Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland

Pagina 1 van 3 [ 43 berichten ] Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Bericht
 Titel: Actueel nieuws Kamperlijntje (Zwolle<>Kampen)
 Bericht Geplaatst: 30 nov 2012, 12:10 
Moderator
Gebruikers-avatar

Treindienst Zwolle<>Kampen blijft nog zeker 3 jaar bij NSR

De trein tussen Zwolle en Kampen blijft ook de komende drie jaar nog volgens de huidige dienstregeling rijden. Dat is provincie Overijssel met betrekking tot de Kamperlijn overeengekomen met NS.

Lees verder: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=154371

Titel: Re: Toekomst Kamperlijntje
 Bericht Geplaatst: 30 nov 2012, 12:31 

Toch fijn dat het kamperlijntje nog drie jaar ongeschonden blijft! Het is te hopen dat het Kamperlijntje geen busbaan word. Ik woon zelf niet gek ver af van het Kamperlijntje (Hasselt). Ik word doodgegooit met nieuws hier over.

Bericht Geplaatst: 23 aug 2013, 09:20 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Tramplannen Zwolle - Kampen vervangen door elektrische trein

Er is opnieuw onderzoek gedaan naar het Kamperlijntje (Zwolle - Kampen), dit keer door Goudappel Coffeng, zo meldt OV-Magazine in een nieuwsbrief. Volgens het onderzoek is een elektrische trein de enige optie voor de lijn. Vertramming heeft geen zin, want er is geen zicht op een doortrekking in Zwolle.

Volgens OV-Magazine zijn de provincie Overijssel en ProRail het erover eens dat de spoorlijn geëlektrificeerd moet worden en er een nieuwe stop bij Stadshagen in Zwolle kan komen. In deze eerste fase blijft de frequentie twee keer per uur en is er één trein nodig. Een besluit of een voornemen tot elektrificatie is er formeel echter nog niet. Dit najaar moet daar meer duidelijkheid over komen.

Verdere toekomst
In de verdere toekomst zouden er meer nieuwe haltes kunnen komen met ook passeersporen bij Stadshagen en Kampen Oost. Door die passeersporen en een hogere baanvaksnelheid (130 in plaats van 100) zou de frequentie omhoog kunnen naar vier treinen per uur. Daarvoor zouden drie treinen nodig zijn.

Regiotram
Eigenlijk was de bedoeling dat het Kamperlijntje per 2012 als regiotram dienst zou gaan doen. De provincie had daarvoor zelfs al aanbestedingstrajecten in werking gezet. Toen de offertes niet bleken te voldoen aan de eisen van de provincie, heeft de provincie besloten de plan van de regiotram opnieuw tegen het licht te houden. Daardoor lijkt het doek gevallen te zijn voor de tramplannen. Een definitief besluit is echter nog niet genomen.

Kamperlijntje blijft populair
Kampen heeft sinds 9 december 2012 een tweede station: Kampen Zuid, gelegen aan de Hanzelijn. Voorzien was dat 30% van de reizigers het oude station Kampen zouden inruilen voor het nieuwe station. In de praktijk blijkt dat het aantal reizigers met slechts 15 procent is afgenomen. Veel reizigers blijken toch voor het Kamperspoorlijntje te kiezen. Op lange termijn zou het aantal reizigers nog wel kunnen dalen.

Kampen Zuid minder populair
Station Kampen mag dan meer reizigers blijven trekken dan gedacht, het nieuwe station Kampen Zuid doet het juist minder goed. Er waren 2.000 reizigers per dag voorzien, en op termijn zelfs 3.000 per dag. Voorlopig trekt het station echter zo'n 1.250 reizigers per dag.

Bron: http://www.treinreiziger.nl (toestemming verleend)

Bericht Geplaatst: 27 aug 2013, 23:04 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Volgens mij is de goedkoopste optie gewoon blijven dieselen.......desnoods met sneller optrekkend materieel i.v.m. nieuwe haltes.

Waardeer jij spoorforum ook? Overweeg dan om ook eens een donatie te storten!

Bericht Geplaatst: 28 aug 2013, 09:59 
Gebruikers-avatar

Dat betwijfel ik. Als je er rekening mee houd dat er meer haltes gaan komen tenminste. En denk ook aan de uitstoot, een punt wat zeker in deze tijden zwaar weegt. Zeker bij vaker optrekken.

Bericht Geplaatst: 28 aug 2013, 11:35 
Gebruikers-avatar

Alsof er voor dat lijntje een complete electriciteitscentrale gebouwd moet worden.

Bericht Geplaatst: 28 aug 2013, 13:44 

Elektriciteit is helmaal niet vervuilend, het is namelijk een transport middel.
Dat wordt in dit soort discusies nog wel eens vergeten.
Bij een gelektrificeerd spoor kun je kiezen wat de werkelijke bron is: fosiele brandstoffen zijn daar een optie, maar zon, wind, nucleair of een andere trein die afremd ook.

Zeker als je vaak gaat stoppen is dit een voordeel, bij een diesel gooi je namelijk je moment volledig weg, bij elektra (mits je een beetje moderne instalatie hebt) kun je het terugkrijgen.

En ook als je kiest voor een fosiele bron kan het nog steeds beter uitpakken, je kunt het namelijk efficienter en schoner opwekken dankzij de grotere schaal.

Bericht Geplaatst: 22 apr 2015, 16:35 
Gebruikers-avatar

Update april 2015

Drie inschrijvingen exploitatie Zwolle <> Kampen

De provincie Overijssel heeft drie inschrijvingen ontvangen voor de exploitatie van het Kamperlijntje en de treinritten tussen Zwolle en Enschede.
De bedrijven zijn Syntus, NS Reizigers en Arriva Personenvervoer Nederland B.V.

De komende tijd wordt beoordeeld of de eisen in de aanbesteding wel worden gehaald. Naar verwachting nemen Gedeputeerde Staten begin juni een besluit over de gunning van het treinvervoer voor de komende vijftien jaar. De nieuwe vervoerder gaat in december 2017 van start op beide trajecten. De provincie Overijssel heeft de aanbesteding voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede in oktober 2014 in de markt gezet. De NS verzorgt op dit moment, tot eind 2017, het vervoer op beide trajecten.

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.

Titel: Re: Actueel nieuws Kamperlijntje (Zwolle<>Kampen)
 Bericht Geplaatst: 03 jul 2016, 12:01 
Gebruikers-avatar

Viaduct in Zwolle te laag voor elektrische trein

Het 8 jaar oude viaduct van de Hasselterweg in Zwolle over de spoorlijn Zwolle <> Kampen blijkt te laag. De spoorlijn tussen Zwolle en Kampen wordt volgend jaar geëlektrificeerd, maar er is niet genoeg ruimte voor de bovenleiding.
Volgens ProRail is het viaduct in opdracht van de gemeente Zwolle destijds zo laag mogelijk aangelegd om kosten te besparen. Dat lijkt zich nu te wreken, want voor bovenleidingsmasten is nu geen plek. Er komt een meter tekort. Hoe de extra kosten worden verdeeld tussen gemeente, provincie en ProRail, is nog niet bekend. De partijen willen sowieso kiezen voor de goedkoopste optie. Uiteindelijk komt het toch uit de portemonnee van de belastingbetaler, volgens ProRail.

Het viaduct zal niet worden opgehoogd. In plaats daarvan zal de grond onder het spoor een stuk worden afgegraven, waardoor de spoorlijn iets dieper komt te liggen. Ook komen er speciale bovenleidingsmasten onder het viaduct die minder ruimte in beslag nemen. Wat de meerkosten voor deze operatie zullen zijn wordt niet bekend gemaakt.

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.

Bericht Geplaatst: 03 jul 2016, 17:30 
Donateur 2017

Bij het lezen van dit bericht kreeg ik een Deja-Vu met het debacle van de tram te Maastricht.
Dat viaduct is toch de laatste paar jaren niet verzakt of zo?
Waarom komt men daar later pas achter,die maten waren bij de aanbesteding toch al bekend en anders hadden ze bij wijze van spreken met een rolmaat die hoogte kunnen nameten :?
Het viaduct is bewust een meter te laag gemaakt,weer een mooi staaltje kort termijn denken waar men nu de vruchten van kan plukken.
Ook vind ik het raar dat er"speciale"bovenleidingsmasten moeten komen??? :? Dat viaduct is neem ik aan van beton,daar kan je prima je constructies aan hangen zoals op vele locaties in Nederland en natuurlijk alle trein tunnels.
Ik denk dat ik het niet begrijp misschien kan iemand het mij kan uitleggen?

Bericht Geplaatst: 03 jul 2016, 18:20 
Moderator
Gebruikers-avatar

Citaat:
Het viaduct is bewust een meter te laag gemaakt

Toen het ontwerp en de aanbesteding van dat viaduct was, in 2006, was er nog helemaal geen sprake van elektrificatie van de lijn.
Het viaduct mocht toen niet te veel kosten, en is zo laag mogelijk gebouwd. Tien jaren later blijkt dat niet zo slim te zijn.

Bericht Geplaatst: 03 jul 2016, 18:28 
Donateur 2017

Gaat ook niet om het te lage viaduct alleen dat men al veel eerder kon weten dat het viaduct te laag was en niet zoveel maanden na de aanbesteding,men had dat bij de aanbesteding kunnen en ik mag rustig zeggen moeten weten(als ik me niet vergis heeft Volker Rail ook deze aanbesteding gewonnen wat in dit geval riekt naar meerwerk).

Bericht Geplaatst: 04 jul 2016, 22:15 
Donateur 2017

Net ff zitten spieken op de site van Prorail:De aanbesteding voor de elektrificatie en het vervangen van de bovenbouw zijn(voorlopig)gegund aan BAM Rail(en niet Volker wat ik in eerste instantie dacht,komt waarschijnlijk omdat ik Volker en Syntus met elkaar verwisselde want die won wel beide aanbestedingen).De werkzaamheden zouden moeten starten in het voorjaar van 2017.
Tussen 5 juni en 28 augustus zullen er geen treinen rijden(kunnen ze gelijk het zand afgraven bij het beruchte viaduct in de Hasselterweg!).In december zou de eerste elektrische trein moeten gaan rijden.
Misschien? ;)

Titel: Begin werkzaamheden Zwolle - Kampen
 Bericht Geplaatst: 17 jan 2017, 16:20 
Gebruikers-avatar

Vorige week is in Zwolle de aftrap gegeven voor de elektrificatie van de dertien kilometer lange lijn naar Kampen en de bouw van het nieuwe station Zwolle Stadshagen. Vertegenwoordigers van provincie Overijssel, de gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail hebben donderdag samen het bouwbord bij Station Stadshagen onthuld.

In het ombouwproject krijgt het huidige station in Kampen een upgrade, komt er in Zwolle het nieuw station Stadshagen en wordt de Kamperlijn geëlektrificeerd en de sporen vernieuwd.

De werkzaamheden starten bij de Belvédèrelaan met de aanleg van station Zwolle Stadshagen. Bij dit station komt als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen, een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer .

In juni begint het werk aan het spoortraject met de plaatsing van tweehonderd bovenleidingmasten en de vernieuwing van spoorballast en bovenbouw. Station Kampen krijgt een groter perron en een nieuw stationsplein. Voor de elektrificatie en spoorvernieuwing zal de lijn een periode gesloten zijn en er vervangend busvervoer zijn.

Titel: Re: Begin werkzaamheden Zwolle - Kampen
 Bericht Geplaatst: 19 jan 2017, 20:49 
Donateur 2017

Komen de olifantenpoten dan weer net als Zwolle-Wierden uit Duitsland?
De plaatsing van die poten alsmede de palen staat gepland in de zomer als ik het goed heb
Weer een b1 traject?

Titel: Re: Begin werkzaamheden Zwolle - Kampen
 Bericht Geplaatst: 19 jan 2017, 21:41 

Overigens komen de palen aan de noordzijde te staan, dus de fotografen kunnen tevreden zijn.

Pagina 1 van 3 [ 43 berichten ] Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland