Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » FOTO RUBRIEKEN » Fotografie

Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Titel: Hulp nodig bij aanschaf nieuwe camera.
 Bericht Geplaatst: 19 aug 2013, 17:53 

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. De camera die ik nu gebruik is aardig beperkt voor het fotograferen van treinen doordat o.a. de sluitertijd niet aan te passen is. Nu was ik dus zelf op het internet aan het zoeken geweest naar camera's die aan mijn eisen voldoen ( handmatige instellingen o.a. ), maar ook binnen mijn budget passen. Ik ben 15 jaar oud dus dat budget is niet groter dan 250 euro. Ik kwam zelf uit op de PANASONIC LUMIX DMC-FZ62, PANASONIC LUMIX DMC-TZ35 BLACK en de CANON POWERSHOT SX500 IS. Is er iemand op dit forum die misschien zelf zo'n camera heeft en zijn/haar ervaringen met mij wil delen of dat iemand zelf ook een camera heeft aangeschaft binnen dit budget en daar zijn ervaringen over wil delen?

Alvast bedankt!

Titel: Re: Hulp nodig bij aanschaf nieuwe camera.
 Bericht Geplaatst: 19 aug 2013, 20:08 
Moderator
Gebruikers-avatar

De Canon lijkt me wel wat, maar dat komt zuiver omdat ik nogal een Canon Fan ben :D

Snel even naar de specificaties gekeken, handmatige belichtingstijd en diafragma, dus geschikt.
Hou daarbij de ISO zo laag mogelijk (100) dan levert hij zeker nette opnames.

Al hoewel je nu reeds op het SF geplaatste opnames ook zeker niet slecht zijn, maar bij minder weer krijg je inderdaad snel problemen als je de sluitertijd niet vast kan zetten, maar vaak zit er bij eenvoudige toestellen wel een sportstand op, welke ook wat sneller is.

Gr Peter

Bericht Geplaatst: 19 aug 2013, 20:55 

Hallo Peter,

Ik had zelf ook een lichte voorkeur voor de Canon. Ook mede door de prijs. Hij is iets goedkoper en voldoet aan mijn eisen. Bedankt voor je reactie! Kom zo weer wat verder.

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 19 aug 2013, 22:51 

Ook de Lumixen zij zeer goed in de klasse. Als je daar voor een redelijke prijs aan kan komen zou ik daar zeker voor gaan. Vooral in de hogere iso waarden zijn ze redelijk ruis vrij.
Als professioneel fotograaf heb ik de mazzel met een Nikon D4 molensteen om mijn net te lopen, maar in mijn vrije tijd heb ik een al wat oudere Lumix TZ-10.
Wat wel jammer is, is dat alle genoemde camera's geen optische zoeker hebben. Zeker op zonnige dagen met de zon in je rug ga je dat missen. wellicht een idee om even door te sparen? Voor een 100 euro meer heb je bv een nikon 3100 set, en dan heb je een full spiegelreflex waar je ook later andere objectieven op kan zetten.

Bericht Geplaatst: 20 aug 2013, 12:42 

Hallo Frank,

Allereerst bedankt voor je reactie. Zou ik mogen vragen wat een optische zoeker nou precies in houdt? Ik heb zelf wel een idee, maar weet niet zeker of dat wel klopt.

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 20 aug 2013, 13:12 
Moderator
Gebruikers-avatar

Een gewone zoeker, om doorheen te kijken. Je hoeft dan dus niet op het beeldscherm te kijken. Is nog een beetje uit de anaoge foto- en dia tijd, toen er nog geen schermpjes waren.

Ik heb oa. een Canon G12, deze heeft ook een optische zoeker echter gebruik ik nooit, immers het beeldscherm is zo scherpe en helder, ook bij zeer zonnig weer.
Tevens geeft een optische zoeker vaak niet geheel aan wat er op de opname komt, dat is vooral lastig als iets dicht bij de rand van de opname er toch op moet, of juist niet....

Bij bv de Media Markt en BCC kan je vaak de toestellen uitgebreid in de hand nemen, zonder dat er een hijgende verkoper nerveus naast je staat te doen. Gewoon eens uitgebreid kijken hoe het toestel in de hand ligt en werkt.

Gr Peter

Bericht Geplaatst: 20 aug 2013, 14:08 

Hallo Peter,

Dan was mijn idee van wat een optische zoeker was wel correct. Ik gebruik een optische zoeker nu ook niet ( mijn camera heeft er geen ), maar volgens velen is het wel handig voor het fotograferen in het donker. Ik kom nu zelf al een heel stuk verder. Als ik er niet uit kom zal ik mijn vraag hier wel weer stellen. In ieder geval bedankt!

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 20 aug 2013, 20:25 

De optische zoeker geeft meestal iets van ~ 95% weer van wat er vastgelegd wordt.
Zelf doe ik altijd de optische zoeker gebruiken, want ik merk toch wel vervormingen / afwijkingen op het beeldscherm.

Persoonlijk zou ik zelf voor een Canon gaan, maar de Lumix'en zijn ook goed.

Voor nachtfotografie -> langere sluitertijden, dus dan redt je het met de optische zoeker alleen niet. Dan heb je ook een statief nodig. En dan nog geef ik de voorkeur aan de optische zoeker en gebruik ik het scherm niet, maar juist met fotografie van een statief kan een beeldscherm handig zijn, maar dat is je eigen voorkeur.

Bericht Geplaatst: 21 aug 2013, 17:09 

Een optische zoeker lijkt me wel een handige extra, maar om er echt extra veel geld voor te gaan betalen vind ik het eigenlijk onnodig. Ik zal wel even bij de mediamarkt of iets dergelijks gaan kijken naar camera's. Is toch anders dan plaatjes en specificaties op internet. Ik heb zelf al een statief, maar gebruik hem eigenlijk nooit. Zou na de aanschaf van een nieuwe camera opeens weer tot nut gaan komen. Bedankt voor je reactie!

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 21 aug 2013, 22:29 

Ik gebruik het lcd scherm eigenlijk alleen maar om het plaatje even snel terug te kijken, Bij een optische zoeker bij een spiegelreflex kijk je immers ook door de lens en heb je geen last van een hinderlijke lichtval. Ook heb je de camera dichter tegen je lichaam aan, je hoeft niet van een afstandje op je scherm te kijken, wat m.i. de stabiliteit ten goede komt. Maar goed ik kom dan ook uit de analoge fotografie en daar keek je altijd door een zoeker en het is me zo aangeleerd, net zo goed als zelf sluitertijden en diagragma's instellen en meten met een externe belichtings meter.
Zo heeft deze ouwe zak het ook nog steeds over DIN, i.p.v. ASA of ISO als ie het over film gevoeligheden heeft en is een dia geschoten op omkeer film :-)

Bericht Geplaatst: 12 okt 2013, 10:37 

Hallo,

Mijn keuze is gevallen op NIKON D3100 + 18-55 VR LENS. Deze past binnen mijn budget en voldoet aan alle specificaties. O.a. een optische zoeker wat me eigenlijk toch wel handig lijkt. Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met deze camera? Frank 1964 zei eerder in dit draadje al dat dit een goede optie was, maar zijn er meer mensen die mij wat over deze camera kunnen vertellen?

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 12 okt 2013, 10:56 
Moderator
Gebruikers-avatar

Dat is een hele leuke en ook goede camera. Zeker in die prijsklasse erg goed.
De lens 18-55 is ondanks dat hij erg plastic is, van een uitstekende kwaliteit.

Ga er veel mee oefenen zou ik zeggen. Eerst maar eens een tijdje op de "P"-stand.
De P van Probleemloos foto's maken. Kijk wel wat je gaat fotograferen, een rijdende trein met 120 km/uur vraagt om andere sluitertijden dan iets wat stilstaat. Daar kan je bijvoorbeeld het sportprogramma voor gebruiken.

Een mooie latere aanvulling is de 55-200 VR lens. Als je die testen leest is daar geen woord over gelogen.

Wanneer je met statief gaat fotograferen is raadzaam om de VR stand uit te zetten.
Ook dat vindt je allemaal terug in de gebruiksaanwijzing ;-)

Nog een tipje: http://www.kenrockwell.com/nikon/d3100/ ... /index.htm

Veel plezier en we zien graag je foto's op het forum!

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?

Bericht Geplaatst: 12 okt 2013, 12:23 

Is een prima keuze en je zal merken dat je ook met andere lenzen veel plezier zal beleven aan deze camera en ook ga je heel snel het voordeel van wissel objectieven en een optische zoeker onder vinden.
Heel veel fotoplezier met deze aanschaf !!!

Bericht Geplaatst: 12 okt 2013, 13:20 

Bedankt voor de tips. Jullie reactie maakt me nog enthousiaster. Ben een leek wat betreft spiegelreflexcamera's, maar dat moet wel goed komen. Hoop dat ik deze camera nog voor de herfstvakantie in huis heb. Dan kan ik hem gelijk uittesten in Bremen en op de cargo's rondom Onnen.

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 18 okt 2013, 16:53 

Ik was nog even aan het rondkijken en kwam toen ook de Canon EOS 1100D tegen. Zitten in dezelfde prijsklasse, maar aangezien ik een leek ben is mijn vraag zitten er tussen deze camera's nog veel verschil of zijn ze ook qua kunnen hetzelfde?

Groeten Dewey

Bericht Geplaatst: 19 okt 2013, 12:02 

Is ook geen verkeerde camera..... Ik zou zeggen ga ze alle 2 uitproberen en neem de camera die voor jou het lekkerste aanvoelt. Technisch zijn zowel de Canon als Nikon goede producten, maar als Nikon man ga ik je niet beïnvloedden door te zeggen welke je moet nemen, het is jou keuze. Ik ben zakelijk al jaren met Nikon verbonden, maar ook omdat er in het verleden ooit een keuze gemaakt is en je met een heleboel objectieven zit, dan is overschakelen naar een ander merk niet zo handig.
Maar het is mij om het even waar ik mee fotografeer, hoewel ik voor mij persoonlijk Nikon lekkerder in de hand vind liggen dan Canon, maar iemand anders kan daar weer een heel andere mening over hebben.

En ik kan het niet vaak genoeg zeken, verdiep je in de kunst van het fotograferen. Als je dat beheers zal versteld staan wat je al met een mobieltje kan doen :-)

Een collega van mij had altijd een wijze spreuk: Als je niet kan fietsen ligt dat vaak niet aan de fiets.

Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » FOTO RUBRIEKEN » Fotografie