Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » MODELSPOOR » Modelspoor Modellen & Ombouw




 Pagina 3 van 3 [ 46 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3



Auteur Bericht
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 25 jun 2015, 19:03 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Ik zag je vraag ook al op een ander forum. :?
Hierbij de uitgeleverde trammodellen met erachter het artikelnummer, zover bij mij bekend,

Gr Peter

01 TW 4 (Herbrand / A.E.G.) Halle 1894 - 7 519 101
02 Dampftram G 3/3 (SLM) Bern 1894 - 7 519 102
03 6 Th Generation (HKT) Hongkong 1986 - 7 519 103
04 Railcar (Brush) Blackpool 1937 - 7 519 104
05 Cable Car (Ferries & Cliff) San Francisco 1888 -7 519 105
06 A2.2 (Rathgeber) München 1901 -7 519 106
07 Grosser Hecht (C&U) Dresden 1931 -7 519 107
08 TE 59 REKO-Wagen (RAW/VEB Gotha) Berlin 1959-1963 -7 519 108
09 Remodelados (Carris) Lissabon 1928-1940 - 7 519 109
10 Motrice Type 500 (CGTP) Paris 1907 - 7 519 110
11 C1 (Simmering-Graz-Pauker) Wien 1955-1959 - 7 519 111
12 T3 Tatra Prag 1960-1976 - 7 519 112
13 Ce 2/3 „VALUTAWAGEN“(Lindner/SLM/SSW) Basel 1920 (1934) -7 519 113
14 Tramvia Blau – Serie 5-10 (Estrada/TMB) Barcelona 1903 -7 519 114
15 Spiegelwagen Nr.100 (Waggonfabrik Rastatt) Karlsruhe 1930 7519 115
16 Blauwe Wagen (Beijnes) Amsterdam 1929 - 7 519 116
17 Feltham Tram (UCC) London 1931 -7 519 117 4648102
18 Zeppelinwagen (MAN/SSW) Nürnberg 1909 -7 519 118
19 Be 4/4 Standardwagen (SWP/SAAS) Genf 1950-1952 - 7 519 119 2519009
20 Stubaitalbahn Tw 1 (Grazzer Waggonfabrik/AEG) Insbruck 1904 - 7 519 120 2519011
21 RET Serie 471-570 (Allan-Beijnes-Werkspoor) Rotterdam 1931 - 7 519 121 2519029
22 Ce 4/4 „ELEFANT“ (SWS/MFO) Zürich 1929-1931 - 7 519 122 2519013
23 Motrice L (STCRP) - 1923 - 7 519 123 2519008
24 Elektrisk Motorvagn 43 (ASEA) 1902 - 7 519 024 2519016
25 Motrice Standard B (OTL) 1926 - 7 519 125 2519010
26 Motorvogn Nr. 437 (Scandia) 1918 - 7 519 026 2519015
27 GETA (Beijnes) Arnhem 1929 - 7 519 027 2519017
28 TRAM Serie 5001 (Ateliers de la Dyle) Brüssel 1935 - 7 519 028
29 Motrice D (TED) 1935 7 519 029 2519012
30 PCC 10409 (Ateliers de Bruges) - 1949 7 519 130 2519020
31 Motrice Nr. 13 (CGFT) 1907 - 2 519 002
32 Motrice Walker (MSG) 1899 - 2 519 006

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 25 jun 2015, 21:53 
Offline

Geregistreerd: 25 jun 2015, 14:44
Berichten: 4
Beste Peter , heel hartelijk dank voor deze informatie! Groet Rob.


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 14 sep 2015, 20:37 
Offline

Geregistreerd: 25 jun 2015, 14:44
Berichten: 4
Hoi Peter, zijn er ook nummers bekend van -tram 1500 Milano( Peter Witt) - 965 Melbourne 1950 ? Ik hoor het graag. Hartelijk dank alvast. Groet Rob.


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 14 sep 2015, 21:44 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Zover ik weet zijn deze tram types nooit bij Atlas verschenen,
Gr. Peter

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 15 sep 2015, 20:57 
Offline

Geregistreerd: 25 jun 2015, 14:44
Berichten: 4
Dank voor de informatie, groet Rob.


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 27 sep 2015, 23:01 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Motorisering Atlas Brussel / Bruxelles 5001

Niet alleen in Nederland een populair model in de Atlas trammodellen serie, maar naturlijk ook bij onze Belgische buren.
Omdat de 5001 bewaard is gebleven in het Brusselse trammuseum te Woluwe is deze motorwagen gebruikt als voorbeeld. Opzich natuurlijk prima, echter de 5001 is / was de enge met een afwijkende deurindeling. De wagen bezit immers middendeuren, iets wat het uiterlijk van deze zeer lange wagen fors veranderd.
Maar, hou je van een lang ogende vierasser, gelukkig heeft de andere zijde geen deuren :D

Het Atlas model ziet er prima uit, keurig in de verf met strak gespoten biezen en nette rustige reklame. Ook het interieur ziet er netjes uit. En dat natuurlijk weer voor een heel aantrekkelijke prijs. Deze wagen kwam naar mij toe via de Hong-Kong route en ook nog binnen 3 weken zonder verzendkosten op de deurmat.

Omdat het plaatsten van een aandrijving in deze tram grotendeels gelijk is aan eerdere hier besproken vierassers, houd ik het kort. Kom je bij de verbouwing toch voor problemen te staan, een PB via het Spoorforum mag altijd.

Het openmaken van de wagen gaat weer op de bekende manier, het uitboren van het frontlicht met een klein boordje, waarbij de stift achter de lamp uit de metalen rand welke aan de bodem vast zit, wordt uitgeboord.
Is de lamp met stift verwijderd, dan komt de kap makkelijk los, en is ook het interieur te verwijderen.
We zagen van de metalen onderzijde de twee kopeinden af, incl de treeplanken, zoals te zien is op de foto van de onderzijde tram.

Nu passen we de Halling C1 aandrijving. Deze is ruim te lang, zowel voor als achter moet deze worden ingekort. De messing gewichten kunnen we terugplakken in het dak van de wagen.
Omdat de wagen een middenbalkon heeft, waar nu net de motor van de Halling aandrijving zit, is er in de relatief smalle smalspoorwagen welke nu moet gaan rijden op HO-rails, te weinig ruimte op deze plek. We kunnen het balkon van binnen ruimer maken door de onderste ruiten van de deur te verwijderen. Om de aandrijving nog meer ruimte te geven in deze smalle bak, zagen we ook gelijk voor- en achterruiten van de deuren onderaan af.
Verder vijlen we nog wat van het zwarte Halling frame af aan beide zijden.

Om genoeg hoogte te krijgen wordt het mooie interieur flink onder handen genomen. Alle bankjes worden afgezaagd zoals op de foto, en op een nieuwe dunne vloer van Styreen geplakt, en netjes geschilderd. Eigenlijk zit hier nog het meeste werk in, bij deze verbouwing. Zorg wel voor genoeg koelruimte boven de motor, de Halling motor kan tot 70 graden warm worden bij langdurig gebruik.
(ik heb mijn vingers al eens flink verbrand aan zo'n motortje.........)

Na het plaasten van het nieuwe interieur kan de aandrijving geplaatst worden, welke komt te steunen op de onderzijden van het raamglas, evt op hoogte gebracht met wat opvulling. De wielen moeten net onder de onderzijde bak door kunnen draaien, om ook extreem krappe bogen te kunnen berijden.

Na het nodige proefrijden (altijd weer spannend of het eens statische model het ook goed doet in de rauwe modelbaanwereld :D ) kunnen de draaistelzijkanten, losgezaagd van de plastic Atlas draaistellen, worden gelijmd op de Halling draaistelzijkanten. Let goed op dat de zijkanten niet gelijk aan elkaar zijn, deze éénrichtingswagen heeft een voor- en achterkant........

Tot slot kunnen de metalen, eerder afgezaagde, bodemdelen met instaptreden en bufferbalk worden geplaatst, welke de aandrijving op hun plaats gaan houden. Doe dit met heel weinig lijm, immers bij een defect aan de aandrijving moet dit weer makkelijk los kunnen.
Tot slot fabrieken we een nieuwe koplamp, bv van een beetje witte montagekit.

En klaar is deze Brusselse 5001, op de foto even op proefrit in een Engels (!) straatje...................................

Veel knutselplezier, Peter


Bijlagen:
IMG_4308.JPG
IMG_4308.JPG [ 81.19 KiB | 4343 keer bekeken ]

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 27 sep 2015, 23:05 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Motorisering Atlas Brussel / Bruxelles 5001


Bijlagen:
IMG_4309.JPG
IMG_4309.JPG [ 92.01 KiB | 4343 keer bekeken ]
IMG_4311.JPG
IMG_4311.JPG [ 100.99 KiB | 4343 keer bekeken ]
IMG_4312.JPG
IMG_4312.JPG [ 100.76 KiB | 4343 keer bekeken ]
IMG_4313.JPG
IMG_4313.JPG [ 55.15 KiB | 4343 keer bekeken ]
IMG_4314.JPG
IMG_4314.JPG [ 87.26 KiB | 4343 keer bekeken ]
IMG_4317.JPG
IMG_4317.JPG [ 96.21 KiB | 4343 keer bekeken ]
IMG_4319.JPG
IMG_4319.JPG [ 82.87 KiB | 4343 keer bekeken ]
IMG_4320.JPG
IMG_4320.JPG [ 178.98 KiB | 4343 keer bekeken ]

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 02 jan 2016, 15:23 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
ATLAS Trammodellen - Motorvogn Nr. 437 (Scandia) Bouwjaar 1918 uit Kopenhagen


Bijlagen:
IMG_5404.JPG
IMG_5404.JPG [ 75.13 KiB | 3931 keer bekeken ]

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 02 jan 2016, 15:26 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
ATLAS Trammodellen

Motorvogn Nr. 437 (Scandia) Bouwjaar 1918 uit Kopenhagen


In de zomer van 2015 is ook de Atlas Kopenhagen 437 van een aandrijving voorzien. Deze fraaie 2-asser is mooi geschilderd en afgewerkt door Atlas en kon ik zeer goedkoop rechtstreeks bestellen in China. De wagen was zo voordelig dat ik deze voor Nederland relatief onbekende wagen toch wilde hebben.
Verder is een 2-asser natuurlijk zeer eenvoudig te motoriseren, waardoor je voor "enkele tientjes" een zeer leuk en goed rijdend model erbij hebt.

Voor de motorisering spreken de foto's voor zich, zeker als je al de andere beschrijvingen van Atlas modellen in dit topic gelezen hebt.
Voor het delen van chassis en bovenbouw is het voldoende om één koplamp uit te boren. Met een klein boortje het witte gedeelte wegboren is voldoende om de stift welke aan de binnenzijde de verbinding vormt, te verwijderen. Het meest "enge" deel van deze motorisering is dan ook gelijk voorbij.......

Voor de aandrijving heb ik gebruikt de Halling REKO 36,8 mm aandrijving (art.nummer: 2001007-A)

Vanzelfsprekend is ook bij deze wagen het interieur weer aangepast, zodat deze boven de aandrijving herplaatst kan worden. De ramen dragen hierbij ook weer de aandrijving, waardoor de aandrijving een sevige basis heeft. Met lichte kracht kan de aandrijving hierdoor voor onderhoud verwijderd worden.

Na "even" knutselen was de wagen klaar voor een proefrit door mijn Engelse dorp, mijn trambaan met de krapste bogen.
Mister Bean moest even wachten met zijn bekende fel groene mini om de tram voor te laten :D

Veel knutselplezier, Peter


Bijlagen:
IMG_5405.JPG
IMG_5405.JPG [ 98.02 KiB | 3929 keer bekeken ]
IMG_5422.JPG
IMG_5422.JPG [ 71.97 KiB | 3929 keer bekeken ]
IMG_5423.JPG
IMG_5423.JPG [ 74.94 KiB | 3929 keer bekeken ]
IMG_5424.JPG
IMG_5424.JPG [ 84.77 KiB | 3929 keer bekeken ]
IMG_5427.JPG
IMG_5427.JPG [ 60.02 KiB | 3929 keer bekeken ]
IMG_5428.JPG
IMG_5428.JPG [ 164.53 KiB | 3929 keer bekeken ]

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 05 jan 2016, 21:42 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Reclame en dakreclame voor op trams

Even als tussendoortje wat aandacht voor reclame op trams. Een beetje trammodel is namelijk niet af zonder enige reclame.
Echter aan passende reclame "uit de oude tijd" is maar moeilijk aan te komen. Toch is er een hiervoor een mooie site met duizenden originele reclames voor op trams.
Deze site is eigenlijk vooral bedoelt voor Rotterdamse trams, maar er zitten er ook vele tussen welke voor andere bedrijven (zoals NZH) te gebruiken zijn.

Even afdrukken met een goede (liefst profesionele) printer en je hebt voor nopes een leuke reclame voor je modelttram.

kijk op: http://www.rovm-digitaal.nl/diverse-ver ... ekeningen/

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 26 dec 2016, 12:09 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Atlas HTM PCC 1024 (Deel 1, de rijtuigbak)

Helaas is de Editions Atlas gestopt met het uitleveren van nieuwe types trams. Maar geen probleem voor de modelbouwer, dan bouwen we er gewoon zelf een uit een Atlas model.
Voor deze verbouwing wordt gebruik gemaakt van een Belgische PCC NMVB 10409, welke een in flinke verbouwing veranderd gaat worden in een HTM 1024 van de Haagse Tramweg Maatschappij.

Ombouw van de rijtuigbak

Op foto 1 is de zaag erin gezet en is er geen weg meer terug. Omdat de HTM 1024 korter is dan de NMVB wagen moet er één raam verwijderd worden om de juiste indeling te krijgen. Het beste gaat dit door op deze wijze te doen waarbij opgelet moet worden dat het raam uiteindelijk dezelfde grote weer krijgt, anders gaat het glas er niet meer in. Tevens worden de deuren uitgezaagd, en kleine stukjes van de bak, voldoende om de deuren iets te kunnen opschuiven
Hierna gaan voor- en achterzijde in de "Blue Wonder" en na een nachtje weken is alle verf er zo afgeborsteld.

Op foto 2 zijn de kale bak gedeeltes weer netjes met elkaar verbonden (4). Op het dak wordt de grote luchtinlaat (1) geplaatst, de kleine luchtinlaat (2) naar achteren verplaatst, de achterdeuren (3) met ruimte ertussen teruggeplaatst, de ruimte boven de draaistellen (5) dichtgemaakt, de voordeur teruggeplaatst, welke nu verder naar voren is geplaatst en tot slot de frontlamp (7) flink ingekort.

Op foto 3 zien we de aanpassingen aan de achterzijde, remlichten verwijderd, trekhaak aan de bufferbalk aan gebracht (natuurlijk ook aan de voorkant) en let ook even op de zeer fraaie BBC stroomafnemer welke deze trams in het begin hadden.

Op foto 4 de tram in ruwbouw gereed. Aangebracht zijn de reclame planken op het dak, de bermlampen op de voorzijde, de ventilatieklep voor de bestuurder, de lijnnummerfilmbak en links daarvan de bel, antennes op het dak en niet onbelangrijk voor de "looks van een echte PCC" het wat vreemde dichte gedeelte links naast de frontruiten.

Op foto 5 de wagen na de schilderbeurt, waarbij bij de voordeuren helaas iets fout is gegaan in de afmeting van de voordeuren, dus de zwarte rubberranden aldaar moeten nog even over........

--> Nu de bak van de tram klaar is, kan er worden begonnen worden met het maken van een aandrijving, en de verdere afwerking van de tram, meer hierover in de volgende update ;)

Veel knutselplezier, Peter


Bijlagen:
IMG_6988-SF.JPG
IMG_6988-SF.JPG [ 77.4 KiB | 621 keer bekeken ]
IMG_6995-SF.JPG
IMG_6995-SF.JPG [ 81.48 KiB | 621 keer bekeken ]
IMG_7906-SF.JPG
IMG_7906-SF.JPG [ 164.03 KiB | 621 keer bekeken ]
IMG_7901.JPG
IMG_7901.JPG [ 146.03 KiB | 621 keer bekeken ]
IMG_7905.JPG
IMG_7905.JPG [ 99.19 KiB | 621 keer bekeken ]

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 26 dec 2016, 14:55 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1723
Woonplaats: NW-Veluwe
Mooi werk Peter! Wat ik me direct bij het zien van de eerste foto afvraag: hoe zaag je zoiets nu zo mooi recht af, zodat het daarna weer naadloos past. Tenminste ik zie geen naad meer tussen de samengevoegde delen. Vroeger ben ik ook wel eens met (gelukkig) Lima modellen aan het zagen geweest, maar het werd altijd een fiasco omdat het zaagwerk niet zuiver was en dus niet goed aansloot....

_________________
Met vriendelijke groeten,
Henk

Waardeer jij spoorforum ook? Overweeg dan om ook eens een donatie te storten!


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 13 mei 2017, 17:46 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Meten is weten bij het doorzagen van zo'n "bak" op twee plaatsen om de wagen precies één raam korter te maken. Ik ben te raden gegaan bij een teammanager op mijn werk, welke ook wel "wat" met trams doet. Hij heeft mij de nodige moet ingesproken :D

Met een fijnschrijver heb ik een zeer dunne precies goed lopende lijn getekend, precies over de stijl tussen de ramen. Met een figuurzaag toen plaat gezaagd, dus de zaagsnede in één keer over de gehele zijkant van boven naar beneden.
Zo ook de andere zijkant van de tram, daarbij goed opletten dat de zaagsnedes procies op dezelfde plek zitten, onders wordt de tram krom. Daarna het dak zagen, welke de zaagsnede compleet maakt.
Bij mij ging het in één keer goed........

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: ATLAS Trammodellen
 Bericht Geplaatst: 13 mei 2017, 19:00 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 721
Atlas stopt met productie modellen. Nu was de serie trammodellen (zie dit topic van Peter) toch al gestopt, maar ook aan de productie van andere modellen (bv treinen, bussen, motorfietsen en auto's) komt een einde.


Bijlagen:
image.png
image.png [ 276.35 KiB | 223 keer bekeken ]

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.
Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 3 van 3 [ 46 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Forumoverzicht » MODELSPOOR » Modelspoor Modellen & Ombouw


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: