Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Nieuwsarchief




Auteur Bericht
 Titel: [project]Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn
 Bericht Geplaatst: 08 maart 2009, 23:04 
 
Auteur: bnsffan, 30-12-2007

In de planning en uitvoering is de RijnGouweLijn in twee delen gesplitst, de RijnGouweLijn-Oost en RijnGouweLijn-West. Het is de vraag of dat verstandig was, maar het is nu eenmaal zo.

De RijnGouweLijn-Oost is het traject van Gouda naar het transferium aan de westkant van Leiden. Daarover was al overeenstemming tussen de betrokken gemeenten - sommige zijn zelfs al begonnen met het uitwerken van plannen die nauw met de nieuwe lijn zijn verbonden (bijvoorbeeld Gouda).
Er ontstond een probleem toen na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 het Leidse gemeentebestuur meende te moeten terugkomen op de plannen. Met name de lokale SP zag niets in de aanleg van een tramlijn door de Breestraat (persoonlijke mening: hoezo Blauwe Tram?). Er kwam bij de vorming van een college een compromis uit de bus waarbij een referendum zou worden gehouden. Dat gebeurde in maart 2007, samen met de verkiezingen voor de Provinciale Staten. De uitkomst was natuurlijk negatief - Nederlanders zijn nu eenmaal conservatief en de stemmingmakerij door de lokale fietsenclubs en het Leidsch Dagblad deed de rest (persoonlijke mening).
De provincie liet weten zich niet te houden aan de uitkomst van het Leidse referendum. Allereerst omdat Leiden in eerdere fasen zijn handtekening had gezet onder de plannen. Ten tweede omdat de RijnGouweLijn een provinciaal project is. Een lokale overheid kan dat niet blokkeren met een referendum. Ten derde is de RijnGouweLijn van groot belang voor woningbouwplannen en bedrijfslocaties tussen Gouda en Leiden (en Leiden en de kust). De provincie deelde Leiden mee dat zij gebruik zou maken van "doorzettingsmacht" als Leiden niet aan de RijnGouweLijn wil meewerken. Het besluit van de provincie leidde tot een crisis in het Leidse gemeentebestuur, waar de twee SP-wethouders vertrokken. Op dit moment is er een nieuw gemeentebestuur dat wel wil meewerken. Maar... een onderzoek moet uitwijzen of de RijnGouweLijn soms langs de noordkant van het centrum kan worden aangelegd (Hooigracht en Langegracht). Als dat niet kan, moet de tram door de Breestraat komen (persoonlijke mening: wat natuurlijk de beste optie is. Aan de noordkant van het centrum heeft niemand iets te zoeken).
Het onderzoek moet in 2008 worden gehouden. Eind 2008 wil het Leidse gemeentebestuur een besluit nemen.

Dan is er de RijnGouweLijn-West. Dat is het stuk tussen het transferium ten westen van Leiden en Katwijk/Noordwijk. Dit trace is van groot belang voor de ontsluiting van een grote nieuwbouwlocatie op het voormalige marinevliegkamp Valkenburg.
Eind 2007 zijn zogeheten consultatie-avonden gehouden over de inpassing van het trace door Katwijk en Noordwijk, dus NIET over de vraag of de RijnGouweLijn-West er wel of niet moet komen. Natuurlijk roerden de NIMBY's zich behoorlijk, maar dat kan je verwachten (zie mijn eerdere opmerking over de gemiddelde Nederlandse burger - persoonlijke mening). In april 2008 wil de provincie een besluit nemen over het trace door Katwijk en Noordwijk - mede aan de hand van een Milieu Effect Rapportage die dan gereed is.

Het financiele probleem spitst zich vooral toe op de RijnGouweLijn-West. Over Oost was al overeenstemming. Het Rijk wil geen geld geven - er zijn meer plannen in ons land dan de begroting van VenW aankan. De provincie wil de RijnGouweLijn-West nu grotendeels zelf financieren. De provincie heeft geld gereserveerd voor het traject tot en met Estec. De 60 miljoen voor het trace naar Noordwijk zijn nog niet rond, maar daar wordt aan gewerkt.

De 12 gemeenten van het samenwerkingsorgaan Holland Rijnland (dat is in de Duin- en Bollenstreek en Leidse regio) hebben samen een fonds opgericht om de eigen bijdrage aan de RijnGouweLijn bijeen te brengen. Het resterende geld moet van provincie en Rijk komen. De aanleg van de RijnGouweLijn(-West) hangt nauw samen met de aanleg van RijnlandRoute, een nieuwe wegverbinding tussen de A4/A44 en de kust. De weg en de tramlijn moeten verlichting brengen voor de oost-westverbindingen in de regio, die aan de grenzen van de capaciteit zitten en gedeeltelijk door de bebouwde kom van Leiden lopen (N206). De gemeenten van Holland Rijnland hebben gezegd dat ze Valkenburg pas bebouwen als de RijnlandRoute en RijnGouweLijn rond zijn ("eerst bewegen, dan bouwen"). Op dit moment zijn er onderhandelingen met provincie en Rijk om het geld voor de weg (en tram) op tafel te krijgen.

De vraag of de RijnGouweLijn er komt, is niet (meer) aan de orde. De vraag is alleen wanneer en volgens welk trace. Het idee is nu dat de lijn in 2015 gereed kan zijn.


Groeten, Cock Koelewijn.


Omhoog 
 Titel: Re: Project: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn
 Bericht Geplaatst: 05 jun 2009, 10:50 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
Geen Light Rail door Gouda (update 5 juni 2009)

Jarenlang heeft het stadsbestuur de Gouwenaars voorgehouden dat de tram van Alphen naar Gouda in de stad gedeeltelijk op straatniveau zou rijden. Ter hoogte van de Winterdijk zou de tram van het spoortalud naar beneden gaan, naar de middenberm van de te vernieuwen Burgemeester Jamessingel en dan naar het stationsgebouw. Dat had een voordeel, werd gezegd. Als het in de toekomst haalbaar zou blijken, zou de lightrail zo via de spoortunnel en de Blekerssingel/Fluwelensingel richting Stolwijkersluis kunnen gaan. Krimpenerwaarders zouden daar hun auto kunnen parkeren om met de tram naar de binnenstad van Gouda of verder te gaan.

Dat hele plan is nu in de prullenbak verdwenen. De tram blijft gewoon haar eindpunt houden, net als nu, bij het Goudse hoofdstation. Wel komt er voor de Light Rail alhier een nieuw perron (spoor 11)

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Project: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn
 Bericht Geplaatst: 07 aug 2009, 19:36 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
Trein toch beter dan lightrail, in december 2009 verdwijnen de HTM Light Rail van Gouda <>Alphen ad Rijn !!

De lightrail tussen Alphen aan den Rijn en Gouda verdwijnt weer. Het blijkt toch beter voor reizigers om Sprintertreinen van de NS te gebruiken in plaats van de sneltram. De provincie blijft echter achter de controversiële Lightrail staan, die straks als RijnGouweLijn Gouda met Leiden en de kust moet verbinden, en wil die weer laten terugkeren.
Echter half december trekt de provincie de stekker uit het Light Rail bedrijf, NS neemt de dienst weer geheel over, met SGMm materieel.

Eigenlijk zou de sneltram eind 2010 tussen Alphen en Gouda volledig in gebruik moeten zijn. Dat is dus van de baan. De NS moeten nu contractbreuk plegen met HTM, leverancier van de in 2004 in gebruik genomen lightrailvoertuigen. Doordat de lightrail voorlopig verdwijnt, zijn treinreizigers uit Leiden straks zeven minuten sneller in Gouda.

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/reg ... _lightrail

Opmerking Meesterpeter: Dus ik heb net geen jaarlijkse herinstructie meer nodig op dit materieel, immers ik doe er pas dienst op sinds maart 2009, toen waren er nog geen donkere wolken boven deze HTM tram/ Light Rail dienst..............De Komende vier maanden nog maar wat dienstjes doen :) :)

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Project: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn
 Bericht Geplaatst: 14 aug 2009, 11:27 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
Er zijn meerdere offerte's uitgebracht alwaar de provincie uit kon kiezen voor de komende twee jaren. Daarna is de aanbesteding welke nu loopt afgesloten, en komt er zo wie zo een nieuwe vervoerder voor deze lijn. (dit kan overigens ook weer een "dochter" van NS worden)
De offerte uitgebracht welke het "goedkoopste" was is gekozen waarbij de reizigers volgens de ideeen van de provincie tevens het beste af waren.
Dit was de offerte waarbij er werd gereden met SGMm, iets kortere rijtijden en ook op zondag een half uurs dienst. Tevens is het mogelijk door te rijden naar Leiden, echter dit gebeurd ook nu al in ochtend- en avondspits. De offerte kon zo "goedkoop" zijn omdat het in te zetten SGMm normaal gesproken overdag en in het weekend niet gebruikt wordt, maar slechts dus in de ochtend- avondspits.
Tot slot vroeg de HTM "wat" meer voor het gebruik van de LR 6100. Overigens loopt er op dit moment een revisieprogramma voor de HTM 6100.
Op het moment wordt er hard gewerkt aan de 6101, welke net op gereviseerde draaistellen is geplaatst. Immers de beslissing om te stoppen komt voor alle partijen zeer onverwachts.
NSR heeft nog een contract voor de LR 6100 voor drie jaar, hier is nog geen oplossing voor, ook al zijn er vele geruchten:
- Inzet op HTM lijn 11
- Verkoop/verhuur aan Stockholm
- Verkoop/verhuur aan Istanbul

Dus gauw nog maar wat opname's maken, is de tip.

Meesterpeter

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Project: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn
 Bericht Geplaatst: 16 nov 2009, 23:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
45 miljoen euro voor RijnGouwelijn

Staatssecretaris Huizinga stelt 45
miljoen euro beschikbaar voor de aanleg
van de RijnGouwelijn.Dat geld gaat naar
het tracé van Leiden naar Katwijk en
Noordwijk.Zuid-Holland wil graag een
volledige tramverbinding aanleggen,
maar volgens Huizinga is het verwachte
aantal reizigers daarvoor te laag.

Huizinga stelt voor om op een deel van
de route voorlopig bussen te laten
rijden.De provincie houdt vast aan een
volledige tramlijn en zoekt nog naar de
resterende 55 miljoen die nodig is.

De RijnGouwelijn moet Gouda met de kust
verbinden.

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 18 nov 2009, 10:21 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
Einde Light Rail nu snel in zicht......

De inzet van de HTM Light Rail trams komt nu snel in zicht. Nog tot en met zaterdag 12 december zijn de A 32 trams in dienst tussen Gouda en Alphen ad Rijn.
Ondanks het naderende einde van hun inzet is daar in de praktijk nog maar weinig van te merken. Op dit moment is de 6106 (zie foto) nog in groot onderhoud, waarbij de draaistellen voor zo'n E 15.000,- worden gereviseerd te Köln. De komende week komen deze draaistellen retour naar Apn waarna ze onder de 6106 worden herplaats. Het is de bedoeling dat ook deze wagen nog (even !) in dienst gaat komen.

Ondanks dat de dagen nu qua daglicht zeker korter gaan worden valt het op dat vele fotografen, waaronder ook enkele vaste reizigers, nog even het materieel op de foto komen zetten. Vaste vraag aan "ons" als personeel is dan ook wat er met de nu ruim 6 jaar oude wagens gaat gebeuren. De voortgaande revisie en onderhoud geeft al aan dat de wagens zeker elders ingezet gaan worden.
Enkele geinterreseerde bedrijven zijn al wezen kijken. Enige tijd was er sprake van dat de wagens naar het Turkse Konja zouden gaan, echter hier hoor je nu nog weinig van.
Op dit moment is het trambedrijf van het Engelse Croyden het meest geinterreseerd, maar of de wagens daar ook echt naar toe gaan is nog erg ongewis.
MEESTERPETER

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 18 nov 2009, 10:33 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1752
Woonplaats: NW-Veluwe
Gewoon even bewaren voor Zwolle - Kampen. Maar ja bewaren en niet gebruiken is inderdaad een kostbare zaak....

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Waardeer jij spoorforum ook? Overweeg dan om ook eens een donatie te storten!


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 20 nov 2009, 13:37 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
Onder de kop: "Zuid-Holland pakt uit ! " is er gratis reizen op de Light Rail lijn van Gouda naar Alphen ad Rijn op 28 november en 5 en 12 en 19 december 2009.

Voor vele de kans om nog eenmaal, en dan nog wel geheel kosteloos, mee te rijden met de HTM A-32 trams.
LET OP: de HTM A-32 rijdt nog op deze lijn tot en met zaterdag 12 december. Daarna wordt deze lijn gereden met SGM.

Kijk voor alle info, voorwaarden en deelnemende lijnen op: http://www.zuid-holland.nl/gratisov

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 25 nov 2009, 19:36 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 sep 2009, 21:20
Berichten: 189
Is zweden ook in de race als overname kandidaad van dit materieel? Daar heeft men ook ervaring met "A-32".

groet, Willem


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 25 nov 2009, 19:49 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
Nee, wordt op dit moment niet genoemd.
Wel is de HTM zelf nog geintereseerd voor gebruik op lijn 11 of de nieuwe lijn 19, echter voor deze laatste lijn zijn meer wagens nodig dan deze 6.

Meesterpeter

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 01 dec 2009, 22:44 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 sep 2009, 21:20
Berichten: 189
nog twee vragen daarover:

past dat op het "gewone" HTM-net, omdat deze wagens 2.65 m breed zijn ipv 2.30 m ?
is het dan niet eerder iets voor randstadrail naar zoetermeer? daar rijden wel lagevloer wagens van de HTM die 2,65 m breed zijn. Maar dat zal wel niet helemaal in het beleid passen.

groeten,
Willem


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 02 dec 2009, 23:09 
Offline
Donateur 2018
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 nov 2008, 00:05
Berichten: 394
Woonplaats: Nieuwegein
Van Lijn 11 heb ik nog een eigen foto zelfs:

H52

Afbeelding

Excursie museumtrams HTM 1973. Delftselaan.
Het ruime profiel is nog steeds opvallend op lijn 11. Tot aan het vroegere HSMstation Scheveningen werden tot in de jaren '70 nog goederentreinen gereden, vanaf de Delftselaan met de H51 of H52, tussen HS en de Delftselaan met een 2200 of 2400.


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 02 dec 2009, 23:56 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
Rienk Mebius schreef:
.............tussen HS en de Delftselaan met een 2200 of 2400...............


Tot ongeveer 1981 hebben inderdaad nog 2200/2400 gereden tot aan de spooraansluitingen midden in de stad bij het Hobbemaplein, zelfs gereden door een toen nog heel jonge Meesterpeter.
Je moest wel altijd het cabineraam aan de marktzijde dichtdoen, want er wilde nog wel eens een verdwaalde tomaat richting de lok vliegen.
Dat waren nog eens tijden ! Na het afleveren van de HTM trams serie 3000 is het spoorvervoer daar opgeven.
Maar nu weer on-topic

Meesterpeter

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 03 dec 2009, 11:59 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
(update 03-12-2009)

Alsof er niets aan de hand is, ging begin december 2009, na aflevering uit onderhoud van de 6106 (zie foto tijdens monteren gereviseerde draaistellen), de allerlaatste A-32 in Alphen ad Rijn in onderhoud. Op dit moment staat deze wagen, de 6102, op nooddraaistellen naast de werkplaats en het is nog maar de vraag of deze wagen nog weer in dienst komt. Op zijn vroegst worden de draaistellen pas na 7 december uit Duitsland terugverwacht, waarna nog montage moet plaatsvinden.
Of de wagen op 12 december, de allerlaatste dag, nog op de baan komt is dus nog even afwachten.

Op zondag 6 december wordt er ook al niet gereden met Light-rail materieel ivm werkzaamheden aan de sporen nabij Alphen ad Rijn.

Meesterpeter

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 04 dec 2009, 10:36 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3782
Woonplaats: in de Randstad
Meesterpeter schreef:
Over de breedte weet ik niet zoveel, zal deze donderdag 03/03 even doorspelen naar de HTM tijdens mijn één-na-laatste dienst op de A-32 !
Overigens reden op HTM lijn 11 vroeger ook treinen, maar sinds die tijd is er veel veranderd. Wel reden enkele jaren geleden nog tram uit Hannover op deze lijn.
Gr Meesterpeter


Heb het even nagevraagd bij de HTM. De A-32 is met 2.65 m inderdaad breder dan een huidige 3000/3100 (stads-)tram van de HTM. De A-32 is dan ook zeker niet zomaar inzetbaar in Den Haag, zouden deze wagens daar naar toe gaan.
De A-32 is nu alleen inzetbaar op de lijnen, dus ook in de stad, alwaar materieel van RandstadRail rijdt / is toegelaten.
Het profiel van lijn 11 is dan wel ruim, maar alle halteperrons zijn aangepast aan de smalle HTM trams.

Overigens gaat de HTM de trams winterhard maken vanaf 13 december 2009, men verwacht een wat langere opslag van het materieel.............

Meesterpeter

_________________
>Al 1932 treinen met SLT gereden (stand 21-01-2018)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Lightrail Gouda / Rijn Gouwelijn - topic
 Bericht Geplaatst: 27 jan 2010, 23:17 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 10 sep 2009, 21:20
Berichten: 189
is er al contact geweest met mogelijke kopers van de A32 stellen? Heb laatst ook het stukje van MEESTER PETER gelezen. En ook het jaarboek Trams 2010. Daaruit las ik dat de stad Croydon (met materieel van dezelfde familie, en ook van Bombardier) om passend materieel verlegen zit (ik heb dit dus niet van mij zelf). Lijkt met in elk geval een goede tip. Stond inderdaad ook al in het boek!

Heb ook gelezen (elders op het forum, hierboven ook): inzet bij HTM zelf. Alleen kan dat overal omdat deze trams 2.65 m breed zijn ipv 2.30 m? En dus probleem met profiel van vrije ruimte ontstaat (trajecten uitgezonderd waar Randstadrail-materieel rijdt). Dus: welke lijnen komen in aanmerking? Randstad rail zelf misschien, voor zover met lage perrons?

groet, Willem


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 3 [ 37 berichten ] Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Nieuwsarchief


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron