Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Tram & Metro

Pagina 2 van 2 [ 21 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Bericht
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 12 apr 2017, 21:19 
Donateur 2017

De constructies op de Hoekse lijn zijn jonger dan die op de Hopleinlijn(eind jaren tachtig begin negentig)de lijn zelf is voor de oorlog onder de draad gebracht met die mooie vlinderportalen dus dat is geen argument!Enkel de hangdraden en de versterkingsleidingen zullen die leeftijd hebben maar ja die hebben niet veel te dragen en te verduren.

Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 09:17 

Overjarige bovenleiding op de Hoekse lijn? Niet voor het een of ander maar begin negentiger jaren vorige eeuw, dus amper 25 jaar geleden, is de bovenleiding op de Hoekse lijn vernieuwd en zijn de mooie 3 scharnierportalen vervangen door standaard portalen. Uitzondering de oudere portalen in Hoek van Holland die van de 50 of 60er jaren dateren.

Oud kun je de bovenleiding dus niet noemen als je het mij vraagt.

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 10:41 
Activiteitenteam

Tijdens mijn laatste uitstapjes op de Hoekselijn afgelopen maand viel mij ook op dat er op een aantal plaatsen nieuwe mastvoeten en masten langs het spoor lagen. Echter, bepaald niet overal doch vooral op plaatsen waar nieuwe- of 'verschoven' sporen komen, danwel in de buurt van nieuwe gebouwtjes die ongetwijfeld als onderstation gaan dienstdoen. Met het verlagen van de bovenleidingspanning naar 750V zal er zeker e.e.a. in de voeding moeten worden aangepast en ik kan mij zo voorstellen dat dit op die plaatsen ook aanpassing van de bovenleiding nodig maakt.
Zeker rond Schiedam zal er wat aangepast moeten worden (nieuwe aansluiting op de bestaande metrolijn met daarbij ook de overgang van derde rail naar bovenleiding, daarnaast de aansluiting voor goederentreinen vanaf het spoorwegnet en bij Nieuwland de verplaatsing van de metrosporen naar het perron met daarbij het strengelspoor voor de goederentreinen). Ik denk dat dit nu goed zichtbaar wordt maar ik denk ook dat wanneer je wat verder op de lijn gaat kijken er nog veel van de oude infrastructuur in takt blijft.

Groet, Vasco

Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 10:42 
Moderator
Gebruikers-avatar

Peter_S schreef:
Overjarige bovenleiding op de Hoekse lijn? Niet voor het een of ander maar begin negentiger jaren vorige eeuw, dus amper 25 jaar geleden, Oud kun je de bovenleiding dus niet noemen als je het mij vraagt.

Voor veel onderdelen van de bovenleiding, bv de hangdraden is inderdaad de minimale levensduur 25 jaren, daar zitten ze dus nu net overheen.
Om dan een heel nieuw vervoerssysteem uit te rollen met oude bovenleiding, lijkt me niet de juiste beslissing. Tevens moeten er op vele locaties toch al nieuwe bovenleiding komen door aanpassing van het sporenplan. Alles nu in één keer vernieuwen lijkt me dus een juiste beslissing, dan is men daar zeker de komende 30 jaren voor de gehele lijn vanaf.

Verder, alles wat er nu aan koperwerk naar beneden komt wordt als grondstof hergebruikt. Dus van verspilling van materiaal is geen sprake, wel van een veel hogere betrouwbaarheid van het nu nieuw aangelegde systeem.

Bericht Geplaatst: 08 mei 2017, 18:03 
Donateur 2017

Ik heb laatst een kijkje genomen aldaar en voor de lange stukken blijft de oude B1 staan alleen bij tussen Nieuwland en Vlaardingen Oost komen nieuwe masten met"gewoon"B1 met nieuwe bedrading.
Ik zag dat de draaibrug te Maassluis van een bovenleiding wordt voorzien die in Vlaardingen weet ik nog niet.

Pagina 2 van 2 [ 21 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Tram & Metro