Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Tram & Metro




 Pagina 2 van 2 [ 23 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2



Auteur Bericht
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 12 apr 2017, 21:19 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 421
De constructies op de Hoekse lijn zijn jonger dan die op de Hopleinlijn(eind jaren tachtig begin negentig)de lijn zelf is voor de oorlog onder de draad gebracht met die mooie vlinderportalen dus dat is geen argument!Enkel de hangdraden en de versterkingsleidingen zullen die leeftijd hebben maar ja die hebben niet veel te dragen en te verduren.


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 09:17 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2012, 10:59
Berichten: 640
Overjarige bovenleiding op de Hoekse lijn? Niet voor het een of ander maar begin negentiger jaren vorige eeuw, dus amper 25 jaar geleden, is de bovenleiding op de Hoekse lijn vernieuwd en zijn de mooie 3 scharnierportalen vervangen door standaard portalen. Uitzondering de oudere portalen in Hoek van Holland die van de 50 of 60er jaren dateren.

Oud kun je de bovenleiding dus niet noemen als je het mij vraagt.

_________________
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 10:41 
Offline
Activiteitenteam

Geregistreerd: 21 nov 2008, 13:56
Berichten: 279
Tijdens mijn laatste uitstapjes op de Hoekselijn afgelopen maand viel mij ook op dat er op een aantal plaatsen nieuwe mastvoeten en masten langs het spoor lagen. Echter, bepaald niet overal doch vooral op plaatsen waar nieuwe- of 'verschoven' sporen komen, danwel in de buurt van nieuwe gebouwtjes die ongetwijfeld als onderstation gaan dienstdoen. Met het verlagen van de bovenleidingspanning naar 750V zal er zeker e.e.a. in de voeding moeten worden aangepast en ik kan mij zo voorstellen dat dit op die plaatsen ook aanpassing van de bovenleiding nodig maakt.
Zeker rond Schiedam zal er wat aangepast moeten worden (nieuwe aansluiting op de bestaande metrolijn met daarbij ook de overgang van derde rail naar bovenleiding, daarnaast de aansluiting voor goederentreinen vanaf het spoorwegnet en bij Nieuwland de verplaatsing van de metrosporen naar het perron met daarbij het strengelspoor voor de goederentreinen). Ik denk dat dit nu goed zichtbaar wordt maar ik denk ook dat wanneer je wat verder op de lijn gaat kijken er nog veel van de oude infrastructuur in takt blijft.

Groet, Vasco


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 13 apr 2017, 10:42 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3687
Woonplaats: in de Randstad
Peter_S schreef:
Overjarige bovenleiding op de Hoekse lijn? Niet voor het een of ander maar begin negentiger jaren vorige eeuw, dus amper 25 jaar geleden, Oud kun je de bovenleiding dus niet noemen als je het mij vraagt.


Voor veel onderdelen van de bovenleiding, bv de hangdraden is inderdaad de minimale levensduur 25 jaren, daar zitten ze dus nu net overheen.
Om dan een heel nieuw vervoerssysteem uit te rollen met oude bovenleiding, lijkt me niet de juiste beslissing. Tevens moeten er op vele locaties toch al nieuwe bovenleiding komen door aanpassing van het sporenplan. Alles nu in één keer vernieuwen lijkt me dus een juiste beslissing, dan is men daar zeker de komende 30 jaren voor de gehele lijn vanaf.

Verder, alles wat er nu aan koperwerk naar beneden komt wordt als grondstof hergebruikt. Dus van verspilling van materiaal is geen sprake, wel van een veel hogere betrouwbaarheid van het nu nieuw aangelegde systeem.

_________________
>Al 1882 treinen met SLT gereden (stand 19-10-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 08 mei 2017, 18:03 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 421
Ik heb laatst een kijkje genomen aldaar en voor de lange stukken blijft de oude B1 staan alleen bij tussen Nieuwland en Vlaardingen Oost komen nieuwe masten met"gewoon"B1 met nieuwe bedrading.
Ik zag dat de draaibrug te Maassluis van een bovenleiding wordt voorzien die in Vlaardingen weet ik nog niet.


Omhoog 
 Titel: Re: Combi metro en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lij
 Bericht Geplaatst: 06 jul 2017, 09:41 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 03 maart 2014, 20:26
Berichten: 701
(Persbericht juli 2017)

Vertraging bij ombouw Hoekse Lijn is zeker een half jaar

Door verschillende tegenvallers duurt de ombouw van de Hoekse Lijn langer dan verwacht. Het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam heeft vandaag de nieuwe planning bekendgemaakt. In februari 2018 kunnen alle reizigers snel en veilig tussen Rotterdam en Hoek van Holland Haven reizen. Betrokken partijen betreuren de vertraging en de gevolgen die deze heeft voor reizigers, bewoners en andere belanghebbenden.

Voor de ombouw van het drieëntwintig kilometer lange traject dat vier gemeenten doorkruist, is afgelopen maanden hard gewerkt om de strakke planning van vijf maanden voor de daadwerkelijke ombouwwerkzaamheden te halen. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn echter enkele onverwachte tegenvallers opgetreden, enerzijds in de ondergrond en anderzijds in het spoorbeveiligingssysteem. Zo werd in de grond meer bodemvervuiling en asbest dan verwacht aangetroffen en werden er, ondanks onderzoek vooraf, oude en deels in gebruik zijnde kabels en leidingen van andere partijen aangetroffen. Deze moesten eerst worden verwijderd of verlegd. Daarnaast is er een vertraging in de ontwikkeling van de spoorbeveiligingssoftware en vielen de eerste softwaretesten tegen. Hierdoor is de beveiliging niet op tijd klaar.
Als gevolg van de vertraagde oplevering van de beveiligingssoftware is ook de benodigde documentatie hiervan vertraagd. Deze documentatie is nodig voor de indienststellingsvergunning. De indienststellingvergunning wordt uiteindelijk verleend door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), als verklaring dat de lijn veilig en betrouwbaar in gebruik kan worden genomen. Vanzelfsprekend staat veiligheid voorop bij de oplevering van de Hoekse Lijn en worden op dit gebied geen concessies gedaan.

Reizigers en omwonenden
De hoogste prioriteit gaat deze zomer uit naar het zo snel mogelijk afronden van de ombouw, zodat bewoners langs de lijn vanaf september geen overlast meer ervaren van de werkzaamheden. Voor reizigers op de Hoekse Lijn betekent de nieuwe planning dat zij tot in februari 2018 zijn aangewezen op het vervangend busvervoer.
Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken en het vervangend vervoer verder te optimaliseren, start de RET na de zomer met een proef waarbij tijdens doordeweeks extra spitsritten worden ingezet tussen Vlaardingen Centrum en Schiedam Centrum. Daarnaast zet de RET de komende maanden verschillende sympathieke winacties in.

Hoekse Lijn
De bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft de nieuwe planning goedgekeurd. Op basis van een second opinion zal er in het najaar een meer exacte datum in februari 2018 bekend worden. Vanaf 2014 werkt het projectbureau Hoekse Lijn van de gemeente Rotterdam in opdracht van de Vervoersautoriteit van de MRDH aan de ombouw van de Hoekse Lijn van trein- naar metroverbinding. Vanaf 3 april 2017 is de treindienst beëindigd en zijn de werkzaamheden voor de ombouw in een stroomversnelling gekomen. Zo is het tracé van de Hoekse Lijn achter station Schiedam Centrum – ter hoogte van het uitloopspoor - gekoppeld aan het bestaande metrotracé. Zijn de bestaande stations gesloopt. En is daarna gestart met de nieuwbouw van de stations Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost, Vlaardingen Centrum, Vlaardingen West, Maassluis Centrum en Maassluis West. In Maassluis wordt gebouwd aan het nieuwe station Steendijkpolder. En in Hoek van Holland wordt tijdelijk eindstation Hoek van Holland Haven gerealiseerd. Naast de stations is op veel plekken de baan geheel vernieuwd: oude sporen zijn verwijderd en vervangen door nieuwe. Er zijn nieuwe bovenleidingsportalen geplaatst met bovenleiding en op meerdere plekken zijn wissels ingebouwd. En over 23 kilometer is sprake van een geheel nieuw kabeltracé.

_________________
nieuwsspoor is het team-account van Spoorforum waarmee nieuws uit diverse media wordt vermeld

Uiteraard mag je hier op inhaken. Leden mogen op eigen naam uiteraard ook andere nieuwsberichten plaatsen.


Omhoog 
 Titel: Re: Ontwikkelingen Hoekse Lijn (Rtd <> H.v.Holland)
 Bericht Geplaatst: 30 jul 2017, 21:40 
Offline
Donateur 2017

Geregistreerd: 31 mei 2015, 19:38
Berichten: 421
Deja-Vu met de Hofpleinlijn/Zoetermeer lijn,verassend.


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 2 van 2 [ 23 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2




Forumoverzicht » RAIL ACTUEEL » Actueel Tram & Metro


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: