SPOORFORUM.nl
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/

Nieuws over het Spoorwegmuseum
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=9588
Pagina 1 van 1

Auteur:  nieuwsspoor [ 15 mei 2020, 19:25 ]
Titel:  Nieuws over het Spoorwegmuseum

We openen de deuren weer op 1 juni 2020
Wij kijken er enorm naar uit je straks weer te zien. Je moet je bezoek altijd vooraf reserveren via onze website, ook als je al een ticket hebt. Reserveren is mogelijk vanaf 25 mei.
Meer info volgt: https://spoorwegmuseum.nl/online-reserv ... af-25-mei/

Bron: NSM via twitter

Auteur:  nieuwsspoor [ 10 nov 2023, 13:13 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

Trein naar Spoorwegmuseum rijdt voorlopig niet

Update 10-11-2023

Er rijden voorlopig geen treinen meer tussen station Utrecht Centraal en station Maliebaan / NSM.
De veiligheid op het spoor naar het Spoorwegmuseum kan vanwege technische problemen niet gegarandeerd worden.

De problemen worden veroorzaakt doordat de treindetectie niet goed werk. Hierdoor kan het gebeuren dat de spoorbomen bij een overweg niet sluiten terwijl er wel een trein rijdt. Ook kan het voorkomen dat de trein niet zichtbaar is voor de treindienstleiding.

->Periode: vr 10 november 2023 13:30 t/m zo 19 november 2023 einde dienst
->Treinmaatregelen
Speciale Trein serie 28300-28399: Utrecht Centraal-Utrecht Maliebaan rijdt niet.

Auteur:  nieuwsspoor [ 08 dec 2023, 10:38 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

Pendeltrein Spoorwegmuseum gaat weer rijden

Vanaf volgende week dinsdag 12 december 2023 rijden er weer treinen naar het Spoorwegmuseum. De dienst tussen Utrecht Maliebaan en Utrecht Centraal ligt sinds begin vorige maand stil.
De directe reden om geen treinen op het traject te laten rijden was een incident. Toen passeerde een trein de een overweg terwijl de spoorbomen niet dicht waren. De trein werd niet opgemerkt door het detectiesysteem dat voor de sluiting van de slagbomen zorgt. Uit onderzoek bleek dat grotendeels te komen door vuil en bladeren op het spoor.

Het traject wordt deze week bladvrij gemaakt en er wordt roest en aanslag van de rails gehaald.

Dat de treinen weer gaan rijden is goed nieuws voor het Spoorwegmuseum. De kerstperiode is de drukste periode van het jaar voor het museum.

Auteur:  nieuwsspoor [ 15 dec 2023, 18:03 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

Rangeren in het Spoorwegmuseum

https://spoorwegmuseum.crmplatform.nl/e ... 959452B6A4

Auteur:  nieuwsspoor [ 18 apr 2024, 20:37 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

AREND ONDER STOOM

Het is weer voorjaar dus De Arend kan weer naar buiten. Op zaterdag 20 en zondag 21 april april is de Arend, de replica van de allereerste Nederlandse stoomlocomotief, weer onder stoom. De machine rijdt ritjes op het spoor bij het seinhuis.

Auteur:  nieuwsspoor [ 23 mei 2024, 07:34 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

Treinstel ICM 4011

Dit treinstel wordt alsnog opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum.

Auteur:  Razin [ 09 jun 2024, 17:46 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

Herinrichting van het achterterrein van het Spoorwegmuseum is zo goed als klaar:
https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/heri ... -voltooid/
Opmerkelijk is de kop van de 951. Geen enkel stel van Talbot is het in groen afgeleverd dus een primeur soort van.
Dan was het model van Fleishmann toch bijna goed geweest :mrgreen: .

Auteur:  nieuwsspoor [ 11 jun 2024, 19:33 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

TREINSTEL 4011 WORDT OP 14 JUNI 2024 OVERGEDRAGEN

Iedereen die de trein neemt heeft er wel eens ingezeten. De Koploper rijdt sinds 1983 als intercity door Nederland. Na ruim 40 jaar trouwe dienst gaan de eerste Koplopers met pensioen. Het Spoorwegmuseum neemt ICM treinstel 4011 op in de collectie. De Koploper is een iconische trein, het was destijds een revolutionair ontwerp met de verhoogde machinistencabine waar je onderdoor naar de andere coupé kon lopen. Dat maakte de trein bijzonder en is daarom een mooie aanwinst voor het museum.

Op vrijdag 14 juni om 11.20 uur komt de Koploper aan bij het museum en neemt Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter de sleutels in ontvangst. Geïnteresseerden kunnen daarbij aanwezig zijn, het middenperron is gratis toegankelijk.

Auteur:  Peter_S [ 12 jun 2024, 08:08 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

Volgens mij liep je onder de machinist door van het ene naar het andere treinstel! Al zolang er coupe rijtuigen met gangpaden bestaan kun je van de ene coupe naar de andere lopen binnen een rijtuig.

Auteur:  j.ossebaar [ 12 jun 2024, 11:01 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

Info 4011.Even een toelichting op Peter , info uit Beschrijving treinstellen deel 24 INTERCITY MATERIEEL-1 van AUgustes 1986 .
Vanaf het balcon ,liep je door de cabinedeur het gangetje in met rechts de cab . buitendeur en links de trapopgang naar de cab . Na het passeren van de Tochtdeur kwam je in de ruimte waar de doorloop overgang bevestigd was . Tevens in het gangpad het service paneel doorloopkop . De doorloopkop (dlk) vormt een doorgang tussen twee gekoppelde treinstellen , en was bedoelt dat de reiziger onder de rit vanuit het ene stel naar het andere kon lopen , dit gold ook voor de wagonlitz . De dlk bestaat uit een buitencilinder en een uitschuifbare tunnel . Twee zwenkzwaaideuren sluiten de kop af wanneer de dlk niet gebruikt wordt . Het koppelen en ontkoppelen kan op de volgende manieren gebeuren : elektro-pneumatisch : a- automatisch vanuit de cabine ; b- half-automatisch vanaf het servicepaneel . of pneumatisch ; stap voor stap vanaf het servicepaneel .
Het koppelen ( openen) van de dlk gesciedt in de stappen : openen linkerdeur ; openen rechterdeur ; lossen grijper/grendel ( uitzetten zoekers ) ; uitschuiven tunnel ; vergrendelen grijper/grendel ( opklappen zoekers ) . Bij ontkoppelen ( sluiten ) is de volgorde : lossen grijper/grendel ( uitzetten zoekers ) ; inschuiven tunnel ;vergrendelen grijper/grendel ( opklappen zoekers ) ; sluiten rechterdeur ; sluiten linkerdeur . Voor de signalering en het automatisch koppelen / ontkoppelen zijn aan de dlk diverse mocroschakelaars aangebracht .
Daar het gebruik erg tegen viel en de instalatie storings gevoelig was ( treinstellen ontkoppelen terwijl de tunnel nog gesloten was . ) werden de deuren dichtgelast en de inrichting verwijderd . Als de dlk in gebruik was waren de deur in het gangpad/cabine op slot als ook de buitendeur .

Auteur:  Meesterpeter [ 12 jun 2024, 20:35 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

j.ossebaar schreef:
.......werden de deuren dichtgelast ......

Er werd een plaat geplaatst in de opening waar de deuren zaten. Op het moment ook goed te zien bij een ICM, nieuwe plaat gekregen zonder dat deze aan de bovenkant grijs is geschilderd.

Auteur:  Meesterpeter [ 13 jun 2024, 18:03 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

nieuwsspoor schreef:
......sleutels in ontvangst......
.


Benieuwd hoe dat gaat, krijgt hij een "Dom"-sleuteltje, (welke overal wel op past) want verder kan er niet veel los in zo'n ICM :D

Auteur:  nieuwsspoor [ 17 jun 2024, 09:18 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

ICM 4011 in Spoorwemuseum aangekomen:

https://www.duic.nl/algemeen/nieuwe-aan ... MTZieXRlcw

Auteur:  nieuwsspoor [ 11 jul 2024, 20:38 ]
Titel:  Re: Nieuws over het Spoorwegmuseum

TREIN VAN KONING WILLEM-ALEXANDER WORDT MUSEUMSTUK

Tijdens het staatsbezoek van de koninklijke familie aan België vorig jaar werd bekend dat het koninklijke rijtuig, salonrijtuig no. 10 (SR10), met pensioen ging. Het rijtuig is aan het eind van zijn levensduur. Komende vrijdag 12 juli 2024 wordt het rijtuig door NS officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Daar krijgt hij in de toekomst een plekje naast de andere koninklijke rijtuigen SR1, 8 en 9 en de koninklijke wachtkamer.

Het rijtuig is nog niet direct toegankelijk. Hij wordt nog aangepast zodat iedereen ook binnen een kijkje kan nemen. Tijdens het Open Trein Festijn van 20 t/m 22 september gaan de deuren van de SR10 voor het eerst open.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/