Noodbedrijf bij lok 1600 / 1700 / 1800Beste Jan-Mark en andere Spoorforum lezers,
Het zgn. "Noodbedrijf" bij bovengenoemde locs is bedoelt voor zoals de naam al aangeeft een noodsituatie. Zeker niet om gewoon in te rijden in de dienst. Het is slechts bedoelt om bij een ernstige storing in de tractie installatie nog van de baan te kunnen komen.
Ondanks dat ik zeer veel op de 1600 en 1700 heb gereden, heb ik er nooit een in Noodbedrijf hoeven te zetten, laat staan er een trein mee gereden.
Bij het Noodbedrijf zet je de Tractie Motoren Noodschakelaars, de Statische omzetter en de ED-rem uit.
Naast "Noodbedrijf" heb je ook nog "Noodbesturing". Bij Noodbesturing schakel je de stroomregeling (naar de Chopperinstallatie en de tractiemotoren) en slipbeveiliging van de lok uit. Pijlsnel optrekken zou dan dus kunnen, immers de lok is geheel handgeschakeld (zoals een klassieke lok), maar wil je de lok flink beschadigen, dan moet je dat vooral doen. In het gunstigste geval valt met een enorme klap de snelschakelaar uit. Advies is dan om niet hoger te schakelen dan 1600 Ampère motorstroom.
"Messen trekken" is niets anders dan de "Tractie Motoren Schakelaars" bedienen, welke zich op het centrale blok bevinden, in de afgesloten Hoogspanningsruimte. Dit is overigens direct werken aan de hoogspanning, iets wat machinisten tegenwoordig niet meer mogen. Omschakelen door een machinist op Noodbediening is dus tegenwoordig niet meer mogelijk, want dan bedien je onder andere dus die schakelaars.
Ik wil best vertellen hoe je het Noodbedrijf en de Noodbesturing activeert (het liefst met een lok erbij, anders zegt het voor de meeste nog niets

) en wat de verstrekkende gevolgen zijn voor de lok, maar voor een gemiddelde machinist is het al een flinke opgave om dit goed en in de juiste volgorde te doen. Ik durf zelfs te stellen dat het bijna niemand lukt zonder storinggids erbij, mede omdat je het werkelijk nooit doet, en tegenwoordig ook niet meer wordt behandeld bij de (her-)instructie.
Hoop dat je wat aan de uitleg hebt, Gr Peter