Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraagbaak grootspoorbedrijf

Pagina 2 van 2 [ 28 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Bericht
 Titel: Re: Lichtseinen, betekenis letters SA, D, AY, MF
 Bericht Geplaatst: 18 nov 2017, 11:55 
Moderator
Gebruikers-avatar

Even in de officiele ProRail wegwijzer gekeken:

Codewisselsein tussen Bilthoven en Amersfoort staan bij:

Km 10.208 (nr 881c) richting Amf
Km 10.615 (nr 878c) richting Ut linker spoor
Km 13.389 (nr 919c) richting Amf
Km 13.387 (nr 917c) richting Amf linker spoor
Km 13.950 (nr 920c) richting Ut
Km 14.653 (nr 923c) richting Amf
Km 14.660 (nr 921c) richting Amf linker spoor
Km 15.051 (nr 922c) richting Ut linker spoor
Km 15.051 (nr 924c) richting Ut
Km 15.985 (nr 926c) richting Ut linker spoor
Km 15.985 (nr 928c) richting Ut

Er zouden er dus nog 11 moeten staan en in dienst zijn. Zeer regelmatig rij ik dit baanvak, waarbij ik slechts sein 878c wel eens zie branden.
Het opvallende aan een codewisselsein is natuurlijk dat deze niet Fale-Safe is. Slechts het wijzigen van de ATB op een plek waar de machinist dit niet verwacht, zou een aanwijzing kunnen zijn dat het codewisselsein defect is.

Bericht Geplaatst: 19 nov 2017, 20:55 
Gebruikers-avatar

Aan de codewisselseinen kan ik er nog 1 toevoegen, en wel een hele bijzondere. Sein 2C op het grensbaanvak tussen Oldenzaal en Bad Bentheim. Het bijzondere aan dit sein is, dat hij voorbij het laatste Nederlandse lichtsein (sein 933 met 2 lenzen) staat, en hoort bij het eerste Duitse voorsein, wat nog net binnen ATB gebied valt. Duitse seinen staan immers een stuk dichter op elkaar dan Nederlandse.

Daarnaast is ook sein 933 een uniekum, aangezien het is voorzien van een Duits mastschild (wit-geel-wit-geel-wit) en daarmee valt onder de verantwoordelijkheid van Fahrdienstleiter Bad Bentheim.

Bericht Geplaatst: 19 nov 2017, 21:18 

Jaco schreef:
Aan de codewisselseinen kan ik er nog 1 toevoegen, en wel een hele bijzondere. Sein 2C op het grensbaanvak tussen Oldenzaal en Bad Bentheim. Het bijzondere aan dit sein is, dat hij voorbij het laatste Nederlandse lichtsein (sein 933 met 2 lenzen) staat, en hoort bij het eerste Duitse voorsein, wat nog net binnen ATB gebied valt. Duitse seinen staan immers een stuk dichter op elkaar dan Nederlandse.

Daarnaast is ook sein 933 een uniekum, aangezien het is voorzien van een Duits mastschild (wit-geel-wit-geel-wit) en daarmee valt onder de verantwoordelijkheid van Fahrdienstleiter Bad Bentheim.
Interessant! Het codewisselsein komt dus toch ook elders dan Bilthoven-Amersfoort voor. Over de seinen bij Bentheim vond ik nog dit: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40663.15

Bericht Geplaatst: 19 nov 2017, 22:27 
Gebruikers-avatar

nicospilt schreef:
Interessant! Het codewisselsein komt dus toch ook elders dan Bilthoven-Amersfoort voor. Over de seinen bij Bentheim vond ik nog dit: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40663.15

Dat klopt zo te lezen allemaal wel redelijk. Ik zie op jouw eigen site ook een mooi stukje Duitse seingeving!

Nederlands sein 933 is voorzien van wit-geel-wit-geel-wit mastschild wat ongeveer dezelfde betekenis heeft als een Nederlands P-sein. Na het Duitse sein nr2, waarvoor voor het voorsein het codewisselsein staat, valt de ATB buiten dienst. Treinen uitgerust met ETCS zullen nu een transitie naar PZB maken. Voor andere (ATB) treinen komt de ATB weer in dienst voor het voorsein van het inrijsein van Bad Bentheim, zodat bij een rood sein niet onbeveiligd met volle snelheid het station ingereden kan worden. Voor vertrek naar Nederland moet de ATB weer buiten dienst worden gedrukt, omdat er geen code in het spoor ligt, en de ATB daardoor tot de grens op 40km/h blijft staan.

Bericht Geplaatst: 20 nov 2017, 23:39 
Donateur 2017

Opmerkelijk maar ook weer niet omdat er op grenstrajecten meerdere gekke dingen tegen komen zoals bij het verlaten van station Venlo richting Kaldenkirchen aan de rechterkant van het spoor een VS bord staat bijvoorbeeld.
Opmerkelijk is natuurlijk sein 933 met twee lenzen dat weer doet denken aan het oude sein te Soest Zuid(richting Den Dolder) wat een P sein(was)is met destijds twee lenzen omdat het blok te lang is voor een geel sein net als op het grenstraject naar BadBentheim net als de meeste voor seinen is de derde lens overbodig maar waarschijnlijk goedkoper in aanschaf vermoedelijk.
Opmerkelijk is(misschien nu wel was)ook het ontbreken van het achterscherm van het voorsein zowel even buiten Kaldenkirchen als Essen richting Nederland maar wel een meet een bord V onder het sein wat verder in Nederland ongebruikelijk is(wel de witte bakens natuurlijk!)Die code wissel seinen zullen waarschijnlijk ook het veld ruimen want na het traject Hilversum-Utrecht en nu ook het traject Baarn-Den Dolder(Utrecht?)zal ook het traject Utrecht Amersfoort de oude AY seinen verdwijnen en vervangen worden door de nieuwe dikke palen met inspectieluik.
Wie weet waar dat luik toe dient?Precies een luik als in een lichtmast dus er moet iets achter zitten lijkt me.
Wat me tevens opviel te Hilversum Sportpark(beetje off topic)was dat het baanvaksnelheidsbord ook vervangen gaat worden door een vierkant exemplaar met hetzelfde getal uiteraard..
Worden ook de kabels dan langs het traject ook vervangen want het lijkt of alle seinen in de driehoek Amersfoort-Utrecht-(Baarn)-Hilversum worden vervangen en langs de baan staan allerlei hekken in de kleuren rood-wit.
Met de verbreding van de A27 wordt er hard gewerkt aan de infra structuur in de regio!

Bericht Geplaatst: 21 nov 2017, 13:05 
Gebruikers-avatar

Razin schreef:
Wat me tevens opviel te Hilversum Sportpark(beetje off topic)was dat het baanvaksnelheidsbord ook vervangen gaat worden door een vierkant exemplaar met hetzelfde getal uiteraard..
Worden ook de kabels dan langs het traject ook vervangen want het lijkt of alle seinen in de driehoek Amersfoort-Utrecht-(Baarn)-Hilversum worden vervangen en langs de baan staan allerlei hekken in de kleuren rood-wit.
Met de verbreding van de A27 wordt er hard gewerkt aan de infra structuur in de regio!

Alle groene baanvaksnelheidsborden zullen langzamerhand gaan verdwijnen, en worden vervangen door de witte vierkante borden.

Verder lijkt het erop dat ook bekabeling, in ieder geval op de lijn Baarn-Amersfoort, wordt vervangen.

Opmerking voor de moderators: Dit topic begint een nogal van z'n titel af te wijken (ben ik zelf ook schuldig aan, sorry!), zien jullie misschien een oplossing de onderwerpen uit elkaar te trekken?

Bericht Geplaatst: 21 nov 2017, 14:56 
Moderator
Gebruikers-avatar

Interessant te lezen dat daar ook nog een codewisselsein staat. Nooit geweten, maar beroepshalve kom ik er dan ook niet (als zacht excuus).

Iets op off-topic vinden we gelukkig niet zo ernstig op het Spoorforum, babbel gerust verder :D

Bericht Geplaatst: 24 nov 2017, 23:26 
Donateur 2017

Terug on topic.Het traject Utrecht CS-Sittard-Heerlen/Maastricht werd ergens tussen 1955 en 1967 voorzien van lichtseinen 1955.De meeste langs het traject waren van het toen¨nieuwe¨AY type maar wel met geel boven dus.
Als ik het goed heb is in 1956 een nieuw station gekomen en dat verklaard dat te Eindhoven de oude D seinen veelvuldig te zien waren,een van de laatste is op dit filmpje te zien op 2:51.Het traject van Eindhoven naar Blerick kreeg in de jaren vijftig lichtseinen waarbij de P seinen meestal SA seinen waren die bij wijze van aanpassing aan het stelsel 1955 een ovaal scherm kregen.
De bediende seinen waren allemaal D seinen waaronder dus ook die te Eindhoven.
Nu viel het me op dat te Den Bosch de laaggeplaatste seinen van het type SA waren bij de invoering van het stelsel 1955.
Tegenwoordig zijn ze vervangen door of hooggeplaatste AY of laaggeplaatste MF seinen(niet 100% zeker overigens over de MF).
Heel opmerkelijk want de hooggeplaatste seinen waren allemaal AY seinen.
Het traject Utrecht CS-Amsterdam(Muiderpoort?)CS had toen nog de SA seinen van het stelsel 1946 en die zijn in de jaren zeventig vervangen door AY met de nieuwe kleurvolgorde.
Moet ik wel een linkje plaatsen natuurlijk:
https://www.youtube.com/watch?v=wdxVKtFtBRs

Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 20:36 
Gebruikers-avatar

Deze wilde ik nog even toevoegen, maar het was tot nu toe steeds te slecht weer voor een goeie foto. Codewisselsein C2 net voor de grens bij Oldenzaal. Je ziet direct achter het codewisselsein een Duits voorsignalbaken (NE3) en 3 portalen verder een Duits voorsein, maar dat is door de verkleining niet zo goed meer te zien.

Bijlagen:
seinC2klein.jpg
seinC2klein.jpg [ 124.64 KiB | 34 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 20:39 
Donateur 2017

Je kan trouwens zien dat het Nederlandse voorsein ook slechts twee lampen heeft aan de kleine witte achterkant en dit is een AY sein.

Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 21:25 
Gebruikers-avatar

Ik moet je teleurstellen, het is een voorsein met 3 lenzen

Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 23:11 
Donateur 2017

Je hebt uiteraard gelijk.Op deze foto lijkt het net of er maar 2 zijn.Ik heb even ene cabinerit(van Arjen V)geraadpleegd en daar is het beter op te zien,gevalletje oog kapot.
Er waren(zijn) wel voorseinen met slechts twee lenzen zoals de twee op de Stichtse lijn:
http://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm
Deze worden of zijn inmiddels vervangen door nieuwe.
Als ik me niet vergis staat er een voorsein op het traject Harmelen_Breukelen met twee lenzen en is van het type die je alleen langs de baan ziet tussen Duivendrecht en Utrecht.

Pagina 2 van 2 [ 28 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraagbaak grootspoorbedrijf