Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL FOTO » Fotografie

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Re: Fotoplekken in Nederland
 Bericht Geplaatst: 17 jun 2009, 09:26 

juniorfotograaf schreef:
Dordrecht-Zuid

Zonnestand: spotplek is te gebruiken de hele dag door, maar niet in alle richtingen. 's Morgens gaat dit wel,
Ook dan kun je maar in 1 richting fotograferen, en wel treinen in de richting Dordrecht/Kijfhoek.
Citaat:
de middag is alleen goed voor verkeer uit Dordrecht. In de zomer kan je hier aan de andere kant van de overweg ook nog fotograferen, al is dit ivm de zonnestand beperkt tot verkeer wat van de Kijfhoek komt.OV: Bereikbaarheid met het ov is simpel. Pak zowel vanuit Lage Zwaluwe of Dordrecht CS elke willekeurige stoptrein en stap uit op station Dordrecht-Zuid. Zorg in elk geval dat je op het perron staat voor de richting Lage Zwaluwe anders klopt de beschrijving niet. Loop het perron af via de trap, sla links af en volg het wandel-/fietspad tot die een bocht maakt naar rechts. Sla in die bocht linksaf. Vervolgens loop je door de straat heen en neemt de 1ste mogelijkheid om rechtsaf te slaan. Aan het eind van dat korte straatje kun je linksaf slaan een doorgaande weg op met flatgebouwen aan weerszijden. Volg deze weg tot die een bocht naar rechts maakt. Er staat dan een soort clubgebouw schuin voor je en er start een fietspad aan je linker hand. Als je in die richting kijkt dan zie je het spoor al liggen en is het een kwestie van het fietspad volgen tot aan de overweg.
Dat kan veel korter. Sla vanaf het perron (maakt niet uit welk perron) rechtsaf en loop onder het viaduct door. Daarna rechts het fietspad op en loop dit uit tot het volgende kruispunt. Dan weer rechts en weer onder een viaduct door en je bent er.

Bericht Geplaatst: 12 jul 2009, 22:34 

Twee punten aan de lijn Leeuwarden-Groningen

Visvliet
Het molentje bij Visvliet aan de weg Sarabos / Oude Dijk (bij fietstunnel).

-openbaar vervoer: Arriva lijntaxi 230 naar Visvliet of Qbuzz lijn 101 naar Stroobos halte Hoendiep NZ. In beide gevallen nog ruim 2 km lopen naar het fietstunneltje. Vanuit Visvliet volg Oude Dijk, vanuit Stroobos volg Sarabos.
-tijdstip: tussen 14-16 uur.
-te zien: Arriva Spurts

Hoogkerk

Suikerfabriek te Hoogkerk met in het suikerseizoen (okt-dec) dikke rookpluimen, het ideale foto punt is op het viaduct in de Johan van Zweden laan.
-openbaar vervoer: lijn 4 stadsdienst Groningen of Arriva lijn 82 naar halte Hoogkerk Zuid A7, dan 10 min. lopen of lijn 8 stadsdienst Groningen naar halte Zuiderweg en dan 3 min. lopen.
-tijdstip: tussen 9-11 uur.
-te zien: Arriva Spurts

Bericht Geplaatst: 10 okt 2010, 12:27 

Ik was zaterdag tussen Putten en Ermelo
OV: omdat ik met de auto was geen idee, de plek ligt halfweg tussen de stations Ermelo en Putten, +/- 2 km lopen.
Auto: Watervalweg in de gemeente Ermelo, er is plek om je auto bij de overweg neer te zetten
Licht: Treinen uit de richting Zwolle van ongeveer 11 uur tot 15 uur.
Treinen uit de richting Amersfoort teveel tegenlicht
Afbeelding

Bericht Geplaatst: 14 aug 2012, 17:39 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Achterdijk, Schalkwijk.

1752

Afbeelding

met leeg materieel richting Utrecht.
17 Augustus 2008.

IC 831

Afbeelding

Achterdijk 17 Augustus 2008
Nummer treinstel niet achterhaald. Als je met film fotografeert heb je een secretaris nodig. :mrgreen:
Zorg altijd dat de voorkant van de trein niet achter een bovenleidingpaal schuilgaat. Bepaal van te voren, waar je de kop van de trein in beeld wilt hebben en "zie dan niet meer om".

Bericht Geplaatst: 08 sep 2012, 16:25 
Gebruikers-avatar

Richting Utrecht vind ik het nog wel wat, maar richting Den Bosch ben ik er niet overtuigt van...

Bericht Geplaatst: 06 apr 2013, 17:10 
Gebruikers-avatar

Momenteel is mijn meest favoriete spotplek, de Hanzeboog bij Zwolle.
Het is een prachtige rode spoorbrug waar de treinen van de Hanzelijn en de treinen vanaf Utrecht via deze brug Zwolle binnenkomen.

Aan de andere kant bij Hattem zie je de treinen richting Utrecht en Amsterdam van de brug af komen.
De treinen naar Utrecht gaan dan door een dive-under onder de Hanzelijn door.
Dit prachtige plekje is te vinden aan de Weerdweg.

Wat ik nu nog zoek...

Ik zoek een echte Nederlandse spotplek, dus bijv. weilanden met slootjes, tulpenvelden en een molen lijkt me ook wel leuk voor op de foto/video.
Weet iemand een mooie plek?

Kijk eens op mijn eigen website: http://www.hijstrein.nl, voor foto's en video's van treinen op de mooiste plekken van Nederland!

Bericht Geplaatst: 08 apr 2013, 11:14 
Activiteitenteam

Echt Nederlands...? Weilanden en slootjes o.a. veel in het Groene Hart (baanvak Woerden-Leiden springt er uit, incl. een paar molens, helaas weinig boeiende treinen), bollenvelden, nou ja, rond de Keukenhof natuurlijk ( baanvak Leiden-Haarlem, ook wel langs de Schiphollijn) maar ook in de kop van Noord Holland (o.a. Bovenkarspel Flora, de naam zegt het al, mooi in combinatie met een molen maar ook hier alleen treinstellen). Weet niet of de tulpen hun kop al boven de grond hebben maar vorige week wel de eerste velden met narcissen in bloei gezien. Houd er rekening mee dat op het moment dat de meeste bloemen op hun mooist zijn de bloem er af gesneden wordt. Typisch 'Hollands' is natuurlijk ook de Zeeuwselijn met dijken, akkers, boomgaarden en lange bomenrijen. Jammer van de overkill aan VIRM maar gelukkig ook steeds meer goederentreinen naar de Sloe. Friesland, Groningen, plat als een pannenkoek maar met oog voor het detail zeker een mooi gebied. Keus genoeg zou ik zeggen...

Gr, Vas

Bericht Geplaatst: 08 apr 2013, 11:33 

Een molen kun je bijvoorbeeld vinden bij Lisse. Neem wel geschikt schoeisel mee want het kan daar nogal drassig zijn, je moet een flink stuk door het weiland lopen om er te komen. Langs de Betuweroute vind je bij Giessendam een mooi ochtendpunt met een molen. Kadert wel wat lastig in met die kort op elkaar staande bovenleidingmasten. In Zevenaar staat ook een molen, geschikt voor treinen richting Arnhem. In Wijhe heb je een mooi fotopunt voor de ochtend bij de overweg in de Raalterweg met een molen. In de buurt van Broerdijk aan de SHM-lijn staat een mooie kleine molen. Voor tulpen moet je zijn in de regio Hillegom/Vogelenzang maar zoals Vasco al zegt is de periode dat ze er mooi bij staan maar kort.

Bericht Geplaatst: 08 apr 2013, 17:23 
Gebruikers-avatar

Bedankt, ik weet nu genoeg.
Het maakt mij niet echt uit welke treinen er rijden, de virm is een heel mooi treinstel.
Ik denk dat ik dan richting leiden een keer ga spotten.

Kijk eens op mijn eigen website: http://www.hijstrein.nl, voor foto's en video's van treinen op de mooiste plekken van Nederland!

Bericht Geplaatst: 23 jun 2013, 21:19 

Ik zal één tip geven voor mensen die bij de Hanzeboog willen kijken. Ga niet te ver van de brug af staan. Tegenwoordig zijn er bomen geplant.

Wat ik persoonlijk ook een mooie spotplek vind is Kampen zuid (zie dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=yP-6uvi4_Z4). Het voordeel van Kampen zuid is dat er seinen dicht in de buurt staan en dat je de treinen van ver aan kunt zien komen.

Wat ook een goede spotplek voor wie GTW'tjes wil fotograferen is bij het plaatsje Vilsteren aan het Emmerlijntje tussen Dalfsen en Ommen (zie dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=TWjbWkq1hdU). Het licht is hier absoluut geen probleem. Het beste belichting heb je hier s'ochtens. S'middags zijn de GTW'tjes uit de richting van Emmen ook nog wel te fotograferen. Het enigste punt is dat je hier niet met de auto kunt komen.

Bericht Geplaatst: 18 feb 2018, 10:00 

Hallo,

De IJsselbrug te Zutphen vanaf de dijk in De Hoven. Vanaf het station is het een wandeling van ongv 15 minuten, waarbij je ook over de brug loopt langs het spoor (waar ook verschillende spotters hun foto's maken). Via de Vliegerdijk kun je zo op de de dijk komen. Op de dijk heb je de brug met de torens van Zutphen op de achtergrond.

Afbeelding
foto is de afscheidsrit van Mat '54 op 25-09-2016

Gr, Marcel

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL FOTO » Fotografie