Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland




 Pagina 1 van 1 [ 1 bericht ] 



Auteur Bericht
 Titel: Regeerakkoord: meer aanbesteding en trein Hamont-Weert
 Bericht Geplaatst: 10 okt 2017, 14:26 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
Het nieuwe kabinet wil dat er treinen gaan rijden tussen Weert en het Belgische Hamont en verder richting Antwerpen. Ook zullen Sprinters (stoptreinen) in de toekomst niet meer automatisch aan NS gegund worden. Een aantal Sprinters zullen worden aanbesteed. Ook dreigt NS de hogesnelheidslijn kwijt te raken. Dat blijkt uit het regeerakkoord tussen VVD, CDA, ChristenUnie en D66.

Met de trein naar het buitenland
In aansluiting op de Belgische investering op de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert gereactiveerd voor personentreinen. Het nieuwe kabinet wil dit realiseren met cofinanciering van regionale overheden. “We bekijken ook hoe we de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kunnen verbeteren” staat in het akkoord te lezen. Al jaren wordt er gepleit voor een intercity Eindhoven – Düsseldorf / Keulen. Daarvoor moet aan Duitse zijde geïnvesteerd worden in het spoor.

Regionale lijnen
Sprinters moeten beter regionaal worden geïntegreerd in het ov-aanbod, vindt het nieuwe kabinet. “Daarom zullen sprinterdiensten toegevoegd worden aan regionale OV-concessies. We richten ons daarbij op één of meer van de lijnen Apeldoorn-Enschede, Zwolle-Groningen / Leeuwarden en Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn).” Onder politieke druk doet NS momenteel niet mee met aanbestedingen binnen Nederland. Maar NS mag van het nieuwe kabinet wel gewoon mee gaan dingen aan de Sprinters die regionaal aanbesteed zullen gaan worden.

Nieuwe concessie NS
NS heeft voor het hoofdrailnet een contract tot en met 2025. Wat er daarna gaat gebeuren is nog niet duidelijk. “Richting 2025, wanneer de concessie van de Nederlandse Spoorwegen voor het hoofdrailnet afloopt, wordt de optie voor meer marktopening opengehouden. De eerste stap hierin is een evaluatie van de huidige prestaties in 2019. In deze tussentijdse evaluatie van de concessie van NS bekijken we ook verschillende opties voor het eigendom en de exploitatie van stations na 2025” aldus het regeerakkoord.

Lightrail
OV-bedrijven hebben de afgelopen maanden een miljard per jaar extra gevraagd voor het openbaar vervoer. Maar dat komt er niet. Wel wil het nieuwe kabinet afspraken gaan maken met stedelijke regio’s over cofinanciering van de verdere uitbreiding van het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld omtrent nieuwe lightrailverbindingen. Het openbaar vervoer zal in de toekomst flexibeler en vraaggerichter moeten worden, aldus het regeerakkoord.

Hogesnelheidslijn
Zwaar weer dreigt verder voor NS. Als de NS de prestatie-indicatoren voor de HSL-Zuid voor de derde keer op rij niet haalt, zal het vervoer op
de HSL-Zuid opnieuw worden aanbesteed. NS heeft tot nu toe twee keer de afspraken niet weten te realiseren. In 2017 dreigt NS opnieuw de afspraken niet te kunnen nakomen. Vooral de stiptheid is een probleem. Op dat punt is NS één keer eerder beboet. Op het punt van zitplaatskans voor de HSL heeft NS al twee boetes gekregen. Die norm lijkt in 2017 wel gehaald te worden.

Wat staat er verder nog in het regeerakkoord?

Met het oog op de veiligheid van reizigers en personeel in het openbaar vervoer, wordt informatie over reis- en verblijfsverboden beter tussen de verschillende vervoerders en handhavende instanties gedeeld.
Het openbaar vervoer moet volgens de nieuwe regering in alle delen van Nederland een goed alternatief zijn voor de auto. “Het belang van de reiziger staat daarbij voorop. Die moet snel, comfortabel en veilig van A naar B kunnen reizen. Dat vraagt om betrouwbare en actuele reisinformatie, goede aansluiting op fiets, taxi en auto en een veilig en gemakkelijk betaalsysteem.”
ProRail wordt omgevormd tot een publiekrechtelijke ZBO met eigen rechtspersoonlijkheid. Deze omvorming is al gaande, en gaat dus door.

Bron: treinreiziger.nl (toestemming verleend)

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 1 bericht ] 




Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Trein Nederland


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: