Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Nieuwsarchief

Auteur Bericht
 Titel: Mansveld wil Maaslijn electrificeren
 Bericht Geplaatst: 15 apr 2014, 21:32 
Gebruikers-avatar

Staatssecretaris Mansveld wil geld vrij maken om de Limburgse Maaslijn (Roermond - Nijmegen) te elektrificeren. Ook de regio zal zelf een bijdrage moeten leveren. Hoeveel geld Mansveld wil vrij maken kon de staatssecretaris tijdens het debat over de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) dinsdag nog niet zeggen.

De bewindsvrouw doet momenteel onderzoek naar elektrificatie van dieselspoorlijnen. De uitkomsten van dat onderzoek worden in september verwacht. Omdat het onderzoek nog lopende is en ook andere regio's elektrificatie willen, wilde Mansveld eigenlijk nog geen uitspraken doen over elektrificatie van specifieke lijnen. Mansveld: "Ik wil niet de indruk wekken dat de regio die het beste lobbyt direct een toezegging met geld krijgt".

Vleiend betoog
Met dat antwoord namen CDA en SP echter geen genoegen. Ze wezen erop dat de Limburgse lijn binnenkort wordt aanbesteed en willen voor die tijd duidelijkheid. Sander de Rouwe (CDA): "De Maaslijn scoort bovenaan alle lijstjes met betrekking tot nut en noodzaak tot elektrificatie. Dat begrijpen de andere regio's ook. In deze kamer kunt u op breed draagvlak rekenen. Zeg alstublieft nu dat u de Maaslijn wil elektrificeren" sprak het Kamerlid de staatssecretaris vleiend toe.

Toezegging
Mandsveld zegde vervolgens toe dat ze inderdaad geld beschikbaar wil maken voor de elektrificatie voor de Maaslijn. Hoeveel geld ze beschikbaar wil maken zal Mansveld uiterlijk in september, maar mogelijk al voor de zomer bekend maken.

Meer lijnen
Behalve voor de Maaslijn kunnen mogelijk ook andere spoorlijnen in aanmerking komen voor een bijdrage voor elektrificatie. Wel vindt Mansveld dat de regio's ook zelf een aanzienlijk deel moeten bijdragen. "De voordelen van elektrificatie vloeien ook weer in de regio terug".

450 kilometer
Nederland kent in totaal 450 kilometer niet gelektrificeerd regionaal spoor. D66 Kamerlid Stientje van Veldhoven pleitte voor een principe besluit om alle spoorlijnen op termijn te elektrificeren. Dat zou volgens Mansveld 450 miljoen euro kosten. Andere partijen vonden dat te ver gaan.

Succesverhaal
De Maaslijn werd in het debat meerdere malen als voorbeeld gebruikt als succes van de decentralisatie. Betty de Boer wees erop dat de bijdrage voor de Maaslijn dankzij de decentralisatie is gedaald van 12 miljoen euro per jaar naar 5 miljoen euro. De PvdA wees ook op de nadelen: een duurder treinkaartje. Inmiddels dreigt de Maaslijn - momenteel geexploiteerd door Veolia - aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Alhoewel de treinen vaker rijden zijn ze zo vol dat ze geregeld niet alle reizigers mee kunnen nemen.

Brandbrief
Naar aanloop van het debat van dinsdag had Theo Bovens - commissaris van de Koning - een brandbrief naar Mansveld gestuurd. Daarin riep hij de staatssecretaris op om vandaag een besluit te nemen over de elektrificatie van de inmiddels veel gebruikte Maaslijn. Hij wees erop dat elektrificatie zorgt voor minder hinder en vervuiling en dat de exploitatie van de lijn goedkoper wordt. Binnen een periode van 25 jaar zou elektrificatie zich terug verdienen.

(http://www.treinreiziger.nl - toestemming verleend)

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.

Titel: Re: Mansveld wil Maaslijn electrificeren
 Bericht Geplaatst: 09 aug 2015, 23:17 

Weet iemand toevallig wat de status is van dit project?Gelderland lag dwars en wilde maar de helft van het afgeproken bedrag in het project steken en ik lees er helemaal niets meer over,gaat het nog door/Anders gaat het wel lang duren of wellicht gaat het feest niet door.

Bericht Geplaatst: 30 jan 2016, 12:26 

De planning van de oplevering is in 2020,tot die tijd dieselen dus op de Maaslijn.
Meest opmerkelijk aan dit alles is dat de elektrificatie al heel lang op tafel ligt en dat het nog 4 jaar moet duren eer het af is.Ter vergelijking,de elektrificatie Zwolle-Wierden is nu al begonnen en de oplevering is eind dit jaar terwijl ik hier veel minder over heb gehoord of gelezen(de vergelijking is natuurlijk niet helemaal terecht want dit spoor ligt in zijn geheel in een provincie en wel Overijssel terwijl de Maaslijn 3 provincies doorkruist,Gelderland,Noord Brabant en Limburg en uiteraard een stuk langer is)Ik heb ook nog niet gelezen of het uberhaupt al aanbesteedt is.

Bericht Geplaatst: 04 feb 2016, 23:53 

Verschil Maaslijn <> Zwolle - Wierden.

Zou dit ook niet te maken kunnen hebben met de concessie???
Ik meen in OdR gelezen te hebben dat de laatste lijn nog niet zo lang geleden is aanbesteedt (wanneer de nieuwe concessie ingaat heb ik even niet paraat), terwijl de eerste al sinds langere tijd is aanbesteedt. En dan heb je te maken met afschrijving materieel en dergelijke.

Bericht Geplaatst: 05 feb 2016, 00:55 

10 december loop de huidige concessie af en gaat de lijn naar Arriva.Tot de lijn elektrisch wordt zullen de Velios treinen(GTW)waarschijnlijk voor Arriva gaan rijden totdat er een elektrische variant(FLIRT?)kan gaan rijden.Eenleuke uitdaging is uiteraard de zuidkant van station Venlo die natuurlijk is voorzien van de Duitse 15KV(16 2/3 Hz)en zullen de sporen naar Tegelen/Kaldenkirchen een omschakelbare bovenleiding krijgen(Zeg maar tot ongeveer de overweg in de Broekestraat).
De elektrificatie tussen Wierden en Zwolle gaat onverminderd door en men gaat(of zijn)ook aan de slag met het plaatsen van de(DIN)masten.

Bericht Geplaatst: 05 feb 2016, 11:36 
Gebruikers-avatar

Als ik het goed begrepen heb gaan ze niet alleen elektrificeren maar ook een groter gedeelte dubbel sporig maken. Welk deel precies (of helemaal) weet ik niet. Op dit moment heb je vanaf Nijmegen tot de brug over de Maas bij Cuijk wel dubbelspoor. Na station Mook-Molenhoek komen de sporen samen. Het zou een mooie toevoeging worden, een dubbel spoor geëlektrificeerde lijn naar het zuiden. Ik heb in een bericht van Arriva ook gezien dat ze voornemens hebben om een IC van Nijmegen naar Maastricht te laten rijden.
Ik woon sinds een jaar naast Cuijk en hoop natuurlijk dat die IC dan hier stopt... Ik heb begrepen dat er nog een ''strijd'' was/is tussen Boxmeer of Cuijk. In ieder geval hebben ze hier al wel reizigersonderzoeken voor verricht.

Robert

Bericht Geplaatst: 05 feb 2016, 18:42 

Naast het gedeelte van Nijmegen tot Molenhoek heb je nog een stukje dubbelspoor natuurlijk bij Grubbenvorst en daar hebben ze een nieuw station voor ogenIk heb ook gelezen dat men stukken dubbelspoor wil maken maar de details heb ik niet maar voor een intercityverbinding die Arriva voor ogen heeft is uitbreiding onontkoombaar.Ben wel benieuwd wie de aanbesteding voor aanleg gaat winnen,dankzij Volker Rail hebben we nu de term Elefantenfüße die Volker laat maken door een Duitse fabrikant op de grens met Duitsland te Coevorden.

Bericht Geplaatst: 05 feb 2016, 19:19 

Waar het nieuwe station van Grubbenvorst ook moge komen het is in ieder geval niet op het stukje dubbelspoor ter plekke. Ligt te ver weg van de bebouwde kom van Grubbenvorst om voor de reizigers interessant te zijn. Dichter bij de kom van Grubbenvorst heeft ook het voordeel dat je dichter bij de uitlopers van "Tradeport" zit en zo dit bedrijventerrein ook kunt bedienen.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 05 feb 2016, 21:27 

Misschien meteen een goed initiatief om bij aanleg van een station het dubbelspoor door te trekken in zuidelijke richting want dat is meer in de buurt van Grubbenvorst neem ik aan dat je bedoelt Peter?

Bericht Geplaatst: 06 feb 2016, 12:28 

De beoogde locatie voor het station ligt inderdaad veel dichter bij de kom van Grubbenvorst. Het dubbelspoor in die richting verlengen zou een goede optie zijn maar ik ben bang dat er niet veel spoorverdubbeling zal plaatsvinden op de Maaslijn.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Nieuwsarchief