Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Alstom gaat 79 intercity treinen voor NS bouwen
 Bericht Geplaatst: 16 jul 2016, 00:22 
Gebruikers-avatar

Alstom gaat 79 intercity treinen voor NS bouwen

vrijdag 15 juli 2016

De Nederlandse Spoorwegen hebben definitief de nieuwe order van intercity treinen gegund aan Alstom. Vanaf 2021 moeten de nieuwe treinen in de dienstregeling ingezet gaan worden. De nieuwe treinen kunnen een snelheid behalen van 200 kilometer per uur en zullen onder andere op de hogesnelheidslijn gaan rijden.

In 2021 nemen de Alstom treinen van het Coradia-concept het stokje over van de Traxx Intercity Direct treinen. Later zal ook de intercity Den Haag - Eindhoven volgen, die dan ook volgens de HSL rijdt. Ook de Hanzelijn en tussen Utrecht - Amsterdam is geschikt voor snelheden van 200 kilometer per uur. Het ligt voor de hand dat de nieuwe treinen ook daar ingezet gaan worden.

De order bestaat uit 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen die 8-delig zijn. Daarnaast heeft NS een optie om nog meer treinstellen te bestellen. De intercity treinen zullen zowel in de 1e als 2e klas stopcontacten krijgen. Ook zullen de treinen, zoals alle andere intercity's, uitgerust zijn met wifi. Verder krijgen de treinen bagageruimte voor grote koffers. De treinen zullen 25.000 zitplekken bieden. De huidige intercityrijtuigen, van het type ICR, zullen vervolgens buiten dienst gesteld worden.

De nieuwe treinen zijn enkeldeks treinen. De afgelopen 20 jaar heeft NS alleen dubbeldek-intercity's gekocht van het type VIRM. Consumentenorganisaties, waaronder Rover hebben aangedrongen op enkeldeks treinen, omdat deze ook beter toegankelijk zijn voor minder validen. Treinen die deels dubbeldeks en deels enkeldeks zouden zijn, waren ook voor de consumentenorganisaties bespreekbaar.

“Beproefde technologie en tegelijkertijd een trein die klaar is voor de toekomst. Dat is volgens mij in kort bestek wat Alstom onze reizigers en ons biedt. Wij zien erg uit naar de samenwerking in de komende jaren. Vanaf nu moeten we samen met Alstom vol doorpakken, want er ligt een ambitieuze planning en er moet veel gebeuren,” aldus Roel Okhuijsen, programmadirecteur nieuw materieel van NS. De nieuwe Intercity’s zijn nodig ter vervanging van bestaand materieel en voor de uitbreiding van de dienstverlening.

“Wij zijn zeer verheugd met het vertrouwen dat NS in Alstom heeft gesteld. De Intercitytrein voor NS bouwt voort op de beste en bewezen technologie uit het Coradia-platform, waarvan meer dan 2.400 treinen wereldwijd zijn verkocht en die dagelijks met een hoge beschikbaarheid worden ingezet,” aldus Andreas Knitter, Senior Vice-President Europa bij Alstom.

Komend jaar staat in het teken van het afronden van het definitieve ontwerp van de trein. Consumentenorganisaties en vakbonden worden daarbij onder andere betrokken. Daarna start de productie van de eerste kleine serie treinen. Vervolgens zullen die treinen gebruikt worden voor de toelatingsprocedure. Daarna start de serieproductie en gaan de eerste treinen naar verwachting in 2021 rijden.

Siemens, die net als Stadler, eveneens in de race voor de order was, spande onlangs een kort geding aan over de aanbesteding. NS meldt dat dat kort geding vrijdag in haar voordeel is beslist, waardoor het contract met Alstom nu officieel kan worden beklonken.

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.

Titel: Re: Alstom gaat 79 intercity treinen voor NS bouwen
 Bericht Geplaatst: 20 aug 2016, 11:21 

Ik vraag me wel eens af of het niet beter was om voor de hoogwaardige binnenlandse verbindingen en de internationale verbindingen getrokken treinen te bestellen.
Even uitleggen.

1. In Duitsland zijn ze net als Nederland toe aan iets nieuws voor hun intercitypark. Oorspronkelijk was het idee dat de ICx-treinstellen de plek in zou nemen, en in mijn optiek was dit nog steeds een goede keuze geweest (ook vanwege het modulaire concept). Van de ICx zouden zowel lange als korte versies bestaan; de korte versies zouden koppelbaar worden en er zou ook een meersysteemversie van komen (bv. voor Amsterdam-Berlijn). De ICx zou eerst de IC-rijtuigen en vervolgens de ICE 1 en ICE 2 gaan vervangen. Maar liefst 300 treinstellen had DB in gedachten.
Maar het liep anders. DB vond de ICx te duur voor IC-doeleinden en bestelde in plaats daarvan 27 BR 146.5 + tandpasta dubbeldekkers genaamd IC2. Deze halen slechts 160 km/h. Voor veel IC-diensten is dat voldoende, maar bijvoorbeeld niet voor NRW-Hannover-Leipzig. Omdat de IC2 de op "IC1" geschoeide 200 km/h dienstregeling niet haalt, moeten de met IC2 gereden omlopen de IC-stop in Bad Oeynhausen overslaan.
De ICx komt er wel, maar als ICE 4. Deze gaan op de nieuwe hogesnelheidslijn Bamberg-Erfurt-"Halleipzig" rijden. Hiervoor is vanwege ERTMS nieuw materieel nodig. De ICE-T's die nu nog via de Saalebahn (Jena) rijden, verhuizen naar de "Rollbahn" (Hamburg-NRW, verder langs de Rijn).

Groot vraagteken vormen echter de IC-diensten waarvoor geen hogesnelheidsmaterieel nodig is, maar wel 200 km/h noodzakelijk (evt. 230 km/h gewenst) is. Zoals Amsterdam-Berlijn.
Meest voor de hand zijn nieuwe rijtuigstammen, met behoud van de bestaande locomotieven BR 101. Als de BR 101 eenmaal versleten zijn, vervang je ze door nieuwe machines.
Een meersysteemlocomotief die 200 km/h kan, is er al: de ÖBB1216. Deze kan in Nederland rijden na conversie van ons stroomsysteem naar 3000 V.
Nadeel van deze opzet is dat een dergelijke trein te weinig capaciteit heeft in Nederland en mogelijk overcapaciteit op het grensbaanvak.
Dit kun je oplossen door vanuit Enschede een soortgelijke trein naar Hengelo te sturen en daarmee te koppelen.

2. Maar als je die treinen toch al daarvoor nodig hebt, en ze kunnen 200 km/h, dan kun je ze net zo goed ook inzetten op de HSL-Zuid. Zowel nationaal als internationaal.

3. En met hetzelfde gemak zet je ze ook in op andere verbindingen naar Duitsland, zoals een versterkende IC Amsterdam-Keulen voor de ICE International.
Doortrekken van de IC Den Haag-Venlo naar Düsseldorf was dan ook geen probleem geweest.

Niet dat die Alstom-treinen nutteloos zijn; er zijn in ons land ook IC-verbindingen die met 160 km/h snel genoeg zijn. De optie 200 km/h was echter voor die Alstom-treinen niet nodig geweest.

Aan de andere kant: als ik naar de Wiki pagina's van Bombardier Traxx en Siemens Vectron kijk, dan valt me op dat voor reizigerstreinen 160 km/h de regel is en 200 km/h al als een "nice-to-have" optie geldt, om over 230 km/h maar te zwijgen.
Als zelfs de fabrikanten van mening zijn dat bijna alles boven 200 km/h het domein is van de treinstellen, dan kun je je afvragen of DB (en dus ook NS) wel aan getrokken treinen moet denken. Het beste spoorbedrijf ter wereld bestelt voor hun langeafstandsdiensten immers ook treinstellen (Twindexx). Ook de EC-treinen naar Hamburg wil SBB met 250 km/h treinstellen gaan rijden.

groeten,

Oscar1970.

Bericht Geplaatst: 08 maart 2017, 20:51 
Gebruikers-avatar

NS koopt twee IC-treinstellen voor Benelux

InterCity Nieuwe Generatie (ICNG)
NS koopt twee nieuwe intercity treinen die ook in België kunnen gaan rijden. Het gaat om een eerste kleine order, later wordt besloten over een vervolgorder ter vervanging van de gehele IC-Brussel-vloot. Dat schrijft minister Dijsselbloem in een brief aan de Tweede Kamer.
De huidige IC Brussel rijtuigen zijn in 2025 afgeschreven. Weliswaar heeft NS voor de periode na 2025 nog geen concessie, maar het bedrijf is verplicht om voor continuïteit te zorgen bij afloop van de concessie. Die bepaling is expres opgenomen, omdat NS in het verleden investeringen in nieuw materieel uitstelde op het moment dat er geen zekerheid was over een nieuwe concessie.
NS koopt twee extra treinen van het type ICNG. “Op deze manier wordt geborgd dat de huidige ICR-rijtuigen op tijd kunnen worden vervangen. Ik heb NS in mijn hoedanigheid als aandeelhouder toestemming gegeven voor de investering in deze twee treinen, waarbij NS deze bestelt voor eigen rekening en risico” schrijft Dijsselbloem.

Bron: treinreiziger.nl (toestemming verleend)

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.

Bericht Geplaatst: 03 okt 2017, 15:56 
Moderator
Gebruikers-avatar

Bron NS

Bijlagen:
icng zonder strik-1096128c-39be-4790-aef3-c05d4b5f519d.jpg
icng zonder strik-1096128c-39be-4790-aef3-c05d4b5f519d.jpg [ 57.97 KiB | 468 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 03 okt 2017, 19:28 
Gebruikers-avatar

De "Boevenkop" :)

Bericht Geplaatst: 03 okt 2017, 20:55 

Smaken verschillen, over smaak valt niet te twisten etc., maar mag ik zeggen; "Allemachtig wat een lelijk hok"?
Het lijkt een beetje alsof ze van twee verschillende ontwerpen een gemaakt hebben. De neus is anders dan de rest van de trein qua styling. Althans zo lijkt het..

Eerst maar eens het eerste rijdende exemplaar aanschouwen, wellicht ziet die er beter uit....

Bericht Geplaatst: 03 okt 2017, 21:25 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Ah, het kan nog erger dan een Fyra V250 :twisted: :twisted: :lol: :lol: :lol:

Foto's grootspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Bericht Geplaatst: 04 okt 2017, 12:01 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Een paar ogen erin en dan voorzie ik nog wel een carriere in cars4 op planes nogwat van pixar
http://pixar.wikia.com/wiki/Siddeley

Bericht Geplaatst: 04 okt 2017, 12:07 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Nieuwe designrichting?
http://www.alstom.com/press-centre/2016 ... ino-italo/

Bericht Geplaatst: 04 okt 2017, 13:45 

Persoonlijk vond ik de Fyra al geen schoonheid maar dit ontwerp is, geheel mijns inziens uiteraard, zowaar nog lelijker.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 04 okt 2017, 19:59 
Gebruikers-avatar

De derde klas komt weer terug met ''stitsen'' Staand zitten :D En in het AD van woensdag stond verder er komen geen prullenbakken in de coupe's. Als dit waar is worden het rijdende prullenbakken

tinytim

Bericht Geplaatst: 09 okt 2017, 15:44 

Onlangs liet NS ons kennismaken met een mock-up van de nieuwe intercity-treinstellen die gebouwd gaan worden door Alstom.
NS ging niet over één nacht ijs en reizigers werden betrokken in de uitvoering van het interieur. Veel positieve reacties, maar over het ontwerp van de kop heb ik alleen negatieve en zeer teleurstellende reacties gehoord en gelezen.

Elsebeth van Blerkom was in dienst van de NS ten tijde van het ontwerp van de destijds befaamde TEE. Zij kreeg als vrouw, en dat was best wel bijzonder in die jaren, de opdracht de kop van deze treinstellen te ontwerpen. Zij ontwierp een markante en krachtige kop. En ik weet niet of ze nog leeft, maar anders had NS haar misschien eens kunnen vragen naar dit ontwerp te kijken. Maar ook andere ontwerpen van NS, denk aan de hondekop, koploper etc., waren karakteristiek. Ze straalden kracht uit. NS heeft mijninziens dan ook een traditie hoog te houden.

Dit kopontwerp is in mijn ogen slap en heeft een karikaturale eigenschappen. Minstens dertig jaar moeten we het hier mee doen en daarom lijkt het mij alleszins de moeite waard om NS en Alstom te vragen dit twijfelachtige ontwerp te vervangen door iets goeds. Voorbeelden genoeg en ook bij de Franse fabrikant in huis.
Wie zet hier samen met mij zijn schouders onder?

Met vriendelijke groet,
Peter van Litsenburg

Bericht Geplaatst: 09 okt 2017, 20:32 
Gebruikers-avatar

Ik vind het een nobel streven. Helaas zie je overal de eigen ontwerpen en het karakter langzaam verdwijnen en vervangen worden door Flirts, Traxx en dergelijke families. De ICNG is daar geen uitzondering op. Het is gewoon een vrijwel basis ontwerp (Alstom Coradia Stream) waar naar mijn idee door NS heel weinig aandacht aan is besteed. Als hiervoor NS een eigen neus had ontworpen waren er zeker geen -nagenoeg gelijke- 150 treinstellen door Trenitalia besteld. Het is gewoon een trein van de plank, geheel passend in de hedendaagse tijdgeest. Hier gaat NS niets aan veranderen.

Overigens maak me meer zorgen over de indeling binnen. "Ruimtelijk" lijkt het sleutelwoord. Als ik het filmpje van NS zie, zie ik een heleboel 'loze' ruimte door veel te ruim opgestelde stoelen, zinloze logge ontmoetingsbankjes, kofferrekken, etc. Het lijkt wel een internationale trein, waar reizigers vele uren in zullen verblijven. Maar is dat wat we in Nederland nodig hebben? Hoe lang zit een reiziger eigenlijk in dezelfde trein? Op de HSL is dat vrij eenvoudig... een klein half uurtje... Voor de velen die zullen moeten staan is dat dan misschien nog te doen...

Bericht Geplaatst: 09 okt 2017, 22:10 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Een ander design van de kleuren is zo bedacht. Laat het zwart van de voorruiten overlopen in het dak en dan ziet het als een stuk aardiger uit. Ik ben benieuwd wat Paul Arzens hier van gemaakt zou hebben.

Bericht Geplaatst: 09 okt 2017, 23:30 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Jaco schreef:
. Het lijkt wel een internationale trein, waar reizigers vele uren in zullen verblijven. Maar is dat wat we in Nederland nodig hebben? Hoe lang zit een reiziger eigenlijk in dezelfde trein? Op de HSL is dat vrij eenvoudig... een klein half uurtje... Voor de velen die zullen moeten staan is dat dan misschien nog te doen...

Ik zit dus toch wel meer dan eens twee uur in dezelfde trein: Groningen - Amsterdam-Zuid, Groningen - Utrecht CS, Utrecht CS - Maastricht ( met half uur overstaptijd op Utrecht CS), Zwolle - Tilburg.

Laatst bijgewerkt door M66 op 10 okt 2017, 14:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht Geplaatst: 10 okt 2017, 13:36 
Gebruikers-avatar

Citaat:
Als ik het filmpje van NS zie, zie ik een heleboel 'loze' ruimte door veel te ruim opgestelde stoelen, zinloze logge ontmoetingsbankjes, kofferrekken, etc.

Denk dat dit in werkelijkheid wel mee zal gaan vallen. De mock up is natuurlijk bedoeld om een impressie te geven van wat je zoal verwachten kan straks in de echte ICNG. Alle bijzonderheden willen ze daar natuurlijk in ten toon stellen. De hedendaagse trein word ook zeker ontworpen om zoveel mogelijk mensen te kunnen vervoeren. Er zal dan ook zo min mogelijk loze ruimte zijn.

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland