Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Vraag het aan de Machinist

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Beschikbaar zijn qua tijd als machinist
 Bericht Geplaatst: 04 dec 2022, 19:28 
Moderator
Gebruikers-avatar

De volgende vraag kwam binnen van iemand met belangstellingvoor de functie van machinist

VRAAG:

Hallo Meesterpeter en hopelijk aanstaand collega

Ik heb gesolliciteerd als machinist en ik had vandaag mijn telefonische intake. En dat gesprek ging gelijk een heel andere kant op dan ik had gedacht. In de functie-eisen bij de advertentie staat niets over 100% beschikbaarheid en mijn eerste vraag was gelijk ben je 100% beschikbaar. Mijn antwoord was nee, want ik sport op hoog niveau en mijn clubavonden zijn dinsdag en woensdagavond ( en grofweg 16 dagen in het jaar landelijke competitie, waar ik vrij voor zou willen vragen) . Ik zou heel erg graag niet ingepland worden op de 2x 4 uur op die avonden in de 168 uur dat een week duurt. Samen met het antwoord dat voor mijn sport in principe veel tot alles wijkt was dit aanleiding voor haar om het gesprek op dit moment te beëindigen omdat ik niet beschikbaar genoeg ben. Terwijl ik dacht dat ik heel flexibel was want feestdagen, avonden en weekenden vind ik prima om te werken terwijl veel mensen juist dan liever vrij hebben. Overigens stonden beide dagen vermeld in mijn sollicitatie.

Mijn grote vraag is, is de NS werkelijk zo inflexibel dat in het rooster er niet aangegeven kan worden dat je bepaalde uren niet kan? Ik was namelijk onder de indruk dat je op kan geven dat je bijvoorbeeld liever in de ochtend of avond werkt en dat daar zo veel mogelijk rekening mee gehouden wordt. Mijn oplossing voor het probleem is mogelijk ruilen van diensten als je dan toch op avonden ingepland wordt maar volgens haar was dat niet standaard is en niet wenselijk. Oftewel als ik mijn sport niet op wil geven dan is er geen ruimte voor mij bij de ns, daar kwam het volgens haar op neer. Ik snap nu ook dat jullie personeels problemen hebben. een andere oplossing zou kunnen zijn voor mij om part time te gaan werken. Ik was er nog niet over uit om na de opleiding 24, 32 of 36 uur te gaan werken. Is het niet zo dat je als parttimer een vaste vrij dag hebt? dacht het ergens gezien te hebben of in dit forum of die van de ns, maar kan het niet terug vinden

Hoe zit dat met andere machinisten, hebben die in zijn geheel geen verenigingsleven? Van een vriendin bij ns hoorde ik "Volgens mij gaan ze daar wel naar kijken, naar opties dat mensen bepaalde dagen/avonden kunnen ‘reserveren’ om vrij te zijn, want dat is een wens die veel mensen hebben."

Om een lang verhaal niet nog langer te maken, wat zijn jou inzichten en ervaringen in het roosterbeleid want ik heb er nog steeds veel zin in om machinist te worden?

Bedankt ......

Let op: © Peter Eradus:
Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !

Titel: Re: Beschikbaar zijn qua tijd als machinist
 Bericht Geplaatst: 04 dec 2022, 19:32 
Moderator
Gebruikers-avatar

ANTWOORD:

Beste .......,

Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn, ik moet de rekruter in deze geheel gelijk geven. Vaste voorkeuren om op bepaalde dagen/uren niet (of wel...) te kunnen werken is niet mogelijk. En zeker niet de eerste jaren van je carrière.
Verlof aanvragen kan altijd, maar wordt zeker niet altijd verstrekt. Ruilen onderling is door allerlei (CAO en Rooster) regels eigenlijk niet mogelijk.
Dus, hoe vervelend dit ook mag klinken, je moet gewoon 24/7/365 vroeg, laat, nacht beschikbaar zijn in dubbele onregelmatigheid. Een parttimer (zoals ik) heeft natuurlijk meer vrij, maar dit kan je officieel niet zelf bepalen qua dagen. Als je wat langer werkt kan je daar wel wat in sturen, maar dat zijn dan privileges.......
Met vr groeten Peter

Het overnemen van foto's en of tekst of delen ervan geplaatst door mij is nadrukkelijk beperkt en slechts met schriftelijke toestemming geoorloofd. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor plaatsing op Pinterest !

Bericht Geplaatst: 04 dec 2022, 19:36 
Moderator
Gebruikers-avatar

VRAAG:

Beste Peter

Bedankt voor je antwoord en komt erg overeen met wat ik ondertussen ook van een andere machinist gehoord heb. Ik snap nu ook waarom jullie zo hard om personeel zitten te springen want je zou kunnen zeggen dat 100% beschikbaarheid eisen (en dat niet in de functie eisen zetten bij de vacature) en zelf nul % flexibel zijn niet meer van deze tijd is. En als dan zelfs vrije dagen (die ik nu al weet t/m halverwege 2024) ook niet eens met zekerheid verstrekt dan ben ik bang dat deze geweldige job aan mij voorbij gaat en ik niet mijn werkende carrière bij de NS zal afsluiten.

"Een parttimer (zoals ik) heeft natuurlijk meer vrij, maar dit kan je officieel niet zelf bepalen qua dagen" het woord officieel geeft nog een beetje hoop, want het helpt ook al in mijn geval als de dinsdag een vaste vrije dag is, ook al gaat het slechts om de dinsdagavond.

Groeten ........

Bericht Geplaatst: 04 dec 2022, 19:43 
Moderator
Gebruikers-avatar

ANTWOORD:

Beste ......,

Een personeelsadvertentie, niet alleen bij NS, is vaak wat mooi geschreven. Daarom een persoonlijk gesprek met een rekruter, om te kijken of je in het profiel past.

NS is inderdaad hier niet flexibel mee, maar als je een 24/7/365 bedrijf moet runnen waarbij elk personeelslid bepaalde beperkende wensen heeft, is er geen planning te maken. Buiten het feit dat er haast geen machinist hetzelfde is qua kennis materieel en baanvakken.....
Want niet alleen jij wil de dinsdagavond vrij, maar veel meer collega’s..... Moeten er dan op deze avond minder treinen rijden ? Dat is natuurlijk nooit te plannen.
De enige mogelijkheid om één dag in de week vast vrij te zijn is als je "vervanger" bent, maar dat recht verschilt erg standplaats, immers staat niet de CAO, maar in lokale regelgeving, en dat is op alle standplaatsen net weer anders geregeld. Geen standplaats is daarin het zelfde, op de ene locatie wordt je verplicht vervanger, op de andere is er voor jaren een wachtlijst.
Maar als "puppie" :lol: machinist moet je de eerste jaren gewoon alles doen, volgens een vast rooster (rangeren, rijden, vroeg, laat, nacht en vaak twee weekenden achter elkaar) waar niet van afgeweken wordt.
Ben je daar niet flexibel in, dan is werken in een roostergebonden ploegendienst helaas niets voor jou......

Gr Peter, ondertussen al ruim 43 jaar met veel plezier machinist

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » INFO & DOCUMENTATIE » Vraag het aan de Machinist