Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: SLT
 Bericht Geplaatst: 29 aug 2015, 20:55 

Ik ben wel benieuwd wat de mensen eigenlijk vinden van deze treinen.Afgeleid van den Baureihe 425 is dit materieel voor het eerst ingezet tussen Utrecht en Den Haag.
Het interieur is open en er is zijn schermen waar men diverse informatie tijdens de rit kan zien zoals welke stations nog gaan komen,temperatuur binnen/buiten en de snelheid.
Opmerkelijk is toch wel dat de stoelen weer erg dichtbij elkaar of tegenover elkaar staan wat vreemd is voor een land met veel lange mensen(2 mensen van 1,80+ is al krap,misschien hadden ze wel kleine Aziaten in gedachten)De stoelen zitten redelijk tot goed maar de banken van Plan V en andere oude treinstellen zaten echt lekkerder.Met de winter van 2010/11 bleek de trein niet echt bestand te zijn tegen de kou en liet het massaal afweten waardoor een hele vloot mat 64 en ik dacht ook DDM1 nodig waren(in de dienst van Rotterdam-Uitgeest zag ik SGMm en mat 64 weer terug komen).
Ook het ontbreken van een toilet was niet echt bepaald een briljante keuze(maar grappig genoeg hoeft een metro dat ook niet te hebben en van Slinge naar Den Haag is ook niet een halfuurtje en de Hoekse lijn krijgt dit ook)want de gemiddelde riziger zal niet langer dan 20 minuten in de trein zitten.
De trein heeft een automatische halteafroep die wel goed werkt maar de omroepinstallatie is bar slecht de keren dat ik een conducteur of machinist iets hoorde omroepen.
Voor een moderne trein zijn ze best luidruchtig vooral als je bij de bakovergang zit(ik bedoel natuurlijk in de trein).Grote vooruitgang is de gelijkvloerse uit/instap waardoor je geen trede's hoeft te lopen.Het materieel kan de 160 km/h halen maar zal in de praktijk waarschijnlijk niet harder gaan dan 140 km/h vanwege de ATB(of ik heb het mis natuurlijk).
Ik ben niet zo'n fan van deze trein,hij is een beetje kleurloos maar is nu wel een betrouwbare trein geworden want ze zijn in vele diensten te zien.
Laatst ging ik naar Utrecht toe en ik zat eigenlijk in de intercity(vanuit Gouda)uit Den Haag(zat propvol)maar de intercity uit Rotterdam had vertraging en kwam even later aangereden met SLT.
De trein zat niet vol maar de ruiten waren wel redelijk beslagen(was een warme dag!)oftewel de airco was kapot,het was een benauwde rit naar Utrecht dus.
Maar op het soms schudden na en de wat krappe stoelen brengt de trein je waar je moet wezen.

Titel: Re: SLT
 Bericht Geplaatst: 22 jun 2018, 18:04 

Ik vind de SLT erg geslaagd. Op dit moment wel het mooiste treinstel in de NS-Sprintercategorie. Ik vind ze niet zo luidruchtig en ze rijden comfortabel. De stoelen vind ik oké en het open interieur geeft wel een gevoel van sociale veiligheid.
De zitplaatsen vind ik ruim genoeg (ik ben zelf 1,83m): ik vind daarentegen de zitplaatsen in de FLIRTS iets onrustiger zitten. Zo wiebelen lege stoelen tijdens het rijden best behoorlijk en opvallend heen en weer: ik kreeg bij de eerste rit in een FLIRT dan ook een soort déja vu omdat het me deed denken aan klepperende asbakdekseltjes in de armleuningen van bijv. Mat ‘46 en ‘54 :roll:
Ook vind ik het ontwerp van de SLT mooier dan dat van bijv de FLIRT, waarbij ik het ontwerp van de laatste al best oké vind. Mijn cijfer voor de SLT: 7,5 tot 8 :cool:

Titel: Re: SLT
 Bericht Geplaatst: 23 jun 2018, 08:57 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

en hoe zit het met de rijeigenschappen vanuit de machinist gezien? Soort van Autoweek/Treinenweek testverslag?

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Documentatie grootspoorbedrijf