Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland




 Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 22 jan 2017, 23:50 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
NS rijdt vanaf 23 januari elk half uur met een intercity tussen Den Haag en Breda via de hoge- snelheidslijn. Reizigers op dit traject hebben hierdoor 9 minuten minder reistijd. Als de nieuwe intercity vanaf april doorrijdt naar Eindhoven hebben reizigers tussen Den Haag en Eindhoven op het gehele traject een totale tijdswinst van 11 minuten.

Langer dan Intercity direct
Nieuw is dat de trein, niet uit zes rijtuigen bestaat (zoals bij de Intercity-Direct) maar uit negen rijtuigen. Aan beide kanten van de negen rijtuigen zit een TRAXX-locomotief (NS serie 186) die de trein in een trek-duwcombinatie over het spoor laten rijden.

Opleiding voor de HSL
Hét nieuwe aan deze trein is dat deze intercity deels via de Hogesnelheidslijn zal rijden. Dit betekent vier treinen per uur erbij op het Nederlandse hogesnelheidsspoor. NS heeft hiervoor aan 80 machinisten en 160 hoofdconducteurs een opleiding voor de HSL gegeven. Tientallen medewerkers bij onderhoud en verkeersleiding zijn ook voor het eerst betrokken bij deze nieuwe trein. Iedereen heeft tijdens de testperiode aan de nieuwe trein en de nieuwe processen kunnen wennen.

Bron ovnieuws.nl

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Den Haag - Breda via HSL
 Bericht Geplaatst: 24 jan 2017, 23:02 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
Aanvulling:

Proefrijden
Afgelopen weken heeft NS samen met ProRail intensief testritten gevoerd op het nieuwe traject. Dit om ervaring op te doen en in de praktijk testen of alles werkt zoals vooraf was bedacht. 149 machinisten en 191 conducteurs hebben afgelopen weken hun eerste diensten gedraaid. Dagelijks volgden teams van NS en ProRail samen wat hier op het spoor gebeurde en analyseerden zij wat beter kon. Circa 600 medewerkers van NedTrain, op de standplaatsen in Rotterdam en Den Haag en bij de verkeersleiding bij ProRail, hebben afgelopen weken gewerkt aan de nieuwe treindienst.

Tijmen Voet (Programmamanager Aanbod Hogesnelheidslijn): “De afgelopen weken hadden we tijdens het proefbedrijf veel goede dagen, maar er was ook een aantal dagen met hoge uitval. Tijdens het testrijden is in de eerste week een aantal treinen uitgevallen bij de start van de treindienst in de vroege ochtend. Er hebben zich tijdens de proef geen grote technische storingen voorgedaan. We verwachten een week of vier tot zes nodig te hebben voordat het echt volgens plan loopt. Niet alleen NS, maar ook de reizigers moeten altijd even routine krijgen bij een nieuwe treindienst.”

Intensiever gebruik HSL
Met deze nieuwe treindienst wil NS de HSL intensiever gebruiken voor de binnenlandse reiziger. Naast de snelle verbinding Amsterdam-Rotterdam profiteren nu ook reizigers tussen Den Haag en Breda/Eindhoven van een kortere reistijd en van meer verbindingen. De trein rijdt een groot deel van het traject over het reguliere spoor. De treinen zijn daarom geschikt gemaakt en toegelaten voor het hogesnelheidsspoor én het conventionele spoor.

Langere trein en twee locomotieven
Na zes weken testen start NS maandag met de treindienst tussen Den Haag en Breda via de HSL. De treinen zijn enkeldeks rijtuigen met aan beide kanten een locomotief: één voor en één achter de trein. De trein is extra lang (9 rijtuigen) en is de langste niet-samengestelde binnenlandse trein van NS.

Fiets mee
In de trein is een fietsvoorziening ingebouwd met ruimte voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Op alle treinen staat aan de buitenkant van het fietsrijtuig een sticker: hier mogen de fietsen naar binnen. Net als bij de andere treinen is een NS Dagkaart nodig om een fiets mee te mogen nemen. Ook hier: buiten de spits!

Naar Eindhoven
Wie vanaf Den Haag verder wil richting Eindhoven stapt (naar verwachting tot in april) nog in Breda over op een aansluitende Intercity met drie minuten overstaptijd. Deze staat aan de overkant van het perron klaar. Vanaf (ook weer naar verwachting) eind april rijdt er dan een rechtstreekse Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de hogesnelheidslijn. De reistijdwinst is dan tot 11 minuten op het hele traject.

NS zet tot april extra personeel in op het perron om reizigers te helpen met de overstap. Ook rijdt NS tot april naast deze nieuwe treinverbinding ook een extra trein tussen Breda en Rotterdam om reizigers extra overstap mogelijkheden te bieden.

Bron ns.nl/pers

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Den Haag - Breda via HSL
 Bericht Geplaatst: 25 jan 2017, 00:02 
Offline
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 23:42
Berichten: 930
Woonplaats: Ten westen van het Rijn-Schiekanaal
Plaatje van de nieuwe treindienst.

Afbeelding170124 IMGP8474a Delft by Gerard van Vliet, on Flickr
IC Den Haag-Breda,
trein 1147 met 186 111 en 186 036,
Delft,
24 januari 2017.

_________________
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.

Foto's grootspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/


Omhoog 
 Titel: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 01 feb 2017, 11:24 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
ICD (Intercity Direct) trein gestrand in tunnel

Op dinsdagavond 31 januari 2017 hebben zo'n 450 reizigers hebben uren vastgezeten in een HSL-tunnel in Rotterdam.
Kort na vertrek uit Rotterdam Centraal viel de Intercity Direct naar Amsterdam door een technisch defect stil. Pas na twee uur werden de passagiers uit de donkere trein gehaald.
Het was volgens de NS lastig om de trein te bereiken.

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 03 feb 2017, 21:29 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
Zeer slecht begin ICD-dienst Den Haag <> Breda

De eerste tien dagen van de nieuwe HSL intercity Den Haag - Breda zijn moeizaam verlopen. 20% van de treinen is uitgevallen. Van de rijdende treinen had ruim een derde (35,5%) een vertraging van 3 minuten of meer.

Daarmee scoort de nieuwe intercity-verbinding zeer slecht. Op de eerste ochtend viel de ICD-dienst al direct al uit omdat de brandweer het treinverkeer bij Lage Zwaluwe had stilgelegd. Als er ergens een verstoring is op de route Den Haag - Breda, wordt de intercity vaak volledig uit de dienstregeling gehaald. Na een storing bleven de treinen soms uitvallen vanwege logistieke problemen.
Dinsdag 31 januari 2017 was een waar dieptepunt, met twee gestrande treinen tegelijk.
Ook de komende periode wordt er met vertraging en uitval rekening gehouden.

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 04 feb 2017, 21:24 
Offline
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 apr 2013, 17:57
Berichten: 391
Ik vind eigenlijk dat je externe oorzaken (zoals de brandweer die het treinverkeer stillegt) niets zegt over het succes van een verbinding en de bediening ervan. Treinen die stranden vanwege technische oorzaken is een ander verhaal. Alleen staat in het bericht niet dat dat de oorzaak is. Ik ben weer aan het interpreteren.

_________________
Project Noordoost-Nederland anno 1930 in JBSS BAHN


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 04 feb 2017, 22:19 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2012, 10:59
Berichten: 650
Je eigen falen, treinen die stilvallen door een technische oorzaak infra/materieel, toegeven is helaas niet het sterkste punt van de spoorsector. :( De brandweer die het treinverkeer stillegt is natuurlijk een mooi excuus om je eigen falen gedeeltelijk te verdoezelen.

_________________
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 14:17 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 sep 2009, 21:20
Berichten: 189
Zie dit:

http://www.nu.nl/binnenland/4616907/sta ... uwing.html

Dit is onterecht, deze klacht van de overheid, want:
de NS mag dan wel een NV zijn, en in die zin opgevat worden als een privaat bedrijf, het is nog altijd een publieke dienst en staat ten dienste van de overheid. Het is diezelfde overheid die ook de beperkingen oplegt: in budgetten, in regelgeving! Het is ook het publiek, onder die overheid, dat gebruik maakt van de NS; dat publiek en de onze omgeving, daar horen we allemaal bij, belemmert de NS. Ondanks al deze omgevingsfactoren zet de NS een goede prestatie neer. Het lijkt nu alsof de ene partij bij de andere klaagt, maar in feite klaagt de overheid tegen zichzelf, tegen de eigen politiek (die de randvoorwaarden stelt).

De maatregel die in het artikel genoemd wordt is ook onterecht. Het is een schot in eigen voet. Als je wilt dat je eigen openbaarvervoersdienst kapot gaat (en willecht alsnog problemen krijgt in functioneren) dan moet je zo doorgaan.
Dan heb je de NS kapot gemaakt en hebben we niets meer, behalve evt. noodoplossingen.

Tenslotte wil ik kwijt - ondanks berichten via de media verspreid - dat de NS een van de best presterende banen van Europa is.
ik kan het weten; ik sta er natuurlijk midden in als gebruiker/passagier van het netwerk en als belangstellende.

groet,
Willem


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 10 mei 2017, 19:27 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 nov 2008, 10:19
Berichten: 220
Sinds de ICD rijdt wordt het station van Delft niet meer omgeroepen in de trein. Alleen de overstapstations..

tinytim


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 03 okt 2017, 10:18 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
Dienstuitvoering op HSL meer dan bedroevend

NS en ProRail hebben in de eerste helft van 2017 zeer tegenvallend gepresteerd op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Breda. Dat vindt staatssecretaris Sharon Dijksma, die met dat oordeel de druk op beide bedrijven verder opvoert.
Ze deelde eerder al boetes uit en onderzoekt nu of ze de HSL-spoorverbinding aan andere vervoerders wil gunnen.

De Intercity Direct (ICd) die op het traject rijdt, had in de eerste zes maanden van 2017 zo vaak vertraging dat nu opnieuw een boete dreigt. Naast veel vertraging was er ook een enorme uitval van treinen door allerlei (technische-) oorzaken.
Dijksma verwacht van NS en ProRail dat zij er alles aan zullen blijven doen om zich in de tweede helft van 2017 te revancheren.

Maar de twee bedrijven hebben de bewindsvrouw nu al laten weten dat ze niet durven te beloven dat er een echte verbetering zal volgen in de tweede helft van 2017.

Om de reizigers tegemoet te komen, betalen die buiten de spitsuren binnenkort geen toeslag meer om met de Intercity Direct te reizen op het traject Schiphol <> Rotterdam. Deze regeling gaat nog voor het eind van dit jaar in.

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 03 okt 2017, 12:21 
Offline
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 05 apr 2013, 17:57
Berichten: 391
Waardoor is die uitvoering zo slecht? Tegen welke problemen loopt men aan? De treinen rijden voor een veel lagere snelheid dan de maximumsnelheid van de HSL. Het zou dus gemakkelijk moeten kunnen. Ik dacht trouwens dat op de HSL ook de Thalys rijdt en dat is een andere vervoerder dan NS. Bovendien lijkt het erop dat ook Eurostar gaat rijden op de HSL en dat is ook weer een andere vervoerder (zij het met dezelfde moedermaatschappijen, als ik het wel heb). Hoe kan Dijksma dan zeggen dat ze de HSL aan andere vervoerders wil gunnen als dat gedeeltelijk al het geval is (toch?). Of bedoelt zij de uitvoering van de voormalige Beneluxdienst? Loopt Thalys ook tegen dezelfde problemen aan als de ICD?

_________________
Project Noordoost-Nederland anno 1930 in JBSS BAHN


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 03 okt 2017, 14:42 
Offline

Geregistreerd: 27 nov 2012, 23:15
Berichten: 71
Het bericht is kennelijk gebaseerd op een brief met bijlagen van 2 oktober 2017 van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer over de halfjaarverantwoordingen van NS en ProRail in de eerste helft van 2017. De brief gaat met name over de prestaties van NS op de HSL-Zuid; Thalys en Eurostar staan daar volledig buiten.
In de brief wordt gemeld dat er momenteel een marktverkenning plaatsvindt naar de prestaties die andere vervoerders op de HSL-Zuid kunnen leveren.
Over de vraag waarom de dienstuitvoering zo slecht is, is op fora van spoorliefhebbers al eindeloos veel geschreven. Daar voeg ik maar niets aan toe.


Omhoog 
 Titel: Re: Actueel ICD en HSL nieuws
 Bericht Geplaatst: 05 okt 2017, 19:44 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
Onderzoek naar problemen ICd bij Delft Zuid

De afgelopen tijd is de IC 1100 van Rotterdam naar Den Haag meerdere keren gestrand bij Delft Zuid. De strandingen vonden plaats in de ochtendspits, wat vooral leidde tot overlast voor reizigers op het traject Eindhoven - Den Haag. De treinen strandden door een snelremming op de achterste locomotief. Mogelijke oorzaken op het gebied van infra, materieel en personeel worden nu onderzocht.

Onderzoek
De aannemer heeft metingen verricht op gebied van infra. Hierbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd. Onderzocht wordt ook of een op afstand aanstuurbare kortsluitlans mogelijk een signaal heeft uitgezonden waar de TRAXX bij het voorbijrijden op gereageerd heeft, waardoor de trein tot stilstand kwam. Een kortsluitlans is een op afstand bestuurbare lans die door de aannemer geactiveerd kan worden om het spoor buiten dienst te nemen zodat ze onderhoud kunnen plegen. Gekeken wordt of deze kortsluitlans verwijderd kan worden. Ook wordt onderzocht of op een strandingslocatie met eenzelfde storingsachtergrond, de infra hetzelfde is als de infra in Delft Zuid.

Memor
De strandingen kunnen deels veroorzaakt zijn door het Belgische beveiligingssysteem, de memor. Met behulp van een risicoanalyse wordt nu onderzocht of het uitschakelen van de memor bij kan dragen aan het verminderen van storingen aan de rem op de achterste TRAXX-locomotief. Als uit deze risicoanalyse geen vreemde bevindingen komen kan over anderhalve week het rijdend personeel de instructie krijgen om de memor uit te zetten.

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 




Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: