Auteur |
Bericht |
Meesterpeter
|
 |
Titel: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarlem) Geplaatst: 15 maart 2019, 23:14 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
Treinmodernisering Haarlem
Op donderdag 7 maart 2019 bezocht ik na enige jaren van afwezigheid weer eens de Werkplaats Haarlem, in de tussentijd voorzien van de naam : Treinmodernisering Haarlem
Bij Treinmodernisering Haarlem werkten voor enige jaren rond de 1000 werknemers, maar in de afgelopen periode is dit teruggelopen naar ongeveer 800 werknemers. De reden hiervoor is dat dat er gewoon minder groot onderhoudswerk aan treinen wordt uitgevoerd en dat het onderhoud geheel anders is geworden. Veel beroepen zijn dan ook totaal verdwenen zoals bv in de houtbewerking. Ook het vele werk aan de wielbanden wordt snel minder door het overgaan op volwielen. Hiervoor is een compleet computergestuurde montagelijn geplaatst, waardoor veel ambachtelijk handwerk verdwijnt.
Op het moment staat Treinmodernisering Haarlem vol met in grote revisie zijnde VIRM treinstellen. Verder is er nog veel werk te verrichten aan de 50 DDZ motorwagens, welke allemaal (onvoorzien) van nieuwe laagspanningsbedrading moeten worden voorzien. Om de 24 km draad per motorwagen te trekken moeten de motorwagens eerst geheel leeggehaald worden.
Als het werk aan VIRM en DDZ klaar is, is het erg onzeker hoe het verder gaat met Treinmodernisering Haarlem. Immers er is ondertussen zoveel nieuw en onderhoudsarm materieel ingestroomd dat er weinig groot onderhoud voor de komende jaren te doen is............
Treinmodernisering Haarlem is de laatste jaren omgebouwd tot een zeer moderne werkplaats, de monteurs werken zeer ARBO verantwoord en het is er kraak schoon. Nergens meer gammele ladders tegen materieel, alles staat tussen bordessen in, waarvan uit het makkelijk en veilig werken is.
Veel kijkplezier, waarin VIRM, DDZ en SNG (*) voorbij komen in verschillende stadia van onderhoud.
Peter
(*) foto's worden de komende periode geplaatst
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 15 maart 2019, 23:16 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
.
Bijlagen: |

20190307_131407-SF.jpg [ 135.72 KiB | 2138 keer bekeken ]
|

20190307_132934-SF.jpg [ 126.37 KiB | 2138 keer bekeken ]
|

20190307_133014-SF.jpg [ 131.68 KiB | 2138 keer bekeken ]
|
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 20 maart 2019, 22:43 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
Bij de foto's:
Foto 1: DDZ motorwagen 7529 staat in de enige hal waar wel rails ligt. Deze DDZ is al sinds 3 januari 2019 buiten dienst.
Foto 2: DDZ motorwagen 7529 en de hagelnieuwe SNG 2724.
Foto 3: Een deel van VIRM treinstel 8636 staat te drogen in de drooghal, nadat deze is geschilderd met watergedragen milieuvriendelijke verf.
Veel kijkplezier, Peter (18444 SF en 18443 SF en 18449 SF)
Bijlagen: |

18445-SF.jpg [ 135.08 KiB | 2045 keer bekeken ]
|

18444 SF.jpg [ 157.43 KiB | 2045 keer bekeken ]
|

18449-SF.jpg [ 113.41 KiB | 2045 keer bekeken ]
|
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 30 maart 2019, 23:27 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
Bij de foto's:
Foto 1: De gritstraalcabine, hierin past precies één rijtuigbak. Het werk in deze cabine is verre van ideaal, de medewerkers mogen slecht korte tijd dit werk achter elkaar doen, en worden dan afgelost door een nieuwe ploeg. Om te zorgen dat het grit niet alle kanten op vliegt zijn de wanden bekleed met zacht materiaal.
Foto 2: Deze DDZ motorwagen is geheel voorzien van nieuwe laagspanningsbedrading waarbij zo'n 24 km draad is vernieuwd. Op deze proefstand worden alle functie's gecontroleerd. Meestal worden er slechts enkele tientallen fouten ontdekt, een qua aantal te verwaarlozen percentage van alle aansluitingen en verbindingen.
Foto 3: Dit VIRM koprijtuig is onlangs binnengenomen aan staat op het punt geheel leeg gehaald te worden.
Veel kijkplezier, Peter (18450-SF en 18455-SF en 18456-SF)
Bijlagen: |

18450-SF.jpg [ 109.38 KiB | 1950 keer bekeken ]
|

18455-SF.jpg [ 145.44 KiB | 1950 keer bekeken ]
|

18456-SF.jpg [ 154.59 KiB | 1950 keer bekeken ]
|
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
Peter_S
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 30 maart 2019, 23:34 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2012, 10:59 Berichten: 1050
|
Leuke foto's Meester Peter. Heb jij enig idee of er überhaupt nog veel materieel geheel kaal wordt gestraald?
_________________ Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 31 maart 2019, 22:55 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
Er wordt nog maar weinig materieel geheel gestraald, het meeste materieel wordt slechts grondig geschuurd waarbij de onderste verflaag en de plamuur laag behouden blijft. Op het moment van mijn bezoek waren ze bezig verschillende VIRM bakken met de hand te schuren dmv. kleine schuurmachines.
Overigens wordt er ook nog maar amper geplamuurd, zeker vergeleken met de lagen welke vroeger op het materieel aangebracht werden. Met het zeer spaarzaam tot niet plamuren is men al begonnen bij de laatste revisies van Plan T Mat 64.
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 21 apr 2019, 14:14 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
Naast een uitwendige opknapbeurt gaat natuurlijk het meeste werk zitten aan de complete revisie van de binnenkant van de trein. Veel van dit werk is later onzichtbaar voor de reiziger, maar moet natuurlijk wel plaatsvinden. Op de foto het nog bijna kale interieur van de boven- en onderverdieping, er moet nog heel wat gebeuren voordat de stoelen geplaatst kunnen worden.
Veel kijkplezier, Peter (18461-SF en 18463-SF)
Bijlagen: |

18461-SF.jpg [ 157.79 KiB | 1773 keer bekeken ]
|

18463-SF.jpg [ 138.53 KiB | 1773 keer bekeken ]
|
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 09 feb 2020, 12:48 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
En hierbij staat het materieel allemaal naast elkaar, in een smetteloos schone hal zonder rails. Om het materieel makkelijk te kunnen betreden zijn er bordessen in alle vormen en maten, welke om de bakken geplaatst worden. Verder ligt er tijdelijk tapijt, om de werkomgeving zo prettig en veilig mogelijk te maken.
Veel kijkplezier, Peter (18465-SF)
Bijlagen: |

18465-SF.jpg [ 156.67 KiB | 1563 keer bekeken ]
|
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
Peter_S
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 11 feb 2020, 17:43 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2012, 10:59 Berichten: 1050
|
Als ik deze foto's zo bekijk dan vraag ik mij in alle eerlijkheid af wat de toekomst is van dit treinmoderniseringsbedrijf. De renovatie van de IRM stellen schiet aardig op als ik de hobbybladen mag geloven en nadien bestelde materieel is nog lang niet aan geen grote revisie toe als dat materieel al ooit grote revisie krijgt. De Hoofd Werk Plaatsen voor het goederen materieel en de locomotieven zijn inmiddels alweer vele jaren geleden gesloten.
Iemand enig idee?
_________________ Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Fotospecial: Treinmodernisering Haarlem (vm Wpl. Haarle Geplaatst: 20 jan 2022, 15:41 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
Bezoek nu zelf NS TreinModernisering te Haarlem:Heb je altijd al een keer rond willen kijken in de indrukwekkende draaistellenhal van Treinmodernisering in Haarlem? Of wil je de spuitcabine zien waar treinen een nieuwe verflaag krijgen? Dan is dit je kans. Je kunt virtueel rondkijken bij alle onderdelen van NS Treinmodernisering. https://www.onlineinbeeld.nl/VirtueleTo ... 1048591005
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
|