Afscheidsrondje voor ICM 4011
De meest iconische intercitytrein van NS is misschien wel de ICM: de Koploper. Het alleroudste ICM-treinstel, de 4011, gaat na 40 jaar trouwe dienst met pensioen. Op 3 mei is de laatste rit en wie wil kan mee!
Op 14 december 1983 kwam treinstel 4011 als eerste ICM-treinstel in Nederland. De trein kreeg zijn officiële bijnaam Koploper naar aanleiding van een prijsvraag. Koploper verwijst naar de opvallende doorloopkop die de trein tot een aantal jaren geleden had. Deze constructie maakte het voor reizigers, cateringpersoneel en collega's mogelijk om tijdens de rit van treinstel te wisselen. Jarenlang vormden de Koplopers de ruggengraat van de Intercitydiensten. In 2006 begon de revisie van de ICM1-vloot. De 4011 kwam in april 2007 als eerste volledig gerenoveerde treinstel opnieuw in de treindienst. Inmiddels is de uitstroom van de oudste 40 treinstellen begonnen. De 4011 is de allerlaatste trein van de ICM1-serie die nog over is. Hiermee is de 4011, na het uit dienst gaan van de laatste SGM-trein in 2021, het oudste treinstel van NS. De trein krijgt vooral de laatste jaren veel extra aandacht van spoorliefhebbers. En ondanks dat een deel van de Koplopers nog wel even door het land rijdt, verdient de 4011 een echte afscheidsrit.
Wat maakt de 4011 bijzonder?
De 4011 heeft witte lampenkappen voor de front- en sluitseinen, de andere Koplopers hebben zwarte lampenkappen. De 4011 was het eerste treinstel waarbij de doorloopkop verwijderd werd. De 4011 was de eerste ICM met totaalreclame. Dit treinstel heeft een tijd rondgereden in de kleuren van KLM. De 4011 is technisch anders dan de treinstellen die nu nog rijden. Dat komt omdat de trein behoort tot de eerste deelparkserie ICM-1. Voor de kenners: deze treinen maakten een ander geluid en machinisten kunnen een ander rijgedrag van de trein ervaren. Dat komt omdat deze eerste serie een aansturing had op basis van rijweerstanden in plaats van met een chopperinstallatie. Laatste rit Op vrijdag 3 mei rijdt de 4011 nog één keer een rondje door het land. Wil je mee met deze rit? Dat kan: de trein is voor iedereen toegankelijk met een geldig vervoersbewijs en zolang er plaats is aan boord.
De dienstregeling:
Utrecht Centraal, vertrek 09:33, spoor 9 Baarn, aankomst 09:52, vertrek 09:55, spoor 2 Hilversum, aankomst10:01, vertrek 10:04, spoor 4 Amsterdam Centraal, aankomst 10:32, vertrek 10:42, spoor 13B Amsterdam Sloterdijk, aankomst 10:47, vertrek10:53, spoor 3 Zaandam, aankomst 10:59, vertrek 11:08, spoor 2 Purmerend Overwhere, aankomst 11:19, vertrek 11:21, spoor 2 Hoorn, aankomst 11:33, vertrek 11:35, spoor 1 Hoogkarspel, aankomst 11:44-, vertrek 11:52, spoor 1 Enkhuizen, aankomst 11:58, vertrek 12:28, spoor 2 Hoogkarspel aankomst 12:37, vertrek 12:46, spoor 1 Heerhugowaard, aankomst 13:09, vertrek 13:16, spoor 1 Alkmaar, aankomst 13:23, vertrek 13:25, spoor 4 Haarlem, aankomst 13:50, vertrek 14:17, spoor 4 Zandvoort aan Zee, aankomst 14:26, vertrek 14:31, spoor 2 Haarlem, aankomst 14:39, vertrek 15:15, spoor 5 Alphen a/d Rijn, aankomst 15:50, vertrek15:54, spoor 1 Woerden, aankomst 16:07, vertrek16:09, spoor 5 Amsterdam Bijlmer ArenA, aankomst 16:25, vertrek16:32, spoor 1 Diemen Zuid, aankomst 16:35, vertrek16:38, spoor 1 Hilversum, aankomst 16:52, vertrek 16:59, spoor 1 Utrecht Centraal, aankomst 17:13, spoor 9
_________________ nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld
Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
|