoi Dewey,

Je bent 1 stap verder dan ik, moet binnenkort ook nog even naar de MM o.i.d. :)

Je verjaardag en kerst komen wel als geroepen, da's mooi haha. Mijn verjaardagsgeld is allang weer gespendeerd en met kerst hoop ik ook mijn budget aan te vullen. Ook een baantje zou erg prettig zijn, maarja ben pas 14..

Ken je trouwens andere spotters met een DSLR waarvan je een keer mag ervaren hoe het is om te spotten met een spiegelreflex? A.d.h.v. de exif van je recenste foto's zie ik dat je ook nog met een compact bezig bent namelijk.

Gefeliciteerd alvast :lol:

Bericht Geplaatst: 24 okt 2013, 22:36 
Moderator
Gebruikers-avatar

Je kan ook eens denken aan een gebruikte camera.
Refoto in dedemsvaart biedt vaak mooie body's aan.
Wat betreft nikon is een D60 om te starten een goede keuze. Ca 150,- en je heb er wel eentje.
En besteed de rest van budget aan een goede lens. Maar de 18-55 is al een topper op zich.
Zelf heb ik een "oude" afgeragde D200. Maar wel met knappe lenzen. En ben zeer tevreden met mijn maaksels.
Ook D80, D3000 en de D5000 zijn oudere maar prima camera s.

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?

Bericht Geplaatst: 25 okt 2013, 15:50 

Veel fotografen hebben het motto: Investeer niet in de body, maar investeer in de lenzen. De lenzen zorgen voor het grootste belang van je foto, je body is een soort "bijzaak".

Zelf ben ik een enorme fan van Canon, en wil inmiddels niet meer anders. Maar dat is een persoonlijke mening, want Nikon is ook wel goed. Juist omdat ik al een paar leuke lenzen heb, is het voor mij niet meer financieel voordelig om naar Nikon over te stappen. Dus voordat je een merk kiest, weet waar je aan begint, en meestal blijf je ook bij dat merk.

Bericht Geplaatst: 25 okt 2013, 18:20 

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de Nikon D3100 + kitlens en om dan later de Nikon AF-S 55-200mm lens aan te schaffen. Alleen als ik het goed heb zit in de body van deze camera geen mechanisme dat de lenzen scherp stelt. Klopt dit? Dit mechanisme moet dan in de lens zelf zitten denk ik dan. Zorgt dit ervoor dat lenzen ook veel duurder zijn? Heeft de Canon EOS 1100D wel zo'n dergelijk mechanisme? Ook is de maximaal iso-waarde van de Nikon 12800 en die van de Canon "maar" 6400. Geeft dit problemen/voordelen?

Brian ik kan je dan ook aanraden als je twijfelt tussen een aantal camera's ga dan gewoon naar de dichtstbijzijnde winkel en "voel" de camera's gewoon. Om je vraag te beantwoorden: Ik ken geen andere spotters, die ik regelmatig zie, met een DSLR.

Bericht Geplaatst: 25 okt 2013, 18:21 

The_Knitter schreef:
Veel fotografen hebben het motto: Investeer niet in de body, maar investeer in de lenzen. De lenzen zorgen voor het grootste belang van je foto, je body is een soort "bijzaak".
Het is niet de lens die het grootste belang in de foto heeft maar de mens die op de knop drukt. Daarna komt de lens, helemaal mee eens.

Bericht Geplaatst: 25 okt 2013, 19:55 

Qua hardware dan, inderdaad. Al is je camera-apparatuur nog zo goed, maar als je niet weet hoe je camera werkt (en dus ook hoe je het beste motief zoekt en dergelijke), helpt je camera er echt niet bij.

Bericht Geplaatst: 26 okt 2013, 01:57 

Hoi Dewey,

Vandaag in een portugese elektronicagigant genaamd Worten de D3200, D3100 en 1100D eens vast kunnen houden. De 1100D voelt erg goedkoop en onprettig aan voor mij dus die heb ik laten vallen (figuurlijk dan he :lol: ), maar de keuze tussen de D3200 en de D3100 is voor mij nog steeds best moeilijk.

Ze voelen hetzelfde aan in mijn hand en ook bij beide bodies kan ik goed bij de knoppen e.d., dus het gaat vooral om de specificaties van het body, m.a.w. ben ik content met de limieten van de D3100 tegenover de D3200?
Waarschijnlijk wel en waarschijnlijk ga ik dan ook voor de D3100 met de 18-55mm kitlens, om vervolgens te zien hoe het loopt en wat ik graag verder wil.

Over het scherpstelmechanisme: de D3100 beschikt inderdaad niet over de mogelijkheid om automatisch scherp te stellen, dus moet je lens dat kunnen. De lenzen die dit kunnen hebben de titel AF-S in hun naam staan. Een lens zonder deze benaming (normale AF lens bijvoorbeeld) kan je wel gebruiken maar zonder de mogelijkheid tot AF, alleen handmatig dus.

De max. isowaarde van de D3100 is overigens zonder boost ISO 3200. Je kunt de ISO boosten naar ISO 12.800 maar hou wel rekening met de ruis die je krijgt bij zulke hoge waarden.

Ik heb overigens een leuk tijdschriftje in het duits liggen over Nikon (D)SLR's. Is vooral een snelstartgids waarin alles uitgelegd wordt (vaak wordt de D3100 als voorbeeldcamera gebruikt dus dat komt mooi uit) en met vanalles goed uitgelegd (ook basics zoals sluitertijden, diafragmas en isowaarden). Ik ben er nu nog in aan het lezen en als je Duits een beetje verstaat zou ik het zeker ook kopen. Het heet volgens mij 'The Ultimate Nikon SLR Handbook'.

PS: ik mag onderhand wel een cursus samenvatten gaan doen zeg :roll:

Bericht Geplaatst: 26 okt 2013, 21:10 

Hallo Brian,

Ik had hetzelfde met de 1100D. Vind vooral de knop om af te drukken erg onprettig. Duits is geen probleem. Woon 200 meter van de grens haha. Bedankt voor de tip!

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 18 jan 2014, 20:00 

Uiteindelijk samen de hulp van een kennis die vooral tropische vogels fotografeert een keuze gemaakt. Voor die hobby moet je vaak aardig wat lopen met je camera om je nek en snel handelen. Nou valt dat bij onze hobby wel mee, maar er zijn toch situaties waar dit wel van toepassing is.

Een lichte camera met 1 à 2 lenzen waarmee je heel compleet bent zou dus het mooiste zijn. Mijn keuze viel op de Nikon D3100 met de kitlens en later de 55-200 VR lens aan te schaffen.. Nu heeft de kitlens een optische zoom van 3 keer. Nu ben ik al wat aan het zoeken geweest, maar ik kan dat niet voor de 55-200 vinden. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

Ik denk dat deze combinatie als beginner genoeg moet zijn. Wat denken jullie?

Groeten Dewey

Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » FOTO RUBRIEKEN » Fotografie