Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Vraag het aan de Machinist




 Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende



Auteur Bericht
 Titel: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:32 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Zo af en toe zal ik in deze rubriek wat schrijven over belevenisen welke ik meemaakte tijdens mijn werk als meester/machinist vanaf het prille begin van mijn loopbaan bij NS (1979) tot heden. De verhalen berusten alle op waarheid maar evt. medespelers (collega's) zal ik op onherkenbare manier beschrijven. En natuurlijk had ik zelf nooit de schuld aan het voorval........!
Veel leesplezier: Meesterpeter

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:33 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Rangeren met Mat '46

Deze keer een voorval uit het prille begin van mijn loopbaan bij NS:
Half augustus 1979 was ik in opleiding tot rangeermachinist (RET-mcn) en liep mee met een zeer ervaren mcn welke zelfs nog op de stoom had gereden. Het was dan zaak goed op te letten want dat waren de collega's waar je het meest van opstak. Natuurlijk was het zo dat zo'n oude rot in het vak jouw als leerling goed in de gaten hield, en soms mocht je dan ook al wat zelf doen....... Zo ook op die dag, er werd toen nog volop met treinstellen gerangeerd op Den Haag HS. Totaal onverwachts mocht ik mijn pas geleerde kunsten gaan vertonen. Ik moest twee treinstellen Mat '46 gaan koppelen. Enigzins zenuwachtig nam ik plaats in de laag gelegen cabine en reed het stel, zo zacht mogelijk, tegen het andere stel aan. De oude mcn. stond op het perron nauwlettend te kijken of ik niets ondoordachts deed. Zeer zacht koppelde de twee stellen maar toen...... een meer dan oorverdovend gekraak volgde, een grote witte stofwolk dreef over de beide treinstellen en de mcn op het perron (en ik ook) trokken wit weg. Toen de stofwolk was opgetrokken keek ik naar rechts en zag tot mijn verbijstering dat een groot deel van de stationskap, welke aan spoor één vast zit (vroeger eindpunt van tram 11, thans fietsenstalling) was ingestort !! Wit weggetrokken en bevend van de zenuwen stapte ik uit de cabine van het groene stel..... Ik wist het zeker, mijn spoorloopbaan was ten einde.............
Wat was er gebeurd: op het moment dat ik voor het eerst twee stellen koppelde reed een vrachtauto voor het station HS een van de gietijzeren pilaren onder de kap uit waardoor deze instorte. Nog altijd, 26 jaar na dato, kijk ik af en toe, tijdens passage met mijn trein naar de ten dele opnieuw opgemetselde muur langs spoor 1 en denk ik terug aan dit voorval.
groeten: Meesterpeter

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:33 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Baldadigheid met de blauwe Benelux

Hierbij weer een nieuwe anekdote uit de herinnering van Meesterpeter:

Zo half jaren '80 kwam er altijd in de late avond, vroege nacht een Benelux (mat '57) uit Amsterdam naar Den Haag Centraal station. Dit was op zich al bjzonder omdat net als nu de Benelux-dienst Den Haag CS links laat liggen. Het losse 2-wagenstel kwam zo rond 01.45 uur als stoptrein op spoor 1 aan. Het was altijd voor de Haagse machinisten een hele toer om het stel in de loop van de nacht naar de Binckhorst te krijgen, en weer terug. Een aantal Haagse machinisten hadden namelijk wel opleiding gehad op deze stellen maar veel verstand hadden wij er zeker niet van. Dit kwam vooral omdat wij met deze stellen nooit reden op de vrije baan. Tevens hadden deze stellen een wat bijzondere benadering nodig ivm. de Belgische JH-schakelwals.
Op een donkere avond in 1985 moest ik dan ook met het stel (NMBS 220.902) naar de Bkh rijden. Dit was altijd de laatste klus voordat de machinisten aldaar gezamelijk gingen eten. Zodoende ging iedereen met uitgerekend dit stel mee naar de Bkh. Ik zat op de mcn-stoel en twee andere collega's zaten aan weerszijde van mij op de meerijzitting. Ik had alle geluk want het stel reed soepel weg over het emplacement, totdat een van de collega's het leuk vond de heel kleine stuurstroomsleutel er plotseling uit te trekken en door het openstaande cabineraam te gooien....... natuurlijk kwam het stel onmiddelijk tot stilstand, midden op het empl. en iedereen had natuurlijk de grootste lol........... Deze lol werd al gauw minder toen de sleutel buiten in het aardedonker niet meer te vinden was. Gelukkig was er geen ander treinverkeer (nachtnet reed nog niet via CS) want het stel hield zo'n beetje alle rijwegen vast. Iedereen ging het stel uit, maar de sleutel was zelfs na ruim één half uur zoeken onvindbaar.
Uiteindelijk ben ik toen maar een mat'54 gaan halen om het stel weg te slepen. En u begrijpt het al, toen kwam ook de sleutel gelukkig weer tevoorschijn: hij was onder het stel terecht gekomen, en daar hadden wij natuurlijk niet gekeken........
Ondanks dat er veel van onze etenstijd was afgegaan door deze grap stond het stel rond 05.00 uur weer keurig onder de kap, om als echte Benelux te vertrekken naar Brussel-Zuid.

Als bijlage nog een opname uit de oude diadoos: Benelux 220902 (zie tekst)+1203+1207 Den Haag Laan v NOI (trein rijdt richting Brussel) 19-05-1987

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:36 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Mat '54 rijdt zonder draaistel

Ook in de laatste jaren dat mat '54 reed kwamen deze onverwoestbare treinstellen regelmatig voor onderhoud naar de lijnwerkplaats Leidschendam. Ook ik had in die periode hier wel eens een dagje rangeerdienst, en dat was vaak een hele belevenis.
Zo ook op deze dag in 1994 toen een vierwagenstel in de deuropening van spoor 3 stond. Drie rijtuigbakken stonden buiten en de achterste stond binnen. Echter ook op het er naast gelegen spoor 2 stond een vierwagenstel geplaatst. Ik zat met een aantal collega's lekker van de zon te genieten toen een van de aanwezige rangeermachinisten opdracht kreeg het stel van spoor twee naar een ander spoor om te rijden.
Hij liep weg naar het stel op spoor 2. Toen hij echter weg reed was een meer dan oorverdovend lawaai te horen wat ons deed opspringen van onze stoelen.
Hij was op het verkeerde stel gaan zitten en was met spoor drie gaan rijden.............
Echter dit stel hing met de achterste bak boven het zogenoemde "aardwind" (een installatie waarbij een rijtuig in een soort van takelinrichting hangt, waardoor, na het wegklappen van de rails, een draaistel naar beneden kan zakken. Hierna kan op omgekeerde wijze ook weer een nieuw draaistel gemakkelijk worden geplaats zonder het rijtuig los te hoeven koppelen en om hoog te hijsen)
De ravage was enorm, door het wegrijden was het achterste rijtuig uit de takelinrichting gevallen en door het ontbreken van het achterste draaistel op de werkplaatsvloer gevallen en enkele meters verschoven. De bevestiging van de takelinrichting was kompleet uit de vloer getrokken en geheel verbogen.
Het heeft vele dagen geduurd voordat het stel weer buiten op draaistellen stond...........
U snapt het: Meesterpeter kijkt tegenwoordig altijd voor het wegrijden met en trein of de draaistellen er nog wel onder zitten..................

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:37 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Beetje kortsluiting met de "grote diesel" .......

In 1981 en 1982 reed ik vooral op de "grote diesel". Dit kwam omdat ik toen nog niet oud genoeg was om sneller dan 100 km/h te mogen rijden. Omdat NS toen nog een bedrijf was met zowel reizigers als goederenvervoer was er dus de mogelijkheid voor jonge broekies zoals ik, welke uit de rangeerdienst kwamen, te laten rijden met de goederentreinen. Ook werd er door deze machinisten gerangeerd op het station met reizigerstreinen. (zie foto, met Meesterpeter te Den Haag CS)

Omdat ik standplaats Den Haag heb werd er met de dieselloks serie 2200 en 2400 in de omgeving van GVC het goederenvervoer verzorgd. Nu stelde dit allemaal niet zo veel voor maar het was natuurlijk een goede leerschool om het echte rij- en vooral ouderwets rangeerwerk onder de knie te krijgen.
Zo reed ik oa. vanaf Den Haag HS naar Delft, Dordrecht, Gouda, Noordwijkerhout (VAM), Haarlem, Alphen a/d Rijn, Utrecht (Van Gend en Loos), Vlaardingen (olietrein) en naar de toen nog aanwezige oliewinning aan de Loolaan (Den Haag). Ook het spoor door de Haagse Schilderswijk werd af en toe bereden. Tevens werden er veel werktreinen s'nachts gereden. (foto: Meesterpeter met de 2275 te Rotterdam CS)

Tijdens een van de vele ritten in 1982 uit Delft (VAM) kwam ik met een 2400 en enkele VAM-wagens terug op de Haagse Binckhorst. Gelijk kwam er een rangeerder op mij af gelopen en vroeg wat er was gebeurd tijdens het rijden door Rijswijk. Ik wist van niets en vroeg wat er dan wel aan de hand was. Van de treindienstleider had hij gehoord dat op het moment dat ik door Rijswijk reed de bovenleidingspanning was weggevallen en ik daar de oorzaak van zou zijn...... Dat vonden wij natuurlijk een vreemd verhaal, want ik reed immers met een diesellok. Toch werd er gevraagd om mijn trein eens goed te bekijken en toen bleek al snel het raadsel opgelost. Uit een van de groene VAM-wagens stak door de bovenluiken een groot stuk betonijzer met aan het einde een grote krul. In het oude station van Rijswijk hing de bovenleiding lager ivm een viadukt en daar had het betonijzer dus net de bovenleiding geraakt, met als gevolg natuurlijk een flinke kortsluiting. De rangeerder (zonder hoogtevrees) klom op de wagen en trok het betonijzer er uit > weer een probleem / anekdote opgelost.
Tot slot nog een echte aktieopname tijdens het rijden met de 2502 genomen op het depot Rotterdam-Feijenoord in de nadagen van deze lokserie.


Bijlagen:
02.256.JPG
02.256.JPG [ 66.1 KiB | 6694 keer bekeken ]
02.1048.JPG
02.1048.JPG [ 68.22 KiB | 6694 keer bekeken ]
002.939.JPG
002.939.JPG [ 48.77 KiB | 6694 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:40 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
(update 21-02-2006)

Zo heb je één, zo heb je twee treinen....

Begin tachtiger jaren was er een grote openbaar vervoer staking, niet alleen de trein reed niet maar ook bus, tram en metro deden mee. Waar het allemaal om ging weet ik nu niet meer, maar het zal best allemaal heel belangrijk zijn geweest.....
Na een aantal dagen staken was het een overvolle toestand geworden bij afval overlaatpunt (VAM) te Noordwijkerhout. Direkt na het aflopen van de staking werd ik dan ook met een 2400 van Den Haag HS naar Noordwijkerhout gestuurd om de vele VAM wagens aldaar weg te halen en naar Haarlem-goederen te brengen. De 2400 starte na vele dagen stilstand enigzins moeilijk, maar al snel werd Noordwijkerhout bereikt. Ik keek met verbazing naar de enorme hoeveelheid VAM-wagens welke er stonden. Zoveel had ik er nog nooit bij elk gezien, het waren er 48, volgeladen met huisvuil en andere viezigheid. Met de rangeerder werd alles aan elkaar gekoppeld en met veel rook en lawaai trachte de 2400 enigzins snelheid te maken. Met een gangetje van zo'n 20 km/h werd er koers gezet richting HLM. Uit het cab.raam leunend kon ik het einde van de trein amper zien.
Op HLM-goederen aangekomen bleek de lange trein niet op het empl. te kunnen. Of ik stond met een deel op de ene overweg, of op de andere. Een enorme file van wegverkeer was het gevolg. Wederom zwaaide de rangeerder dat ik achteruit moest rijden. In de veronderstelling dat hij een flink aantal wagens op het kopspoor wilde plaatsen gaf ik vol gas, echter plotseling gaf hij het teken stoppen en remde ik met de nu achteroplopende lok flink. Met een ruk kwam de hele trein tot stilstand en liep de treinleiding geheel leeg. Ik snapte er niets van..... Ik kreeg de remmen niet meer gelost terwijl de rangeerder al weer zwaaide dat ik verder moets rijden.
Uiteindelijk stapte ik uit de lok en liep langs de trein en toen stond ik toch wel wat vreemd te kijken: tussen wagen 11 en 12 vanaf de lok was de koppeling gebroken en zelfs van één wagen was het komplete trekwerk onder de wagen uit gekomen.

Aangezien een deel van de trein nog op de overweg stond was snel handelen noodzakelijk. De twee wagens werden uit de trein gerangeerd, waarvan één met de ketting ivm het ontbreken van de trekhaak, waarna de overgebleven 46 wagens op verschillende sporen op het empl. konden worden opgesteld.

De oorzaak van het breken van de koppeling moet gezocht worden in een kombinatie van het grote treingewicht en het plotseling flink gaan remmen (van achteren) van de lok van de geduwde trein. Hierdoor werden de krachten op de koppelingen dus wat teveel van het goede....... Overigens heb ik er nooit meer wat van gehoord.
Het vuiloverslagpunt bij Noordwijkerhout bestaat nog steeds en wordt tegenwoordig bediend door Railion.

Meesterpeter


Bijlagen:
koppeling.....JPG
koppeling.....JPG [ 75.87 KiB | 6694 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:41 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
(update 16-03-2006)

Trage rangeerder kan toch snel lopen.......

Het rijden op de "grote diesel" was een zeer avontuurlijke periode in mijn loopbaan als machinist. Nu gebeurde er zeker niet dagelijks allerlei aparte toestanden, maar de kans er op was veel groter dan nu tijdens bv een slagje Den Haag<>Groningen of zo.

Op Den Haag HS was ik in de '90 er jaren aan het rangeren met en 2200, een "Sik" en een aantal wagens. De sporen 9 en 10 werden hiervoor gebruikt. Ondanks dat het rangeerwerk niet veel voorstelde duurde het allemaal wat lang, mede omdat de rangeerder geen stap te veel deed, en welke hij wel deed nu bepaald ook niet enig tempo had. Maar goed, ik zat lekker in de cabine van de 2275 en bekeek vanuit de hoogte wat er zoal gebeurde. Op een gegeven moment bleven de goederenwagens staan en reed ik met de 2275 en de Sik naar achteren over het wissel. De rangeerder gooide het wissel om en ik moest weer naar voren rijden totdat de rangeerder mij het stopteken gaf. Snel remde ik met de rangeerremkraan de lok af, waarbij de Sik wat heen en weer stootte tegen de lok. Plotseling remde de 2275 vol, door het leeglopen van de treinleiding. Ik keek naar buiten en zag de Sik van mij wegrijden richting het rode sein en de hoofdbaan. De trage rangeerder kwam in aktie en zette te voet de achtervolging in. Ondertussen reed de Sik door het rode sein, sneed het wissel open en ging op weg richting de hoofdbaan. En toen gebeurde wat ik niet voor mogelijk had gehouden, de altijd zo trage rangeerder bleek heel hard te kunnen lopen, sprong op de treeplank en remde de Sik met de voetrem af.

Doordat een Sik geen luchtrem bezit kon het dus gebeuren dat, nadat de koppeling uit de trekhaak was geschoten (was erg los gekoppeld) mijn 2275 tot stilstand kwam door het losschieten van de luchtslang, de Sik gewoon ongeremd wegreed.

De schade na deze rangeerklus. Een stukgetrokken luchtslang en een kapot wissel.......

Meesterpeter


Bijlagen:
02.876.JPG
02.876.JPG [ 85.55 KiB | 6694 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:41 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
(update 21-05-2006)

AFSCHEID NEMEN..... Ook al hoorde de Hofpleinlijn niet tot mijn al te favorieten lijnen, toch viel het mij zwaar (snik, snik) om na ongeveer 25 jaar volgens dienstrooster mijn laatste rit van Den Haag CS naar Hofplein en terug te rijden. Door de komst van Randstadrail zullen hier voortaan anderen de ritjes mogen rijden.
Geheel in stijl werden er natuurlijk onderweg enige fotostops gemaakt om dit alles op de gevoelige plaat vast te leggen. Maar kwaliteit was er toch, want trein 15674 met stel 2006 kwam keurig op tijd weer aan te GVC.


Bijlagen:
IMG_3940.JPG
IMG_3940.JPG [ 71.88 KiB | 6694 keer bekeken ]
IMG_3946.JPG
IMG_3946.JPG [ 75.24 KiB | 6694 keer bekeken ]
IMG_3954.JPG
IMG_3954.JPG [ 89.88 KiB | 6694 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:42 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Waar is de "kloot" van het wissel gebleven ... ?

Tijdens de rangeerdiensten op de Wpl. Leidschendam, wat ik regelmatig deed tussen ongever 1980 en 1994, maakte je altijd van alles mee. Zo ook dit voorval tijdens het rangeren met een door wat brandschade getroffen mat '54. Door vandalisme (toen ook al !) was het hele interieur van het tweewagenstel overdekt met een laagje fijn roet, veroorzaakt door het verbranden van enige zittingen. In de Wpl. hadden ze bedacht dat als het stel nu eens een ritje van de Wpl. LDD naar R'dam Hofplein zou maken met open deuren (!) dat een deel van de roet er wel uit zou waaien. Aangezien ik de enige mcn op dat moment was met bevoegdheid om op de hoofdbaan te rijden (de andere waren rangeer-mcn welke alleen op de werkplaats mochten rijden) mocht ik dat klusje gaan uitvoeren.
Begeleid door een rangeerder werd het stel over het empl. gereden, echter de rangeerder zag een handwissel over het hoofd. Het wissel werd "gesneden" en met een enorme klap ging het wissel vanzelf om. Echter de snelheid waarmee het bedieningshendel omging was zo groot dat de "kloot" van het wissel afbrak. Snel werd er gekeken waar deze kloot was gebleven, maar ondanks zijn grote en vooral zijn gewicht bleef 'ie onvindbaar.........
Toen vertrok ik maar vast met het stel (met de open deuren) richting RTH. Ik zette er even flink de snelheid in zodat het roet er wel uit zou waaien. Op RTH aangekomen liep ik door het stel naar de andere kant, en je wilt het niet geloven, in het bagagedeel van het stel lag de kloot van het wissel !! erin gevlogen door de open deur.
Teruggekomen op de Wpl. liet ik trots het gevonden goed zien, waarna een monteur uit de Wpl. met lasapparaat snel de zaak weer aan elkaar lasde. (Tegenwoordig zou er minstens een uitgebreid onderzoek van IVW komen !)
Echter helaas was de hele expeditie voor niets geweest, het roet was niet echt uit de trein gewaaid, dus alsnog moets er flink met sop geboend worden door de plaatselijke schoonmaakploeg..........
Meesterpeter


Bijlagen:
1239 Handwissel 23-07-2006.JPG
1239 Handwissel 23-07-2006.JPG [ 83.83 KiB | 6696 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:43 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
(update: 04-01-2007)

"Doe de werkplaatsdeuren nu maar dicht...."

Tijdens rangeren met treinen is het risico op kleine "incidenten" volgens de statistieken nog altijd het grootst. Afgereden treeplanken, het schampen van onvrij staand materieel, ontsporingen op handwissels, tegen/door het stootjuk komen helaas nogal eens voor.
Vaak zijn misverstanden of onoplettendheid de oorzaak. Meestal blijven zulke incidenten (zover je ze natuurlijk niet zelf veroorzaakt !) je niet lang bij. Enkele blijven je door het karakter van de gebeurtenis langer bij, en de volgende is er één van.

In de jaren '80 kwam er elke vrijdagochtend een stam SNCF rijtuigen met WL restauratierijtuig (met kolengestookte keuken) van de "ambtenarentrein" Heerlen< > Den Haag CS naar de Wpl. Leidschendam om onderhoud te krijgen. De trein werd gereden door een NS 1500 en het was dan de bedoeling dat de rijtuigen de Wpl-loods werden ingeduwd en dat de lok buiten bleef staan. Het aantal rijtuigen paste precies in de Wpl.
Zo ook op de vrijdag dat ik rangeerdienst had op de Wpl. Met een aantal collega's zat ik lekker in het zonnetje terwijl de stam rijtuigen en lok, begeleid door een rangeerder, achteruit de wpl-loods inreed. We zaten wat te kijken en het viel ons meteen op dat we het vreemd vonden dat ook de lok de loods in reed. "Misschien een rijtuig minder deze week" konden we nog net tegen elkaar zeggen toen er over de portofoon klonk dat er iets niet goed was gegaan.......
Snel liepen we naar de loods en wat bleek, het achterste rijtuig was bijna een rijtuiglengte van de rails gereden en tegen/door de muur van de toiletten tot stilstand gekomen. Een enorme ravage was het gevolg, de muur was half ingestort en Wpl personeel op het toilet zagen twee grote buffers gevaarlijk dichtbij......
Een grappenmaker riep over de portofoon dat de lok binnen stond en dat de Wpl-deuren nu wel dicht konden!!!
Het hersporen van het rijtuig en herstel van de toilettengroep heeft nog lange tijd geduurd.
De situatie ter plaatse is overigens enige tijd geleden veranderd bij een verbouwing, dus de herstelde muur en toiletten zijn nu niet meer op deze plaats en dat is een heel veilige gedachte.....
MEESTERPETER

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:44 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Omdat er gebleken is dat er onder de jongere SF leden ook belangstelling bestaat voor situatie's welke al lang verdwenen zijn, hierbij een tijdsbeeld over Delft, alwaar in de begin tachtiger jaren nog heel wat buurtgoeerenvervoer werd afgewikkeld. Dit naar aanleiding van een vraag hierover door een SF lid aan mij om dit eens te beschrijven.

In 1980 en '81 reed ik op de "grote diesel" vanuit Den Haag HS. De diensten werden gereden met 2200 en 2400 welke min of meer HS als thuisbasis hadden.
De loks behoorden meestal tot de wpl Feijenoord, en werden aldaar dan ook altijd getankt. Meestal was dat tanken in de omloop ingebouwd, als de lok eerder leeg was werd er een extra rit gereden met losse lok om in feijenoord te tanken.
De loks 600 van de grote- en kleine Binckhorst werden op de grote Binckhorst getankt, maar waren ook te Feijenoord in onderhoud. Voor onderhoud reden ook deze loks op eigen kracht met 30 km/h naar Feijenoord evt. samen met de 600 van de Wpl. Ldd (Leidschendam).
Te Delft was er in die tijd veel vervoer voor een RVS-ijzerhandel (Cronifer), de gistfabriek, kabelfabriek en de VAM.
De VAM ging ongeveer in 1981 (?) dicht en was precies tegenover het stations gebouw gelegen.
Het wegen van de wagens voor de ijzerhandel en gistfabriek gebeurde altijd op de weegbrug, welke er nog altijd is. Zowel volle als lege wagens werden gewogen om te kijken of de gewichten op de wagens vermeld wel klopte.
In het gebied waar ik dienst deed was er maar één weegbrug, die te Delft.
Naar de gistfabriek werd altijd geduwd gereden (nu ook nog altijd) vanuit Delft station. Was er geen wagen retour dan keerde de lok al meteen op het viaduct nabij de gistfabriek.
De loks 2200 en 2400 stonden nooit over te Delft, maar gingen altijd terug naar HS.
De kabelfabriek is er nog steeds maar raakte ook ongeveer rond 1982 haar spoor aansluiting (aan de andere kant van het hoofdspoor) kwijt. Hier kan je door een grote deur met trein en al de loods binnenrijden. Ik probeerde altijd de lok buiten te houden, want door de krachtige ventilatoren van de lok werd het binnen altijd een enorme stofwolk in de kurkdroge hal. De plek waar het spoor naar binnen liep is nog altijd te zien. Op het kopspoor aldaar stond tot 1983 nog altijd een platte wagen met vierkante buffers van de WSM-lijn. Delen van de wagen zijn dacht ik bij de SHM terecht gekomen.

MEESTERPETER

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:45 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
(update 21-06-2007)

Een onderdeel van het werk van een machinist is het controleren van het materieel. Een groot deel van de controlles wordt gedaan door de (storings-)monteurs van Nedtrain, maar ook voor de machinist is hierin een taak. Zo is het nemen van de remproef (bij bv combineren en rijrichting wisselen) en het testen van de dodeman iets voor de mcn.
Natuurlijk wordt er ook aandacht geschonken aan de veiligheidsmiddelen. Ondanks dat de brandblusser hier officieel niet bij hoord, kijk ik vaak even of de brandblusser niet verlopen is.
Bij controlle hierop in stel 503 (mat '64) viel mij toch iets bijzonders op.......
Of dit een nieuwe vorm van bezuiniging is weet ik niet, maar als het brandblusseronderhoudsbedrijf dit vaker doet, krijgen ze toch de helft minder werk !
MEESTERPETER


Bijlagen:
IMG_5459.JPG
IMG_5459.JPG [ 55.31 KiB | 6695 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:46 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Een storing komt nooit alleen..... (update 12-09-2007)

(Ter info:
Enkele gebruikte afkortingen in dit verhaal:GVC- Den Haag CS > RTD - Rotterdam CS > ASD - Amsterdam CS > MDDm Dubbeldekker met motorwagen > HC - Hoofdconducteur > Bgn - Bergen op Zoom > Rsd - Roosendaal > Trdl - Treindienstleider > Gdg - Goude Goverwelle > Had - Heemstede Aerdenhout)


Na vieren halve week vakantie (!) ben ik op 10 september 2007 weer gaan werken. Dat ik de twee dagen erna heel veel mee zou gaan maken, kon ik toen nog niet vermoeden.

Op maandag 10/9 moest ik van GVC naar UT met de Intercity. Tot even voorbij Gd ging alles goed, maar nabij Papekop was er een overweg en seinstoring. Na met een aanwijzing STS een rood sein gepasseerd te zijn en een overweg, met de bomen half open, met een vertraging van 10 minuten naar Ut gereden. Terug naar GVC met een IC uit het Noorden (serie 500). Deze kwam pas op vertrektijd te UT aan. Na ontkoppelen bleek er helemaal geen HC voor mijn trein te zijn. Na veel heen en weer gebel, zonder HC met zo'n 20 minuten vertraging vertrokken naar GVC. Na een
pauze van 20 minuten wilde ik naar RSD. Echter de bijsturing vond dat ik recht had op mijn pauze van 30 minuten, en haalde mij van de trein !!. Ik mocht in GVC blijven en moest na ongeveer één uur weer een IC naar Utrecht rijden, het zou de eerste en laatste trein zijn welke ik de komende 2 dagen op tijd zou rijden.......
Vanuit Ut met de stoptrein naar GVC. Na vertrek uit Wd kwam ik ongeveer 2 km voor Gdg tot stilstand voor een rood sein. Na kontakt met de Trdl bleek er een enorme seinstoring (lees: computerstoring) te zijn in UT en wijde omgeving. Na anderhalf uur stilstaan kwam ik te Gdg aan, zodat de vele reizigers konden uitstappen. Na nog één uur wachten via Gd naar GVC gereden, alwaar ik dus zo'n 2½ uur te laat aankwam. Ik had al lang "einde dienst" en kon dus meteen naar huis.

Op 11/9, bij aanvang dienst om 16.18 uur, bleken de computerproblemen nog niet opgelost. Ik moest met de 2600 naar Asd en zou er, dacht ik, niet veel last van hebben. Toch kwam ik wat te laat aan, mede omdat het gehele treinverkeer wat ontregeld was.
Toen met de 2273 via Hlm, Gv, Rtd naar Bd. Tot Hlm ging alles goed, de MDDm had er zin in. Echter na vertrek uit Hlm ging de ATB ineens erg vreemd doen, de snelheidsaanduiding ging telkens dan weer naar 80, dan weer 40, dan weer 60 enz. enz. Na enige tijd wat verbaast gekeken te hebben, greep nabij Had de ATB in en kwam de MDDm tot stilstand. Dit was voor mij het moment om de ATB "buiten dienst" te zetten, want hiermee viel dus niet te rijden. Na zo'n 8 minuten reed de MDDm weer, maar doordat ik onderweg hoe langer hoe meer vertraging opliep (omdat mijn rijweg nu anders was ingelegd) kwam ik met bijna 15 min. vertraging te Bd aan. Aangezien de keertijd maar 10 min. is, met vertraging naar RTD vertrokken. Hier had ik pauze, maar kon de nieuwe koffiekamer (door de sluiting van het oude station RTD) niet vinden..... Gelukkig wees een collega me de weg. Ter compensatie was de koffie, met appel (wat vreemde combinatie) gratis.
Nu moest ik de IC 2183 gaan rijden naar Bgn. Echter de 2200 op spoor 6 stond zonder MCN. Na kontakt met de bijsturing de 2200 naar DDR gebracht. Tussen RTD en DDR reed ik gelijk op met mijn eigen trein, welke op het nevenspoor reed met een reserve. mcn erop. Zo kon ik in DDR weer op mijn eigen trein stappen en passagierde mee tot RSD. Hier ging de reserve mcn er af (had standplaats RSD) en zou ik de 2183 doorrijden naar Bgn. Echter de trein kon niet vertrekken, omdat hij 10 bakken lang was, en dat mag niet met één HC. Het achterste 4-wagenstel moest er dus eerst af, maar dit lukte niet. Enkele mcn en stmt probeerden al hun kunsten, maar de twee stellen bleken onverbrekelijk met elkaar verbonden...... Na het afsluiten van het achterste stel voor reizigers, kon de trein alsnog met 15 min. vertraging vertrekken. Maar toen begonnen de problemen pas echt !! Net na het verlaten van het empl. RSD wilde het voorste stel vaart maken, echter het achterste stel begon even hard te remmen !! Na uitschakelen van de traktie remde het achterste stel gewoon door tot stilstand. Toen maar gauw de Nedtrain-alarmlijn gebeld, want zelfs met 28 jaar ervaring weet je dan even niet meer wat je moet doen. Op advies van Nedtrain de trein geheel geresed, want dit zou de oplossing zijn. Nou niet dus. Na 200 meter rijden kwam de trein weer tot stilstand met forse luchtlekkage. Ik belde de HC met de vraag of het achterste stel er nog wel aan zat, maar volgens de HC was dat nog wel het geval. Echter op de boordcomputer van de VIRM was het stel geheel verdwenen. Om een lang verhaal kort te maken, na één uur reed de trein weer, nadat in samenspraak met Nedtrain zo'n beetje alles was uitgeprobeerd wat maar mogelijk was. Rond 23.50 uur stonden we eindelijk langs het perron te Bgn, en konden de reizigers uitstappen. Na enige kunstgrepen, oa het in en uit dienst zetten van 4 ATB installaties, bleek de trein ook nog terug te kunnen rijden naar RSD, en werd aldaar maar opgeheven, de bijsturing durfde verder rijden niet meer aan.
Om toch nog thuis te komen kreeg ik een andere VIRM mee, en als leeg materieel MET reizigers, kwam ik na een trage rit achter goederentreinen rond 02.00 uur in de Wpl Leidschendam aan.
Toch was de dienst van bijna 11.00 uur gevoelsmatig snel verlopen, het laatste stukje ging te voet van de WPL naar huis. Snel gaan slapen,want om 14.15 uur mag ik weer beginnen aan een nieuw avontuur..... MEESTERPETER

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:47 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
GSM-R

GSM-R is de nieuwe telefoonverbinding (sinds ong. 2006) tussen trein en wal.
Onlangs kreeg ik de volgende grap te lezen op de prive-mail........ moet ook een keer kunnen nietwaar... ? :D

Na opgravingen in de Russische bodem tot een diepte van 100 meter hebben
Russische wetenschappers resten gevonden van koperdraden, met een geschatte leeftijd van zo'n 1000 jaar.
De Russen hebben hieruit de conclusie getrokken dat hun voorouders reeds 1000 jaar geleden beschikten over een koper netwerk!

Om niet achter te blijven zijn Amerikaanse wetenschappers ook hun bodem gaan
afgraven waarbij ze op een diepte van 200 meter resten van glasvezels aantroffen.
Deze vezels bleken na onderzoek zo'n 2000 jaar oud te zijn, waaruit de Amerikanen concludeerden dat hun voorouders reeds 2000 jaar geleden al een
zeer geavanceerd digitaal glasvezel netwerk in hun bezit hadden. En dat zo'n 1000 jaar voor de Russen...

Een week later hebben de Belgen het volgende rapport gepubliceerd: "Na opgravingen in de Belgische bodem, tot op een diepte van 500 meter, hebben
Belgische wetenschappers helemaal niets gevonden."
De Belgen concluderen hieruit dat zo'n 5000 jaar geleden de oude Belgen reeds in het bezit waren van een draadloos GSM-R netwerk !!

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:48 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Kleine NS 600 helpt "grote en zware" vrachtwagen. (update 25-02-2008)

Begin jaren tachtig werd de Haagse "Kleine Binckhorst" verbouwd en uitgebreid. Waren er eerst nog slechts 5 elektrische sporen, dat zouden er 9 moeten worden.
Deze werkzaamheden werden uitgevoerd terwijl de Kleine Binckhorst gewoon in bedrijf bleef. Veel spullen, nodig voor de verbouwing, werden dan ook met vrachtauto's aangevoerd.
Zware zand- en grindauto's reden af en aan, en op vele plekken werd het al gauw een enorme modderbende.
Zo ook op die middag dat ik wat aan het rangeren was geweest met de 600, welke nu voor het "verblijf", waar de rangeermachinisten en de terreinchef zaten, stond te pruttelen. Later moest de lok nog in actie komen om een getrokken trein op Den Haag CS te plaatsen.
Naast het "verblijf" was wat rumoer ontstaan, want er was een zware vrachtwagen met zijn achterwielen wel erg ver in de modder naast de rijweg gezakt.
De werkmannetjes stonden elkaar aanwijzingen te geven hoe de vrachtwagen het beste weer vlotgetrokken kon worden.
Ik ging maar eens kijken, maar als spoorman van net twintig jaar werd ik wat over het hoofd gezien, terwijl in datzelfde hoofd al een oplossing was bedacht.
Ik schoot de vrachtwagenchauffeur aan, type "dikke buik" en "ik weet alles beter" en legde mijn plan voor. Nou daar moesten ze natuurlijk allemaal flink om lachen, met het lokje de zware vrachtauto uit de modder trekken, zou nooit lukken. Maar goed, als ik me graag wilde uitsloven, dan mocht ik het proberen !!
Snel liep ik naar de 600 toe en reed de lok om van spoor 8 (thans spoor 55) naar spoor 9 (thans spoor 59), het spoor langs de straat. De chauffeur en zijn maten stonden raar te kijken hoe ik een zware ijzeren ketting (aanwezig, ook tegenwoordig nog, in elke lok) naar buiten gooide. Maak maar vast, riep ik, aan een sterk punt van de vrachtwagen, en aan de trekhaak van de lok. Je kon aan het gezicht zien van de chauffeur dat hij er weinig vertrouwen in had, die "kleine" lok zou dat zeker niet klaren. Echter ze wisten niet dat een 600 nooit bleef staan, en dat geen trein te zwaar was voor deze 3-assige krachtpatser.
Ik liet de lok, in de eerste rijstand, langzaam achteruit rijden, en al snel stond de ketting strak. Zelfs tot mijn eigen verbazing hoefde ik amper iets verder te schakelen, en de vrachtauto kwam al in beweging en reed soepel de modder uit. De chauffeur stond met zijn ogen te knipperen, en ik lachte hem vriendelijk toe. Snel maakte hij de ketting los, en gooide deze weer in het machinistenhuis van de lok.
Helaas moet ik de koffie met gebak nog steeds krijgen........
Daarna zette ik de 600 voor de getrokken trein, zodat deze lucht kon gaan pompen in het remsysteem. Even later duwde ik de stam rijtuigen "onder de kap" en was ik weer een ervaring rijker.
MEESTERPETER


Bijlagen:
02.1867.JPG
02.1867.JPG [ 65.82 KiB | 6695 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:49 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 4161
Woonplaats: in de Randstad
Je maakt wat mee als Machinist..... (update 10-06-2008)

"Maidentrip" met de BDs (ICRm Stuurrijtuig)

Het komt als machinist niet vaak voor dat je met materieel rijdt, waarmee je nog nooit één meter hebt gereden.
Ondanks dat de ICRm Stuurrijtuigen al weer rijden bij NS vanaf 2004, had ik er nog nooit mee gereden. Natuurlijk had ik wel cursus gehad, en was er voor geslaagd, maar bij deze cursus zat geen "praktijk"......
Ondanks dat standplaats Den Haag in 2006 en 2007 wel af en toe dienst deden op de stuurrijtuigen, was ik tot heden de dans ontsprongen. Officeel zitten de stuurrijtuigen niet meer in ons werkpakket vanaf dec. 2007, net het moment dat een aantal mcn was opgeleid !
Op maandag 9 juni 2008 ging ik dan toch onverwachts voor de bijl. Ik zou een slag GVC-VL-GVC rijden met 1700 + ICK, maar al voor vertrek te GVC bleek de trein wegens ernstige luchtlekkage niet te kunnen rijden. De lekkage was zo groot, dat de compressor het niet bij kon houden.
Enkele minuten voor vertrek komt altijd te tegentrein uit Venlo binnen, en dit bleek zowaar een ICR-stam te zijn met BD's.
Voorop naar Venlo zat de 1700-lok, dus dat was geen probleem. Overigens moet je als mcn er dan wel aan denken dat je bij elk station de deuren moet ontgrendelen (dat ging dus al fout op Gv).
Na in Venlo met ruim 10 minuten vertraging te zijn aangekomen (seinstoring Breda), bouwde ik de trein om van de lok naar de BD's. Dit is niet zo heel moeilijk, het enig extra dat je moet doen zijn de ATB kranen op de lok dicht te zetten en in de BD's open.
Wat me opvalt is de enorm grote cabine, en het feit dat je door de grote zijruiten niet naar buiten kan kijken. Ze zijn beplakt met folie, waardoor je alleen jezelf ziet, en dan ook nog links en rechts. Dat is dus wel gezellig, zo met je drieën :D
Snel de plaatsing van alle knopjes bekeken, want het is natuurlijk wel makkelijk om te weten waar alles zit tijdens de rit.

Mooi op tijd zette ik dan voor het eerst een trein vanuit de BD's in beweging. Nu is rijden met een trein niet zo heel moeilijk, maar remmen kan nog wel eens voor verrassingen zorgen. Rust naderde ik het eerste station, Blerick, maar de trein remde toch heel anders dan verwacht, wat vooral komt door het geheel afwijkende type remkraan. Hij staat langs het perron, maar toch wat verder dan eerst de bedoeling was. Snel trek ik de rangeer/parkeerrem aan (werkt alleen op de BD's), maar onverwachts loopt de hele treinleiding leeg. Blijkt deze remkraan OOK een snelremstand voor de gehele trein te hebben. dat begint al goed !! Na Blerick flink de vaart er in, en dus maar wat harder remmen bij Horst-Sevenem. Echter wat blijkt, de tweede remstand remt veel te hard, en de eerste remstand te weinig.
Nu wist ik niet of je ook 1½ remstand mag remmen, immers alleen de hele remstanden zijn voelbaar gemakkeerd, dus dat maar eens uitproberen bij Deurne. Dat remt al veel netter, en de ATB accepteert het gewoon.

Vergeleken met een lok is een st.rijt. natuurlijk heel comfortabel rijden, door het ontbreken van het kabaal, wat ook zelfs een redelijk moderne lok altijd schijnt te moeten maken.
Wat wel blijkt is dat de ATB heel gevoelig is voor baanstoringen, welke in tegenstelling tot ander materieel, gelijk voor een ATB-snelremming zorgt. De eerste ingreep is nabij RTD-Zuid. Aldaar is een baanvakstoring (ATB valt ten onrechte terug op 40 km/h) maar ondanks snel remmen, grijpt de ATB toch in. Met gierende remmen komt de trein vanaf 125 km/h met een klap tot stilstand, remmen kan een ICR prima....
Op empl. Hollands Spoor doet de ATB het nog een keer, terwijl ik normaal dit slechts zo'n 3 keer per jaar meemaak !

Een ervaring rijker zet ik netjes op tijd de trein te GVC langs het perron, en nu maar afwachten wanneer ik het geleerde weer in de praktijk mag brengen.

MEESTERPETER


Bijlagen:
440  NS St.rijt.  Maastricht 15-12-2004.JPG
440 NS St.rijt. Maastricht 15-12-2004.JPG [ 61.67 KiB | 6695 keer bekeken ]

_________________
Al 2269 treinen met SLT gereden
Al 117 treinen met SNG gereden (stand 06-12-2019)
Let op: Voordat u materiaal van mij elders publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht.
Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Vraag het aan de Machinist


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: