Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraagbaak grootspoorbedrijf




 Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 14 maart 2017, 19:15 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2013, 21:20
Berichten: 12
Beste Allemaal,
In model probeer ik de werkelijkheid zo goed mogelijk na te bootsen. Nu zijn er verlichtingsprintjes op de markt waarbij je een rangeersein kan aanzetten in je modeltrein.
Ik heb hier echter wisselende informatie over gekregen. Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag:

Kon de rangeerverlichting van de 1100/1300 en de 22/2300 één pit onderin zijn of alleen de hoge pit van het A-sein?

Het scheen zo te zijn dat de onderste frontseinen van de genoemde loc types alleen samen bedienbaar waren door 1 schakelaar. Hiermee verviel dus de mogelijkheid om een rangeerpit te tonen. Het bovenste frontsein was enkel bedienbaar door 1 schakelaar en daarmee ook gelijk de rangeerpit.

Wie kan mijn uitsluitsel geven?

Met vriendelijke groet,
Sander


Omhoog 
 Titel: Re: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 14 maart 2017, 20:23 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3642
Woonplaats: in de Randstad
Sander Lageveen schreef:
.....Het scheen zo te zijn dat de onderste frontseinen van de genoemde loc types alleen samen bedienbaar waren door 1 schakelaar. Hiermee verviel dus de mogelijkheid om een rangeerpit te tonen. Het bovenste frontsein was enkel bedienbaar door 1 schakelaar en daarmee ook gelijk de rangeerpit.


Ik zeg juist voor de 1100, oude 1300 en 2200 :D

_________________
>Al 1853 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 14 maart 2017, 23:38 
Offline

Geregistreerd: 11 jan 2009, 21:57
Berichten: 95
De vraagstelling is mij een beetje onduidelijk, maar bij de genoemde lokken is het bij allemaal zo dat lage frontseinen links en rechts altijd allebei afzonderlijk te bedienen zijn met een eigen schakelaar.

Het enige materieel wat een schakelaar heeft die lampen gecombineerd aanzet zijn de 1300'en na hun grote revisie, die kregen een schakelaar die of het A-frontsein inschakelde, of de beide bovenste hoekseinen.


Omhoog 
 Titel: Re: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 15 maart 2017, 00:10 
Offline
Activiteitenteam

Geregistreerd: 21 nov 2008, 13:56
Berichten: 279
Blijkbaar is de vraagstelling inderdaad niet helemaal duidelijk want de loccen (en bijv. ook mat '54) met een later toegevoegd derde frontsein hebben dat frontsein op een eigen schakelaar en de beide andere (onderste) frontseinen op de overgebleven andere schakelaar. Uiteraard omdat er van origine twee schakelaars waren (één voor elk frontsein) en deze oplossing was de meest eenvoudige. De hoekseinen hielden hun eigen schakelaar, zo min mogelijk 'knutselen' kostte zo min mogelijk geld.
Dat veranderde bij de gerenoveerde 1300'en waar toch al flink de zaag in ging en toen kon e.e.a. wat logischer gemaakt worden. Deze hadden één schakelaar per frontsein zoals ook de 16/1700 en (de meeste) treinstellen hebben. Bij deze machines was het dus niet noodzakelijk de middenpit als rangeersein te gebruiken (maar dat was wel gebruikelijk, gewoon, uit gewoonte...). Curieus was dat bij deze locs ook de hoekseinen nog aanwezig waren en bovendien nog functioneel. Hier komt Thoms insteek om de hoek kijken want als ik in mijn herinnering graaf (in de stapel boeken hier boven kan ik er zo snel niets over vinden) ging het linker hoeksein (voor de omgekeerde L) branden wanneer de schakelaar van het middenfrontsein naar beneden werd gezet (de stand om bij de beide andere frontseinen juist de sluitseinen te laten branden). Er staat mij bovendien bij dat als dit linker hoeksein defect was (of je haalde het lampje er uit) automatisch het rechter hoeksein ging branden. Die ene schakelaar bediende dus zowel het middenfrontsein als de hoekseinen maar er kon dan hoe dan ook maar één (van de drie) lampen tegelijk branden. Maar mogelijk zijn mijn herinneringen hier mooier dan de realiteit, als ik nog eens op de 1312 kom en ik denk er aan kan ik misschien nog eens proberen...

Daarnaast staat mij bij dat het hoge middenfrontsein van een 2200 (de ATB-locs) anders bediend werd dan het lagere middenfrontsein van de andere 2200'en (die hadden in ieder geval de beide onderste frontseinen op één schakelaar). In dat geval zou er dus ook bij deze ATB-locs met één laag frontsein gereden kunnen worden maar hoe dat precies zat met weet ik niet meer en mogelijk dat de geestelijke aftakeling hier een rol speelt... ;)

Groet, Vasco


Omhoog 
 Titel: Re: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 15 maart 2017, 00:45 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3642
Woonplaats: in de Randstad
Jaren en jaren op zowel de 2200 als de 1100 als de 1300 gereden. Mooie tijden waren dat :D
Alleen bij de gerenoveerde 1300 kon je de frontseinen dus afzonderlijk bedienen.

_________________
>Al 1853 treinen met SLT gereden (stand 13-08-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 17 maart 2017, 20:11 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2013, 21:20
Berichten: 12
Bedankt voor de antwoorden mannen. Indien nog andere machinisten hier iets over kunnen zeggen zijn meer reacties altijd welkom!

Met vriendelijke groet,
Sander


Omhoog 
 Titel: Re: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 18 maart 2017, 14:59 
Offline

Geregistreerd: 19 apr 2011, 20:25
Berichten: 263
Beste Sander ,
Ik heb gekeken in mijn archief en vond in de groene Materieel beschrijvingen het volgende :
loc 1100 ; B+ , zekering 6 A , schakelaar frontsein midden ; schakelaar frontseinen Links + rechts . De frontseinen links en rechts zijn parallel geschakeld . Na de schakelaar is een voorschakelweerstan geplaatst . De frontseinen worden door één dimschakelaar bediend . De sluitseinen worden ieder door één schakelaar bediend .
Loc 1200 ; gecombineerde schakelaar linker frontsein duplo lamp geel / sluitsein ; schakelaar midden frontsein ,duplo geel ; gecombineerde schakelaar rechter frontsein , duplo geel / sluitsein . alle gele frontseinen worden door één dimrelais bedient .
loc 1300 ;gecombineerde schak , sluitsein rood 24 v-25 W of frontsein duplo geel ; gecombineerde schak middenfrontsein duplo geel of de 2 witte hoekseinen ; gecombineerde schak frontsein duplo geel of sluitsein .


Omhoog 
 Titel: Re: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 22 maart 2017, 23:01 
Offline

Geregistreerd: 11 jan 2009, 21:57
Berichten: 95
Euhm, je bericht blinkt niet echt uit in duidelijkheid en leesbaarheid als ik eerlijk ben ;)

Vasco schreef:
Blijkbaar is de vraagstelling inderdaad niet helemaal duidelijk want de loccen (en bijv. ook mat '54) met een later toegevoegd derde frontsein hebben dat frontsein op een eigen schakelaar en de beide andere (onderste) frontseinen op de overgebleven andere schakelaar. Uiteraard omdat er van origine twee schakelaars waren (één voor elk frontsein) en deze oplossing was de meest eenvoudige. De hoekseinen hielden hun eigen schakelaar, zo min mogelijk 'knutselen' kostte zo min mogelijk geld.
Dat veranderde bij de gerenoveerde 1300'en waar toch al flink de zaag in ging en toen kon e.e.a. wat logischer gemaakt worden. Deze hadden één schakelaar per frontsein zoals ook de 16/1700 en (de meeste) treinstellen hebben. Bij deze machines was het dus niet noodzakelijk de middenpit als rangeersein te gebruiken (maar dat was wel gebruikelijk, gewoon, uit gewoonte...). Curieus was dat bij deze locs ook de hoekseinen nog aanwezig waren en bovendien nog functioneel.

Hier komt Thoms insteek om de hoek kijken want als ik in mijn herinnering graaf (in de stapel boeken hier boven kan ik er zo snel niets over vinden) ging het linker hoeksein (voor de omgekeerde L) branden wanneer de schakelaar van het middenfrontsein naar beneden werd gezet (de stand om bij de beide andere frontseinen juist de sluitseinen te laten branden). Er staat mij bovendien bij dat als dit linker hoeksein defect was (of je haalde het lampje er uit) automatisch het rechter hoeksein ging branden. Die ene schakelaar bediende dus zowel het middenfrontsein als de hoekseinen maar er kon dan hoe dan ook maar één (van de drie) lampen tegelijk branden. Maar mogelijk zijn mijn herinneringen hier mooier dan de realiteit, als ik nog eens op de 1312 kom en ik denk er aan kan ik misschien nog eens proberen...

Helaas geen automatische schakeling, de middelste knop bediende in de bovenste stand het A-frontsein, en in de beneden stand de beide hoekseinen. Bij die laatste waren overigens de kleurenwisserlaars uitgenomen en die konden dus alleen nog maar een wit licht uitstralen.
Citaat:
Daarnaast staat mij bij dat het hoge middenfrontsein van een 2200 (de ATB-locs) anders bediend werd dan het lagere middenfrontsein van de andere 2200'en (die hadden in ieder geval de beide onderste frontseinen op één schakelaar). In dat geval zou er dus ook bij deze ATB-locs met één laag frontsein gereden kunnen worden maar hoe dat precies zat met weet ik niet meer en mogelijk dat de geestelijke aftakeling hier een rol speelt... ;)

Groet, Vasco

Ik heb ook even lopen graven voor deze, de 2200'en met een hoog 3e frontsein kregen dit 'eenvoudig' ingebouwd en men koos ervoor om niets aan de schakelaars te wijzigen. De nieuwe middenpit werd bedraad naar het linker hoeksein en aldaar werd (aan 1 kant dus in de huif) een wisselschakelaar gemonteerd om te kiezen tussen het oude L-seinbeeld of het A-seinbeeld.

De lokken die later een 3e laag geplaatst 3e frontsein kregen, kregen inderdaad wel de wijziging die bv mat'54 ook had gehad. (In mijn eerdere reactie dacht ik aan de 386, alleen vergetende dat het 3e frontsein daar weer verwijderd is ;) )
De schakelaar van het frontsein linksonder ging het 3e frontsein bedienen, en de schakelaar van het rechter frontsein ging daarna links en rechts tegelijkbedienen.


Omhoog 
 Titel: Re: Verlichting 1100/1300 en 22/2300'en
 Bericht Geplaatst: 23 maart 2017, 19:50 
Offline

Geregistreerd: 29 mei 2013, 21:20
Berichten: 12
Iedereen weer bedankt voor de input!

Ik word een hoop wijzer zo :D

Met vriendelijke groet,
Sander


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 




Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraagbaak grootspoorbedrijf


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: