Auteur |
Bericht |
Meesterpeter
|
 |
Titel: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:01 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 5222 Woonplaats: in de Randstad
|
Fotoalbum NMBS (Spoorwegen België) uit de oude diadoos
Zo af en toe krijg ik de vraag of ik niet wat uit mijn omvangrijke diaverzameling wil digitaliseren. Eigenlijk heb ik daar altijd weinig zin in (!) want het heeft voor mij weinig toegevoegde waarde, immers ruim 95 procent van de dia's is nog van prima kwaliteit en zo heel af en toe worden ze ook nog vertoond. Anderzijds is digitaliseren en als album op het Spoorforum plaatsen ook wel weer leuk, want voor vooral de jongere kijker kan zo eens zien wat er in die jaren te beleven was, en voor de oudere kijker is het vaak een bron van herkenning. Voor de nu nog jonge generatie is het misschien maar moeilijk voor te stellen dat er toen nog geen Internet was, geen forums met info, geen mobieltjes, geen digitale camera's en wilde je wat kopen in het buitenland, dan moest er eerst geld gewisseld worden. Er werd ook weinig gefotografeerd, vooral in België kreeg je vaak het idee dat je de enige was, en dat gaf soms weer wat commotie met het plaatselijke spoorwegpersoneel....... Fotograferen was niet altijd toegestaan en er werd niet geschroomd om de gendarmerie er bij te roepen, als je het beter wist ! Alles ging toen op foto of dia, waarbij het altijd maar weer afwachten was, wat de ontwikkelcentrale er van maakte. Ik heb altijd alleen maar met dia gewerkt, omdat ik dat zo veel mooier vond. In de '70 en '80 jaren verzond ik de films per post naar Agfa in Arnhem (ontwikkelen was toen nog inclusief in de filmprijs) en na zo'n 1 á 2 weken hield ik dan de deurmat goed in de gaten, want dan kon de film terugkomen. Eigenlijk ging er met het verzenden nooit wat fout, de toen nog PTT deed netjes haar werk. De ontwikkelcentrale zelf was eigenlijk het grote risico: verkeerd ontwikkelen (als fotofilm bijvoorbeeld), verkeerd knippen (door één of meerdere dia's heen), of te kort of lang in het ontwikkelbad (bv door filmbreuk ergens in het proces, immers alle te ontwikkelen films werden aan elkaar geplakt) kwamen helaas wel eens voor. Tegenwoordig is er met een beetje digitaal bewerkingsprogramma van een mislukte opname nog heel wat te maken, een dia is echter goed, of mislukt. Vooral bij de oudere films, bv de Agfa CT-18 en CT-64, was een goede belichtingskeuze zeer belangrijk, één diafragma te hoog of te laag, en de dia was al niet bruikbaar meer. Dia's vertonen doe ik nog regelmatig voor kennisen en bv ook voor het Spoorforum (nieuwjaarsmeeting) de NVBS of Railtheaters. Dan komt de nostalgie weer boven water, snoeren over de vloer, zoemende projector, rammelende magazijnen en een groot scherm. Maar dan zie je ook hoe goed de kwaliteit van een dia eigenlijk ook was, prachtige verzadigde kleuren en als je een goede film gebruikte, meer dan haarscherp. Daar kan digitaal nog steeds niet tegen op. Eigenlijk alleen enkele '80 jaren zijn wat minder geweest bij AGFA, deze dia's ruiken zeer chemisch, en worden erg paars, oude Kodak dia''s uit de begin jaren '60 worden oranje. Gelukkig is daar nu digitaal veel aan te doen, waarbij de originele kleuren weer aardig terugkomen. Natuurlijk werd er in die tijd niet lukraak maar geschoten, immers elke dia koste wat zakgeld. Meestal maakte ik per excursiedag zo'n 20 dia's, dus voordat je dan een leuke verzameling had, was je wel even verder. Tegenwoordig maak je mee dat men 500 digitale foto's op één dag maakt: Ik denk dan altijd, wat moet je daar nu allemaal mee. Op het moment heb ik bijna 1200 dia's van de NMBS, genomen tussen 1979 en 2010, mijn laatste diajaar..... Van deze forse serie heb ik er nu dus een aantal onlangs gedigitaliseerd voor het Spoorforum, welke een leuk overzicht geven van de NMBS in die analoge periode. Regelmatig zal ik er enkele bijplaatsen.
> let op: de eerste 17 foto's (t/m tr.stel 027 te Essen) stonden al eerder op het Spoorforum, maar zijn voor de overzichtelijkheid naar dit topic verplaatst<
Veel kijkplezier toegewenst, Meesterpeter
_________________ Al 2936 treinen met SLT gereden Al 817 treinen met SNG gereden (stand 10-12-2023)
Let op: © Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:05 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
Over en uit voor de oude E-loks in België.........
Op de foto lok 2226 uit 1954, gebouwd bij BND - LA Brugeoise et Nicaise & Delcurve, het latere BN en was dus reeds zo'n 57 (!) jaar oud op dat moment. station Schaarbeek bij Brussel is voor aanvang van de avondspits altijd een leuke fotoplek aangezien hier vele Piekuurtreinen beginnen om de forensen vanuit Brussel te gaan vervoeren.
PETER
Bijlagen: |

823 NMBS 2226 Schaarbeek 09-09-2005.JPG [ 79.84 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
_________________ Al 2936 treinen met SLT gereden Al 817 treinen met SNG gereden (stand 10-12-2023)
Let op: © Peter Eradus: Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:08 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
De "Bolle Neuzen", gebouwd midden jaren '50 reden eind '80er jaren nog redelijk veel in de goederendienst, met name op de zeer fraai gelegen Athus-Meuse lijn in Ardennen. In de reizigersdienst kwamen deze prachtige locs alleen nog voor in de uurdienst van Namen naar Dinant, een lijn welke ik regelmatig bezocht om van het prachtige motorgeluid van deze locs te genieten. Na de komst van de elektrische tractie op deze lijn was het gedaan met deze excursies......... slechts de dia's herinneren aan deze mooie tijd. Enkele verbouwde "Bolle Neuzen" doen nog dienst voor werktreinen, maar dit is een aflopende zaak. Gelukkig zijn er enkele bewaard gebleven in originele toestand (dus zonder nieuwe cabine zoals bij de lok op de foto hieronder) welke nog regelmatig op de baan verschijnen. Veel kijkplezier, PETER

41.195.JPG [ 56.59 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:10 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
NMBS reeks 55
De NMBS reeks 55 reed tot de elektrificatie van de lijn Luik < > Luxemburg de doorgaande treinen op deze lijn. De Noordlijn is zeker een van de mooiste spoorlijnen in de directe omgeving van Nederland, echter door het plaatsen van de bovenleiding is er toch veel van het aantrekkelijke verdwenen. Ook het goederenvervoer op deze lijn is thans nihil. De reizigerstreinen (één keer in de twee uur) worden tegenwoordig gereden met de NMBS reeks 13 of de soortgelijke CFL serie 3000. Op het Luxemburgse deel van de lijn is wat meer reizigersvervoer, veelal uitgevoerd met de CFL serie 4000 met DD-rijtuigen. Op de opname hieronder een NMBS reeks 55 met M2-rijtuigen onderweg richting Luxemburg (stad), kort voor het plaatsen van de bovenleiding. Om voldoende plaats te hebben voor het plaatsen van de bovenleidingpalen is er één spoor verwijderd. De lijn heeft tegenwoordig dus veel enkelsporige delen, wat de dienstuitvoering nogal belemmerd.
PETER

41.562.JPG [ 68.67 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:11 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
NMBS Reeks 29
Op 31 maart 1990 was er vanuit Brussel een speciale rit waarbij oa ook lok 2912 (ex 101.012 Bouwjaar 1949) meereed. De rit voerde via Schaarbeek, Mechelen naar Antwerpen. Aldaar een "line-Up" met Treinstel 1935 en E-lok 2802 (ex 120.002 Bouwjaar 1950). Hierna ging de rit de Antwerpese havens in. Later op de dag werd er weer via Mechelen en Waterloo naar Charleroi gereden. Beide loks reden afwissend een goederentrein ( met allemaal afgekeurde wagens.....!) en rijtuigen type M1. Op de foto de excusietrein in de zeer vroege ochtend in het station van Eppegem (tussen Brussel en Mechelen), nog onder de oude orginele bovenleiding uit 1935.
Groeten, Peter

41.462.jpg [ 58.61 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:12 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
NMBS reeks 54
Op het zonnige maar wat verlaten emplacement van Bertrix in de Belgische Ardennen rangeert de 5401 in haar nadagen. De lok, gebouwd in 1957, reed ooit de internationale treinen van Brussel naar Amsterdam vv.
Die tijd ligt al ver achter haar, toen ik de lok fotografeerde op het nog bovenleidingloze emplacement naast het station. Ze verkeerde duidelijk in slechte staat en was in de goederendienst duidelijk aan lager wal geraakt. Tegenwoordig is de gehele Athus-Meuse-lijn voorzien van bovenleiding, maar het is er flink stiller geworden, niet alleen qua motorgeluid (!) maar vooral wat trein- en rangeerbewegingen....... PETER

41.205.jpg [ 65.19 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:13 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
MAASTRICHT
Naast Veolia, NS en Nedtrain is natuurlijk ook de NMBS te vinden in Maastricht. Na het verdwijnen van de NS DE-1 van de stoptreindienst Maastricht < > Luik wordt er hier met NMBS marerieel gereden, waarbij ze natuurlijk het trajekt in Nederland onder "halve spanning" rijden. Op de foto treinstel 777, gebouwd in 1980 bij BN (La Brugeoise et Nivelles) kort voor vertrek richting Luik. Rechts in beeld nog net te zien de vertrekkende NS stoptrein naar Roermond.
Peter

IMG_5733.JPG [ 69.19 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:15 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
NMBS Reeks 59
Vanaf 1955 kwam in België de reeks 59 (huidige nummer reeks) in dienst bij de NMBS. De loks werden gebouwd bij Cockerill en in totaal werden er 55 loks geleverd. De 4-assige diesel-elektrische loks waren geschikt voor zowel de reizgers- als goederendienst. Wat mij altijd aan deze loks opviel was het onregelmatige geluid van de dieselmotor, waaraan je de lok al op afstand, nog voor dat je hem kon zien, kon herkennen. Reden de loks in de begin tachtiger jaren nog veel in de reizigersdienst (oa Antwerpen-Turnhout), later waren ze vooral in de goederendienst aan te treffen vanuit depot Antwerpen-Dam. In de reizigersdienst hebben ze nog het langst (op doordeweekse dagen) gereden op de lijn Gent < > Wondelgem < > Eeklo. Enkele loks zijn later nog gebruikt als werklok bij het aanleggen van de HSL lijn Leuven< > Luik. Gelukkig zijn er een aantal exemplaren bewaard gebleven, welke zelfs af en toe in Nederland zijn aan te treffen.
Peter

41.299.JPG [ 48.18 KiB | 13363 keer bekeken ]
|

111 NMBS D-lok 5941 Roosendaal 02-07-2004.jpg [ 85.62 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:16 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
NMBS Stuurrijtuig type M 1
Tot ongeveer 1988 reden in België nog de bijzonder oude en vooroorlogse stuurrijtuigen type M 1 uit 1936. Tot de elektrificatie van de lijn Bergen (Mons) < > Ath reden ze hier nog met als trek/duwkracht een diesellok reeks 62. De rijtuigen waren nog voorzien van houten banken. Later zijn een aantal M 1 rijtuigen nog verkocht aan Marokko, maar ook daar zijn ze ondertussen buiten dienst gegaan.
Peter

41.177.JPG [ 49.94 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:17 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
NMBS REEKS 16
In 1979 was geel nog een overheersende kleur op loks van de NMBS in België. In latere jaren werd het geel vervangen door een tamelijk licht blauwe kleur, wat voor ons als Nederlanders een hele verbetering was. Immers in eigen land werden we in die tijd ook ineens overspoeld door de kleur geel in het Openbaar Vervoer. Op de foto E-lok 1602, gebouwd in 1966 bij BN (La Brugeoise et Nivelles) met Internationale trein, bestaande uit DB-rijtuigen, vanuit Duitsland onderweg naar de eindbestemming Oostende tijdens stilstand te Brussel Noord. Veel kijkplezier, PETER

41.03.JPG [ 45.02 KiB | 13363 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:21 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
Klinknagel treinstellen
In de jaren '80 en '90 bezocht ik vaak enkele keren per maand België. In die tijd, zonder Internet, mobiele telefoon of goede Belgische tijdschriften was het altijd zelf uitvinden waar welk materieel reed. In de zeer vele tochten door Belgie zag je opvallend genoeg eigenlijk ook nooit mede hobbijisten, dus ik had altijd het idee dat ik de enige fotograaf in Belgie was............ Zo gauw je toen de grens over was kwam je in een geheel andere spoorwereld, perrons zonder tegels maar slechts met zand, oud materieel en enorm vervallen stations. Ook viel het mij al direckt op dat er per gebied veel verschil was in materieeltype. Veel types deden alleen op één of enkele lijnen dienst, niet alleen bij het dieselmaterieel, maar ook bij de elektrische loks en treinstellen.
Op de foto treinstel 044 uit 1953 in het vervallen station van Vilvoorde, bij Brussel. Deze treinstellen reden eigenlijk alleen tussen Roosendaal en Antwerpen en tussen Antwerpen en Brussel als stoptrein. Ook stonden de stellen allemaal dezelfde kant op omdat er slechts aan één zijde een stuurstroomkabel aanwezig was en aan de andere kant een stekkerdoos. Jaren lang vond ik dit de mooiste NMBS-stellen, met hun klinknagels en spartaanse interieur.
Peter

41.36.jpg [ 53.38 KiB | 13456 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:24 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:27 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
NMBS Stoomlok 29.013
In tegenstelling tot de Nederlandse Spoorwegen bezitten de Belgische Spoorwegen (NMBS - Holding) wel een eigen stoomlok. Na een uitgebreide opknapbeurt in het recente verleden is deze lok weer inzetbaar op de hoofdlijnen. Op de foto de lok met fraaie bijpassende trein onderweg tussen Mechelen en Brussel in de zomer van 2010.
Veel kijkplezier, Peter (IMG_4204 sf)

IMG_4204 sf.JPG [ 78.44 KiB | 11430 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 03 nov 2011, 12:29 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
Treinstel NMBS 027
Toen ik deze foto nam reed de stoptreindienst vanuit Antwerpen niet door naar Roosendaal, maar eindigde in het grensstation Essen. Op de foto staat treinstel 027 te wachten op haar volgende rit naat Antwerpen. Het treinstel heeft de slopershamer voorbij laten gaan en is nu museumtreinstel.
Veel kijkplezier, Peter
(41.570)

41.570.JPG [ 166.97 KiB | 11430 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 04 nov 2011, 12:05 |
|
 |
Moderator |
 |
|
|
Dieseltreinstellen NMBS Reeks 40 (update 04-11-2011)
Een van mijn oudere NMBS dia's genomen tijdens het uitproberen van mijn "NMBS Vrij-vervoer" in 1980. Een dia welke dus al ruim 30 jaar geleden gemaakt is op een mistige en kille herfstochtend, direkt na aan komst met de "Benelux" op Antwerpen Centraal. Eigenlijk was de belichtingstijd wat aan de te lange kant, maar dat kon niet anders, immers een AGFA CT-18 was bepaald geen lichtgevoelige film, waardoor je bij mindere lichtomstandigheden al moest smokkelen met de belichtingstijd, waardoor er helaas iets onscherpte optrad. De dieseltreinstellen Reeks 40 bestonden uit 3 rijtuigen, waarvan één compleet motorwagen was. Het eerste treinstel werd al in 1957 gebouwd de Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen. Na dit eerste treinstel, de 4001 met geribbelde zijwanden, kwamen er in 1961 nog 6 treinstellen bij, maar nu met gladde zijwand. Op het monent van de opname in 1980 reden de treinstellen vooral op de verbinding Antwerpen<>Neerpelt. In 1984 werden de laatste treinstellen buiten dienst gesteld. Twee treinstellen zijn bewaard voor het nageslacht. De 4001 is bewaard door de TSP (Toerisme en Spoor Patrimonium) te Saint-Ghislain en de 4006 is bewaard door de NMBS. Eigenlijk was het de bedoeling meer treinstellen te bouwen, hiervoor waren er al vele tussenrijtuigen gebouwd, Type M3. Deze rijtuigen zijn later als gewoon getrokken rijtuig in dienst gekomen en reden met name op de verbinding Mechelen<>Gent achter loks Reeks 62/63.
Veel kijkplezier, Peter (41.08)

41.08.JPG [ 136.84 KiB | 11430 keer bekeken ]
|
|
|
 |
|
 |
thevandijks
|
Titel: Re: Meesterpeter's Fotoalbum NMBS Geplaatst: 04 nov 2011, 21:06 |
|
Geregistreerd: 17 dec 2008, 20:06 Berichten: 111 Woonplaats: Gouda
|
Mooie foto's, ik ben er eigenlijk nooit zo van bewust geweest dat er in België zo'n verscheidenheid aan materiaal op de baan is. Ook bijzonder dat er zoveel bewaard wordt!
Groet Hans
Laatst bijgewerkt door thevandijks op 04 nov 2011, 23:52, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
 |
|
 |
|