Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL HISTORIE » Historie Trein

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Laatste trein op de spoorlijn Zuidbroek-Delfzijl
 Bericht Geplaatst: 04 mei 2017, 15:10 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Op deze foto van de beeldbank Groningen staat volgens de toelichting de laatste trein op dit traject bij de Westerse Molen (ten noorden van Noordbroek).

De locomotief is een Backertje, naar mijn idee en dat zou toch wel verrassend zijn. De NS serie 6601-6603 waren Backertjes afkomstig van Stoomtramweg-Maatschappij West-Friesland en waren toen verhuurd aan de NTM. Ze waren wel in de buurt en toch vind ik het niet helemaal waarschijnlijk. De trein bestaat uit kieplorries. Het zou kunnen. Ik weet dat de laatste stoomtrams van OG tot 1950 of zo bestond uit zandtrams voor de aanleg van een weg. Maar dan rijst de vraag welke molen dat moet zijn geweest. Kortom, heeft iemand enig idee wat de juiste verklaring is voor wat we hier zien?

Titel: Re: Laatste trein op de spoorlijn Zuidbroek-Delfzijl
 Bericht Geplaatst: 08 mei 2017, 21:51 

In het Nieuwsblad van het Noorden van 16 januari 1936 staat het volgende raadselachtige berichtje:

NED. SPOORWEGEN

Op dood spoor gekomen

Een belangrijke hoeveelheid rollend materiaal van de Staatsspoorwegen werd voor Nieuwe-Schans overgebracht naar de opgeheven spoorbaan Zuidbroek–Delfzijl.

Dat was vermoedelijk kort voordat het lijngedeelte tussen Zuidbroek en Weiwerd werd opgebroken. Zou het bericht iets met de (wel erg slechte) foto te maken kunnen hebben?

Titel: Re: Laatste trein op de spoorlijn Zuidbroek-Delfzijl
 Bericht Geplaatst: 10 mei 2017, 08:54 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Aha, dat is interessant. Dank je, Arthur! Opvallend is dat men spreekt van Staatsspoorwegen terwijl het al NS was. De foto is inderdaad erg slecht. Toch is het de enige foto van de Westerse Molen met een trein die ik heb kunnen vinden. Ik was daar naar op zoek vanwege deze foto van het voormalige spoortracé die ik gemaakt heb.
Afbeelding
Op de ligfiets naar de Westerse Molen/Zeldenrust by Marco Roepers, on Flickr
Het was de enige die ik kon vinden. Maar dat Backertje en die kiepkarretjes kwamen mij zo onwaarschijnlijk voor. Maar het zou dus toch kunnen kloppen: dat er ook nog een Backertje gereden heeft op Zuidbroek-Delfzijl. De reden is mij duister waarom NS dat deed.

Pagina 1 van 1 [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL HISTORIE » Historie Trein