Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL HISTORIE » Historie Materieelfoto's

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Frontsein van een stoomlocomotief
 Bericht Geplaatst: 24 okt 2016, 16:44 

Goedemiddag,

Ik ben recent in het bezit gekomen van een (petroleum) lamp waarbij mij verteld is dat deze voorop een oude trein gestaan heeft.
Nu ben ik op zoek naar de historie ervan maar er kan nog niet veel over vinden.

Kan iemand op dit forum hier meer over vertellen?
(Of kunt jullie mij vertellen waar ik hier meer over zou kunnen vinden.)
Ben vooral nieuwsgierig naar welke trein en periode.
Ik heb een paar foto’s bijgevoegd.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
Sjoerd

Bijlagen:
Frontsein3.jpg
Frontsein3.jpg [ 192.69 KiB | 697 keer bekeken ]
Frontsein1.jpg
Frontsein1.jpg [ 176.31 KiB | 697 keer bekeken ]
Frontsein2.JPG
Frontsein2.JPG [ 224.57 KiB | 697 keer bekeken ]
 Titel: Re: frontsein van een stoomlocomotief
 Bericht Geplaatst: 24 okt 2016, 18:52 

Volgens mij is het een seinlamp bij de oude beveiliging, in mijn tijd waren ze al op gas ik heb ze heel vaak vervangen vroeger als Seinhuiswachter ook wel midden in de nacht.
Anders had je een gedoofd sein.en dat was gevaarlijk.Er waren eerst kleine gasflesjes later een grote.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Henk van der Wedden (vroeger Seinhuiswachter in Meppel en Wolvega)

Bericht Geplaatst: 24 okt 2016, 19:02 

Het kan bijna niet van een krachtvoertuig zijn , omdat de mogenlijkheid ontbreekt om er een gekleurd voorzetglas voor te zetten .

Bericht Geplaatst: 25 okt 2016, 01:45 
Moderator
Gebruikers-avatar

Welkom op het SpoorForum :D

Type lantaren is ook mij totaal onbekend qua gebruikt op een (NL) locomotief.
Ooit is zo'n lantaren verkocht op Catawiki voor enkele tientjes.
Echte lantarens van (Nederlandse) stoomloks doen een veelfout van deze prijs.
Die op Catawiki is overigens net wat te mooi om echt oud te zijn......

Ook de bevestiging voor op de lok is afwijkend met wat gangbaar is. Het lijkt meer op een lamp welke gebruikt is bij bv een armsein.

Maar het blijft natuurlijk een leuk ding om ergens neer te zetten. De jouwe is in ieder geval nog van binnen origineel, en dat is erg leuk natuurlijk.

Titel: Re: Frontsein van een stoomlocomotief
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2016, 17:21 

Bedankt voor jullie reacties !

Ik begrijp dat hier meer gedacht wordt aan een armsein dan aan een frontsein.
De waarde van het sein vind ik niet zo spannend.
En inderdaad de lantaarn lijkt redelijk origineel.

Wat niet zichtbaar was op de foto's is dat één glas van binnen zwart geverfd is behalve een en rondje van twee centimeter in het midden.
Zegt iemand dat nog iets.?

Groet, Sjoerd

Bijlagen:
Glas_Zwart.jpg
Glas_Zwart.jpg [ 213.96 KiB | 612 keer bekeken ]
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2016, 19:48 

Dan is dit en lamp gebruikt als Seininrichtingslamp . Het kleine gaatje in de achterzijde is er voor dat je vanaf de achterkant kunt cotroleren of de lamp brandt .

Bericht Geplaatst: 30 okt 2016, 23:47 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Ik lees op het fabrieksplaatje op het 'achterdeurtje' met enige moeite J.R.v.DIJK & Zn en UTRECHT. Die blijken meer olielampen op hun naam te hebben, of eigenlijk andersom! En ze zien er inderdaad opvallend netjes uit ...
https://veiling.catawiki.be/kavels/7728 ... spoorwegen

Een duidelijker fabrieksstempel is hier te zien:
https://assets.catawiki.nl/assets/2015/ ... 88d9e3.jpg

Ik merk tevens op dat de brander op het hier zo te zien gefixeerd verhoogd geïnstalleerde olietankje relatief té hoog lijkt uit te komen in de uitsparing in het brandpunt van de reflector. Misschien was het tankje oorspronkelijk wel in hoogte aanpasbaar voor verschillende branders of zo? De verf van dat tankje en de bevestigingsstrippen is duidelijk iets witter dan de rest van de binnenkant, en onder het tankje annex lampvoet is een open ruimte.

Waar het kleine lichtrondje aan de achterkant (dat ik ken van mijn werk in België) oorspronkelijk voor bedacht is, had ik nooit precies begrepen, maar het bestaat als een klein verlicht melkwit matglazen rondje achterop elke lampunit met aan de voorzijde een rode lens in België nog steeds en is bij het met een losse loc "achter" * een sein moeten richtingveranderen érg gemakkelijk, want je ziet in het donker zodoende toch waar een van achteren genaderd stopsein zich ergens bevindt (in die gevallen straalt dat sein aan de voorzijde altijd rood licht uit, want daar is dus spoorbezetting doordat er een locomotief aan het naderen is, dus het witte rondje achterop is van binnenuit verlicht en zichtbaar). Let wel: gele en groene en witte lampeenheden van een sein hebben in België géén kleine lichtopening aan de achterzijde. De lampbehuizing is wel hetzelfde, maar er zit een ondoorzichtig rondje in de opening, of het is alleen qua vorm een ronde uitstulping zonder opening.

* "Keren achter het sein" is (in België) een spoorse uitdrukking om een (beheerd, dus niet automatisch werkend) sein vanaf de achterkant naar de voorkant toe te passeren en dan te stoppen, en zodra het sein uit de stand stop gekomen is, terug te rijden (naar een ander spoor).
Keren achter een sein doe je dus aan de voorzijde. Dat is een vorm van spoorlogica.

In de armseinomgeving van vroeger speelde het al of niet hebben van zo'n open rondje aan de achterzijde van een gele of groene seinlamp geen rol, want er was één alleen witte petroleumlamp per arm en bij elke stand van die seinarm hoorde er een welbepaald gekleurd glaasje voor de vast opgehangen lantaarn. Die glaasjes zaten áán of ín de arm, of ze vormden een apart verdraaibaar brilletje dat mechanisch aan de arm gekoppeld zat. Dus de seinhuiswachter (die voornamelijk de achterkanten van zijn seinen ziet) heeft inderdaad nut van dat rondje.

En zoals ik al aangaf: de machinist kan bij stopseinen alleen maar achterkanten tegenkomen van seinen die aan de voorzijde rood licht uitstralen. Dus het is zodoende nog steeds handig dat rode lichten vanachter zichtbaar zijn als een wit rondje.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL HISTORIE » Historie Materieelfoto's