Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL HISTORIE » Historie Trein

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Reisschema Nederland-Genua december 1938
 Bericht Geplaatst: 21 mei 2017, 17:51 

Beste lezer,

Voor het schrijven van een boek ben ik op zoek naar de treinroute en-tijden van de route Nederland - Genua, in december 1938. De hoofdpersoon van mijn boek vertrok op 11 december 1938 vanuit Genua per boot naar Shanghai. Welke trein(en) zou hij genomen kunnen hebben van Nederland naar Genua?

mvg,
Pieter

Titel: Re: reisschema Nederland-Genua december 1938
 Bericht Geplaatst: 22 mei 2017, 12:49 

Specifiek voor december 1938 kan ik de vraag niet beantwoorden. Wel is bekend dat van 1927 of 1928 tot 1940 eens per twee weken de Nederland Express reed, een boottrein tussen Den Haag en Genua in aansluiting op de mailboten van de Stoomvaart Maatschappij Nederland.
Een paar gegevens die waarschijnlijk betrekking hebben op de beginjaren van deze trein:

"De route verliep vanaf Genua (vertrek 10.38 uur) via Milaan - Chiasso - Göschenen - Muttenz (op 5 km afstand van Basel SBB gelegen) - Basel Badischer Bahnhof (aankomst 20.12 uur) - Freiburg - Karlsruhe - Mannheim - Mainz - Koblenz - Bonn - Keulen (hier werd om 4.50 uur weer een Mitropa-restauratierijtuig aangekoppeld) - Düsseldorf - Emmerich - Zevenaar - Arnhem - Utrecht CS naar Den Haag SS (aankomst 9.45 uur). De totale reisduur bedroeg 22 uur 47 minuten."

"De terugreis van Den Haag naar Genua verliep via Arnhem - Nijmegen - Kleef - Keulen en dan verder als op de reis naar het noorden. De trein vertrok in 1928 van Den Haag SS op donderdagen met een tussenpoos van veertien dagen om 8.00 uur."

(Citaten uit: Max Ockeloen, 'Lloyd Rapide en Nederland Express. De boottreinen van Nederland naar Marseille en Genua 1928-1940', Op de Rails 1997-5, p. 168-174.

In Op de Rails 1967-5, p. 79 wordt voor 1936 de volgende dienstregeling vermeld:

Den Haag SS v 15.30 (AZT)
Utrecht CS v 16.26
Arnhem v 16.26
Zevenaar v 17.38
Emmerich v 17.53 (MET)
Köln Deutz v 19.47
Mannheim Hbf v 23.20
Basel Reichsbahn v 02.38
Chiasso v 08.10
Milano v 09.07
Genova S. Limbania a 11.40
reisduur 21.30'

Bericht Geplaatst: 22 mei 2017, 22:57 

Beste Arthur,
Bedankt voor de gedetailleerde informatie. Suzanne de Graaf schreef over de Nederland Express in 2009 over in haar masterscriptie ’Iets van een vreemde vrucht’: Indische verlofgangers in Nederland, 1919-1939. Ik heb met haar gecorrespondeerd en ze vroeg zich af of dit de enige treinverbinding is geweest in die tijd. Vanwege het toeristische en luxe karakter van de reis, zijn er mogelijk ook eenvoudiger en goedkopere verbindingen geweest. Dat was de aanleiding om de vraag te posten. Waren er ook andere verbindingen met Genua?
Mvg,
Pieter

Bericht Geplaatst: 23 mei 2017, 15:47 

De beginvraag is nauwelijks te beantwoorden zonder te beschikken over een uitgebreide collectie historische dienstregelingen. Zo’n collectie bezit ik niet. Ik heb een vermelding gevonden van een direct eerste en tweede klasse rijtuig Amsterdam-Genua in de treinen 108/107 (waarschijnlijk een nachttrein van Amsterdam naar Zwitserland en Noord-Italië). Dat rijtuig werd met ingang van de zomerdienstregeling 1938 weer doorgevoerd tot Rome. Over de route die deze treinen reden is mij niets bekend.

In het algemeen waren er volgens mij twee hoofdroutes van Nederland naar Genua:
1. via Duitsland en Zwitserland (Emmerich/Kleve – Köln – Mannheim – Basel – Chiasso)
2. via België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland (Maastricht – Liège – Luxembourg – Strasbourg – Mulhouse – Basel en verder zoals 1. over de Gotthard-route.

Titel: Re: Reisschema Nederland-Genua december 1938
 Bericht Geplaatst: 24 mei 2017, 17:17 
Activiteitenteam

Boeiende materie waar ik verder in beantwoording van de vraag helaas niets concreet aan toe kan voegen.
Maar wat betreft dat luxe karakter van de reis (zouden er überhaupt 'toeristen' gebruik hebben gemaakt van deze verbinding?) denk ik wel dat we ons moeten realiseren dat iedere verre reis in die tijd luxe was. Afgezien van arme emigranten (die doorgaans niet zo'n haast zullen hebben gehad en daarom die week extra met de boot tussen Genua en Nederland gedaan zullen hebben) werden dit soort reizen alleen door de happy few en zakenreizigers gemaakt.
Daarom zie je in de internationale D-treinen uit die tijd relatief weinig derde klas rijtuigen. Veel treinen bestonden uit verschillende koersrijtuigen, vaak maar één of twee per bestemming. Om alle klassen ter wille te zijn waren er om die reden rijtuigen met zowel eerste, tweede en derde klas (ABC's) maar vaker zag je alleen AB's (dus zonder derde klas). Als je het rijtuigenbestand voor de internationale dienst van NS in 1938 ziet blijkt dat daar vrij veel veel AB's (143) en een stuk minder derde klassers (74) tussen zaten, zeker geschikt voor verre bestemmingen (zoals Italië). In het boek "De Erfenis" van Bert Steinkamp zit een overzichtje van het rijtuigen voor het internationale verkeer in 1939 en een lijstje per rijtuigtype en wat die reden in dienstregelingjaar '37/'38. Daarin komt ook de Nederland Expres voor, genoemd bij de rijtuigtypen AB 7201-7221 (de 21 eerste- en tweede klas "ovale-ramers", de zes derde klas versies daarvan reden alleen vast naar Leipzig) en D 7521-7525 (de "grote stalen-D" bagagerijtuigen). Er worden geen rijtuigen genoemd met derde klas in deze trein maar het kan natuurlijk dat deze er wel waren maar dat ze werden gesteld door de FS of de Reichsbahn. Daarnaast zullen er ongetwijfeld ook slaaprijtuigen meegelopen hebben. Deze waren waarschijnlijk van Wagon Lits (anders de Duitse Mitropa) en daarin zat/lag het echte grote geld (vanuit die optiek zijn de eerste- en tweede klas zonder ligplaats eigenlijk ook een vorm van 'budget' vervoer...).
In dit overzicht komt wel nog een andere trein voor die zeer waarschijnlijk ook langs Genua kwam: trein D271 met een(?) koersrijtuig naar Ventimiglia. Dit rijtuig werd gevormd door een ABC "bolkop" uit de serie 7301-7308 en aangezien er in die trein ook rijtuigen genoemd worden tot Basel ligt het voor de hand dat via Genua gereden werd (en niet via Frankrijk zoals in het recente verleden nog wel voorkwam).
Maar wanneer je met overstappen en overnachtingen onderweg genoegen nam was er natuurlijk meer mogelijk, alleen was het wel een mijl op zeven...

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL HISTORIE » Historie Trein