Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraagbaak grootspoorbedrijf

Pagina 1 van 2 [ 17 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Titel: Vraag remsysteem NS GTOW
 Bericht Geplaatst: 05 nov 2017, 18:59 

Halo mede forum gebruikers.
Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Ronald Hofmeester en 43 jaar jong.
Na jaren actief te zijn geweest in de schaal 1:160 n spoor ben ik door gezondheidsredenen overgestapt op schaal 1:43,5 spoor nul (0).
Ik ben begonnen met de bouw van een GTOW kolenwagons en later gebruikt als bietenwagen.
Ik heb wat vragen over de bediening van het remsysteem, de code op de stelvlak vermeld W (Lu I).
De W is Westinghouse, maar wat betekent Lu en I. ?
Verder zoek ik meer informatie over de tripleklep. ?
Ook is er een P en M handel aanwezig zie cirkel op foto, deze wordt gebruik voor de instelling vlakke land P of M voor lange stijlen hellingen. (wordt volgens mij niet in nederland gebruikt)
Dit heb ik kunnen vinden: Met de hendel op de "Plain", worden de remschoenen los bij het losmaken na ten minste 25 seconden en ten hoogste na 60 seconden (gemiddelde tijd 40 seconden), terwijl, met de hendel op "Mountain", deze tijden zijn respectievelijk 45 en 110 seconden (gemiddelde tijd: 80 seconden).

Ben op zoek naar wat meer informatie over deze handels en hoe ze gekoppeld zijn met het remsysteem, ik zelf denk dat deze in de afblaas van de tripleklep zitten omdat ze het lossen van de remmen vertraagd.

Met vriendelijke groet Ronald.

Bijlagen:
GTOW.jpg
GTOW.jpg [ 90.42 KiB | 319 keer bekeken ]
 Titel: Re: Vraag remsysteem NS GTOW
 Bericht Geplaatst: 05 nov 2017, 20:30 
Moderator
Gebruikers-avatar

Van harte welkom op het Spoorforum.

Een Lu l tripleklep is een niet trapsgewijs losbare tripleklep. Ook maar ietsje verhogen van de treinleidingdruk tijdens een remming zorgt voor het geheel lossen van alle remmen. Je kunt dus wel trapsgewijs harder remmen.

Het P / M hendel heet in Nederland de P / G kraan. In de G -stand gaat het remmen en lossen minder snel dan in de P-stand.
De G-stand wordt gebruikt bij langere trage goederentreinen welke niet sneller rijden dan 90 km/h.
In mijn tijd op de goederen, begin '80 jaren, reed alles in de G-stand, behalve de VAM-huisvuiltreinen, die reden in de P-stand.

Gr Peter

Bericht Geplaatst: 06 nov 2017, 11:33 

Beste Peter,
Ik ging er zelf ook van uit dat deze P-M handel de G-P verstelling was maar helaas is dat niet zo.
De GTO(W) is gebouwd als een internationaal standaardontwerp ORE type 3.
Zo moeten de handels aan een standaard voldoen de leeg-beladen handel heeft een andere vorm en kleur als de G-P handel en de P-M handel is weer anders van vorm.
Op de toegevoegde foto zie duidelijk een G-P handel geel met ronde knop een L-B handel is hier zwart (meestal rood) met uitstekende knop/handel een links onder geel vlak P en rode M op trek duw stang.

Deze inrichting zit ook onder een Geelbander Ghs duidelijk zichtbaar dat de G-P niet het zelfde is als P-M.

Deze P-M was ook aanwezig op het belgische goederen materiaal maar was buiten werking gesteld.

In de Railmagazine 256 blz 88 wordt een beschrijving geven van een westinghouse remsysteem, en komt de P-M ook te spraken.

Los tijden van de remmen.
In stand P van G-P = 10 tot 20 seconden
In Stand G van G-P = 25 tot 60 seconden

In stand P van P-M en G-P in stand G = 25 tot 60 seconden
In stand M van P-M en G-P in stand G = 45 tot 110 seconden

Voor zover bekend werd de omstelinrichting voor diensten op het vlakke land of in bergachtige streken (P-M) op zijn frans Plaine-Montagne nooit gebruikt.

Maar mijn vraag is heeft er iemand nog wat informatie over deze Lu I tripleklep of heeft een foto en schets of een document of een link naar een website.
En weet er iemand wat meer over de P-M handel ?
Of informatie in het algemeen over een westinghouse remsysteem ?

Met vriendelijke groet Ronald

Bijlagen:
Westinghouse.jpg
Westinghouse.jpg [ 286.37 KiB | 269 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 06 nov 2017, 13:55 

Voor degenen die graag technisch Frans lezen is dit misschien iets: http://trains.tassignon.be/PDF/Musso/TOME_IV/CHAPITRE_IV-IV.pdf. Vanaf p. 96 zou het interessant kunnen worden. Op http://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php wordt trouwens naar een enorme berg technische en andere documentatie verwezen.

Bericht Geplaatst: 06 nov 2017, 14:45 

Dank je wel Arthur,

Had deze site al zien staan daar staan ook zoveel documenten op dat ik de juiste nog niet had gevonden en mijn frans is ook niet zo heel goed, en ik ben slechtziend dat maak het zoeken soms wat moeilijker.
Ben heel blij met de link naar de PDF.
Kan ik weer veder met de puzzel.

Met vriendelijk groet Ronald

Bijlagen:
P-M handel.jpg
P-M handel.jpg [ 219.28 KiB | 255 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 06 nov 2017, 16:16 

Beste ronald en anderen
Uit het boekje DE Westinghouse rem van 1948 het volgende ;
De verbeterde tripleklep , "westinghouse ", model Lu I ,
De verbeterde tripleklep , model Lu I wordt uitsluitend toegepast voor goederentreinen . Om aan de internationaal voor een goederentreinrem opgestelde eisen te voldoen , is de tripleklep voorzien van de door een veer belaste zuiger , die verbonden met een klep , waardoor de druk in de remcilinder aanvankelijk snel toeneemt , voldoende om de weerstand in het remwerk te overwinnen en de remblokken tot aanliggen te brengen ; en vervolgens langzaam verder stijgt totdat de volle remdruk bereikt is . Bij het aanslaan van de rem kan een kleine hoeveelheid lucht uit de treinleiding in de gedeelde bolkamer van het tripleklephuis stromen , zodat de remwerking zich snel door de gehele treinleiding voortplant . Voorts is de tripleklep voorzien van de omstelkraan P/M , verbondenmet een omstelinrichting aan de stelbalk van de wagen , die het mogelijk maakt de lostijd te regelen . In de stand P ( plain = vlakland ) is de kraan geopend en kan de lucht bij het lossen van de rem door beide van labyrintdichtingen voorziene openingen uit de remcilinder wegstromen . In de stand M ( mountain = bergland ) is de kraan gesloten en kan de lucht slechts door één opening wegstromen , zodat de lostijd langer wordt . In Nederland moet de omstelkraan altijd in de stand P staan .
Beschrijving van de goederentreinrem , systeem Westinghouse , voorkomende o.a. aan Belgische en Franse wagens .
De rem van deze wagens , die dienst doen in internationaal verkeer , is een doorgaande zelfwerkende luchtdrukrem , die onder andere zogenaamd onuitputtelijk is en waarbij het remvermogen bij beladen wagens vergroot kan worden . Men heeft daartoe de tripleklep 1911 een weinig gewijzigd. Om de rem onuitputtelijk te maken heeft men het loskanaaltje vernauwd door middel van een kraan , die men kan stellen . Staat de kraan in de andere stand gesteld , dan is het loskanaaltje vernauwd geworden , waardoor het lossen langer duurt ( kan zelfs 110 sec . duren ) . Door dit langzame lossen kan nu het hulpreservoir tot 5 at bijgevuld worden voordat de rem geheel is gelost . De rem is nu zogenaamd onuitputtelijk geworden . Wordt in bergachtig land ( dus op lange hellingen ) gereden , dan moet deze kraan gesteld staan voor langzaam lossen , hetwelk geschiedt door middel van een trekker , onder elke stelbalk ongeveer in 't midden van het voertuig aangebracht . ( zie cirkel ) Men ziet dan boven deze trekkerinrichting de letter M tevoorschijn komen .Deze letter M betekend MONTAGNE of berg . Bij afwezigheid van lange en sterke hellingen moet deze kraan openstaan en de trekker worden ingeduwd , waardoor de M verdwijnt en de P op de stelbalk zichtbaar is , P betekent PLAINE of vlak .
Verder op de stelbalk de stand ( handel ) leeg of beladen . Onder het handel , op de foto staat een gewicht, als het wagen gewicht vermeerderd met het laadgewicht , gelijk of hoger is moet dit handel op beladen staan . Dit handel verstelt een kruk ,die de overbrengings verhouding zal veranderen zodat de remkracht aangepast wordt aan het wagengewicht .
Remtype-aanduiding .
Personenrem - en goedertreinrem , instellen met het G/P handel . De treintoegelaten snelheid is bepalend voor de stand van dit handel ( 80 Km/uur ) Posttreinen , TEEM treinen ( wat in de reizigersdienst de TEE was , was in het goederenvervoer de TEEM,melk en vis vervoer ) . Personenrem , korte remcilindervultijd 5 sec ; korte remcilinderlostijd 10-20 sec . Goederentreinrem ; lange remcilindervultijd 40-50 sec ; lange remcilinderlostijd 50-60 sec . OP een goederenwagen ,die van een G-P rem en een lastwisselkast is voorzien , komen dus 4 geremde gewichten voor nl.
a= geremd gewicht in de G-stand voor leeg ; b=geremd gew in de G-stand voor beladen ;c=geremd gew, in de P-stand voor leeg ,d= geremd gew in de P-stand voor beladen ..
Verder nog de tripleklepafsluitkraan , en de tripleklep losklep .
Dit is een lang bericht maar hopelijk is dit verhelderend ,
MVG j.ossebaar ex wagenmeester Rotterdam -Zuid goederen en later Storingsmonteur / lid ongevallenploeg Amsterdam - CS .

Bericht Geplaatst: 06 nov 2017, 19:07 

Beste J Ossebaar bedankt voor de info

Met vriendelijke groet Ronald

Bericht Geplaatst: 07 nov 2017, 11:21 

Beste Ronald ,
Zoals je al schreef is de tekening in het frans . De belgische ( NMBS ) en de Franse ( SNCF ) wagenbouwers / spoorwegen hadden een andere constructie aangaande de beremming van goederenwagens . Allereerst de mechanische werking van het remwerk . De remblokken zijn met remschoenhangers aan het frame verbonden . Door een stelsel van trekstangen en hefbomen zijn zij met een remcilinder verbonden . Bij een remming zullen de buitenste remblokken eerst aanslaan , en vormen dan een vast scharnierpunt voor de volgende blokken . Om de remkracht voor beladen wagens aan te passen kan men de overbrengings verhouding van het stangeng stelsel veranderen . De NMBS en de SNCF kozen voor het bij plaatsen van een tweede remcilinder ,die op dezelfde hefboom werkt als de eerste remcilinder . De tweede remcilinder wordt door een kraan in de tripleklep aangesloten . Staat de kruk op beladen ,dan is de kraan geopend en kan de lucht tijdens het remmen ook naar deze tweede remcilinder stromen ( zodra n.l. de minimum drukklep is gesloten ).
Remmen ledige wagon . Wordt er nu geremd , dan stroomt door de minimum drukklep van de tripleklep vlug lucht naar de remcilinder 1 , totdat de remblokken met geringe kracht tegen de wielen aanliggen ( bij ongeveer 0,6 at ) Nu is de minimum drukklep gesloten en kan de lucht slechts zeer langzaam door een kleine doorlaat in de tripleklep naar remcilinder 1 stromen om de remdruk te verhogen . De getande staaf van remcil 2 wordt wel medegenomen , maar kan vrijelijk in en uit remcil 2 bewegen .Als de wagen beladen is dan is remcil2 d.m.v de kraan in werking gesteld . Als er geremd wordt dan zal remcil1 , eerst de blokken doen aanslaan . Dan zal er ook lucht naar remcil 2 gaan In een lichaam buiten remcil 2 bevind zich een pal mechanisme , die in werking treed als zuiger 2 naar buiten komt . Dit pal mechanisme neemt de tandheugel mede en de remkracht van cil 2 wordt op de hefboom overgebracht . Er wordt nu met 2 remcilinders geremd . Als de remmen gelost moeten worden ,verzorcht een terugstelveer de kracht om de remcilinder terug te plaatsen .
Door het remmen verslijten de gietijzeren remblokken . Deze slijtage kan worden opgevangen door het versteken van bouten in de versteekgaten , tweedelige stang met wartelverbinding of door enkel of dubbelwerkende remverstellers .

Bericht Geplaatst: 07 nov 2017, 15:29 

Beste J Ossebaar,

Ik had gezien dat er een tweede cilinder aanwezig was, er wordt wel over Lu I triple valve gesproken dus misschien dat ik weer wat meer info kan vinden om verder te kunnen zoeken.

Van het remsysteem van de GTOW heb ik het volgende al gebouwd, remblokken + houder, Remschoenhangers, triangle en de hefbomen welke zich onder de assen bevinden.
Op basis van tekeningen en foto's heb ik het luchtreservoir en de cilinder kunnen na bouwen en kunnen plaatsen.
Op foto's heb ik kunnen herleiden hoe de leiding loopt van de tripleklep naar het luchtreservoir in deze leiding zit ter hoogte van het luchtreservoir een ontluchting (lossen remmen).
Ook zie ik duidelijk de leiding welke loopt van de tripleklep naar de cilinder.
Ook zichtbaar op de tripleklep is de tripleklepafsluitkraan.
Moeilijk is de loop te zien van de leiding van de tripleklep naar de treinleiding.

Alle hefbomen en stangen heb ik al getekend, dus deze kan ik nabouwen.
Het
De P-M niet goed zichtbaar maar zit verbonden met de tripleklep en bediend een klepje, dit moet ik nog veder uitzoeken.
De leeg en beladen zit mechanisch verbonden zoals zichtbaar in de toegevoegde foto.

Wat ik alleen nog mist is een goede foto of detail tekening van de Lu I tripleklep zoals deze is toegepast onder ns goederenwagons.

Met vriendelijk groet Ronald

Bijlagen:
Lastkast.jpg
Lastkast.jpg [ 100.22 KiB | 194 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 08 nov 2017, 12:09 

De P/M kraan is een konische - plugkraan met een T-vormige doorboring ter hoogte van de bolkamer . Op de bijgevoegde tekening zie je rechts boven 2 de remversteller . Bij dit systeem is GEEN tweede remcilinder nodig .De ontluchting ( lossen rem ) is de spuiklep , te gebruiken bij een overladen rem systeem . De tripleklep zit meestal met 3 bouten op een grondplaat bevestigd .

Bericht Geplaatst: 08 nov 2017, 12:50 

Even een document gemaakt van de Westinghouse tripleklep Lu I

Met vriendelijke groet ronald

Bijlagen:
Tripleklep Lu I.jpg
Tripleklep Lu I.jpg [ 266.19 KiB | 157 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 12 nov 2017, 10:09 

Het vierkante blokje met conisch oog , rechtsboven in het stangenstelsel systeem ,is de remversteller , die de vrijeslag der remblokken regelt .
Dit is bij goederenwagens meestal de enkelwerkende remversteller ; type F , die bij diverse series goederenwagens en personenrijtuigen voorkomt .
Dit type is te herkennen aan een trekkertje , dat aan het remverstellerhuis is aangebracht . Door deze trekker te bedienen ontgrendelt men het bewegingsmechanisme waardoor het mogenlijk is de verstelmoer in tegengestelde richting te draaien . Op deze wijze kan het remblokspel weer vergroot worden , waardoor het onder meer mogelijk is nieuwe remblokken te plaatsen . Bij slijtage van de blokken schroeft de stang in . Dit gebeurt bij uitgaande slag van de remcilinder . Dit type vereist dat de remzuigerslag bij vernieuwing van remblokken op de juiste maat wordt ingesteld . Zou hierop niet voldoende gelet worden en de slag te klein zijn , dan kan dit een blokkeren tot gevolg hebben met kans op vlakke plaatsen .

Bericht Geplaatst: 13 nov 2017, 11:34 

Tekst overgenomen uit De Westinghouse Rem uit 1948 .
De verbeterde tripleklep "Westinghouse ", model Lu I.
De verbeterde tripleklep , model Lu I wordt uitsluitend toegepast voor goederentreinen . Om aan de internationaal voor een goederentreinrem opgestelde eisen te voldoen , is de tripleklep voorzien van de door veer 8 ( Y ) belaste zuiger 7 ( P ) , verbonden met klep 5 ( N ) , waardoor de druk in de remcilinder aanvankelijk snel toeneemt en de remblokken tot aanliggen te brengen ; en vervolgens langzaam verder stijgt totdat de volle remdruk bereikt is . Bij het aanslaan van de rem kan een kleine hoeveelheid lucht uit de treinleiding in de gedeelde bolkamer 13( AD ) van de tripleklephuis stromen , zodat de remwerking zich snel door de gehele treinleiding voortplant . Voorts is de tripleklep voorzien van de omstelkraan 14 ( AK ) , verbonden met een omstelinrichting aan de stelbalk van de wagen , die het mogelijk maakt de lostijd te regelen . In de stand P ( plain = vlakland ) is de kraan geopend en kan de lucht bij het lossen van de rem door beide van labyrintdichtingen voorzien e openingen 11 ( AP ) en 12 ( AN ) uit de remcilinder wegstromen . In de stand M ( mountain=bergland ) is de kraan gesloten en kan de lucht slechts door opening 12 ( AN ) wegstromen , zodat de lostijd langer wordt . In nederland moet de omstelkraan altijd in de stand P staan . De tripleklep is bij E ( BA ) verbonden met de treinleiding , bij C (met het hulpresevoir ( luchtreservoir ) en bij B (met de remcilinder ( Rem cilinder ) .
De werking is als volgt :
Vullen van het hulpreservoir . De lucht stroomt uit de treinleiding door de kanalen E en a achter zuiger 1 ( C ) , (duwt deze met schuif 2 (F ) naar links ) , door de vulgroefjes b en c ( van de hoofdzuiger )langs C naar het hulpreservoir . In deze stand is de remcilinder langs kanaal d, holte e in schuif 2 (F ) kanaal f , omstelkraan 14 ( AK ) en de uitlaatopeningen 11 ( AP ) en 12 ( AN ) met de buitenlucht in verbinding . De rem is dus los .Luchtkamer 13 ( bolkamer ) staat via de kanalen g , holte h in de schuif 2 ( F ) , kanaal i en de boring A in verbinding met de buitenlucht .
Remmen . Tengevolge van het uitlaten van lucht uit de treinleiding ontstaat een drukvermindering achter zuiger 1 ( C ) , die naar rechts wordt gedreven tegen de lederen schijf 3 . Schuif 2 ( F ) wordt pas medegenomen , nadat vulgroefje b ( hoofdzuiger ) is afgesloten en gradueerklepje 4 ( H ) is geopend . De holte h in schuif 2 ( F ) maakt verbinding tussen de kanalen k en g , dus tussen de treinleiding en de luchtkamer 13 ( bolkamer AD ) . Lucht uit de treinleiding stroomt snel de onderste helft van de luchtkamer 13 binnen en de drukvermindering plant zich snel door de treinleiding voort . De lucht uit de onderste helft van kamer 13 kan door de smoorplug 6 in het bovendeel stromen , waardoor verhinderd wordt , dat zich in de treinleiding een drukgolf vormt , die andere triplekleppen van de trein weer in de losstand zou brengen . De lucht uit het hulpreservoir stroomt langs het geopende gradueerklepje 4 ( H ) , kanaal l van de schuif 2 ( F ) , kanaal m , de geopende klep 5 ( N ) en kanaal n naar de remcilinder . Klep 5 ( N ) en zuiger 7 ( P ) worden door veer 8 ( Y ) in de geopende stand gehouden . Zodra de druk in de remcilinder tot ongeveer 0,9 atmosfeer is opgelopen , wordt zuiger 7 ( P ) naar beneden gedrukt en klep 5 ( N ) sluit zich . De lucht uit het hulpreservoir kan nu slechts door de nauwe boring o van kanaal m naar kanaal n stromen en de druk in de remcilinder neemt verder langzaam toe . Wanneer de druk in het hulpreservoir lager wordt dan de druk in de treinleiding , beweegt zuiger 1 ( C ) zich zover naar links , dat het gradueerklepje 4 (H ) wordt gesloten en de verbinding tussen hulpreservoir en remcilinder verbroken .Bij een nieuwe drukvermindering in de treinleiding gaat zuiger 1(C) weer naar rechts, gradueerklepje 4(H) wordt opnieuw geopend en de lucht kan uit het hulpreservoir weer naar de remcilinder stromen .
Lossen van de rem . Door herstellen van de volle druk in de treinleiding gaan zuiger 1 ( C ) , gradueerklepje 4 ( H ) en schuif 2 ( F ) weer naar links in de getekende stand en de toestand beschreven onder "vullen van het hulpreservoir ", wordt hersteld . De lucht uit de luchtkamer 13 (AD ) kan langs kanaal g , holte h in schuif 2 (F), kanaal i en de boring A naar de buitenlucht ontwijken . De ruimte boven zuiger 7 ( P ) is langs het nauwe kanaal p verbonden met de ruimte onder zuiger7 , die door opening 9 ( AX ) met de buitenlucht in verbinding staat . Hierdoor kan de lucht , die in de bovenste stand tussen de zitting 10 ( W ) en de zuiger is opgesloten , ontwijken . In de onderste stand rust zuiger 7 ( P ) op de zitting 15 ( AA ) en saluit de verbinding tussen kanaal p en de buitenlucht af . Dopmoer 16 ( AC ) dient voor het aftappen van vuil en water . In de leiding tussen tripleklep en treinleiding is de afsluitkraan geplaatst , waardoor de rem bij een defect kan worden uitgeschakeld .

Een lang verhaal , maar hopelijk is dit verhelderend

Bericht Geplaatst: 13 nov 2017, 12:58 

Beste J Ossebaar,

Heel veel dank voor de aanvullende informatir.

Mvg Ronald.

Bericht Geplaatst: 17 nov 2017, 22:32 

Ik heb in de voorschriften over remverstellers opgezocht . Kun je een plaatje / foto sturen van de remversteller ? Dan kan ik eventueel de andere informatie opzoeken .

Bericht Geplaatst: 18 nov 2017, 15:06 

Beste J Ossebaar,

Ik heb helaas geen tekeningen of goede voorbeelden kunnen vinden van de remversteller bij een GTOW.
Het kan zijn zoals aangegeven in mijn eigen tekening (bovenaanzicht) op gemerkt met A een versteller op de remstang.
Of met B aangegeven niet zichtbaar een versteller aan de hefbomen/beweegbaar deel cilinder.
Of een combinatie van A en B
Of heel simpel met verstel gaatje op de remstang.

Mvg Ronald

Bijlagen:
Boven aanzicht GTOW.jpg
Boven aanzicht GTOW.jpg [ 126.8 KiB | 22 keer bekeken ]

Pagina 1 van 2 [ 17 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraagbaak grootspoorbedrijf