Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging




 Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Vertreklicht bij sein 2166 op Den Bosch
 Bericht Geplaatst: 06 maart 2017, 08:54 
Offline

Geregistreerd: 09 aug 2015, 13:29
Berichten: 40
Sein 2166 staat aan het eind van perronspoor 7a in Den Bosch, in de richting Tilburg. Daar zit ook een wit vertreklicht aan gekoppeld. Normaal brandt een vertreklicht als het sein niet rood (en niet geel-knipper) is. Als echter sein 2166 op geel springt, gaat het vertreklicht NIET branden. Dat gebeurt pas wanneer dit sein groen of groen-knipper wordt. Weet iemand hier de achtergrond van? Komt een dergelijke situatie vaker voor?


Omhoog 
 Titel: Re: Vertreklicht bij sein 2166 op Den Bosch
 Bericht Geplaatst: 06 maart 2017, 10:21 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Dit is een situatie welke wel meer voorkomt op stations met een A en B gedeelte.

Het vertreklicht gaat niet branden omdat "men" niet wil dat een trein al vertrekt terwijl het volgende sein nog stoptonend is, het meest klassieke voorbeeld van een deelrijweg. Hiermee voorkomt men dat een vertrekkende trein na een relatief korte afstand weer tot stilstand komt, evt. (maar dat hoeft niet altijd) zelfs weer langs het perron. Immers het rijden naar een stoptonend sein is risicoverhogend, en dat voorkomt men dus op deze manier.

Een reizigerstrein (met HC) mag/kan dus in deze situatie niet vertrekken, omdat de volgorde bij het vertrekproces altijd als volgt is:

-> tijd van vertrek -> brand het vertreklicht -> is er geen vertreklicht, dan kijkt de HC naar het voor de trein geldende sein -> weet de HC niet (immers geen wegbekendheid) dan informeert deze bij de machinist.
Is er geen vertreklicht, en is er tevens geen sein zichtbaar (voor de machinist), dan mag er vertrokken worden met het laatste seinbeeld (mits de machinist (bij NSR) dit laatste seinbeeld zelf heeft waargenomen).

In de situatie te Den Bosch, maar bv ook in Leiden, mag een leeg materieeltrein dus wel op geel vertrekken, immers de machinist kijkt nooit naar een vertreklicht, maar slechts naar het sein :D
Inderdaad, enigszins tegenstrijdig......

met vr gr Peter

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Vertreklicht bij sein 2166 op Den Bosch
 Bericht Geplaatst: 06 maart 2017, 10:38 
Offline

Geregistreerd: 09 aug 2015, 13:29
Berichten: 40
Dank, helemaal duidelijk!


Omhoog 
 Titel: Re: Vertreklicht bij sein 2166 op Den Bosch
 Bericht Geplaatst: 06 maart 2017, 20:33 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2016, 09:33
Berichten: 116
In Rotterdam doet zich een zelfde situatie voor wanneer een trein van de kap naar spoor 10W wordt geleid. Hiervoor toont het uitrijsein geel (10W is nog bediend gebied), maar ook in dit geval gaat het vertreklicht niet branden.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 




Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Infra & Beveiliging


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: