Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Museumbedrijven




 Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 29 okt 2020, 10:01 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
De reconstructie van de historische Blauwe Tram A619/A620 van de NZH is van start gegaan.

Stichting De Nieuwe Blauwe Tram heeft de firma Peterse Las en Constructie uit Winkel (NH) opdracht gegeven om de twee benodigde stalen rijtuigbakken te bouwen. De contracten hiervoor zijn vrijdagmiddag 23 oktober 2020 in de Haarlemse werkplaats van de Stichting ondertekend.

Bij de reconstructie wordt gebruik gemaakt van de originele bouwtekeningen uit 1932. De beide rijtuigbakken van deze gelede tram zijn naar verwachting in april 2021 gereed. Daarna worden ze in de werkplaats van de Stichting voorzien van draaistellen, elektrische apparatuur en een interieur.

Het is de bedoeling dat de gereconstrueerde NZH-tram A619/A920 in 2024 gaat rijden.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 06 feb 2021, 22:58 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5380
Woonplaats: in de Randstad
Stichting De Nieuwe Blauwe Tram reconstrueert het in 1932 gebouwde elektrische tramrijtuig van de NZH, de tweelingtram A619/A620. Op 5 februari 2021 is het eerste van de twee rijtuigen gericht en in elkaar gezet. Het ziet er nu al echt uit als een Blauwe Tram!

Kijk voor meer informatie op http://www.denieuweblauwetram.nl


Bijlagen:
1 NZH 600-SF.jpg
1 NZH 600-SF.jpg [ 169.7 KiB | 9032 keer bekeken ]
2 NZH 600-SF.jpg
2 NZH 600-SF.jpg [ 150.35 KiB | 9032 keer bekeken ]
3 NZH 600-SF.jpg
3 NZH 600-SF.jpg [ 144.15 KiB | 9032 keer bekeken ]

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 07 feb 2021, 22:04 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
De NZH A619 bestaat weer !

Op 5 februari 2021 is in de constructiewerkplaats in Winkel het casco van de
A619 opgericht: uit zij- en kopwanden is weer (het begin van) een echte
tram ontstaan. Vervolgens zijn de framebalken erin geplaatst, een secuur
werkje waarvoor veel pas- en meetwerk nodig is. Later volgt het dak; de
dakspanten en op maat gesneden dakplaten zijn al gereed voor montage. De
werkzaamheden verlopen nu in hoog tempo. Als het casco in ruwbouw gereed
is, volgen afwerking en conservering, en dan het transport naar onze
werkplaats in Haarlem, waarschijnlijk medio maart.

De onderdelen voor de A620 zijn tegelijk met die voor de A619 aangemaakt
en staan inmiddels als een soort tweedimensionale tram te wachten om
hetzelfde proces te doorlopen. Met de inmiddels opgedane ervaringen zal
dat waarschijnlijk nog wat sneller gaan dan met het eerste casco.

Ondertussen wordt verder gestudeerd op de exacte vormgeving van veel
details, zoals de kopdeuren in de twee bakken en de raammechanieken. Ook
in technisch opzicht zijn er nog zaken die studie vergen, zoals de
omvang en plaatsing van de compressor en de rijschakelaars onder de
wagenbak.

Nog een vreugdevol bericht: de stichting heeft de hand kunnen leggen op
een partij teakhout voor de het interieur. Daar is tegenwoordig lastig
aan te komen, zodat het helemaal mooi is dat de partij groot genoeg is
voor alle houten onderdelen (banken, tussenschotten en wandbetimmering).

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 09 feb 2021, 11:26 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 17:48
Berichten: 5380
Woonplaats: in de Randstad
NZH A600

Vele hebben de NZH A600 natuurlijk nooit in werkelijkheid gekend. Het is dan ook al weer zo'n 60 jaar geleden dat deze trams voor het laatst reden.
Maar gelukkig hebben we de foto's nog, waarvan voor die tijd toch wel bijzonder, ook in kleur.

Veel kijkplezier, Peter
(J01.139-SF)


Bijlagen:
J01.139-SF.JPG
J01.139-SF.JPG [ 214.71 KiB | 8962 keer bekeken ]

_________________
Al 3097 treinen met SLT gereden
Al 938 treinen met SNG gereden (stand 05-09-2024)

Let op: © / auteursrecht Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !
Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 07 maart 2021, 14:59 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
Casco van NZH A619 bijna gereed !

De bouw van de A619 vordert goed, half maart is het casco in ruwbouw gereed. Het gaat dan van het constructiebedrijf in Winkel naar de eveneens in Winkel gevestigde firma Castricum (heeft eerder de Amsterdamse 11G-trams gereviseerd) om daar te worden geconserveerd. Ook wordt de bak dan blauw met grijs gespoten; daarna is er sprake van een ‘echte’ Blauwe tram.
Onderaan deze nieuwsbrief ziet u enkele foto's van het bouwproces.

Zodra de A619 weg is uit het constructiebedrijf, is daar weer ruimte en begint de constructie van de A620; de onderdelen daarvan staan allemaal klaar. Met de inmiddels opgedane ervaring zal de constructie daarvan sneller verlopen dan de bouw van de eerste bak.

Eind maart of begin april komt de A619 naar Haarlem, rond 1 mei volgt de A620 en zijn de twee wagenbakken compleet – in ruwbouw natuurlijk – in Haarlem.

Ondertussen wordt verder gestudeerd op de tractie-installatie, de remmen en de compressor. De gesprekken over de constructie van de drie draaistellen lopen en ondertussen is de timmerman bezig met het maken van de stoelen en banken. Dat kan allemaal van massief teakhout, het is geen geperst hout met teakfineer.

Daarnaast zijn er letterlijk talloze kleinere punten en details die moeten worden uitgewerkt en opgelost, zoals de exacte constructie van de geleding en de juiste vorm van de stroomafnemer.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 08 mei 2021, 16:54 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
Update 8 mei 2021

Tweeling-tramstel compleet met aankomst A620 in Haarlem

Het tweeling-tramstel A619/A620 van de NZH is compleet! Stichting De Nieuwe Blauwe Tram heeft op zaterdag 8 mei het tweede rijtuig van deze tram in ontvangst genomen. Het is hiermee voor het eerst sinds zestig jaar dat er weer een geleed tweeling-tramstel van de befaamde Blauwe Tram is. Het is bovendien voor het eerst sinds 1949 dat er weer zo'n tram op Haarlemse bodem staat.

De komende jaren gaan vrijwilligers van de Stichting in de werkplaats in Haarlem aan de slag om het tramrijtuig te voorzien van een interieur, draaistellen en een elektrische installatie. Het is de bedoeling dat het in 2024, exact honderd jaar na de introductie van de Blauwe Tram, gereed is voor ritten met belangstellenden.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 27 sep 2021, 10:20 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
Burgemeester Jos Wienen doopt Nieuwe Blauwe Tram

Met het kapotslaan van een flesje Blauwe Tram-bier tegen de buffer heeft de Haarlemse burgemeester Jos Wienen op vrijdagmiddag 24 september 2021 de NZH-tramrijtuig A619-A620 officieel gedoopt. Na de doop werd het rijtuig onthuld en was voor het eerst sinds zeventig jaar weer de fluit van een NZH-tram in Haarlem te horen. De doopplechtigheid, die werd bijgewoond door nazaten van de Haarlemse tramfabrikant J.J. Beijnes, markeerde de komst van de gereconstrueerde tweelingtram naar Haarlem. Voor het tramrijtuig A619/A620 was het de tweede keer, want de oorspronkelijke versie van de tweelingtram verliet in 1932 de fabriek van Beijnes aan het Haarlemse Stationsplein. De komende tijd bouwen vele vrijwilligers het rijtuig verder af. Het is de bedoeling dat het in 2024 of 2025 gaat rijden in Den Haag.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 14 jun 2022, 10:49 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
Sponsoractie gestart!

Stichting De Nieuwe Blauwe Tram is een sponsoractie gestart voor de aankoop van het werkplaatsgebouw in Haarlem. De huidige eigenaar wil het pand verkopen en het spreekt voor zich dat SDNBT dit graag wil overnemen. Daar profiteert ook het naastgelegen NZH-museum van. Onlangs hebben we een taxatierapport voor het pand ontvangen en op basis hiervan hebben we een eerste bod gedaan. U zult begrijpen dat het bij de aankoop om een flink bedrag gaat, dus alle financiële hulp is van harte welkom. Inmiddels hebben zich al enkele sponsors gemeld, en daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Maar er is nog meer geld nodig en hiervoor doen we graag een beroep op onze donateurs. Sponsors lopen eigenlijk geen risico. Als de actie mislukt, krijgen alle sponsors hun geld terug. Maar daar gaan we natuurlijk niet van uit! De Stichting wil gewoon in Haarlem blijven. Steun ons daarom bij de aankoop van het pand. Elke bijdrage is welkom. Stuur een berichtje naar info@denieuweblauwetram.nl of stort uw bijdrage op NL42 RABO 0311 260 950 onder vermelding van ‘sponsoractie gebouw’.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 31 dec 2023, 14:29 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
Eindejaars-nieuwsbrief Stichting De Nieuwe Blauwe Tram

(update 31-12-2023)

Beste Spoorforum leden,

Het jaar 2023 is ronduit enerverend geweest. Een jaar geleden stonden we voor de welhaast onmogelijke uitdaging om in een paar maanden 3,5 ton bij elkaar te harken om ons pand te kunnen kopen. Tegelijk wilden wij in 2023 grote stappen zetten met de voltooiing van onze prachtige tram.

Het eerste is gelukt: op 3 juli 2023 konden we gelukkig ons pand kopen, een mijlpaal die meteen zorgt voor rust in onze organisatie. Je hoort overal in de museale spoor- en tramwereld hoe groot het probleem van de huisvesting is. Neem als voorbeeld het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep, of de Electrische Museumtramlijn Amsterdam. Wij hebben die zorgen niet meer nu we 100 procent baas in eigen huis zijn.

Daar staan andere zorgen tegenover. Een pand kopen is één, maar daarna moesten we achterstallig onderhoud wegwerken en de nodige verbeteringen aanbrengen. Die verbeteringen dienden om onze energierekening omlaag te brengen, wat gelukt is. We zijn met onze energiekosten teruggegaan van 500 euro per maand naar 100 euro per maand. Die besparing kunnen we goed gebruiken voor wat ons doel is: de herbouw van de A619/620. Veel hebben we bij al deze werkzaamheden kunnen doen door de inzet van een kleine groep vrijwilligers. Die mensen zijn hun gewicht in goud waard.

De A619/620 is het afgelopen jaar zeker niet vergeten! We hebben een begin gemaakt met het aanbrengen van de plafondplaten. Ook is begonnen met het monteren van allerlei onderdelen onder de vloeren. Wij moeten telkens ontdekken hoe Beijnes deze trams destijds gebouwd heeft. Wat ze gebouwd hebben staat heel gedetailleerd op tekening, maar hoe ze dat precies hebben gedaan zat tussen de oren van de vaklieden in de carrosseriewerkplaats. Die kennis is helaas grotendeels verloren gegaan. Wij zijn het aan het herontdekken, wat op zich heel leuk is. We krijgen telkens weer bewondering voor de vaklieden van Beijnes.

Sanders Gieterij en Machinefabriek in Goor is druk bezig met het gieten van allerlei onderdelen en het maken van de remhefbomen. De door Sanders gemaakte Jacobstaatsen oogsten brede bewondering. Het is dan ook een uniek stukje machinebouw. Gabi Dogterom Verburg in Utrecht is hard aan het werk met de zit- en rugkussens. Die worden helemaal volgens origineel Beijnes-ontwerp gemaakt in aanvulling op wat wij al hebben. Joep van der Kleij in Leeuwarden giet voor ons bronzen onderdelen, zoals de lampvoeten en de handgrepen van de banken. Wauben Productie in Den Haag maakt de onderdelen van de mechanieken voor de zakramen.

Wat gaan we in 2024 doen? Het streven is om eind 2024 de A620 zover af te hebben dat er een toonbaar interieur in zit, inclusief banken, verlichting, bewegende ramen en dergelijke. Verder willen we alle grote onderdelen van het remwerk onder de beide wagens gemonteerd hebben. Dat zijn de compressor, de drie remcilinders, de remhefbomen met stangen, de luchtketels en dergelijke. Hopelijk zit dan ook het leidingwerk voor de luchtreminstallatie eronder.

Niet zichtbaar maar heel belangrijk is het ontwerp van de nieuwe motordraaistellen. Dat ontwerp willen we in 2024 afronden, waarna het beoordeeld moet worden door een notified body (NoBo). Omdat onze tram straks onder de Wet lokaal spoor valt, is dat een vereiste. Bovendien willen wij een 70x70 tram realiseren: een tram waarmee we veilig 70 passagiers met 70 km/h kunnen vervoeren. Dat stelt hoge eisen aan het op te leveren product.

Niet onbelangrijk voor de financiering van onze activiteiten is de afdeling publiciteit. In 2024 verschijnen er weer twee deeltjes van onze breed gewaardeerde boekenreeks. Deel 8 gaat over Leiden – Den Haag – Scheveningen en verschijnt in april. Najaar 2024 komt deel 9 uit, dat waarschijnlijk de kustlijnen van Leiden naar Katwijk en Noordwijk tot onderwerp heeft. En natuurlijk brengen we ook in 2024 weer ons blad Bouwen! Die Blauwe! uit, met projectnieuws en leuke verhalen over het verleden van de Blauwe Tram. Ook dat blad wordt helemaal door vrijwilligers samengesteld en opgemaakt, waarvoor zij terecht veel complimenten krijgen.

Dit alles betekent we in 2024 verwachten een kleine 150.000 euro uit te geven, alleen aan noodzakelijk uitbesteed werk. We gaan in Haarlem opnieuw zelf weer veel werk verzetten. U bent altijd welkom om even te komen kijken. Ik hoop en vertrouw erop dat u ons ook in 2024 weer op alle mogelijke manieren blijft steunen en wens u daarom een zeer voorspoedig maar vooral blauw 2024 toe. Het eeuwfeest van de Blauwe Tram staat voor de deur!

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 06 mei 2024, 19:44 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
Presentatie deel 8 boekenreeks De Nieuwe Blauwe Tram


Op zaterdagmiddag 11 mei 2024 presenteert Stichting De Nieuwe Blauwe Tram (SDNBT) deel 8 van onze boekenreeks, dat de tramlijnen Leiden - Den Haag en de lokaaldienst Voorburg - Scheveningen beschrijft. De presentatie is bij de bekende boekhandel Douwes, Heerengracht 60 in Den Haag en begint om 16.00 uur. Onze voorzitter Wim Beukenkamp vertelt in een korte toespraak iets over de historie van de tramlijnen en de totstandkoming van het nieuwe boekje. Na afloop van de presentatie kunt u het boekje meteen kopen.

Boekhandel Douwes en SDNBT nodigen u van harte uit om de presentatie bij te wonen. Kunt u niet naar Den Haag komen? Geen probleem, want vanaf maandag 13 mei is het boekje ook verkrijgbaar via de webwinkel op denieuweblauwetram.nl/winkel.

Het nieuwe deel 8 kost 19,95 euro. Via de webwinkel is de prijs 25,70 (boekje plus verzendkosten en porto).

-----------------------------
NVBS avond Blauwe Tram

Het boekje is ook verkrijgbaar op een bijeenkomst van NVBS Rijnland op woensdagavond 15 mei 2024 in Voorschoten. Tijdens een avondvullend programma wordt een film gepresenteerd van Frits van Dam over de tramlijnen Leiden - Den Haag - Scheveningen en Leiden - Katwijk/Noordwijk.
Na de pauze houdt voorzitter Wim Beukenkamp een lezing over de stand van zaken van de reconstructie van Tweelingtram A619/A620. U bent hier van harte welkom, ook als u geen NVBS-lid bent.

De bijeenkomst wordt gehouden in de Alettahof, Aletta Jacobsplantsoen 97 in Voorschoten.

De bijdrage in de kosten van de avond is 4 euro voor NVBS-leden en 5 euro voor niet-leden.


Bijlagen:
Screenshot_20240506_204706_Outlook.jpg
Screenshot_20240506_204706_Outlook.jpg [ 95 KiB | 2834 keer bekeken ]

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
Omhoog 
 Titel: Re: Bouw nieuwe NZH tram serie 600
 Bericht Geplaatst: 23 aug 2024, 23:42 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 19:26
Berichten: 1819
Update De Nieuwe Blauwe Tram - augustus 2024


Het is druk in de werkplaats Haarlem van De Nieuwe Blauwe Tram.

Er wordt naar gestreefd om aan het eind van 2024 een toonbaar interieur van rijtuig A619 gereed te hebben, kort daarna gevolgd door de A620. Maar voordat het interieur kan worden ingebouwd, moet eerst de apparatuur onder de wagenbakken en achter de wanden gereed zijn. Daar zijn we nu druk mee bezig. Denk hierbij aan het remwerk (cilinders, ketels, leidingen), de compressor, de handrem en de taatsen van de draaistellen. In het interieur gaat het onder andere om de elektrische leidingen in plafond en zijwanden, de mechanieken voor de zakramen en de passagiersdeuren. Een groot aantal onderdelen van het interieur is inmiddels gereed en wordt geschilderd of anderszins afgewerkt. Het gaat onder andere om de bankframes, de plafondplaten en onderdelen van de wanden en vloeren. Het bedrijf dat de zittingen voor de banken restaureert, levert elke maand een aantal exemplaren af. U ziet, het gaat nu hard!

Draaistellen – sponsoring

In 2025 willen we beginnen aan de draaistellen. Zoals u weet, zijn die opnieuw ontworpen zodat we motoren uit een Amsterdamse tram kunnen inbouwen. Met het bouwen van de draaistellen is een bedrag van circa 150.000 euro gemoeid. Daarom hebben we hiervoor een sponsoractie gestart. De eerste 10.000 euro is al binnen! Als u ook wilt bijdragen aan de reconstructie van de draaistellen, zijn uw bijdragen van harte welkom.

Nieuw boekje

Dit najaar verschijnt er een nieuw deel van de uiterst succesvolle boekenreeks van De Nieuwe Blauwe Tram. Deel 9 gaat over de kustlijnen van Leiden naar Katwijk en Noordwijk. Het boekje beschrijft het ontstaan van de de RSTM (1881) en NWSTM (1885), de elektrificatie van de kustlijnen in 1911, de bloeiperiode van de jaren twintig, de crisis- en oorlogsjaren en de jaren na de tweede wereldoorlog tot de opheffing in oktober 1960. Het boekje bevat vele tientallen foto's, inclusief een dik kleurenkatern met opnamen van Frits van der Gragt, Joop Eradus en Jan Vogels. De productie is in volle gang.

_________________
nieuwsspoor is het nieuwsaccount van Spoorforum waarmee nieuws uit andere media wordt vermeld

Uiteraard mag je op nieuwsberichten inhaken. Nieuwsspoor zal zelf nooit meediscussiëren, maar geeft slechts vergaard nieuws door. Nieuwsspoor neemt geen verantwoordelijkheid voor de vermelde nieuwsberichten.Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 




Forumoverzicht » ACTUEEL » Actueel Museumbedrijven


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron