Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL HISTORIE » Historie Trein

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Reisbureautrein Mediterraneo
 Bericht Geplaatst: 30 sep 2017, 08:56 

In mijn kindertijd gingen wij vrijwel elke zomer op vakantie naar Italie. Aangezien mijn vader als machinist bij NS werkte (nu al weer 27 jaar met pensioen) gingen we "uiteraard" met de trein naar Italie. Voor mij als kind en treinengek begon de vakantie dan in Utrecht C.S. waar we op vrijdagmiddag op de nachttrein naar Italie stapten.

Wij gingen, net als veel andere spoormensen, vrijwel altijd naar Parco delle Vilette in Sestri Levante. Indertijd een vrijwel uitsluitend Nederlands vakantiepark in de prachtige bloemenriviera. Als kind waren daar altijd andere (spoor)kinderen, dus veel lol gehad.
Het park is eind jaren 80 verkocht aan particulieren. Het bestaat nog wel (vorig jaar langs gereden op vakantie) maar niet meer als vakantiepark.

De reis naar Sestri Levante ging dan met de reisbureautrein Mediterraneo. vertrek op vrijdagmiddag, aankomst Sestri op zaterdagochtend. Dankzij deze geweldige trein hebben namen als Basel, Domodossola, Rapallo en Genua voor mij een bijna magische klank gekregen.

Nu ben ik al enige tijd op zoek naar dienstregeling en treinsamenstelling in de periode 1976 tot 1984, maar heb deze helaas nergens gevonden.
De site vakantietreinen.com bestaat helaas niet meer. Sinds het overlijden van de twee beheerders van de site is deze offline gegaan. Daar stond veel info op, maar helaas heb ik deze nooit opgeslagen...

Is er wellicht iemand hier die iets meer weet of wellicht zelfs iets thuis heeft liggen over dit onderwerp?

Bij voorbaat dank!!

Titel: Re: Reisbureautrein Mediterraneo
 Bericht Geplaatst: 01 okt 2017, 07:30 

Ik heb er verschillende spoorboekjes buitenland uit die periode op nageslagen maar daar staan hij niet in. Zal wel komen doordat het een reisbureautrein was.

Bericht Geplaatst: 01 okt 2017, 08:20 

Traxx schreef:
Ik heb er verschillende spoorboekjes buitenland uit die periode op nageslagen maar daar staan hij niet in. Zal wel komen doordat het een reisbureautrein was.

Dank je Traxx! Ik heb zelf inderdaad ook de spoorboekjes van de jaren doorgekeken maar onvindbaar.. Vertrekpunt in Nederland was trouwens altijd Den Haag. En dan via Utrecht, Arnhem het land uit. Dus wellicht dat Peter misschien iets weet?

Bericht Geplaatst: 01 okt 2017, 10:59 
Moderator
Gebruikers-avatar

Als ik De Peter :D ben die je bedoelt, dan moet ik je helaas teleurstellen.
Ik weet helaas niets van deze treinen, zelfs nog nooit met een reisbureautrein op vakantie geweest.
Wel "vroeger" de Bergland gereden van Den Haag CS via Utrecht naat Venlo, een mooie sleep wat overjarige rijtuigen met een NS 1100 of 1200 ervoor.
Dat was een andere tijd dan tegenwoordig, met de SLT naar Goude Goverwelle en terug.......

Met vr gr Peter

Bericht Geplaatst: 01 okt 2017, 12:05 

Dank je Peter; ja, jij was inderdaad "de Peter" waar ik op doelde...:-)

Ik zal eens verder gaan grasduinen. De Mediterraneo heeft al met al ruim 25 jaar in de zomermaanden tussen begin juli en eind september wekelijks gereden. Zowel naar de bloemenriviera als later naar Rimini. Naar Rimini was de trein vanaf Keulen gecombineerd met de Freccia del Sol vanuit Brussel.
Ten tijde van Sestri Levante werd de trein in Italie gesplitst. Een deel ging richting Ventimiglia, een deel naar La Spezia en een deel naar Rimini. Het waren altijd lange treinen met 15 en soms 16 bak inclusief bar- en restauratierijtuigen van NS zelf. Slaap- en ligrijtuigen waren van de DB.

Wordt vervolgd! Hoop ik...

Bericht Geplaatst: 01 okt 2017, 18:57 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Hier een krokettenkar in de Mediterraneo.

Foto's grootspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL HISTORIE » Historie Trein