Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Materieel

Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Bericht
 Titel: Vraag: wie kan mij vertellen welk type coupébord dit is?
 Bericht Geplaatst: 28 dec 2016, 08:59 
Gebruikers-avatar

Ik ben al jaren een verzamelaar van NS-memorabilia, Maar heb toch een vraag.

Een tijd geleden heb ik twee oude NS coupéborden gekocht. Tot op heden weet ik echter niet van welk type rijtuig of treinstel deze oude borden afkomstig zijn. Ik zal proberen een foto toe toevoegen, maar de kans bestaat dat het document te groot is om te plaatsen. Daarom zal ik het voor de zekerheid ook proberen te omschrijven: het gaat om twee kleine rechthoekige borden Van ongeveer 20 cm hoog en ongeveer 12 cm breed. Ze zijn wit met zwarte opdruk. Bovenaan staat het oude NS-logo en daaronder de tekst derde klasse-acht personen. Daaronder dan de tekst noodrem-in geval van nood aan de handgreep trekken misbruik wordt gestraft. Een van beide bordjes heeft een glasplaatje, de andere is alleen van karton.

Omdat er sprake is van een derde klasse moet het zeker gaan om bordjes van voor 1956. Uitleg van onderzoek ben ik er ondertussen al achter dat de bordjes waarschijnlijk niet afkomstig zijn uit mat '24 en mat '36.

Kortom: wie kan mij vertellen uit welk type materieel deze bordjes afkomstig zijn?

Bijlagen:
IMG_0427.JPG
IMG_0427.JPG [ 101.3 KiB | 741 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Erik Bartels op 28 dec 2016, 14:44, in totaal 1 keer bewerkt.
 Titel: Re: Vraag: wie kan mij vertellen welk type coupébord dit is?
 Bericht Geplaatst: 28 dec 2016, 11:25 
Moderator
Gebruikers-avatar

Dat wordt toch wat moeilijk zonder foto.
Even het bestand verkleinen en erbij plaatsen zou beter zijn :D

Bericht Geplaatst: 28 dec 2016, 14:48 
Gebruikers-avatar

Nu is het wel gelukt om een foto er bij te plaatsen. Wie kan mij vertellen uit welke type materieel dit bordje afkomstig is. Op de foto staat een foto van de derde klasse; ik heb nog eenzelfde bordje van de tweede klasse. Dit exemplaar heeft er nog een glasplaatje voor. :D

Bericht Geplaatst: 28 dec 2016, 20:49 
Moderator
Gebruikers-avatar

Interessant bord, het meest vreemde en opvallende is voor mij toch wel dat de uitvoering uit karton is.
Immers het bord zou moeten komen uit een periode dat er juist mooie bordjes werden gemaakt voor in het interieur, dus nog ruim voor de huidige periode waarin men even stickers plakt in het interieur van een trein.

Bericht Geplaatst: 28 dec 2016, 21:21 

Kan het een bordje uit een coupe zijn ,gezien het aantal personen van 8 .
Ook het materiaal , n.l karton zou het uit de periode van 1940-1944 kunnen zijn .

Bericht Geplaatst: 28 dec 2016, 23:08 

Mooie vondst Erik,

Welke afmetingen heeft het bordje?

Kijk ook eens op mijn Flickr fotopagina; http://www.flickr.com/photos/25717227@N03/ voor plaatjes uit de oude doos.

Bericht Geplaatst: 30 dec 2016, 11:51 

Beste Erik
Ik heb nog even gezocht in mijn archief .
Ik vond derde klas afdeling nog bij mat 40 en 46 bij de fabriek van Beijnes te Haarlem . Als ook oude stalen C-rijtuigen uit de fusie periode .
Gezien het karton is het ook mogenlijk dat deze bordjes gebruikt zijn ,in de periode van wederopbouw spoorwegen .
Er zijn toen een aantal blokkendoos rijtuigen van klasse veranderd n.l van b naar c .
Misschien is het raadzaam om eens contact met het spoorwegmuseum te zoeken .

Bericht Geplaatst: 30 dec 2016, 15:23 
Gebruikers-avatar

Het is een kartonnen bordje dat is gelijmd op hardboard. Het bordje is ongeveer 20 cm hoog en ongeveer 12 cm breed. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om twee verschillende bordjes. Qua grootte zijn ze even groot. Het ene bordje is voor de tweede klasse en dat andere bordje is voor de derde klasse. Het bordje van de tweede klasse heeft er nog een glasplaatje voor zitten. Zelf denk ik dat het om coupés gaat omdat op beide bordjes namelijk wordt verwezen naar acht personen. Hopelijk kan iemand nog wat meer informatie verstrekken.

Bericht Geplaatst: 31 dec 2016, 11:46 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Geeft dat logo van NS nog een mogelijkheid tot bepaling van de tijd waar het uit komt. Voor de huisstijl van 1968 was NS wat minder precies in het gebruik van het logo en werden er ook wat alternatieven gebruikt zoals deze. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit het enige document is met dit logo.

Laatst bijgewerkt door M66 op 31 dec 2016, 12:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht Geplaatst: 31 dec 2016, 12:06 

In antwoord op M66 .
Ik kan mij nog herinneren dat dit logo ook uitgevoerd was in messing , en gebruikt werd als afdekking van het afvoerpijpje in onze ongevallenwagen te Asd-CS .Dus tussen 1945-1980 .

Bericht Geplaatst: 01 jan 2017, 12:16 

Het NS logo kwam ook voor op kantelasbakken gemaakt van Messing of aluminium . Tot ongeveer de tachtiger jaren .

Bericht Geplaatst: 01 jan 2017, 16:59 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

In een van de berichten hiervoor wordt gemeld dat de kartonnen bordjes op hardboard zijn gelijmd. Hardboard is pas sinds 1954 op de markt en sluit dus de noodborden in de jaren 40-45 uit.
In de jaren 70, in de tijd toen letterbakken in de mode waren en woonkamers met 'nostalgische' snuisterijen werden volgepropt zijn tal van borden van allerlei maatschappijen op de markt verschenen welke leken op borden uit de tijd van voor de tweede wereldoorlog. Ik herinner mij bijv. bordjes van stalen verkoperde plaatjes om ze authentieker te laten maken. Teksten als 'Verboden te spuwen' (meestal fout met 1 '0') enz kwamen veelvuldig voor. Om authenticiteit aannemelijker te maken werden deze bordjes ondertekend met 'directie Nederlands(ch)e Spoorwe(e)gen en het vooroorlogse NS Logo zoals hierboven ten zien is.
Gezien de toepassing van hardboard in combinatie met een logo dat in de tijd dat hardboard werd toegepast niet meer in gebruik was vrees ik het ergste voor de authenticiteit van de getoonde borden.
Vanaf eind veertiger jaren is het rood-wit-blauwe NS logo met de blauwe balk en rode middenfront gebruikt.
De vorm van de verstrengelde letters NS komt wel enigszins met het origineel overeen maar typografisch kloppen beide letters niet met elkaar. In het eervorige NS logo klopte deze vormgeving wel
Afbeelding

Foto's grootspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Bericht Geplaatst: 01 jan 2017, 18:59 

Ga eens naar google onder , NSasbak .
Daar vind je een link naar de verkoop via marktplaats van oude ns asbakken ,vooezien van dit oude logop

Bericht Geplaatst: 01 jan 2017, 22:18 
Donateur 2017
Gebruikers-avatar

Asbak met verstrengelde letters NS heb ik zelf ook, afkomstig uit mat'46.
Ik weet dat het logo met de deurtjes lang niet zo consequent is toegepast als de vishaken, zeker niet op duurzamer materialen maar op drukwerk werd het deurtjeslogo veel consequenter toegepast daarom lijkt mij het getoonde bord niet erg origineel zeker omdat er ook hardboard in is toegepast dus nog na 1954 maar met verstrengelde NS letters op drukwerk.

Foto's grootspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/spoorvliet/ en http://www.flickr.com/photos/tramvliet/
Foto's van modelspoor zijn te zien op http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/

Bericht Geplaatst: 02 jan 2017, 01:57 

GerardvV schreef:
In een van de berichten hiervoor wordt gemeld dat de kartonnen bordjes op hardboard zijn gelijmd. Hardboard is pas sinds 1954 op de markt en sluit dus de noodborden in de jaren 40-45 uit.
In de jaren 70, in de tijd toen letterbakken in de mode waren en woonkamers met 'nostalgische' snuisterijen werden volgepropt zijn tal van borden van allerlei maatschappijen op de markt verschenen welke leken op borden uit de tijd van voor de tweede wereldoorlog. Ik herinner mij bijv. bordjes van stalen verkoperde plaatjes om ze authentieker te laten maken. Teksten als 'Verboden te spuwen' (meestal fout met 1 '0') enz kwamen veelvuldig voor. Om authenticiteit aannemelijker te maken werden deze bordjes ondertekend met 'directie Nederlands(ch)e Spoorwe(e)gen en het vooroorlogse NS Logo zoals hierboven ten zien is.

Ik twijfel een beetje of het echt hardboard is, of gewoon dik karton, dat laatste klinkt aannemelijker
Dat soort kaarten was in de begin jaren van de Blokkendozen bedrukt blik met een glasplaat ervoor, later werd daar wel dik karton met glas voor gebruikt.

Ik denk dat je deze kaart moet zoeken bij de oude DE3'en of DE5'en, die hadden boven de banken een houten frame met uitsparingen, twee met een foto en 1 met een spiegel of coupe kaart zoals je hier toont, volgens mij klopt dat aardig met het model hier getoond.

Dat verboden te spuwen bordje wat je bedoeld, is ooit eens uitgegeven met een NS jubileum, vandaar dat er zoveel van rondzwerven ;)

Bericht Geplaatst: 02 jan 2017, 11:16 
Gebruikers-avatar

Voor de duidelijkheid heb ik nog eens zelf goed gekeken. Ik denk zelf ook dat het dik karton is. Sorry voor de verwarring. Hopelijk is op de foto zichtbaar wat ik bedoel. Ik heb er ook een foto van het tweede bordje bij gedaan. Dit bordje is voor en achter van glas. aan de voorzicht zijn nog resten zichtbaar (houten, lijm, etc). Hopelijk maakt dat het nog wat duidelijker. Bedankt voor alle hulp tot nu toe. :D (De andere foto is doorgeschoven naar de volgende bladzijde.)

Bijlagen:
foto2.jpg
foto2.jpg [ 47.52 KiB | 481 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Erik Bartels op 02 jan 2017, 11:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Pagina 1 van 2 [ 22 berichten ] Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » RAIL INFO » Info Materieel