Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland

Pagina 2 van 3 [ 43 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur Bericht
 Titel: Re: Elektrificatie spoor Zwolle - Wierden
 Bericht Geplaatst: 28 feb 2016, 01:48 
Moderator

Maar zou de afstand van de palen tot aan het spoor niet met een eventuele
perronverbreding, zoals ik in de tekst bij de foto suggereer, te maken kunnen hebben?

Bericht Geplaatst: 28 feb 2016, 16:01 

Je begrijpt me waarschijnlijk verkeerd als je op je foto,s te Heino kijkt staan de palen te ver weg voor een losse uithouder(of in jargon een AEL arm bron:energievoorziening.info)
zoals te zien op je eerdere foto's en ik snap ook dat dat gedaan wordt met een eventuele verbreding van het erg smalle perron dus zal een ligger gebruikt moeten worden die beide sporen overbrugt zoals een BK of een RHS balk.Op deze manier kan bij een eventuele verbreding de bovenleiding vrij gemakkelijk en goedkoop opgeschoven worden naar de nieuwe locatie van het spoor!
Bart

Bericht Geplaatst: 20 maart 2016, 22:04 

Tja wat had ik nou geschreven hier?Ik ben afgelopen vrijdag plaatjes gaan schieten langs het traject Zwolle-Wierden.Als eerste stop was Raalte aan de beurt en daarna naar Heino.Leek me wel leuk om dan naar Zwolle te gaan maar onderweg kreeg ik andere gedachten en ben ik richting Dalfsen gegaan via Emmen.Ik wilde even zien hoe de plek er na de reparaties uitzag na het ongeluk eerder dit jaar bij Dalfsen.Na in Ommen even langs de drogist te zijn geweest weer richting het hoofddoel van de dag en dit keer in de beurt van Nijverdal.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Bij Heino bijna hetzelfde beeld alleen is daar wel plek voor de paal op de juiste plek voor een verbreding.
DSC00467.JPG
DSC00467.JPG [ 139 KiB | 1625 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Twee DM'90 stellen onderweg naar Enschede vlak voor Wierden.De hangdraad en versterkingsleiding zijn reeds aangebracht.
DSC00473.JPG
DSC00473.JPG [ 161.03 KiB | 1625 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Als afsluiter deze foto ook vlak voor Wierden en duidelijk is de y draad te zien.
DSC00474.JPG
DSC00474.JPG [ 146.84 KiB | 1625 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Een RHS balk gereed om geplaatst te worden,opmerkelijk genoeg worden deze balken niet meer in een witte menie gedaan tegenwoordig.
DSC00464.JPG
DSC00464.JPG [ 149.9 KiB | 1623 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Te Heino deze constructie.Er wordt al rekening gehouden met een eventuele perronverbreding de RHS balk is al op maat gemaakt.Alleen staan er nog fietsenstallingen en andere attributen in de weg.Eigenlijk wel vreemd aangezien er aan de andere kant genoeg ruimte is?
DSC00462.JPG
DSC00462.JPG [ 147.75 KiB | 1623 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 27 maart 2016, 06:33 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Volgens wat ik er recent over gelezen heb is het de bedoeling om t.z.t. in spitsrichting inderdaad enkele sneltreinen toe te voegen. En in dat kader wordt er in een volgend stadium op sommige plaatsen dan een zijperron toegevoegd, om het gevaar van het snel voorbijrijden langs een onafgeschermd smal middenperron met reizigers te vermijden. De bestaande tamelijk smalle “tweezijdige” middenperrons in Heino en Raalte kunnen dan op die plaatsen, aan de zijde van het spoor waarop door sommige treinen snel doorgereden kan worden, een hek krijgen. Er is dan dus geen sprake van het zijdelings opschuiven (schiften) van het bestaande spoor. Maar je wilt geen bovenleidingmasten plannen waar even later een nieuw perron moet komen.

Op http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/805-e ... maart-2016 wordt aan de hand van recente foto’s van Raalte en Heino uitgelegd hoe de plaatsing van de bovenleidingmasten en -portalen alvast rekening houdt met de beoogde perronaanpassingen.

Toevallig heb ik elders op het internet dezer dagen een vraag beantwoord van een regelmatige reiziger over het spoorgebruik in Heino.
Voor een ex-goederenmachinist met wegbekendheid in het Antwerpse* een bijzondere kluif, waarbij er op Goeievraag zelden gelegenheid is om alles wat je meent te weten eerst nog te checken, of er foto’s bij te zoeken, want de eerste die een bepaald antwoord geeft blokkeert anderen die hetzelfde met betere bronnen of argumenten zouden willen betogen.

Er wás al een antwoord geplaatst dat echter rammelde en ook niet to the point was. Dán mag je wél een “andersluidend” antwoord schrijven. Dus ik heb een beter antwoord kunnen voorbereiden, met tevens een milde reactie op dat minder goede antwoord. Toen ik een en ander wilde plaatsen was echter ineens het andere weggehaald, door de auteur zelf denk ik, maar dus niet op mijn suggestie! Zodoende heb ik te elfder ure enkele delen van mijn beoogde reactie alsnog in mijn eigen concept-antwoord verwerkt.
Nu ik hier dit topic lees, ben ik wel benieuwd of mijn antwoord op Goeievraag correct is. Ik hoop echter op jullie clementie, want ik kan nu even niets meer aan mijn tekst toevoegen (je kunt een antwoord niet corrigeren, maar wel aanvullen tot je aan de limiet van 2500 tekens zit, en anders in een reactie verder schrijven, of in het uiterste geval alles alsnog verwijderen, zoals de oorspronkelijke antwoordgever kennelijk heeft gedaan.
Nogmaals: de snelheid van vragen stellen en die beantwoord krijgen laat niet toe dat ik hier of op een andere plek ga vragen hoe het precies zit, want je moet snel antwoorden en anders pak je ernaast.

Een handicap is intussen wel dat ik momenteel door een afzonderlijke kwestie voorlopig niet bij mijn eigen teksten daar kan. Ik heb geen ban, maar een of andere snode buitenstaander heeft iets met mijn account uitgespookt, en een probleem daar bovenop is dat het Pasen is en dat de eigenaar van die vragensite al een tijdje weinig meer aan effectief beheer lijkt te doen.

* Enige overeenkomst is er wel op materieelgebied: de diesellocomotieven waar ik op gereden heb zijn allemaal voorzien van hydraulische transmissie, net als DM'90, en bovendien heet de HLD 77 in België in de wandeling óók "Buffel".

Bericht Geplaatst: 28 maart 2016, 16:31 

Lijkt me best omslachtig om dan een perron van een hek te voorzien en daarnaast een nieuw perron te bouwen,doe het dan gelijk goed en dat is ook voor de lange duur goedkoper maar er is nu eenmaal een trend dat werkelijk alles zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden zonder na te denken over de toekomst(iets waar ik in mijn werk helaas dagelijks mee te maken heb want ik krijg echt tranen in mijn ogen als ik zie hoe werk"opgeleverd"wordt,gewoonweg schandalig maar ja wie ben ik?).
Daar aan denkend,Prorail en logica gaan ook niet samen want als er een instantie in Nederland die zijn eigen regels negeert dan is het is dat bedrijf wel en sla de diverse topic's er maar voor open en dan snap je mijn punt.
Maar je wilt geen bovenleidingmasten plannen waar even later een nieuw perron moet komen,citaatje van Bordensteker alleen palen op een bestaand perron wel? :?: :(
Genoeg gezeurd nog wat plaatjes:

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Rijdraden zijn bevestigd
DSC00478.JPG
DSC00478.JPG [ 151.56 KiB | 1510 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Ook drukpijpen.
DSC00483.JPG
DSC00483.JPG [ 151.38 KiB | 1510 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Vlak voor het gesloten overnameveld en vanaf daar nog geen rijdraden.
DSC00481.JPG
DSC00481.JPG [ 173.97 KiB | 1510 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 28 maart 2016, 18:30 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Die ene paal op foto 467 lijkt me zo midden tussen de lantaarnpalen toch wel een logisch alternatief voor de standaardplek, want dan zou hij in het historische eerste perronnetje voor het oude stationsgebouw van Heino moeten worden neergezet.

Ik vind dat behekte perron ook niet ideaal. Maar als er daar een kruising met zo'n sneltrein plaatsvindt, dán zullen de wachtende reizigers al in de halterende trein ingestapt, en de uitstappers al richting uitgang gestapt kunnen zijn. Wat het aantal afwaaiende hoeden beperkt kan houden.

Maar: hoed af voor je uitgebreide reportage! ;)

Bericht Geplaatst: 28 maart 2016, 19:12 

Graag gedaan!! :D Ik was vandaag bij mijn schoonouders die hun camper te Schoonheten hebben geparkeerd dus ik was heel erg in de buurt en het mooiste is dat ik de plaatjes heb geschoten met een hele oude digitale camera maar hij werkt nog bijzonder aardig!Ik snap natuurlijk de beredenering voor die paal te Heino kan er alleen niet bij waarom er niet een beetje verder gedacht wordt(gek genoeg heeft NS een BK balken geplaatst aan slechts een paal,neem als voorbeeld de enkele masten te Zevenaar en dat is toch veel beter dan een paal midden op een toch al heel smal perron alleen worden BK balken steeds minder gebruikt ten faveure van RHS balken en KB-koker balken.
Ik vind het wat dat betreft jammer dat er niet een beetje meer geinvesteerd wordt in een beter eindproduct want welk station wordt straks overgeslagen?Heino.Raalte?Wordt de maximumsnelheid(thans 100 Km/h tussen Heino-Zwolle en Nijverdal-Wierden,tussen Nijverdal en Heino is het 140 Km/h en aangezien de stations Raalte en Heino nu in principe rechte sporen kennen zou op het rechte spoor makkelijk met 100 Km/h door gereden kunnen worden uiteraard na aanpassingen aan het seinwezen en overwegen want nu zijn er aan beide kanten van Heino en Raalte snelheidsbeperkingen van toepassing uit mijn hoofd 60 Km/h maar voor het rechte spoor in beide stations is dat zondermeer te regelen,een zelfde situatie als in Ommen waar ook geen vaste/ik bedoel met de gele driehoekige borden met de punt omlaag-snelheidsbeperking geldt en zal dan door middel van lichtseinen dienen te gebeuren.
Bart

Laatst bijgewerkt door Razin op 14 jun 2016, 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht Geplaatst: 17 apr 2016, 22:48 

Aangezien ik tot vandaag geen eigen foto's had van de bewuste BK balken te Zevenaar om mijn punt te verduidelijken heb ik dat nu wel en ik moet zeggen dat het me reuze meevalt hoe ze gelukt zijn gezien het al slecht wordende licht,veel donkere wolken en zelfs regen en hagel(het was al 8 uur geweest).
Zoals je wellicht ziet is de BK balk aan een kant zelfs geschikt voor drie sporen en naar mijn weten zijn redelijk unieke exemplaren want je ziet(BK)balken als deze heel weinig en dan zijn er op station Zevenaar wel drie geplaatst.Dit soort masten hadden ook daar gebruikt kunnen worden en dan staan die palen niet midden op een al heel smal perron maar zoals ik al zei worden BK balken nog weinig gebruikt omdat men vooral RHS balken gebruikt en voor de echt grote overspanningen men overstapt op kokerbalken.
Bart

Bijlagen:
DSC00519.JPG
DSC00519.JPG [ 148.89 KiB | 1355 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Razin op 14 jun 2016, 21:04, in totaal 1 keer bewerkt.
 Bericht Geplaatst: 18 apr 2016, 00:33 
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Dát lijkt me in Zevenaar overigens ‘op het eerste gezicht’ wel een serieus gevalletje “voor de paal lopen”.

Bericht Geplaatst: 18 apr 2016, 08:41 

Goed opgemerkt bordensteker. Hoe dom kan men zijn met het leggen van de ribbeltegels voor blinden en slechtzienden.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 18 apr 2016, 16:32 

Was me niet eens opgevallen,lekker handig!.Wat mij wel opviel is dat spoor drie na de overweg aanlsuit op spoor 4 en zal niet met 130 km/h bereden kunnen worden,was dit altijd al zo of is dat gewijzigd,over welk spoor gaan de internationale treinen richting Duitsland,is dat dan spoor 4?
Even terug on topic,dit had natuurlijk ook gekund in plaats van een grote DIN mast op een toch al smal perron?

Bericht Geplaatst: 24 apr 2016, 19:43 

Jammer genoeg woon ik aan de verkeerde kant van Nederland om ff te gaan kijken naar de vordering maar aangezien ik best nieuwsgierig ben vraag ik me af hoe ver staan de werkzaamheden?

Bericht Geplaatst: 29 mei 2016, 22:54 

Bijgaande wat plaatjes van de vordering:Te Nijverdal zijn aan de Westkant van de tunnel nu ook de eerste portalen verschenen.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: DM 90 richting Zwolle bij de Kolkweg te Laag-Zuthem.De hangdraag en de versterkingsleiding evenals de rijdraad hangen er wel maar voor nu aan hulpdraden.
DSC00593.JPG
DSC00593.JPG [ 147.96 KiB | 1100 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Te Zwolle hangen er ook al draden
DSC00588.JPG
DSC00588.JPG [ 142.49 KiB | 1100 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Te Heino,het portaal inclusief afschot
DSC00602.JPG
DSC00602.JPG [ 148.11 KiB | 1100 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: te Raalte,het sein knipperde al groen voor de trein naar Zwolle.
DSC00606.JPG
DSC00606.JPG [ 164.45 KiB | 1100 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 05 okt 2016, 23:57 
Moderator

Inmiddels is de elektrificatie bijna gereed. Of er al spanning op de bovenleiding staat weet ik niet.
Het DM'90 rijdt inmiddels geheel onder de draad van Zwolle naar Enschede en weer terug.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: De stellen 3434 en 3432 rijden bij Lierderholthuis (bi Heino) onder de draad als ze onderweg zijn als Sprinter 7927 van Zwolle naar Enschede.
DSC_1579 - kopie.JPG
DSC_1579 - kopie.JPG [ 134.53 KiB | 726 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 06 okt 2016, 15:35 

Nee er staat nog geen spanning op de bovenleiding want op een video van Meesterpaul2 is duidelijk te zien dat de lijnen(nog)fysiek gescheiden zijn.Ik was zondag nog te Nijverdal en de trekpijpen waren ook nog niet gemonteerd bij sommige masten en de rijdraden hingen aan die masten vast met koperen touwtjes dus er kan absoluut nog geen spanning op staan(Te Nijverdal in ieder geval).
wat me opviel dat er een stuk van de lijn ter hoogte van de kruising met de hoogspanningslijn(110 KV)even voorbij de overweg in de N35 ook lange tijd niet bedraad was en las dat de lijn hoger gehangen moest worden maar ook op dit stuk hangt er nu bovenleiding(tenminste dat dacht ik ergens gelezen te hebben en staat eventueel ter verbetering ik stuur een link naar de locatie).
Als de bovenleiding klaar is zal begonnen worden met testen maar het zal even duren eer er echt elektrisch gereden gaat worden vermoed ik.
https://www.google.nl/maps/@52.3730358, ... Y1zS3Q!2e0
https://www.youtube.com/watch?v=q9-anC8Yw3E

Bericht Geplaatst: 06 okt 2016, 18:07 

Het hele verhaal klopt, maar ook voor Wierden spoor 3? Staat me iets van bij dat er daar ondertussen wel een werkend draadje boven hangt.

Pagina 2 van 3 [ 43 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland