Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL FOTO » Fotogalerie Trein

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Stadskanaal onder Stoom - 25 jaar STAR
 Bericht Geplaatst: 17 sep 2017, 19:40 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Afgelopen zaterdag bezochten we de STAR voor het evenement Stadskanaal onder Stoom, tevens het 25-jarig jubileum van de STAR. Voor deze gelegenheid waren er diverse gasten van andere bedrijven: de 01 1075 van de SSN kwam met een trein uit Rotterdam, Bello van de SHM was van de partij en de Loc 162. Maar het meest bijzondere was de 2454 van BSH, die min of meer haar maiden trip maakte bij de STAR. De loc ziet er puntgaaf uit en loopt als een zonnetje! Chapeau!

Onderstaand een aantal foto's. Ik heb van dit evenement een apart open album gemaakt. Ik hoop dat er meer mensen onder ons daar geweest zijn en nog verder willen aanvullen met hun foto's van dit evenement. Hartelijk uitgenodigd!

Afbeelding
De eerste trein van die dag: de 2454 nadert eindpunt Musselkanaal.

Afbeelding
Terugkeer uit Musselkanaal, helaas begon het steeds harder te regenen. En nee, de foto staat niet scheef, maar de loc hangt wat scheef door spoorverzakkingen. De baan ligt er niet best bij daar....

Afbeelding
Bello is zojuist uit Stadskanaal vertrokken richting Musselkanaal. Persoonlijk vond ik dit een zeer harmonieuze treinsamenstelling, eigenlijk de meest geslaagde. Ze stopt hier voor een overweg die ingeschakeld moest worden. De bomen van de AHOB hadden daarna niet veel zin om weer omhoog te gaan en moesten een handje geholpen worden.

Afbeelding
De 2454 en de 2278 achterop naderen Wildervank, richting Veendam.

Afbeelding
De vuurloze stoomloc (ex-SSN) en een Sik naast elkaar te Stadskanaal.

Afbeelding
De prachtige 2454 rangeert te Stadskanaal. Zoek het verschil met de eerste twee foto's....

Afbeelding
De NS 162 te Stadskanaal.

Afbeelding
De 162 rangeert met goederenwagens, Stadskanaal.

Afbeelding
Wederom de 2454 tijdens een rangeerbeweging.

Afbeelding
De 2278, met achterop de 2454, staat gereed voor vertrek naar Veendam.

Afbeelding
En daar is ze dan! Na een lange rit uit Rotterdam komt de SSN-trein met de 01 1075 binnen in Stadskanaal. Helaas weer in de regen....

Afbeelding
De 52 8060 komt terugsteken uit de locverzorging.

Afbeelding
De 52 8060 gaat de waterwagen van de SSN-trein halen; een deel van de SSN-stam maakte een poosje later een rit achter deze loc naar Veendam.

Afbeelding
Het is nu de beurt aan de 01 om naar de verzorging te gaan. Later maakte de 01 nog een slag met een trein naar Veendam.

Afbeelding
De 01 richting Veendam iets voor Wildervank.

Afbeelding
De 01 aan de rand van Veendam, zal spoedig de eindbestemming bereiken.

Een geslaagd evenement, STAR bedankt en veel succes voor het verdere!

Waardeer jij spoorforum ook? Overweeg dan om ook eens een donatie te storten!

Titel: Re: Stadskanaal onder Stoom - 25 jaar STAR
 Bericht Geplaatst: 17 sep 2017, 20:47 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Dank voor het delen van de foto's en het aanmaken van het topic! Ik ben ook geweest gisteren en heb ook foto's gemaakt. Alleen zit mijn rolletje nog in mijn camera. Ik zal ze plaatsen als ze ontwikkeld zijn. Ondanks het wat mindere weer heb ik mij gisteren buitengewoon vermaakt gisteren. De vuurloze is eigendom van het echtpaar Statius Muller en ze is bruikleen bij de STAR gekomen. Op de foto van de Vuurloze naast de Sik zie je Remmo Statius Muller uit de loc kijken. Je kon voetplaatritten (ik begin steeds meer te twijfelen of je dat zo wel kan noemen bij een vuurloze stoomloc) maken en dat heb ik natuurlijk gedaan. Prachtig!

Bericht Geplaatst: 18 sep 2017, 08:14 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Henk, je wordt geciteerd op de site van het Dagblad van het Noorden.

Groet,

Marco

Bericht Geplaatst: 18 sep 2017, 09:49 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Klopt, mijn broer in Veendam stuurde al een foto van de krant met het artikel. Ik ben inderdaad geïnterviewd op het perron in Skn.

Bericht Geplaatst: 18 sep 2017, 12:14 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Wat betreft de vuurloze locomotief. Ik weet dat het principe is, dat de loc "opgepompt" wordt met stoom uit een andere bron. Een andere locomotief of een fabrieksstoomketel. Toch begrijp ik niet dat er zo lang op gereden kan worden, zonder een hittebron. Water neemt fors in volume toe als het stoom wordt. Hoewel de ketel vast en zeker goed geïsoleerd zal zijn, kan ik me toch niet aan het idee onttrekken dat de stoom geleidelijk aan weer zal afkoelen en misschien zelfs weer condenseren. Aangezien er ook geen aanmaak van nieuwe stoom is, lijkt mij dat de druk snel af zal nemen, zo groot is die ketel nou ook weer niet. Er worden grote lagedruk cilinders gebruikt. Die hebben niet zo veel druk nodig, maar hebben wel weer een groot volume.....

Toch werkt het!

Wie kan hierover wat meer uitleg geven? Ben heel benieuwd wat het "geheim" achter een vuurloze loc is. Ik had dat ter plekke kunnen vragen, maar zo ver is het niet gekomen.

Bericht Geplaatst: 18 sep 2017, 12:33 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Wat ik begrepen heb (geen techneut zijnde) is dat de ketel voor de helft met water wordt gevuld en daarna met stoom verwarmd tot tegen de 200 graden. Volgens Wikipedia condenseert daarbij ook de stoom volledig. Zodra er stoom verbruikt is ontstaat uit het vloeibare water met een temperatuur van ver boven het kookpunt opnieuw stoom. Ik hoorde Statius Muller in de loc uitleggen dat de loc door kon rijden tot een druk van 2 bar in de ketel. Op het moment dat ik op de voetplaat (heet dat zo?) stond had de loc een een druk van tegen de zes bar of atmosfeer (wat die meter ook maar aangaf). Statius Muller vertelde wel dat het beslist uitmaakte hoeveel de locomotief te trekken had. Op vrijdag hadden ze er veel mee kunnen rijden geloof ik. Een ander vertelde mij weer dat de loc vrijdag warm was weggezet. Daardoor was de loc veel sneller en/of langer te gebruiken op zaterdag.

Ik weet niet of ik iets heb toegevoegd aan je kennis.

Groet,

Marco
Edit: Als je kijkt op de pagina op de NMLD over de Vuurloze, dan zie je dat de maximumdruk inderdaad 12 bar (zoals Wikipedia stelt) is. Minimumdruk is klaarblijkelijk 2 bar. Daartussen functioneert de loc.

Nog een edit:
www.industriespoor.nl heeft een pagina aan deze locomotief gewijd met uitleg

Laatst bijgewerkt door M66 op 19 sep 2017, 11:51, in totaal 3 keer bewerkt.

Bericht Geplaatst: 19 sep 2017, 08:57 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Dit heeft zeker iets toegevoegd. Dank voor de uitleg en links.

Bericht Geplaatst: 08 okt 2017, 22:30 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Mijn foto's van 25 jaar STAR, Stadskanaal onder stoom zijn klaar.
Ik ben op de fiets gekomen. De eerste locomotief in actie die ik zag was de 162. Daar heb ik maar gelijk een foto van genomen omdat de vorige keer dat ik haar in actie bij de STAR zag, ik dacht dat ik haar op een later moment hem kon kieken. Helaas vertrok zij toen naar Musselkanaal en moest ik voor terugkomst toen de trein naar Veendam nemen. Dat overkwam mij niet nog eens! KLIK!
Afbeelding
Diesellocomotief 162 met korte goederentrein by Marco Roepers, on Flickr

Ik liep rond op Stadskanaal en daar zag ik de nieuwe aanwinst van de STAR: De vuurloze locomotief 6526, afkomstig van de SSN, gebouwd in 1913 door O&K, type Zurdos. Het is daarmee de oudste locomotief bij de STAR en dat zal hij ook wel blijven. Een prachtig locomotiefje en de ook de bijzondere techniek sprak mij aan. Geweldige aanwinst voor de STAR!

Afbeelding
Vuurloze stoomlocomotief 6526 by Marco Roepers, on Flickr

Je kon voetplaatritten maken met de vuurloze en dat heb ik natuurlijk gedaan. Deze foto is daar een tastbare herinnering aan:
Afbeelding
Vuurloze stoomlocomotief 6526: zicht vanuit de cabine by Marco Roepers, on Flickr

Even later kwam de trein uit Musselkanaal getrokken door 7742 Bello van de SHM. Ik ging aan boord van de trein naar Musselkanaal, die bleek getrokken te worden door de 162. In Stadskanaal bleken tijdens dit evenement de locomotieven niet om te lopen maar elkaar af te wisselen. Dat zorgde voor een intensieve en zeer levendige dienstregeling. De haast om de 162 te kieken was dus voor niets geweest. In Musselkanaal regende het, maar een gelegenheid om de 162 nog eens te kieken kwam bij Nieuw Buinen. Dit was de wisselplaats met een trein getrokken door de 2278.
Afbeelding
Diesellocomotieven 162 en 2278 by Marco Roepers, on Flickr

Na aankomst rangeerde de 162 weg en kwam de 7742 weer voor de trein naar Musselkanaal. Dus nog maar een keer een slag meegemaakt naar Musselkanaal en natuurlijk foto's genomen in Musselkanaal.
Afbeelding
Locomotief 7742 Bello by Marco Roepers, on Flickr

Afbeelding
Locomotief 7742 Bello by Marco Roepers, on Flickr

Na terugkomst in Stadskanaal was het een drukte van belang. De trein uit Rotterdam van de SSN getrokken door de 01 1075 was inmiddels aangekomen met 200 gasten. De 01 1075 was inmiddels aan het restaureren.

Afbeelding
Stoomlocomotief 01 1075 restaureert na aankomst in Stadskanaal by Marco Roepers, on Flickr

Een indrukwekkende locomotief, nadat ik dit schouwspel in ogenschouw genomen had, liep ik over het perron en daar ontdekte ik dat de Vuurloze aan het rangeren was met twee rijtuigen van de trein van de SSN. Dat moest natuurlijk op de foto!
Afbeelding
Vuurloze stoomlocomotief 6526 rangerend met twee rijtuigen van de SSN by Marco Roepers, on Flickr

Langzamerhand moest ik gaan denken aan de terugreis. Mijn fiets moest mee in de trein naar Veendam en de enige trein waarin dat kon was de trein met rijtuigen van de STAR. Die vertrok tegen vijven. Dus nadat die trein uit Veendam was aangekomen, werd mijn fiets in het Raborijtuig gezet. Dat gebeurde terwijl de 2454 wegrangeerde. Op de foto is nog een glimp van mijn fiets te zien.
Afbeelding
Raborijtuig, Rijwielrijtuig, Dg en 2454 by Marco Roepers, on Flickr
De trein naar Veendam werd getrokken door de 01 1075. Na aankomst in Veendam fietste ik nagenietend van het prachtige evenement en de goede sfeer naar huis.

Ik heb nog 2 galerieën op Flickr samengesteld met foto's van anderen van dit evenement; Galerie 1 en Galerie 2

En ook nog een speellijst op YouTube.

Verder is op www.industriespoor.nl de informatie over vuurloze stoomocomotieven sterk verbeterd en uitgebreid. Er zijn nu twee pagina's: Een pagina over vuurlozen in het algemeen en een pagina over O&K type Zurdos (type van de Vuurloze van de STAR).

Groet,

Marco

Laatst bijgewerkt door M66 op 11 okt 2017, 14:16, in totaal 2 keer bewerkt.

Bericht Geplaatst: 11 okt 2017, 13:49 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Bedankt voor deze mooie toevoeging Marco.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL FOTO » Fotogalerie Trein