Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging




 Pagina 6 van 6 [ 94 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6



Auteur Bericht
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 30 nov 2016, 11:39 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
Meer stations met een "afteller"

Komende maanden (vanaf december 2016) krijgen veel meer stations aftellens bij het vertreklicht, welke aftellen naar het moment waarop het sein uit de stand stop behoord te komen. Een van de eerste stations zal Vught zijn.
,,Verder komen ze in Brabant en op de route tussen Eindhoven en Amsterdam,'' licht ProRail toe. ,,Omdat we op die route zes intercity's per uur willen laten rijden, zijn we blij met elke seconde tijdswinst die er kan worden geboekt.''

Gemiddeld rijden treinen op stations met een 'afteller' enkele seconden eerder weg, blijkt uit een proef op de stations Hilversum en Hilversum Sportpark. Dit komt doordat de conducteurs eerder kunnen starten met de vertrekprocedure. De afteller levert ook tijdswinst op als er vlakbij het station een overweg is. Bovendien hoeven de slagbomen daar dan minder lang dicht.

Uiterlijk in 2019 moeten op 76 stations aftellers staan. Daarvoor heeft het ministerie 16 miljoen euro uitgetrokken.

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 06 aug 2017, 20:43 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 475
Vandaag naar mijn geboortedorp getogen met zoonlief om lekker naar de hei te gaan(de Hoorneboeg).
De spoorlijn waar ik doel is de lijn tussen Hilversum en Utrecht.
De laatste keer dat ik daar was met de trein vielen mij de nieuwe(met wit kruis)seinen op.
Vraag:Weet iemand waarom de oude het veld moeten ruimen?De oude hebben dezelfde maten als de nieuwe(op de mast na die een stuk dikker is geworden,geen idee waarom).Vandaag waren ze reeds in gebruik doch reden er geen treinen.
Vanaf de A27 was het enigzins ook te zien(Die weg wordt uitgebreid naar 3 rijstroken trouwens tussen Overvecht en knooppunt Eemnes).


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 07 aug 2017, 11:22 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 116
Er worden op veel plaatsen nieuwe seinen geplaatst, bijvoorbeeld ook tussen Baarn en Amersfoort. Het gaat vaak niet alleen om het vervangen van het sein, maar ook de standplaats wordt aangepast. Dit zal vast iets te maken hebben met het verbeteren van remwegafstanden..


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 07 aug 2017, 21:32 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 475
Voor Utrecht-Hilversum gaat dat niet op aangezien de seinen nagenoeg op dezelfde plek worden gezet(bijvoorbeeld bij de overweg te Hollandsche Rading alle vier de seinen zijn vervangen en staan op de oude plek).
Ik weet wel dat sein 644 te Baarn(volgens Sporenplan)nog een sein was van de eerste generatie seinen stelsel 1954(met voor elke lamp een apart armatuur in plaats van alle lampen in een armatuur en met de tekst"Spoorweg Sin Industrie",later werd dat Alkmaar en nu is het Vialis maar het armatuur in nog steeds hetzelfde!)dus dat die vervangen wordt lijkt me logisch maar weet je misschien wordt het traject dan voorzien van een dubbelspoor enkelspoor beveiliging?
Dank je voor je feedback overigens!!!


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 08 aug 2017, 13:58 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 116
Het zal dan inderdaad puur om het vervangen van oude seinen gaan, zoals op meerdere plaatsen. Misschien hebben ze ergens pallet-korting gekregen :D
Baarn-Amersfoort gaat ook alleen om vervangen en evt. verplaatsen van seinen. Er zijn geen P-seinen bij gekomen op bijvoorbeeld het linker spoor. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ze daar dubbel/enkel beveiliging zouden inbouwen.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 14 sep 2017, 14:24 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 475
De seinen met de oude kleurvolgorde worden steeds zeldzamer.
In navolging van Utrecht-Hilversum dat nu ook Utrecht-Baarn(Amersfoort?)nieuwe seinen krijgt
Te Soest zuid viel mij op dat het sein in de richting van Den Dolder er nu eentje is met drie lenzen terwijl er maximaal twee worden gebruikt(net als bij verreweg de meeste voorseinen waar ook drie lenzen aanwezig zijn maar slechts twee kleuren kunnen tonen)maar ook het voorsein van Soest zuid zal binnenkort verdwijnen).
Tussen Den Bosch en Utrecht zijn ze allemaal al weg en de Hoekse lijn gaat naar de RET en heeft straks helemaal geen seinen(optische langs de baan dan)meer.
Een uitstervend iets dus!


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 15 sep 2017, 22:42 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Niet meer officieel geldig Seinnummerbord......

Hij komt al heel lang niet meer in het officiële seinenboek voor, maar er zijn er nog enkele welke alle veranderingen op en langs het spoor hebben overleeft.
Het seinnummerbord met de cijfers verticaal in plaats van horizontaal, uit de beginjaren van het seinstelsel 1955.
Hierbij moet de machinist de cijfers van boven naar onderen lezen.
Dat kan nog wat verwarring opleveren met het bord "Aankondiging overweg", immers bij meer van die borden aan één paal behoren de borden juist van onderen naar boven gelezen te worden ;)

Zo ver ik weet zijn er nog drie van deze verticale Seinnummerborden, deze tussen station Soestdijk en Baarn, één bij Den Dolder en één sein tussen Hollandse Rading en Blauwkapel. Welke zal er het langs blijven hangen..........

Tot slot heeft dit sein nog de kleuren in de oude volgorde: Geel, Groen, Rood.

Veel kijkplezier, Peter
(20160621_200444)


Bijlagen:
20160621_200444.jpg
20160621_200444.jpg [ 104.74 KiB | 256 keer bekeken ]

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 19 sep 2017, 18:24 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 475
Nog wel zal naar alle waarschijnlijkheid niet lang meer duren of ook deze zal verdwijnen en wellicht wordt dan de beveiliging op dit stuk vereenvoudigd want die korte blokken aldaar(Soest Zuid-Baarn) staan niet in overeenstemming met de hoeveelheid treinen die er rijden(daarentegen is alleen de seinen vernieuwen weer goedkoper denk ik).


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 12 nov 2017, 20:42 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 475
P sein 699 is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar met cijferbak en achter het sein met de vier lenzen op de foto van Peter staat ook al een nieuw exemplaar.Veel seinen zijn al vervangen en er staan ook nieuwe klaar tussen Soest en Soestdijk die zelfs aan de linkerkant staat.De korte blokken tussen Baarn en Soest-Zuid blijven doch staan ze soms op een nieuwe plek.
Ook tussen Amersfoort en Baarn worden seinen vervangen ook seinen die pas 15 jaar oud zijn.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 23 nov 2017, 22:36 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 475
Een vraagje aan de meesters(ik mag mezelf tegenwoordig ook meester noemen zowaar!).
Aan het einde van het perron van station Rhenen staat sein 570(dacht ik te zien,een weetje erover,het sein heeft drie lenzen doch kan het sein slechts twee kleuren tonen aangezien het een lang blok naar Veenendaal is hetzelfde geldt uiteraard voor de voorseinen en dan¨sein¨de kleuren respectievelijk groen en rood voor P sein 570 en geel en groen voor de voorseinen)en een snelheidsbord 40 km/h en een bord voor de overweg in de Achterbergsestraatweg.
Enkele hectometers verder staat een baanvaksnelheidsbord dat aangeeft dat er verhoogd mag worden naar 100 km/h.
Nu vraag ik me af waarom het(baanvak)snelheidsbord niet aan het einde van het perron kan staan,wat is hier de achter liggende gedachte?
Wat me trouwens ook opvalt is dat de reflecterende bordjes die vooraf gaan aan licht seinen voorheen op de masten werden geplaatst maar tegenwoordig op losse paaltjes worden gemonteerd zoals op Hilversum Utrecht.
Nu we het toch over dat traject hebben ben ik wel benieuwd wat de seinen aan het einde van het perron Sportpark meer kunnen tonen dan alleen groen,geel en rood aangezien er een lichtbak onder beide seinen zit dus wat voor beeld kan die bakken geven aangezien voor de overweg in de Soestdijkerstraatweg een bord 40 km/h staat.
Wat me ook opvalt is dat er al maandenlang afgekruisde seinen staan maar het lijkt lang te duren eer ze in gebruik worden genomen en ik heb het eerder gevraagd waar het inspectieluikje in de nieuwe seinen goed voor is,de nieuwe palen ogen erg lomp ten opzichte van de oude maar dat is een persoonlijke toevoeging natuurlijk.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 24 nov 2017, 12:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
- Het snelheidsbord staat niet aan het einde perron omdat een trein dan te snel een hogere snelheid mag gaan rijden, waardoor de erachter liggende overweg niet genoeg tijd heeft om te sluiten.

- Seinen te Sportpark kunnen geel-4 tonen waarschijnlijk.

- Waar de luikjes voor zijn in de nieuwe seinen weet ik niet, behalve dat je daarmee makkelijk in de paal van het sein iets kan doen. Misschien zit erachter het aansluitpunt voor de bedrading.
Dat de palen mooi dik zijn heeft in ieder geval het grote voordeel dat ze goed zichtbaar zijn, wat weer belangrijk is bij een gedoofd sein.

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 24 nov 2017, 17:54 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 475
Ah daar had ik niet bij stil gestaan natuurlijk,bedankt Peter!Had ik niet bij stil gestaan.
Die seinen te Sportpark zijn niet zo oud ik denk uit 2014/15 maar de 2 oude seinen(Volgens Nico Spilt)een D sein rechts en een AY sein links hadden ook een lichtbak gekregen op latere leeftijd en toen vroeg ik het me al af.
Misschien zit er in het luikje wel soort van zekeringen net zoals bij lantaarnpalen(Bij lantaarnpalen zijn de armaturen ieder afzonderlijk afgezekerd.Dat is onder andere natuurlijk een selectieve oplossing en soms is ook de voedende kabel simpelweg te dik en dan is je verlichting uiteraard te zwaar gezekerd).


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 26 nov 2017, 00:29 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 475
Ik reed vandaag een stukje mee met de SLT van Bilthoven naar Baarn en net voor Den Dolder viel me sein 901 op.
Deze heeft het verticale bord met het nummer nog.
Intussen zijn al veel seinen op het deeltraject Den Dolder-Baarn al vervangen en de overige worden vervangen(of de MF seinen vervangen worden is me niet duidelijk aangezien ze nieuw niet veel meer worden geplaatst)maar te Soest is sein 914 reeds vervangen door een nieuwe met dikke paal.
Vermoedelijk zal Bilthoven-Amersfoort ook wel aangepakt worden.


Omhoog 
 Titel: Re: Seinen en Treinbeveiliging
 Bericht Geplaatst: 26 nov 2017, 22:06 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Sein 901 te Den Dolder

Waarschijnlijk (zeer binnenkort) het laatste sein in Nederland met het seinnummer verticaal, als iemand er nog een weet verneem ik graag,

Veel kijkplezier, Peter
(Sein 901-SF)


Bijlagen:
Sein 901-SF.jpg
Sein 901-SF.jpg [ 150.22 KiB | 50 keer bekeken ]

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 6 van 6 [ 94 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6




Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: