Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » MODELSPOOR » Modelspoor Banen & Foto's

Pagina 3 van 3 [ 36 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur Bericht
 Titel: Re: De N-baan van Henk
 Bericht Geplaatst: 13 apr 2013, 12:52 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Een kleine uitbreiding (2)

foto herplaatsen

Punt is wel dat er door de verlenging van 23 cm er een even groot kaal stuk modelbaan overblijft, wat weer invulling moet krijgen. In eerste instantie had ik het goederenspoor (met de ketelwagens) met 11 cm verlengd. Het fabrieksgebouwtje met schoorsteen en de worstfabriek konden hierdoor naar links doorschuiven en zo werd er wat meer afstand tot de goederenloods gecreëerd. Ook allemaal net weer even ruimer van opzet. Het linkse fabrieksgebouw staat nu op de plek waar eerder het viaduct stond. De flat op de achtergrond stond pal naast het viaduct. Ook links van die flat een kaal stuk wat weer invulling behoeft. Zoals te zien, zijn de perrons al verlengd met hout

foto herplaatsen

Omdat ik het gat tussen de fabriek en het viaduct toch nog groot vond, heb ik een extra gebouw geplaatst. Dit is een machinefabriekje. Er was nog wat geld in het verjaardagspotje. Het spoor is toen nóg eens met 11 cm verlengd, zodat die nieuwe spoorklant ook geregeld een wagen kan krijgen. Om het weer net niet té opgepropt te krijgen, is de fabriek met schoorsteen wel een kwart slag gedraaid. Het groen op de foto staat/ligt er nog even los op, even voor de beeldvorming.

foto herplaatsen

De verlengde perrons zijn nu inmiddels afgewerkt. Voor het korte perron van kopspoor 5 betekende dit een flinke verbetering, ze was voorheen niet langer dan het Lint-treinstel. De seinen zijn overigens ook opgeschoven. De entree van de Parking is inmiddels doorgeschoven en geeft nu toegang tot een heuse parkeergarage onder het viaduct. Aan de onderkant van het viaduct zitten enkele leds die van bovenaf op de slagbomen schijnen. Geeft een heel leuk effect in het donker. Naast de flat wordt inmiddels ook gebouwd....... (voor de foto in scéne gezet)

foto herplaatsen

De verlenging van het perron van kopspoor 5 gaf nog een voordeel: de dienst van de Lint kan nu ook door de Wendezug gereden worden ter afwisseling. Past er ruimschoots langs.

foto herplaatsen

Inmiddels is de definitieve aankleding meest voltooid. De machinefabriek kreeg er nog een hijskraantje bij.

foto herplaatsen

Kijke vanaf het busplatform op het station. Hier is de omvang van de verlenging van de sporen goed te zien! (aan de nieuwe ballast)

foto herplaatsen

En de aannemer heeft goed zijn best gedaan! Op de leeggevallen plek zijn nu 2 woonflats verschenen, zodat deze ruimte ook zinvol ingevuld is.
foto herplaatsen

En zo staat dezelfde trein nu voor het sein! Vergelijk de eerste foto. Een stuk realistischer.

foto herplaatsen

De rangeerloc die de trein het spoor optrok, kan nu ook ruim losgekoppeld en opgesteld worden. Door het flitslicht is te zien dat er aan de binnenkant van de boog onder het viaduct een zwart kartonnen wandje geplaatst is. Die zie je bij normaal licht niet eens. Deze loopt achter de trap tot het seinhuis door. Dan zie je de treinen geen rondje draaien.

Misschien denken sommigen: waarom is dat viaduct niet gewoon veel breder zodat je de bogen niet ziet? In de eerste plaats zijn de foto's van boven af genomen, dan vallen ze veel meer op. Vanuit een normale positie (op een stoel zittend bij de baan), vallen die bogen amper op. Kijk maar eens op de 5e foto bij het seinhuis. De boog in de lokaalbaan op de voorgrond gaat deels schuil achter een triplex wandje wat vanaf viaduct-hoogte schuin naar beneden loopt tot op de tafel.(op de 2e foto nog net een stukje van te zien) Maar dat het viaduct niet breder is, heeft voornamelijk te maken met het fatsoenlijk kunnen afkoppelen van locs op de kopsporen 6 en 7. Dan zouden die voor een veel langer deel onder het viaduct steken. Ontkoppelrails zonder goed zicht er op in N, heb ik matige ervaringen mee.....

Ik ben zeer tevreden over het resultaat van dit karweitje. Naast veel praktische spoorruimte er bij, oogt alles ook veel ruimer, langere perrons, een nieuwe spoorklant er bij én weer eens een mogelijkheid om er wat nieuwe gebouwen bij te plaatsen, zodat het verjaardagsgeld ook leuk en nuttig besteed kon worden.

Klaar!

Waardeer jij spoorforum ook? Overweeg dan om ook eens een donatie te storten!

Bericht Geplaatst: 03 dec 2013, 20:50 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Inmiddels zijn de treintjes allemaal weer uit de vitrinekast en draaien al weer enkele weken hun rondjes. Na een stilstand van pakweg 7 maanden, nog niet eerder vertoond. Dit had echter zo zijn oorzaken. Enige jaren geleden verhuisde mijn baan naar de andere kant van de zolder. Mijn zoon Danny bouwde aan de leeggekomen kant een grote h0-baan, eentje waar je midden in kunt lopen/zitten. Mijn N-baan, in een L-vorm en bescheidener van afmetingen, leende zich het beste om naar de andere kant te verhuizen, juist, de was-en droog afdeling van de zolder........ Niet ideaal, want al snel zit je elkaar in het waswa.....ehh vaarwater. Wil je net iets met de baan gaan doen, kun je hem amper vinden tussen de hangende lakens...... En best voor het modelspoormateriaal is het ook niet echt. Maar goed, soms moet men zich schikken in het leven......
Echter al vrij snel kreeg mijn zoon verhuisplannen, hij kon een nog te bouwen woning kopen en de h0-baan werd al vrij snel weer gesloopt. Nu werd de hierdoor vrijgekomen ruimte gebruikt voor opslag van reeds verzamelde spullen voor het nieuwe huis. Ik bleef eerst met mijn baan waar ik was. Gewoon afwachten tot de andere zolderhelft weer vrij komt en dan weer naar de andere kant. Dit is inmiddels gebeurd. Het verplaatsen is niet zo'n punt, de hele baan staat op wieltjes. Echter zaken zoals de 230V verlichting en stroomvoorziening moesten allemaal weer omgebouwd (en tevens verbeterd) worden.

Mijn vrouw en ik hebben nu weer ieder hun eigen helft voor de hobbybeleving (of zeg ik nu iets verkeerd?) Een zee van de ruimte om en bij de baan. Ook geen opslagspullen er meer onder. alles goed bereikbaar. Kan de baan nu dan niet groter? Zeker wel, wel 3x als het moet. Maar of het zo veel toevoegt. Ook nu is de baan voor N-begrippen best ruim, voldoende spoorlengte, veel rij- en dienstmogelijkheden. Als je hem groter maakt, zul je per definitie niet zo veel meer mogelijkheden creëren, wel veel meer loc- en wieltjes kilometers. Bovendien moet je dan nog veel meer aankleden en dat heeft ook zeker zijn prijs.

Ik ben nu met knutselwerkjes bezig, zoals het herindelen van het bedieningspaneel van de hoofdbaan. Door historische groei was dit een "janboel" geworden, veel schakelaars onlogisch door elkaar etc. Ook een aantal slechte schakelaars vervangen. En verder is verdere verfijning van het landschap met kleine details, het onderhoud van het materieel en vooral het lekker rijden de bezigheid van het moment.

Zoon Danny gaat in zijn nieuwe huis uiteraard ook weer een nieuwe baan bouwen, maar dat zal nog even zijn tijd moeten hebben. Daar zal hij hier t.z.t. vast over berichten......

Misschien binnenkort nog eens een update met weer wat nieuwe foto's van mijn N-baan.

Bericht Geplaatst: 25 okt 2015, 20:30 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Een kleine update. Ik zie dat mijn vorige bericht hier al bijna 2 jaar oud is....... :oops:

Aan de baan is niet wezenlijk veel veranderd in die tijd. Er is hier en daar nog wat verder gegaan met verfijning van de aankleding. Verder is de baan af, echte plannen voor grote wijzigingen of uitbreidingen zijn er momenteel ook niet. En dat is niet zo erg, gezien het feit dat ik niet zo veel te besteden heb, maar ook heb ik heel weinig tijd momenteel, omdat ik een opleiding ben gaan volgen. En die is vrij pittig en slokt bijna alle vrije tijd op........ Dus de weinige tijd die ik heb voor de (hele) treinenhobby, besteed ik dan ook aan het rijden met de modelbaan.

Toch een paar dingetjes die na het laatste schrijven in dit topic veranderd zijn.

Aan het stationnetje Bodenbach aan de hoofdbaan (waar het zijlijntje naar Unterstedten aftakt) heeft spoor 2 nu ook een (smal) perron gekregen. Nu kunnen er 3 stoptreinen tegelijk halteren. Vanaf het zijlijntje komt de LINT aan op spoor 3. Daarna komt er van beide kanten een stoptrein, ongeveer gelijktijdig, op spoor 1 en 2. Op dat moment is er overstap in alle richtingen mogelijk. Als de stoptreinen op de hoofbaan weer weg zijn vertrekt de LINT weer terug naar het zijlijntje. En dit treffen speelt zich ongeveer ieder uur af.

De overslag van breuksteen in Bad Oberndorf, op de bovenverdieping, heeft in tegenstelling tot eerder, nu twee laadsporen in plaats van maar één. Dit werd mogelijk door een rijtje bomen te kappen, het paste er nog net bij op. Voordeel is dat de hele trein direct in twee delen bij de overslag geplaatst kan worden. Voorheen moest de helft van de geknipte trein eerst elders opgesteld worden en later uitgewisseld worden met het andere deel.

Het avontuur met de CFL-trein is voorbij. De dienst op Luxemburg is opgeheven. De 1600 is van het toneel verdwenen, evenals de CFL-groene rijtuigen. Was wel leuk, maar een beetje een saai wordend item: altijd dezelfde loc met dezelfde rijtuigen. Maar wat te doen met die overgespoten Silberlinge? (de CFL Wegman-rijtuigen hadden dezelfde indeling) Terug naar RVS-look was geen optie. Bestonden er wel rijtuigen in het DB-donkergroen met de indeling van een Silberling? Ik was er bang voor..........toch wel, na enig speurwerk in een boekje van H.J. Obermayer kwam ik tot de ontdekking dat deze er wel waren! We hebben het hier over een kleine serie rijtuigen (maar een stuk of 10 geloof ik) met exact dezelfde bakmaten en indeling als een Silberling, de typen Bnb 711 en ABnb 701. Van de AB's zijn er maar twee gebouwd, die rijden dus toevallig op mijn baan..... Wilde ik nog iets aan deze rijtuigen hebben, dan was de keus snel gemaakt: de spuit er (weer) over! DB-donkergroen, in Duitsland transfers van klasse-aanduidingen en DB-Keks besteld.

Nieuwe locs.

In de tussentijd is de vloot versterkt met een Railion 232 (Brawa), die speciaal voor het kolenvervoer wordt ingezet. Maar ook kwam een Traditionslok van de serie E 18 (Arnold) naar Reichenstadt. Zij wordt van daaruit heel regelmatig ingezet voor reguliere treinen. Staat mooi voor de hierboven genoemde rijtuigen!

En verder draait alles nog steeds trouw zijn rondjes op de baan. Volgens een (tijdloze) dienstregeling. Dit voldoet mij heel goed, als verloopt mooi gereguleerd en geen chaos met van alles en nog wat door elkaar heen rijdend. Over die tijdloze dienstregeling hoop ik hier nog eens te berichten.

Hieronder wat foto's:

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Drie treinen in Bodenbach, het perron tussen de LINT en de S-bahn trein is nieuw.
IMAG0331.jpg
IMAG0331.jpg [ 261.27 KiB | 1209 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Bodenbach, gezien van de andere kant.
IMAG0332.jpg
IMAG0332.jpg [ 298.72 KiB | 1209 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: De breuksteen-overslag heeft nu 2 laadsporen, waar de trein in twee delen kan worden geplaatst.
IMAG0334.jpg
IMAG0334.jpg [ 259.3 KiB | 1209 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Een kijkje in Bad-Oberndorf: de 64-er is in een fraai ochtendzonnetje met de eerste museumtrein van die dag aangekomen in Bad Oberndorf.
IMAG0336.jpg
IMAG0336.jpg [ 216.54 KiB | 1209 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: De E 18 komt met het groene rijtuiggarnituur vanuit het parkeerstation langs het kasteeltje en gaat de hoofdbaan op.
IMAG0338.jpg
IMAG0338.jpg [ 226.6 KiB | 1209 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: De E 18 in volle vaart over de hoofdbaan.
IMAG0339.jpg
IMAG0339.jpg [ 205.38 KiB | 1209 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: De E 18 ten voeten uit....
IMAG0340.jpg
IMAG0340.jpg [ 162.03 KiB | 1209 keer bekeken ]

Bericht Geplaatst: 18 jan 2017, 15:12 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Binnenkort hoop ik dit artikel weer aan te vullen, maar vooral te herzien. Er is best wel veel weer veranderd. Zowel in materieel, dienstuitvoering, maar ook sporensituaties. Daarbij was het motto minder = meer.

Pagina 3 van 3 [ 36 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Forumoverzicht » MODELSPOOR » Modelspoor Banen & Foto's