Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging

Pagina 6 van 6 [ 88 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Auteur Bericht
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 30 nov 2016, 11:39 
Gebruikers-avatar

Meer stations met een "afteller"

Komende maanden (vanaf december 2016) krijgen veel meer stations aftellens bij het vertreklicht, welke aftellen naar het moment waarop het sein uit de stand stop behoord te komen. Een van de eerste stations zal Vught zijn.
,,Verder komen ze in Brabant en op de route tussen Eindhoven en Amsterdam,'' licht ProRail toe. ,,Omdat we op die route zes intercity's per uur willen laten rijden, zijn we blij met elke seconde tijdswinst die er kan worden geboekt.''

Gemiddeld rijden treinen op stations met een 'afteller' enkele seconden eerder weg, blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. Dit komt doordat de conducteurs eerder kunnen starten met de vertrekprocedure. De afteller levert ook tijdswinst op als er vlakbij het station een overweg is. Bovendien hoeven de slagbomen daar dan minder lang dicht.

Uiterlijk in 2019 moeten op 76 stations aftellers staan. Daarvoor heeft het ministerie 16 miljoen euro uitgetrokken.

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.

Bericht Geplaatst: 06 aug 2017, 20:43 
Donateur 2017

Vandaag naar mijn geboortedorp getogen met zoonlief om lekker naar de hei te gaan(de Hoorneboeg).
De spoorlijn waar ik doel is de lijn tussen Hilversum en Utrecht.
De laatste keer dat ik daar was met de trein vielen mij de nieuwe(met wit kruis)seinen op.
Vraag:Weet iemand waarom de oude het veld moeten ruimen?De oude hebben dezelfde maten als de nieuwe(op de mast na die een stuk dikker is geworden,geen idee waarom).Vandaag waren ze reeds in gebruik doch reden er geen treinen.
Vanaf de A27 was het enigzins ook te zien(Die weg wordt uitgebreid naar 3 rijstroken trouwens tussen Overvecht en knooppunt Eemnes).

Bericht Geplaatst: 07 aug 2017, 11:22 
Gebruikers-avatar

Er worden op veel plaatsen nieuwe seinen geplaatst, bijvoorbeeld ook tussen Baarn en Amersfoort. Het gaat vaak niet alleen om het vervangen van het sein, maar ook de standplaats wordt aangepast. Dit zal vast iets te maken hebben met het verbeteren van remwegafstanden..

Bericht Geplaatst: 07 aug 2017, 21:32 
Donateur 2017

Voor Utrecht-Hilversum gaat dat niet op aangezien de seinen nagenoeg op dezelfde plek worden gezet(bijvoorbeeld bij de overweg te Hollandsche Rading alle vier de seinen zijn vervangen en staan op de oude plek).
Ik weet wel dat sein 644 te Baarn(volgens Sporenplan)nog een sein was van de eerste generatie seinen stelsel 1954(met voor elke lamp een apart armatuur in plaats van alle lampen in een armatuur en met de tekst"Spoorweg Sin Industrie",later werd dat Alkmaar en nu is het Vialis maar het armatuur in nog steeds hetzelfde!)dus dat die vervangen wordt lijkt me logisch maar weet je misschien wordt het traject dan voorzien van een dubbelspoor enkelspoor beveiliging?
Dank je voor je feedback overigens!!!

Bericht Geplaatst: 08 aug 2017, 13:58 
Gebruikers-avatar

Het zal dan inderdaad puur om het vervangen van oude seinen gaan, zoals op meerdere plaatsen. Misschien hebben ze ergens pallet-korting gekregen :D
Baarn-Amersfoort gaat ook alleen om vervangen en evt. verplaatsen van seinen. Er zijn geen P-seinen bij gekomen op bijvoorbeeld het linker spoor. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ze daar dubbel/enkel beveiliging zouden inbouwen.

Bericht Geplaatst: 14 sep 2017, 14:24 
Donateur 2017

De seinen met de oude kleurvolgorde worden steeds zeldzamer.
In navolging van Utrecht-Hilversum dat nu ook Utrecht-Baarn(Amersfoort?)nieuwe seinen krijgt
Te Soest zuid viel mij op dat het sein in de richting van Den Dolder er nu eentje is met drie lenzen terwijl er maximaal twee worden gebruikt(net als bij verreweg de meeste voorseinen waar ook drie lenzen aanwezig zijn maar slechts twee kleuren kunnen tonen)maar ook het voorsein van Soest zuid zal binnenkort verdwijnen).
Tussen Den Bosch en Utrecht zijn ze allemaal al weg en de Hoekse lijn gaat naar de RET en heeft straks helemaal geen seinen(optische langs de baan dan)meer.
Een uitstervend iets dus!

Bericht Geplaatst: 15 sep 2017, 22:42 
Moderator
Gebruikers-avatar

Niet meer officieel geldig Seinnummerbord......

Hij komt al heel lang niet meer in het officiële seinenboek voor, maar er zijn er nog enkele welke alle veranderingen op en langs het spoor hebben overleeft.
Het seinnummerbord met de cijfers verticaal in plaats van horizontaal, uit de beginjaren van het seinstelsel 1955.
Hierbij moet de machinist de cijfers van boven naar onderen lezen.
Dat kan nog wat verwarring opleveren met het bord "Aankondiging overweg", immers bij meer van die borden aan één paal behoren de borden juist van onderen naar boven gelezen te worden ;)

Zo ver ik weet zijn er nog drie van deze verticale Seinnummerborden, deze tussen station Soestdijk en Baarn, één bij Den Dolder en één sein tussen Hollandse Rading en Blauwkapel. Welke zal er het langs blijven hangen..........

Tot slot heeft dit sein nog de kleuren in de oude volgorde: Geel, Groen, Rood.

Veel kijkplezier, Peter
(20160621_200444)

Bijlagen:
20160621_200444.jpg
20160621_200444.jpg [ 104.74 KiB | 80 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 19 sep 2017, 18:24 
Donateur 2017

Nog wel zal naar alle waarschijnlijkheid niet lang meer duren of ook deze zal verdwijnen en wellicht wordt dan de beveiliging op dit stuk vereenvoudigd want die korte blokken aldaar(Soest Zuid-Baarn) staan niet in overeenstemming met de hoeveelheid treinen die er rijden(daarentegen is alleen de seinen vernieuwen weer goedkoper denk ik).

Pagina 6 van 6 [ 88 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging