Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Plotseling middelmatig tot vol remmen VIRMm
 Bericht Geplaatst: 13 aug 2017, 19:31 
Moderator
Gebruikers-avatar

Vraag:

Goedendag MeesterPeter,

Gisteren was ik een dag naar Arnhem geweest. Op de terugweg naar mijn woonplaats gebeurde het meerdere malen dat ons treinstel ( VIRMm 9403) onverwacht hard begon te remmen, waaronder midden in de Hemtunnel. Nadat deze enkele minuten had stil gestaan, ging deze op langzamere snelheid verder.
Ik zat zodanig dat ik de seinen buiten kon zien, en zelfs bij nadering van een groen sein ging deze later weer vol remmen.
Je collega riep om het treinstel getroffen was door een storing, wat het meerdere malen (ongevraagd) remmen veroorzaakte.
Nu vraag ik mij af, kan het onverwacht/ongevraagd (hard) remmen veroorzaakt worden door een leeglopende luchtleiding?
Leeglopend als zijnde een snelremming door ATB ingreep, noodrem, dodeman die geactiveerd wordt..

Met vr groeten Frank

Titel: Re: Plotseling middelmatig tot vol remmen VIRMm
 Bericht Geplaatst: 13 aug 2017, 19:45 
Moderator
Gebruikers-avatar

Antwoord:

Hallo Frank,

Ik ben er gisteren niet bij geweest (zat 11 uurtjes in het vliegtuig tussen Azië en Europa :D ) dus kan natuurlijk niet met honderd procent zekerheid zeggen wat er aan de hand was. Echter je uitleg wijst er sterk op dat er problemen waren met de ATB of eventueel met de Dodeman.

Zowel de ATB als de Dodeman (maar bv ook de noodrem reizigers) zijn aangesloten op de treinleiding. Bij een remming veroorzaakt door een van deze wordt er een klep in de treinleiding geopend waardoor de treinleiding (normaal 5 bar) leeg loopt, met als gevolg een snelremming.

Bij een ATB of Dodeman storing werkt deze normaliter altijd de veilige kant op en openend dus de bijbehorende klep, met als gevolg een snelremming.
Gebeurt dit éénmalig dan is er weinig aan de hand, gebeurt dit zo vaak dat verder rijden eigenlijk niet meer mogelijk is, dan kan de machinist onder voorwaarden de ATB of Dodeman buiten gebruik zetten. In de regelgeving is dan te vinden onder welke voorwaarden er nog gereden mag worden, en hoever.

Hopende een duidelijk antwoord gegeven te hebben,
Met vr gr Peter

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist