 |
 |
SPOORFORUM.nl
...hét trefpunt voor liefhebbers van railvervoer! |
|
|
Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]
Auteur |
Bericht |
nieuwsspoor
|
Titel: Maandag 06 december 2021 Geplaatst: 06 dec 2021, 10:18 |
|
Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26 Berichten: 1414
|
Geplande inzet SGM 2995 (met speciale opschriften afscheid) op 06/12/2021:
Omloop: LM4
(onder alle voorbehoud van wijziging)
Treinnummers:
5023, 5028, 5041, 5046, 5059 en 5064.
5120, 5133, 5138, 5151, 5156 en 5169.
_________________ nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld
Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
Laatst bijgewerkt door nieuwsspoor op 07 dec 2021, 10:53, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|
 |
|
 |
tinytim
|
Titel: Re: Maandag 06 december 2021 Geplaatst: 06 dec 2021, 20:14 |
|
Geregistreerd: 03 nov 2008, 10:19 Berichten: 244
|
|
 |
|
 |
Meesterpeter
|
Titel: Re: Maandag 06 december 2021 Geplaatst: 06 dec 2021, 22:35 |
|
 |
Moderator |
 |
|
Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48 Berichten: 4805 Woonplaats: in de Randstad
|
LM4, in dit geval, is het kenmerk van de omloop waar een trein in zit. Simpel gezegd het dienstkaartje welke de trein onder ideale omstandigheden de gehele dienst/dag volgt. Elke trein zit in zijn eigen omloop, anders is absoluut niet te volgen waar een trein is, en waarin deze moet rijden. Na een verstoring is veel materieel vaak uit haar omloop, een enorme puzzel voor de bijsturing materieel om veelal in de nachtelijke uren de treinen weer in de juiste omloop te krijgen.
Vroeger waren de omlopen alleen intern bij de vervoerder te zien, en maakten buitenstaanders er veel werk van om ze te ontleden. Tegenwoordig zijn ze via verschillende sites "gewoon" openbaar.
_________________ Al 2696 treinen met SLT gereden Al 598 treinen met SNG gereden (stand 22-05-2022) Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
|
|
 |
|
 |
tinytim
|
Titel: Re: Maandag 06 december 2021 Geplaatst: 07 dec 2021, 20:00 |
|
Geregistreerd: 03 nov 2008, 10:19 Berichten: 244
|
|
 |
|
 |
Vasco
|
Titel: Re: Maandag 06 december 2021 Geplaatst: 09 dec 2021, 00:00 |
|
 |
Donateur |
|
Geregistreerd: 21 nov 2008, 13:56 Berichten: 387
|
Waarbij het in aanvulling op Meesterpeter, en ter verduidelijking, misschien nog interessant is om te melden dat het hier in dit voorbeeld de omloop LM betreft en daarin dienst 4.
Een omloop bestaat uit alle diensten samen, één treinstel kan dus slechts één dienst tegelijk doen in die omloop, waarbij het tijdens verstoringen natuurlijk wel kan gebeuren dat een stel in een andere dienst terechtkomt dan waarin het de dag is begonnen. Daarna is zoals Meesterpeter aangaf de bijsturing aan zet om te proberen het recht te breien: het stel weer terug krijgen in de 'eigen' dienst (en dus het 'lijstje' treinnummers van die dag), of het stel ook administratief doorschuiven in de betreffende dienst waarin het is terechtgekomen. Vaak zal dit niet zo veel uitmaken en wordt pragmatisch gekozen wat het makkelijkst is (een paar muisklikken). Echter, wanneer onderhoud aanstaande is wordt het essentieel dat een stel in de juiste dienst van de omloop zit omdat ook dit onderhoud en de benodigde overbrenging naar de werkplaats onderdeel is van een dienst. Als de puzzel te ingewikkeld is geworden kan er gekozen worden voor een extra overbrenging maar dat kost capaciteit (extra machinist, extra dienstregelingpad, aanpassen van planningen) en dus geld dus dat probeert de bijsturing zoveel mogelijk te voorkomen.
LM is de omloop voor de 'standaard' SGM III, de sandite-stellen zitten in LMZ en de tweetjes in LV (bron: Treinposities, als je op het betreffende treinnummer klikt komt het tevoorschijn) waarbij de L aangeeft dat het materieel in Leidschendam in onderhoud is (DDZ, ICM en een deel van VIRM is in onderhoud in Onnen en heeft daardoor een O als eerste letter van hun omlopen, M staat natuurlijk voor Maastricht voor de rest van VIRM en ook de FLIRT). Meestal is het aantal diensten in een omloop iets lager dan het aantal treinstellen dat optimaal beschikbaar is zodat materieel dat langere tijd defect is of bijvoorbeeld een revisie krijgt geen onderdeel is van (en druk legt op) een omloop. Als er toch extra materieel beschikbaar is staat dat op reserve (dat kan overigens ook een 'dienst' zijn in een omloop).
In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt is de omloop níet heilig. Zoals een vriend die destijds op de Hoofdverkeersleiding zat het zei: "Een omloop is een handig lijstje van treinen waarvoor materieel gevonden moet worden...". Een omloop is in essentie dus vooral een hulpmiddel waar zeker ook met de huidige elektronische middelen makkelijk van afgeweken kan worden (die paar muisklikken...). Het controleren van de gevolgen van die eventuele afwijking is echter nog steeds mensenwerk (komt een eventueel werkplaatsbezoek in de knel, wordt een trein later op de dag misschien te kort of juist te lang) en dat gaat soms fout. Vandaar dat er in eerste instantie voor gekozen zal worden om materieel zoveel mogelijk in de juiste diensten en vooral in de juiste omloop te houden (een zesje in de dienst van een viertje gaat zelden lang goed...). Alleen is die luxe er niet altijd in the heat of the moment!
|
|
 |
|
 |
|
Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum
|
|
 |