Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist




 Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: Noodbedrijf bij lok 1600 / 1700 / 1800
 Bericht Geplaatst: 25 nov 2017, 23:06 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Dag Peter,

Een machinist heeft me eens verteld dat je bij de locomotieven 1600/1700 ook in het zogenaamde noodbedrijf kan rijden. Hiermee zou je dan pijlsnel kunnen vertrekken, wat echter normaal gesproken niet wordt gebruikt. Op internet is er echter bijzonder weinig informatie over te vinden helaas. Ik was echter benieuwd of u hierbij wat meer uitleg kan geven. Naast de vraag wat het noodbedrijf precies is - en hoe je het activeert -, was ik ook benieuwd of het wellicht ook bij andere treinen/locs voorkomt, en waarom het noodbedrijf in de reguliere dienst nooit wordt gebruikt.

En verder - weet niet of het toevallig ook met het noodbedrijf te maken heeft - was ik eigenlijk ook benieuwd wat de term 'messen trekken' precies inhoudt. Op YouTube is een filmpje te vinden met wat foto's daarin, maar het wordt niet echt duidelijk uitgelegd helaas.

Alvast dank voor het antwoord!

Vriendelijke groet,
Jan-Mark

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Noodbedrijf bij lok 1600 / 1700 / 1800
 Bericht Geplaatst: 25 nov 2017, 23:42 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Noodbedrijf bij lok 1600 / 1700 / 1800

Beste Jan-Mark en andere Spoorforum lezers,

Het zgn. "Noodbedrijf" bij bovengenoemde locs is bedoelt voor zoals de naam al aangeeft een noodsituatie. Zeker niet om gewoon in te rijden in de dienst. Het is slechts bedoelt om bij een ernstige storing in de tractie installatie nog van de baan te kunnen komen.
Ondanks dat ik zeer veel op de 1600 en 1700 heb gereden, heb ik er nooit een in Noodbedrijf hoeven te zetten, laat staan er een trein mee gereden.

Bij het Noodbedrijf zet je de Tractie Motoren Noodschakelaars, de Statische omzetter en de ED-rem uit.

Naast "Noodbedrijf" heb je ook nog "Noodbesturing". Bij Noodbesturing schakel je de stroomregeling (naar de Chopperinstallatie en de tractiemotoren) en slipbeveiliging van de lok uit. Pijlsnel optrekken zou dan dus kunnen, immers de lok is geheel handgeschakeld (zoals een klassieke lok), maar wil je de lok flink beschadigen, dan moet je dat vooral doen. In het gunstigste geval valt met een enorme klap de snelschakelaar uit. Advies is dan om niet hoger te schakelen dan 1600 Ampère motorstroom.

"Messen trekken" is niets anders dan de "Tractie Motoren Schakelaars" bedienen, welke zich op het centrale blok bevinden, in de afgesloten Hoogspanningsruimte. Dit is overigens direct werken aan de hoogspanning, iets wat machinisten tegenwoordig niet meer mogen. Omschakelen door een machinist op Noodbediening is dus tegenwoordig niet meer mogelijk, want dan bedien je onder andere dus die schakelaars.

Ik wil best vertellen hoe je het Noodbedrijf en de Noodbesturing activeert (het liefst met een lok erbij, anders zegt het voor de meeste nog niets ;) ) en wat de verstrekkende gevolgen zijn voor de lok, maar voor een gemiddelde machinist is het al een flinke opgave om dit goed en in de juiste volgorde te doen. Ik durf zelfs te stellen dat het bijna niemand lukt zonder storinggids erbij, mede omdat je het werkelijk nooit doet, en tegenwoordig ook niet meer wordt behandeld bij de (her-)instructie.

Hoop dat je wat aan de uitleg hebt, Gr Peter

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Noodbedrijf bij lok 1600 / 1700 / 1800
 Bericht Geplaatst: 29 nov 2017, 13:19 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Nog een aanvulling van SF-lid Ossebaar:

Uit mijn herinnering en Materieelbeschrijving 1700 .
Bij een defect HS , eerst de stroomafnemers visueel controleren of ze gedaald zijn , ik persoonlijk opende ook de treinleidingskraan zodat de lok geremd bleef staan .
Dan het vergrendelen van de HS-apparatuur .
Alle zich in de loc bevindende hoogspanningsapparatuur is slechts bereikbaar als de stroomafnemers zijn neergelaten en de gehele installatie geaard is . Als de installatie geaard is zijn de volgende kasten / apparatuur met behulp van speciale sleutels bereikbaar: de cabineverwarmingskast ; batterijkast ; apparatenzijde van de centrale kast ; de halfgeleiderszijde van de centralekast /snelschakelaarskast ;kast van de 40-kW -statische omzetter ;het HS-gedeelte van de 5 kW-statische omzetter ; de collectorruimte van de compressormotor .
Het aarden van de instal. geschiedt als volgt :
1- neem de stuurstroom-/ontgrendelsleutel uit het Faiveleyblok ;
2- Plaats de stuurstroom-/ontgrendelsleutel in de vergrendelde stroomafnemerkraan , ontgrendel deze , sluit de kraan en neem de kruk uit ; de stroomafnemercilinders zijn nu ontlucht .
3- bedien met behulp van de uitgenomen kruk de aardingsschakelaar BVR .
De installatie is nu geaard en de vier bedieningssleuteltjes zin uitneembaar .CONTROLEER DE 2 verklikker lampjes boven het BVR slot .Zodra één sleuteltje is uitgenomen is de kruk in de "geaarde "stand vergrendeld .
Naast het openen van de hiervoor genoemde kasten kan er ook een sleuteltje gebruikt worden om de installatie met behulp van de schakelaar ZBB in de stand "droogschakelen "te plaatsen .
De volgende is Defecte installatie delen .

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Noodbedrijf bij lok 1600 / 1700 / 1800
 Bericht Geplaatst: 01 dec 2017, 13:39 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Hiervolgt deel 2 over het noodbedrijf, door J. Ossebaar,

Defecte statische omzetter 40 KW ( noodbedrijf )

Deze statische omzetter levert onder andere laagspanningen voor de ventilatormotoren en de oliekoelerpomp . De statische omzetter is dus noodzakelijk voor de bedrijfssituatie van de loc . Om echter het rijden met een defecte statische omzetter mogelijk te maken kan worden overgeschakeld op "NOODBEDRIJF ".
Bij "noodbedrijf moeten:
De statische omzetter worden uitgeschakeld d.m.v. schakelaars H-CVS ( AUX ) ( in de stand "uit ") ; de "tractiemotoren noodschakelaars "H(SE ) VT1-3 en 2-4 van stand "N "( bedrijf ) in stand "S "( nood ) worden geplaatst .De laatste handeling kan slechts worden uitgevoerd nadat de stroomafnemers zijn neergelaten en de HS-installatie geaard is. (ZIE HET VORIGE VERHAAL).
Bij "noodbedrijf "worden de ventilatormotoren en de oliecirculatiepomp niet meer door de statische omzetter gevoed , doch maken deze deel uit van de hoogspaningsinstallatie . Tussen het anker en het veld van tractiemotor M1, worden de weerstanden RF5 en RF7 geschakeld . Parallel aan deze weerstanden worden, via weerstand RF3 en diode VS-VT1, de ventilatormotoren VT1 en VT3 en de oliepompmotor PH geschakeld . Deze laatste krijgt een "min "via het nu gesloten contact H-CVS ( AUX ) . Deze drie motoren worden nu gevoed door een gedeelte van de tractiestroom van tractiemotor M1 . Op identieke wijze worden door tractiecircuit 2 de ventilatormotoren VT2,VT4,VT-M2en VT-M1 gevoed .
Signalering dat is omgeschakeld op "noodbedrijf "kan alleen door middel van "handbesturing "worden gereden en is bediening vanaf de hulpstuurstand niet mogelijk.
Bij rijden in "noodbedrijf "wordt de maximale chopperstroom , per tractie circuit automatisch begrensd op 1600 A. Dit geschiedt via de chopperelektronica .

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Noodbedrijf bij lok 1600 / 1700 / 1800
 Bericht Geplaatst: 02 dec 2017, 23:03 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Defecte tractiemotor of tractie-installatie .
door J. Ossebaar:

Door middel van "motorenuitschakelaar "ZM ( 4 standen draaischak. ) kunnen beide tractiemotoren apart of samen buiten dienst worden gesteld . 
Het buitendienst stellen van tractiemotor M1 door middel van schakelaar ZM heeft tot gevolg ;
-onderbreking van het bekrachtigingscircuit voor de permanente shuntschakelaar S1 , de lijnschakelaars CL1 en CL3 , de rij- en remgroeperingsschakelaars C1 ( F ) en C3 ( F ) en de ED-noodremschakelaars C-EX1 en C-EX3 ; 
- uitschakelen van de tractie - elektronica M1 ;
-overbrugging van het "defecte "circuit 1 in het bekrachtigingscircuit van relais Q44 'algemene voorwaarde MT-DJ '( snelschakelaar ) ; 
- overbrugging van het "defecte "circuit 1 in het bekrachtigingscircuit van de relais Q(T)FE(URG) en Q-Q(T)FE(URG) 'beproeving ED-noodrem "
-instandhouding van het bekrachtigingscircuit voor elektropneumatische schakelaar C-VTR1 , waardoor de ventilatormotoren voor de chopprinstallatie van circuit 1 wel ingeschakeld kunnen worden ;
-onderbreking van de voeding van ALMA 1 ( 220 v- 400 Hz ) naar EB 1 ;
-onderbreking van het bekrachtigingscircuit voor de relais Q-VI(T) en Q-VI(F) via de RV-installatie . 
Het in kunnen schakelen van de ventilatormotoren voor de chopperinstallatie van circuit 1 is noodzakelijk omdat deze ventilatoren ook de koeling van de statische omzetter zorgen . 
Het buiten dienst stellen van tractiemotor M2 heeft dezelfde gevolgen voor de overeenkomstige apparatuur . Wel wordt nu de voeding voor de ventilatormotoren VT2 en VT4 onderbroken . Afwijkend van VT 1 en VT 3 hebben VT2 en VT4 geen andere functie dan het koelen van de chopperinstallatie van tractiecircuit 2 . Ook wordt het bekrachtigingscircuit voor relais Q-Q(T)CO(VT) "beveiliging ventilatormotoren "onderbroken . Hierdoorwordt voorkomen dat de snelschakelaar uitschakelt . Signalering dat een tractiemotor buiten dienst is gesteld vindt niet plaats .

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Noodbedrijf bij lok 1600 / 1700 / 1800
 Bericht Geplaatst: 03 dec 2017, 12:02 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3732
Woonplaats: in de Randstad
Defecte ventilatoren chopperinstallatie .

Omdat deze ventilatoren de chopperinstallaties van beide tractiecircuits koelen , moet bij een defect aan een ventilator ( groep ) de bijbehorende tractie - installatie uitgeschakeld worden . Betreft het hier een ventilator van chopperinstallatie 2 , dan kan volstaan worden met het uitschakelen door middel van motorenuitschakelaar ZM .
Betreft het echter een ventilator van chopperinstallatie 1 , dan moet , omdat nu ook de statische omzetter niet meer wordt gekoeld ;
- door middel van motorenuitschakelaar ZM , tractiemotor M1 uitgeschakeld worden ;
-overgeschakeld worden op "noodbedrijf ";
De ventilatormotoren van chopperinstallatie 2 ( VT2 en VT4 ) worden nu , evenals de extra tractiemotorventilatoren VT-M1 en VT-M2 gevoed door de motorstroom van tractiemotor M2 . Normaal wordt bij "noodbedrijf "de oliepompmotor PH gevoed door de motorstroom van tractiemotor M1 . Daar deze tractiemotor nu buiten dienst gesteld is , draait de oliepompmotor dus niet . Zodra een "tractiemotor noodschakelaar "H(SE)VT1-3 of H(SE)VT2-4 in stand "S"( nood ) wordt geplaatst moet ook de schakelaar van de niet defecte installatie in deze stand worden geplaatst . Dit is nodig voor de bekrachtiging van rlais Q-Q(T)43 .

Defecte ventilator tractiemotor .
Wanneer een tractiemotorventilator defect is moeten beide ventilatoren buiten diens worden gesteld met behulp van schakelaar Z(S)C-VTR3 "ventilatoren tractiemotoren ". Daar de tractiemotoren zelfventilerend zijn kan de loc , met inachtneming van bepaalde voorwaarden , in dienst blijven .

Defecte oliekoeling .
Een defecte oliepompmotor PH , te weinig olie of een te hoge olietemperatuur ( >30 graden celcius ) worden gesignaleerd door de meldlamp "OLIEKOELING "De oliepompmotor is niet apart uitschakelbaar .


Defecte slipbeveiliging , overtoerenbeveiliging of RV-installatie ( "Noodbesturing ") .
Wanneer door een of andere oorzaak de :
slipbeveiliging ,( RV-installatie )
overtoerenbeveiliging
rv-installatie ,
defect is, kan worden overgeschakeld op "noodbesturing ". Hiervoor moet door middel van de stuurstroom - / ontgrendelsleutel, schakelaar Z(SE)CO "noodbesturing "in de stand "uit " worden geplaatst . In deze stand zin dus de slipbeveiliging , de overtoerenbeveiliging en de RV-installatie buiten dienst.
Omdat de RV -installatie buiten dienst is, is alleen rijden door middel van "handbesturing "mogelijk en is dus ook de hulpstuurstand buiten gebruik. Omdat de slipbeveiliging buiten gebruik is, moet bij het optreden van "slip "door middel van handbediening zand worden gestrooid .Signalering dat wordt gereden in "noodbesturing "vindt niet plaats .

Vogens mij is dit het laatste over NOODBESTURING .
MVG, Sjaak

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 09-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 




Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron