SPOORFORUM.nl
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/

Optrekken met ICMm
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=5497
Pagina 1 van 1

Auteur:  Meesterpeter [ 31 mei 2013, 21:05 ]
Titel:  Optrekken met ICMm

Tryvirm heeft de volgende vraag:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hallo Meesterpeter,

Hierbij wil ik u graag een vraag stellen waar ik al even meezit.

Het is mij de laatste tijd opgevallen dat bij het optrekken van de ICM(m)
het soms heel storig/haperig gebeurd. Vooral als je in de mBk(volgens mij
de juiste benaming zo) dan hoor je ook dat de motoren het ene moment wel
worden gevoed door stroom en het volgende moment niet. Dit levert dan ook
vele schokken op tijdens het optrekken. En vroeg me eigenlijk af waar dat
aan zou liggen. Ik zat laatst wel in een ICMm (406x) die hetzelfde probleem
had en ook in de noodrem vloog omdat de voeding van de trein er tijdens de
rit opeens uitlag.

Auteur:  Meesterpeter [ 31 mei 2013, 21:35 ]
Titel:  Re: Optrekken metICMm

Antwoord Peter:

Op 31 mei 2013 aangemeld op het Spoorforum, en gelijk vandaag al de eerste vraag :D

Allereerst welkom op het Spoorforum, hoop dat je je snel gaat thuisvoelen op ons informatieve en veelzijdige forum.

Dan je vraag: De mBFK bij ICM-1 en 2 (ICM-0 had een mBk) is de motorbak van een ICM-treinstel.
Wat jij hebt ervaren is het slippen (doordraaien) van de wielen van de motordraaistellen bv door gladde rails door regen, neerslag of vettigheid. Zelfs bij droog weer kan het doortrekken van een WC in de trein al dit effect opleveren.
Gaan nu de wielen doordraaien, dan wordt geheel automatisch de "anti-slip" in werking gesteld, welke zorgt dat de motoren kortstondig minder/of geen stroom krijgen. Hierdoor neemt het slippen af, waarna de tractieinstallatie zelf weer regeld dat de motoren weer gaan meewerken.
Het is natuurlijk dan wel de bedoeling dat de machinist, zo gauw hij / zij slip opmerkt, de aanzetkracht verminderd, cq naar een lagere rijstand schakelt. Doet een machinist dit niet, of merkt hij de slip vooraan in de trein niet op, dan gaat de antislip dus telkens vermogen afschakelen en weer inschakelen. Dit zorgt voor het schokkerig optrekken van de trein, waarbij de wielen dus kortstondig doordraaien en weer grip op de rails hebben. Soms vele keren achter elkaar.......
Een bekende plek alwaar ICM daar het hele jaar door veel last van heeft is bij vertrek uit Utrecht CS, over de fly-over richting Woerden.

Een evt optredende noodremming heeft met dit verschijnsel niets te maken bij ICM, heeft dus waarschijnlijk een andere oorzaak gehad. Bij ouder materieel zonder "anti-slip" beveiliging zou echter wel een noodremming kunnen optreden, immers de wielen kunnen dan zo snel gaan doordraaien dat de ATB denkt dat de trein fors harder gaat dan de toegestane snelheid. Dit kwam nogal eens voor bij Mat '54. Als de machinist dan niet snel remde, greep de ATB in.

Het wegvallen van de voeding (bovenleidingspanning) zorgt niet voor een noodremming. Het geheel wegvallen van de laagspanning in de trein wel, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Gr Peter

Auteur:  Meesterpeter [ 01 jun 2013, 12:40 ]
Titel:  Re: Optrekken met ICMm

Tryvirm had nog de volgende vraag en aanvulling:

Hallo Meesterpeter,

Het was iets wat mijn aandacht al langer had, maar ik ken helaas geen
mensen bij de NS die mij hier meer over konden vertellen.

Oke, meteen weer wat geleerd. Ik ging er eigenlijk vanuit dat mBDK niet
meer gebruikt werd na de modernisering, maar dat had ik dus niet correct.
Aha, allemaal heel duidelijk en vanzelfsprekend. Ik had er zelf nog niet
aangedacht, en het leek mij met "goed" weer ook niet vanzelfsprekend. Maar
het slippen van de wielen bij een ICMm is dus heel anders als bij een VIRM?
Ik zag namelijk niet al te lang geleden op Utrecht een VIRM-VI die bij het
optrekken ook slipte, maar daar hoorde je de motoren doordraaien en in
toeren verhogen. Ik kan me dan voorstellen dat de motoren traploos zijn
aangesloten, maar dit verhaal is dus anders als bij de ICMm? Althans dat
lijkt mij dan, of werkt de "anti-slip" bij de VIRM ook anders en treedt die
pas later in?
Zelf dacht ik aan een fout in de ster-driehoekschakeling. Het viel mij wel
op dat er soms heel rustig wordt opgetrokken en dat de motoren dan lang in
sterschakeling zijn en dan opeens overschakelen naar de driehoekschakeling.
Dan trekt de trein ook opeens veel sneller op. Alleen heb ik geen idee wat
de precieze aanloopinrichting van de ICMm is, dus of het ook zo gaat dat
kan ik alleen maar over speculeren. Ik heb ook geen idee of u hier meer
over weet, want ben nu toch wel nieuwsgierig geworden na hoe het precies
zit dan. Ik vind het nog wat tegenstrijdig voor mijn gevoel. Maar ik zal er
de volgende keer weer eens goed opletten.

Oke, dan zal dat wel inderdaad iets anders zijn geweest. Het enige wat ik
nog van het voorval weet is dat de trein op Utrecht CS vertraging opliep
i.v.m. de afnemer. En dat wij daarvoor achter een sprinter aankwamen op het
traject Utrecht-A'foort, waarbij er na het afremmen opeens weer werd
opgetrokken en toen de noodrem in werking trad.

Tryvirm

Auteur:  Meesterpeter [ 01 jun 2013, 12:53 ]
Titel:  Re: Optrekken met ICMm

Antwoord Peter:

De tractie installaties van ICM en VIRM verschillen inderdaad flink. Inderdaad reageren beide tractie installatie ook anders bij het optreden van slip, waarbij inderdaad opvallend dat de slip veel langer aanhoud bij een VIRM, met het harde piepen en krijsen van de wielen als gevolg. Bij het wegrijden is het soms vaak met het blote oog zichtbaar dat de wielen bij een VIRM flink doordraaien. Veel reizigers ervaren dit op het perron ook als hinderlijk en doen snel hun vingers in hun oren........
Maar met welk materieel je ook rijdt als machinist, de manier van optrekken kan in veel gevallen van slip voorkomen. Dus zowel bij ICM als bij VIRM (en elk ander materieel) niet gelijk bij wegrijden de rijcontroller maar geheel in de maximale rijstand zetten, maar enigszins met beleid opschakelen, net als "vroeger" een oude (1000 t/m 1500) handgescakelde e-lok dus.
Verder kan je bij ICM de stroom nog beperken, dmv een drukknop in de cabine. Ook dan wordt de aanzetsnelheid ook verlaagd.

Materie als driehoekschakelingen, sterschakelingen en aanloopinrichtingen gaat echt te ver voor machinisten, hierover wordt ons niets geleerd op cursus of herinstructie, immers is voor ons ook niet van belang bij het rijden van een trein.

De noodremming in jou beschrijving lijkt (ik was natuurlijk niet ter plaatse) op een ATB remming.

Gr Peter

Auteur:  Meesterpeter [ 22 okt 2023, 09:27 ]
Titel:  Re: Optrekken met ICMm

Spoorforum lid Bordensteker melde op 21 oktober 2023 de volgende belevenis met slippende ICM wielen:

Dag Peter,
Mooi uitgelegd en zaterdagmiddag zat ik precies op die plek bij vochtig weer in de achterste motorbak van een ICM-7 combinatie. Het telkens weer opnieuw beginnen te slippen en meteen daarna schokkerig tractie verminderen deed zich zeker meer dan tien keer achtereen voor bij het beklimmen van de fly-over na vertrek Ut in de richting van Woerden. Ik zat me even af te vragen of we wel boven zouden komen! (Ik was in de voorste bak ingestapt in Amf en realiseerde me niet meteen dat het kopmaken in Ut dus wel inhield dat het herhaalde slippen optrad toen het voorste deel van de trein al over de top van de helling heen was.)
Ik zocht met Google op rijstanden ICM en kwam zo op dit Spoorforum-topic.

Groeten van Bordensteker

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/