Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Laatste Coq vervangen
 Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 13:30 
Donateur 2017

Te Rtdz wordt de laatste Coq vervangen.IK vind dit interessant want ik schakel zelf ook met de Coq.
http://www.energievoorziening.info/pict ... oq/coq.htm

Titel: Re: Laatste Coq vervangen
 Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 20:38 
Gebruikers-avatar

Wat doet een Coq als ik zo vrij mag zijn?

Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 23:31 
Donateur 2017

Een Coq is een hoogspanningsschakelaar.Je zou het kunnen vergelijken met een installatieautomaat in de laagspanning.
Bij hoogspanning is het wenselijk om de groepen in een lus te maken met ergens een scheiding tussen de voedende delen.
Mocht er nu een defect zijn in een van de voedende delen kan je vanaf de andere kant de lus weer sluiten en kan je veilig de kabel aarden en aan het defect werken.Na de werkzaamheden wordt de aarding verwijderd en kan de lus weer in oude toestand worden hersteld.
Bij hoge spanningen is het vereist dat de kabel(s)geaard worden omdat elke kabel zich gedraagd als een condensator.
Een condensator is een geleider gescheiden door niet geleidende delen en Jaco jij bent er ook een dat is ook de reden dat je geen hoogspanningskabels kan vasthouden ook al sta je niet in contact met een andere geleider of aarde de kabel heeft na afschakeling nog steeds een lading erop staan en die moet afgevoerd worden.
Op mijn Werk hebben we tevens de oliegevulde ASEA en dat is een uitrijdbare schakelaar.
Als je de kabel daarna wil aarden heb je daar een stok voor nodig en nadat je de aarde hebt gemonteerd ga je eerst een voor een de drie(3 fasen/draaistroom)fasen langs en dat is zelfs bij onze 5 KV behoorlijke klappen en vervolgens op de daarvoor bestemde punten te monteren.
Verder hebben wij op mijn werk de veelgebruikte(ook Prorail)Magnefix,de Xiria en een ABB(gevuld met SF6 gas)onder meer.
Waar ik werk hebben we ook een Coq staan.DE Coq is een olie gevulde schakelaar waar je de stiften in het reservoir stopt en die stiften kan je zien op de foto in de link.
Je kan de monteur zien werken aan de Magnefix op het bijgaande filmpje op 0:36
Eerder in de film is een andere hoogsspanningsschakelaar te zien waar twee heren aan het meten zijn,ik weet niet wat voor merk dat is.
https://www.youtube.com/watch?v=rN3aJ6Hf5Mk

Bericht Geplaatst: 04 dec 2017, 23:21 
Donateur 2017

Ik zag ook dit bericht van een Holec Schakelaar die ik zelf niet ken maar als ik zo kijk lijkt deze bijzonder op de ASEA,ik denk dat het een oliegevulde schakelaar is maar zoals op de foto is een van de pennen in de bedrijfstand blijven staan en gelukkig was dit gebeurd bij de revisie.
http://www.energievoorziening.info/nieu ... oolbox.htm

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging