Auteur |
Bericht |
The_Knitter
|
Titel: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 03 jul 2011, 22:29 |
|
|
Hoi,
Ik zit nogal vaak te kloten met de sluitertijden. Dan heb ik het te laag(vaag), dan te hoog (donker) et cetera. Vaak zit het redelijk in de buurt, maar net niet het goede. Hoe bepalen jullie dit?
Sommigen klikken voornamelijk op 1/1000, 1/640 et cetera. Maar ze zijn er ook die op 1/400 klikken.
Wat raden jullie aan, wat kan je het beste kiezen onder omstandigheden (elke omstandigheid is uniek, ik weet het)? Ongeveer een goed beeld helpt mij al veel verder..
Groet, Durk
|
|
|
|
|
The_Knitter
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 04 jul 2011, 22:11 |
|
|
Bedankt voor de erg duidelijke uitleg. Het verteld mij al aardig wat. Meer tips blijven welkom. En ik bewerk foto's achteraf niet (Ja, watermerk erin). Je zal dat dus erg zelden voorbij zien komen bij mij
|
|
|
|
|
GerardvV
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 05 jul 2011, 09:34 |
|
|
Donateur |
|
|
Geregistreerd: 02 nov 2008, 22:42 Berichten: 1577 Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
|
|
|
|
|
Traxx
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 06 jul 2011, 17:08 |
|
|
Rijdende treinen fotografeer ik nooit langzamer dan 1/500 sec. Of ze moeten wel heel langzaam rijden zoals bij het verlaten van een station onder mindere lichtomstandigheden. Onder zonnige omstandigheden levert 1/500 sec bij ISO 100 altijd goede opnamen op. Langs de baan nooit fotograferen lager dan 1/500, anders krijg je gegarandeerd bewegingsonscherpte. Ik probeer treinen tijdens de sluitertijd nooit meer dan ongeveer 8 cm. af te laten leggen. Dat reken je zo uit: de snelheid in km/h vermenigvuldig je met 27,78 en vervolgens met de sluitertijd. Je krijgt dan de afstand tijdens de sluitertijd in cm.
|
|
|
|
|
DannyR
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 06 jul 2011, 18:57 |
|
Geregistreerd: 31 okt 2008, 21:33 Berichten: 101 Woonplaats: Oldebroek
|
Het ligt er ook aan hoe dicht je op de baan staat. Dit zul je zelf moeten inschatten. 1/1000 zit je bij snel rijdend verkeer altijd wel goed.
|
|
|
|
|
The_Knitter
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 06 jul 2011, 19:33 |
|
|
Gister heb ik op 1/1000 gezeten (enorm zonnig weer). Alhoewel een andere spotter zei dat 1/400 het hoogst was wat hij gebruikte. Vandaag bijvoorbeeld foto's gemaakt op 1/320 omdat het een stuk donkerder was.
De modus die ik meestal gebruik is de Tv modus (heb Canon EOS 1000D). ISO zit ik altijd op 1/100 of 1/200. Soms 1/400.
|
|
|
|
|
The_Knitter
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 23 okt 2011, 14:00 |
|
|
Hey,
Nogmaals bedankt voor deze zeer uitgebreide uitleg. Door de te hoge sluitertijden, en daarbij erg lage ISO's, had ik een diafragma van rond de 4.0 altijd. Ik ben toen gaan nadenken, rondneuzen en dergelijke. Ik kwam toen tot de conclusie dat ik fouten gemaakt heb. Maar, van fouten leer je, toch? Zo bekend ben (en was ik toen zeker niet) niet. Iedereen leert steeds weer.
Tegenwoordig probeer ik - als de situatie het toelaat bij rijdende treinen - de diafragma rond de 7 à 9 te krijgen. De ISO, die ik destijds op 200 of 100 had, staat veelal op 400. Nazoeken bewees wel dat de EOS 1000D tot vrijwel ISO 800 ruis niet of nauwelijks heeft. Maar, 400 probeer ik eerst. Stilstaande voorwerpen is de situatie gelijk anders. Daar probeer ik hetzelfde te behalen, of juist beter. Maar een diafragma van boven de 12 is dan wel weer veel, dus dat is ook iets wat ik mijdt, indien mogelijk.
Sinds ik meer op het Diafragma let, zijn mijn beelden scherper in de diepte. Het geheel wordt er alleen maar beter op.
|
|
|
|
|
Pat
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 09 dec 2013, 14:41 |
|
|
Hallo allemaal, Ik had ook even een vraagje, ik heb sinds kort weer een Nikon spiegelreflexcamera. En nu vroeg ik me af in welke stand ik hem het beste kan instellen als er bijvoorbeeld een stoptrein met 100 of 140 km/h op mij af komt gereden? Ik dacht zelf dat ik hem dan het beste op de S stand kan instellen, klopt dat? Alvast bedankt voor het antwoord!
|
|
|
|
|
Traxx
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 10 dec 2013, 06:42 |
|
|
Dat is bij alles wat beweegt zo.
|
|
|
|
|
Martin Geldermans
|
Titel: Re: Sluitertijden: Wat is handig enzo? Geplaatst: 04 jan 2024, 22:18 |
|
|
Ik zet zelf altijd mijn sluitertijd (Tv op Canon) vast en laat mijn camera het diafragma kiezen. Meestal staat hij dan op 1/640. Sinds kort heb ik echter een nieuwe camera, die meer detail fotografeert en op diverse forums wordt dan aangeraden nog hogere sluitertijden te hanteren, omdat bewegingsonscherpte nog duidelijker wordt.
De snelheid is ook mede afhankelijk van met hoeveel mm op je lens je fotografeert. Maak je een redelijk groothoekig beeld zoals 28 mm, dan zal je snel minder last hebben van bewegingsonscherpte en kan je met een lagere snelheid fotograferen. Zoom je meer in (100 mm of hoger), dan wordt vaak ook je scherptediepte kleiner. Dat plus snelheid maakt dat je dan sneller onscherpe foto's krijgt.
Bij mooi weer zet ik mijn ISO altijd op 100. Bij bewolkt weer al snel 200 of 400. met de nieuwste camera's kun je tegenwoordig ook met een hogere ISO fotograferen zonder veel last te hebben van ruis.
|
|
|
|
|
|