Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Nieuwsarchief

Auteur Bericht
 Titel: Nieuwe treinradio GSM-R voor NSR treinen
 Bericht Geplaatst: 04 maart 2015, 11:21 
Gebruikers-avatar

Nieuwe treinradio GSM-R voor NSR treinen

NS heeft een overeenkomst gesloten met KPN voor de levering en onderhoud van circa 1.400 nieuwe cabineradio’s (GSM-R), de radio waarmee een machinist contact heeft met de verkeersleiding. Het contract met de leverancier van de huidige apparatuur loopt medio 2016 af. Bij de aanbesteding van de nieuwe cabineradio's heeft NS uiteraard rekening gehouden met technische ontwikkelingen én gewijzigde wet- en regelgeving op het gebied van GSM-R.

Met de ingebruikname van deze nieuwe cabineradio’s krijgt NS de beschikking over de nieuwste radiotechnologie zodat ook in de toekomst betrouwbare communicatie tussen een machinist en de verkeersleiding wordt gerealiseerd. Tijdens het aanbestedingsproces is een aantal machinisten betrokken geweest bij het testen van de radio’s van de verschillende aanbieders. Ze kijken nu uit naar de beoordeling van het definitieve ontwerp en de wijze waarop deze radio wordt geïmplementeerd.’ Dat project gaan de leverancier en NS uiteraard samen uitvoeren, en daarbij wil het projectteam zeker opnieuw gebruik maken van de kennis en ervaring van de machinisten welke met deze cabineradio zullen gaan werken.

Het merendeel van het materieel van NS krijgt in de zomer van 2016 deze nieuwe cabineradio’s. NedTrain zal de omwisselactie verzorgen en daarna ook een deel van het onderhoud voor haar rekening gaan nemen.

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.

Titel: Re: Nieuwe treinradio GSM-R voor NSR treinen
 Bericht Geplaatst: 05 maart 2015, 00:04 

Ik mag hopen dat er meer dan een "radio" in de machinisten cabines komt want een radio is bij mijn weten altijd een richting verkeer. :mrgreen:

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 05 maart 2015, 12:37 

Inderdaad bij tweede lezing viel me dat ook op, echter radio wordt ook wel gebruikt als verkorting voor radiotelefonie.
Denk maar aan de benaming "radiohut" op een schip.

Voorts meen ik te begrepen te hebben dat zo'n GSM-R zelf zijn kanaal (frequentie) kiest, cq. instelbaar is op verschillende frequenties. Dan is de vergelijking met een maritieme zender / ontvanger compleet.

Bericht Geplaatst: 05 maart 2015, 13:09 

zwart look schreef:
Voorts meen ik te begrepen te hebben dat zo'n GSM-R zelf zijn kanaal (frequentie) kiest, cq. instelbaar is op verschillende frequenties. Dan is de vergelijking met een maritieme zender / ontvanger compleet.

GSM-R kun je beter vergelijken met de gewoon GSM telefoon.
In feite is het dat ook, GSM-R is op dezelfde standaarden gebaseerd als GSM, maar met een paar aanpassingen.
Zo gebruikt men afwijkende frequenties en op deze frequenties is een GSM netwerk uitgerold wat alleen voor GSM-R bedoeld is. De twee hebben dus geen last van elkaar. Een ander verschil is dat men nog wat alternatieve nummer systemen heeft.
Het bied een volledige duplex verbinding.

Overigens is het nog steeds aan te raden om elkaar uit te laten praten en niet door elkaar te gaan roepen, maar dat geld eigenlijk voor elk gesprek waarbij je iets belangrijks uit te wisselen hebt ;)

Bericht Geplaatst: 05 maart 2015, 21:50 

Dank Jeroen,

In de hoop dat ik niet off-topic ga, de volgende vraag.
In het rapport naar de treinramp bij Wetteren, heb ik gelezen dat de machinist van de verongelukte trein, meteen na het ongeval de paniekknop heeft ingedrukt. Eén in de buurt rijdende machinist merkte dat op en handelde volgens voorschrift (ik denk trein stilzetten???), een andere in de buurt rijdende machinist kreeg het signaal niet binnen.

Mijn conclusie daaruit is dat er sprake is van een meervoudig uitluisteren, maar het kan natuurlijk zijn dat het SOS een uitzondering is, idem gelijk zoals dat een marifoon op het noodkanaal (16) ook met groter vermogen zendt.
Ik ben echter geen GSM-R deskundige, ik probeer wat te leren.

Bericht Geplaatst: 06 maart 2015, 14:17 
Moderator
Gebruikers-avatar

Bij de Nederlandse GSM-R is het volgende oa. mogelijk:

- Zowel de Trdl als een Mcn kan een alarmoproep uitzenden, treinen in een ruime omtrek krijgen dit alarm. Deze treinen gaan dan ROZ-rijden (rijden op zicht, max 40 km/). Alleen de TRDL kan dit alarm weer uitzetten.

- Bellen tussen Mcn en Trdl vv.:Dit gaat rechtstreeks via het ingestelde treinnummer en is niet door anderen mee te luisteren. Het meest voorkomende gebruik van GSM-R, voor het uitwisselen van (veiligheids-)communicatie.

- OV (onderling verkeer): Zowel door Mcn als Trdl, is door iedereen in een bepaald gebied te horen.

Dit zijn de meest voorkomende verbindingen via GSM-R. Verder zijn er nog een aantal vooringestelde nummers te bellen, bv met de meldkamer politie.
GSM-R is dus relatief eenvoudig, bedoelt voor de meest voorkomende verbindingen tussen wal en trein.

Is er geen verbinding met het GSM-R netwerk, dan gaat deze over op KPN-mobiel, en dan zijn er nog minder functies beschikbaar, bv geen alarm.

gr Peter

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Nieuwsarchief