Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist




 Pagina 2 van 2 [ 25 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2



Auteur Bericht
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 26 okt 2008, 13:50 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
Met de hagelnieuwe VIRM 9548 op stap

Op maandag 25 augustus 2008 kwamen 9 fabieksnieuwe stellen VIRM-4 in dienst. Deze stellen zijn vooral aan de binnenzjde anders dan de eerder geleverde exemplaren. De geheel witte plafonds en wanden geven zeker een ruim effect, maar doen ook erg koud en ongezellig aan. De nieuwe banken in blauw (2 de klas) en rood (1 ste klas) kunnen hier weinig aan veranderen. Ondanks dat de pastelkleuren van de oudere stellen zeker wat uit de tijd zijn, kwam dit toch beter over. Ander opvallend detail is het ontbreken van de Railtenderliften, waardoor de trappen veel ruimer zijn geworden, een hele verbetering.

Al in de nacht van 26 op 27 augustus kreeg ik de kans met stel 9548 om 00.30 uur als sneltrein 2697 van Amsterdam naar Den Haag CS te rijden. Helaas had ik nog geen tjd gehad de op 25 augustus ontvangen instructie DVD te bekijken......
Je loopt dan te ASD eens even door het stel, en geniet van al het moois. Het stel zag er natuurlijk super schoon en nieuw uit. Helaas hadden sommige reizigers minder oog voor de vele miljoenen Euro's welke dit allemaal gekost heeft. Maar liefst 4 reizigers hadden hun (vieze) schoenen op de banken gelegd, één stond vrolijk te roken op het balkon, maar verder was toen alles nog heel.......
Netjes op tijd werd er vertrokken en over linker spoor via ASD-Sloterdijk en Lelylaan naar Schiphol gereden. De treindienstleider vertelde toen dat het vertrek nog wel even zou duren, want er was slechts één spoor beschikbaar. Met 10 minuten vertraging weer linkerspoor via Hoofddorp (extra stop) naar Leiden.
Tijdens het uitstappen van de reizigers hoorde ik een enorme klap. Wat bleek, een zeer dronken persoon was van het balkon dwars door de glazen deur van de onderverdieping gevallen !!
Ja, en toen zag het stel er dus al wat minder nieuw uit.
Na afvoer (lees: opvang) van de reiziger door de "Procesleider Perron" kon de rit met ruim 20 minuten vertaging, wederom over linker spoor, worden vervolgd naar Den Haag CS alwaar om ong. 01.50 uur een einde kwam aan mijn rit met de nieuwe 9548 en de storingsdienst de glasscherven kon gaan opruimen. Ook één WC en drie airco's waren defekt, dus daar hebben ze nog wel even werk aan gehad.

MEESTERPETER

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 09 dec 2009, 12:58 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
Mijn laatste dienst op de Light Rail (Gouda <> Alphen ad Rijn)

Eind 2009 kwam er voor iedereen onverwachts een einde aan de inzet van de LR - trams type A-32 van de HTM. De trams hadden zo'n 7 jaren op de lijn met wisselend succes dienst gedaan, waarbij het de laatste periode opvallend beter ging en de punctualiteit tot ongekende hoogte steeg.
Toch koos de Provincie Zuid-Holland voor de inzet per 13 december 2009 van SGMm-2. De grotere cappaciteit van dit materieel en de mogelijkheid om te kunnen doorrijden van Alphen ad Rijn naar Leiden was een van de redenen om met de inzet van Light Rail, altijd promoot als de vernieuwing op het spoor voor lokale lijnen, te stoppen.
Natuurlijk is dit een enorme verspilling van geld, immers de nog in 2009 allemaal gereviseerde trams zullen verkocht moeten gaan worden, en de speciale werkplaats, nog vorig jaar geheel opgeknapt en bv ook de aanwezige ATB-NG in de spoorbaan, kunnen zo naar het "oud ijzer".
Ook voor het dienstdoende NSR-personeel op de lijn, allemaal vrijwilligers welke één of meerdere dagen in de week op de tram dienst deden, is het verdwijnen van de Light Rail een einde van een tijdperk.

Op 8 december was voor mij de laatste dag op de A-32 aangebroken, en kon het aftellen beginnen....... De dienst bestond nog uit enig rangeerwerk bij aanvang- en einde dienst en het rijden van 5 ritten Gouda <> Alphen ad Rijn vv.
Na het bijplaatsen voor de laatste keer van de 6103 reed ik met de 6103 + 6105 de laatste keren heen en weer. Nog één keer kon als trambestuurder de tram flink op haar staart trappen, immers de rij- en vooral remkunsten van dit materieel waren toch wel wat anders dan bij een lange trein. Er hing een wat gelaten sfeer, de conducteur was druk bezig met het uitdelen van flyers voor de "Afscheids Open Dag" en een aantal reizigers namen nog snel een foto.........
Om 19.51 uur kwam toen het onvermijdelijke, de laatste rit van Gouda naar Alphen, waarna ik de 6103 weer ging afrangeren naar het tramdepot.
Met het uitzetten van de accuschakelaar van het stel op het donkere en verlaten emplacement kwam er een einde aan een mooi periode op de Light Rail !
Meesterpeter


Bijlagen:
IMG_3072 sf.JPG
IMG_3072 sf.JPG [ 70.5 KiB | 2359 keer bekeken ]
IMG_3084 sf.JPG
IMG_3084 sf.JPG [ 50.09 KiB | 2359 keer bekeken ]

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 25 dec 2009, 17:27 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
Winter December 2009

Door het afgekondigde "negatieve reisadvies" was het relatief rustig op de stations. Dat was maar goed ook want de treindienst lag grotendeels stil. Dit kwam niet alleen door sneeuw en ijs in de wissels, waardoor deze vaak niet meer te bedienen waren, maar ook doordat de personeelsdiensten compleet in het honderd waren gelopen. Vele treinen reden dan ook niet omdat personeel niet op de juiste plekken aanwezig waren.
Op onderstaande foto twee stellen mat '64 welke zouden moeten rijden van Utrecht naar Den Bosch. Maar rond vertrektijd was er nog geen personeel, en stond de trein nog aan de verkeerde zijde opgebouwd (=ingeschakeld). Of de trein in de loop van de nacht nog vertrokken is, weet ik niet want ik had nog een ander klusje te doen.


Ik was speciaal naar Utrecht gekomen om trein 8886 naar Leiden te rijden. Na de nodige verwarring over het vertrekspoor (meester gaat u al vertrekken van spoor 18: Nee, er staat helemaal geen trein ......) bleek het materieel op spoor 9 te staan. Aan de andere zijde van het perron stond de Int. trein uit Berlijn met 3 uur en 15 minuten vertraging.
Voor mijn trein was ook geen HC en de trein bestond uit 8 bakken VIRM. Na overleg wilde ik wel met 4 bakken rijden zonder HC, dus de achterste moest eraf. Met 45 minuten vertraging ging de overigens defecte 9403 aan haar reis naar Leiden beginnen.
Daarna moest de defekte 9403 (helft motoren buiten dienst) naar Den Haag HS, maar de wissels te Leiden mochten (konden ?) niet bediend worden dus ik begon aan een zeer lange nachtelijke leeg-materieelrit via Alphen > Woerden > Gouda > Den Haag CS.
Daarna naar Den Haag HS alwaar ik het stel achter een hele rij defecte SGM stellen plaatste.



In de heel vroege uren van Eerste Kerstdag 2009 was ik wederom aangewezen voor het rijden van defect materieel, in dit geval stel 2118 (ex. 2008) van Leiden naar Nedtrain Leidschendam. Het defecte stel werd hierbij geholpen door de 2944. SGM mag wel over de lijn Alphen>Waddinxveen>Gouda dus dit ging een stuk sneller dan de rit met de VIRM.
In het koude en verlaten Waddinxveen was er even tijd voor een foto, genomen vanaf het thans ongebruikte Light Rail perron. Het begon al wat te ijzelen (zie het perron links) dus snel daarna via Gouda en Ypenburg naar Nedtrain Leidschendam.
Gelukkig stond de taxi al te wachten, voor een snelle en warme rit huiswaards.
Voorlopig kan ik geen sneeuw meer zien.......... Meesterpeter
Bijlage:
IMG_3165 sf.JPG
IMG_3165 sf.JPG [ 57.95 KiB | 2359 keer bekeken ]


Bijlagen:
IMG_3162 sf.JPG
IMG_3162 sf.JPG [ 66.54 KiB | 2359 keer bekeken ]
IMG_3168 sf.JPG
IMG_3168 sf.JPG [ 47.49 KiB | 2359 keer bekeken ]

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 28 jan 2010, 12:36 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
Op stap met de SLT (update 28-01-2010)

Nu het ineens, na twee jaren uitproberen, veel beter gaat met de SLT vond ik het hoogtijd om mijn kunsten ook eens uit te proberen op zo'n nieuw treinstel. Te Den Haag zijn hiervoor speciale diensten, met bv in dienst GVC 190 maar liefst 6 treinen met SLT op het traject GVC<>GDG<>RTD.

Op dinsdag 26 januari 2010 reden er maar liefst 5 stellen in dienst, dus een mooi moment om deze dienst eens te draaien.
Voor mij stond stel 2602 klaar te GVC. De diensten worden gedraaid onder begleiding van een tweede collega, onder het mom, twee weten meer dan één !
Nu was het al even geleden dat ik een cursus SLT had gehad, dus mijn kennis hield eigenlijk al op bij het indraaien van de stuurstroomsleutel........ Alles op de stuurtafel van een SLT is anders dan gewend, dus het zoeken naar de juiste knopjes kon beginnen.

Hierbij valt op dat er geen tekst meer bij de knoppen staat, maar slechts kleine afbeeldingen. De juiste betekenis van deze plaatjes is, vooral nu in het begin, nog een hele kunst. Tevens zijn belangrijke schakelaars erg klein uitgevoerd, en schakelaars welke weinig gebruikt worden bevinden zich prominent op de stuurtafel.
Nu is de SLT eigenlijk een rijdende computer met spoorwielen eronder, dus dat vergt vergeleken met bv een Mat 64 ook een andere aanpak. Alle koppen en schakelaars moeten langdurig bediend worden, anders komt het signaal niet bij de computer aan. Verder zijn er vele voorwaarden waaraan voldaan moet worden, voordat het stel ook maar één meter wil rijden. Doe je dit fout, of vergeet je er één, dan kan er dus niet gereden worden.

Gelukkig ging alles goed, en kon er op tijd vertrokken worden richting Gouda Goverwelle. De eerste meters met de SLT waren een feit !
Wat meteen opvalt zijn de goede loopeigenschappen van het stel en de ruime confortabele werkplek voor de machinist. Echter het uitzicht is toch wel erg matig. Naar links of rechts kijken is helemaal niet mogelijk doordat er geen zijramen zijn, en naar voren kijk je door een enorm lange "koker" welke voor je gevoel wel 3 meter lang is. Dit geeft een toch wel vreemde kijk op de buitenwereld, waarbij het op mij overkwam alsof je naar een film zit te kijken.
Toen het in de loop van de avond donker werd, bleek ook de lichtoverlast in de cabine door de glazen achterwand erg overheersend te zijn, mede omdat dit nog eens wordt gereflecteerd op de witte zijwanden tussen mcn en frontruit. Hierdoor wordt het zicht naar buiten een stuk minder. De aanwezige simpele en veel te korte rolgordijntjes houden maar amper licht tegen.......

Het zal de komende tijd voor vele machinisten erg wennen worden op dit nieuwe materieel, waarbij hopelijk nog een aantal verbeteringen kunnen worden doorgevoerd, immers van een aantal zaken vroeg ik mij toch af, waarom dit zo ontworpen is.

Na de zes treinen gereden te hebben leverde ik de 2602 weer netjes zonder storingen bij de Bombardier medewerker op Den Haag af, een hele ervaring rijker, en dat voor iemand welke op de oude Mat 46 in 1979 is begonnen. De tijd staat qua techniek bepaald niet stil, maar of deze stellen net zo betrouwbaar worden als Mat 46 destijds, zal de tijd leren.

Als contrast daarna nog even met een oude vertrouwde Mat 64 naar Utrecht geweest :D

Meesterpeter

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 02 dec 2010, 12:51 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
Wegslepen SLT is geen koud kunstje......en nog meer defekte treinen

Als je als machinist een reserve dienst hebt, weet je nooit wat er gaat gebeuren. Er kan een collega ziek worden, een extra trein gereden worden of een trein defect raken.
Mijn reserve dienst op 30 november 2010 stond dit keer geheel in het teken van de defecte treinen..... Daarbij kwam het nog dat het lekker vroor en de gevoelstemperatuur zo rond de -10 lag. Eigenlijk weer om lekker in de NSR koffiekamer te blijven, maar dat pakte anders uit.

Als eerste even een defekte VIRM van Den Haag naar Nedtrain Leidschendam (LDD) brengen. Er stond ook nog een stel welke net uit onderhoud kwam, dus deze kon gelijk terug mee naar Den Haag-Binckhorst. Wel een gemiste kans van Nedtrain dat de remproef nog niet was genomen en de cabineverlichting het niet deed......maar a, la, het stel was dienstvaardig met mooi afgdraaide wielen.

Nog maar net terug op de Binckhorst ging alweer de telefoon. De bijsturing had nog 3 SGM-III stellen gevonden, welke ook allemaal één of meerdere defecten had. Ze stonden op Hollands Spoor. Ik vroeg of het niet slim was om dan maar van de Binckhorst naar Hollands Spoor te gaan lopen (langs spoor N). Ondanks dat dit vele jaren werd gedaan, mag dat nu ineens niet meer (volgens de ARBO-wet of zo is het aldaar te donker). Dan maar naar Den Haag CS (Gvc) gewandeld en met de 1900 naar HS gegaan. Op HS kon ik in eerste instantie de stellen niet vinden, maar volgens de KNOCO (KNOoppuntCOntroller) stonden ze alle 3 op spoor 2B. Dit is ruim buiten het station, dus snel in de 5100 gestrongen en me even laten droppen bij de SGM's. Echter tot mijn verbazing stonden er maar twee...... Na wat gebel en het doorgeven van wat stelnummers bleek er één op spoor 17 te staan, heeeel handig gedaan door een collega welke schijnbaar de spoornummers niet wist en het stel gewoon maar ergens had neergezet. Toen uitvoerig uitgelegd aan de treindienstleider wat er eerst moest gebeuren voordat trein 89223 naar de Wpl. kon vertrekken. Met de "gevonden" SGM van spoor 17 naar spoor 2A en terug naar spoor 2B en gecombineerd.

Middenin deze trein zat stel 2963 (zie: viewtopic.php?f=9&t=2746 ). Met een vertraging van zo'n 40 minuten wilde ik toen alsnog naar Nedtrain LDD vertrekken, maar ondertussen stonden er al vanaf 22.00 uur twee stellen SLT defekt te station Ypenburg. Ook dit was een defekt materieel trein waarbij de lamme (met een defekte tractie-installatie) de manke (met defekte stroomafnemer) moets helpen rijden. Helaas was dit dus maar gelukt tot Ypenburg alwaar de combinatie al ruim anderhalfuur het hoofdspoor en zijspoor richting werkplaats bezet hielden......

Via de bijsturing kreeg ik te horen dat er nog een mcn mee zou gaan naar Ypenburg, om te kijken of de SLT's nog rijdbaar te krijgen waren. Rond 23.40 uur met de 3 SGM en de andere mcn via linker spoor naar Ypenburg, om te kijken wat er nu precies aan de hand was. Het bleek dat de twee SLT's ondertussen ontkoppeld waren, maar ook los van elkaar absoluut niet wilde rijden...... De andere mcn afgezet en toen de drie SGM naar LDD gebracht. Ondertussen was het rond 23.55 uur, eigenlijk een mooie tijd om eens huiswaards te gaan, echter hier dacht de bijsturing toch anders over. Omdat de SLT's er nog steeds stonden was het idee dat ik met één SGM vanuit de werkplaats de stellen ging ophalen. Ik voelde toen al aan dat het wel eens heel laat kon gaan worden !
Met de SGM 2993 als tr. 89286 maar naar Ypenburg gereden. Ondertussen was men met 2 man bezig de SLT sleepvaardig te maken, iets dat erg ingewikkeld is, en alleen als uiterste noodgreep wordt gedaan. Het is dus zeker niet even aankoppelen en trekken maar. Wel bleek de achterste SLT ondertussen weer tot leven gewekt te zijn, maar doordat deze slechts één tractieinstallatie in dienst had, kon deze dus niet als duwstel dienstdoen.

Na het koppelen van de SGM aan de SLT bleek, ondanks het met de hand lossen van alle remmen, het stel met geen mogelijkheid in beweging te brengen was. De 2993 trok uit alle macht, eerst rustig in de rangeerstand, toen in de seriestand, maar de combinatie wilde niet van haar plaats komen. De klok tikte vrolijk verder en al gauw was het 01.00 uur, 01.15, 01.30 en werd het kouder en kouder........ Ondanks vaak bellen met iedereen wist niemand meer hoe het nu verder moest. (erg leuk, maar niet heus).
Maar de aanwezigen van Nedtrain en NSR wilde toch echt de klus klaren, dus al het vakmanschap werd uit de kast gehaald. Lang nadat de Nedtrain Hulplijn (LBM) de moet had opgegeven, kwam na nogmaals alle remmen lossen en het dichtzetten van de laatste afsluitkranen de zaak piepend in beweging.
Nu doemde het volgende probleem op, de hoge spoorbrug over de snelweg A 12. Na het veiligkomen van het sein zette ik de combinatie in beweging en met maximaal vermogen trok de 2993 de SLT de helling op, maaaaaaaaaaaaaaar al snel liep de snelheid enorm terug en waar sommige al bang voor waren, de zaak kwam op de zeer steile helling tot stilstand, hoe de 2993 ook trok, de trein wilde alleen weer achteruit !! Daar stonden we dan, de treindienstleider blij, immers de SLT was eindelijk van het hoofdspoor, wij minder blij, immers wij waren niet op de werkplaatsterrein maar stonden nu op een nog moeilijkere locatie en vol in de koude nachtelijke wind..

Toen maar bellen met werkplaats of er soms nog een SGM beschikbaar was, voor extra tekkracht, waarbij de werkplaats vroeg of het stel wel heel bleef, moest immers de volgende dag wel weer de dienst in. Wij antwoorden dat we niets konden garanderen...
Gelukkig was er een stel en bevoegde mcn aanwezig en na weer 15 minuten wachten doemde de volgende SGM op in de koude nacht. Echter na combineren met de 2993 bleken nu de remmen van dit stel weer niet te willen lossen (op zich een veilige zaak, op zo'n steile helling) maar wij wilde nu toch echt verder. Na enig zoekwerk bleken de kopkranen (luchtkranen automatische koppeling, onder de cabinevloer) van het hulpstel dicht te staan (wie doet nu zoiets......).

Ondertussen was nogmaals de SLT gecontroleerd op vaste remmen, dus het beter sleepwerk kon beginnen. De beide SGM's lieten zich van hun sterkste kant zien en de hele combinatie kwam in beweging en ging stapvoets verder de helling op. Het was gelukt !
Met de onberemde SLT achterop werd langzaam verder richting Nedtrain Leidschendam gereden, alwaar we om 02.15 uur aankwamen, ruim 4 uren na het stranden van de SLT te Ypenburg.

Gelukkig stond er voor al het personeel een taxi klaar om ons naar huis te brengen. Nog wel even een geel overurenkaartje maken, want vakmanschap moet natuurlijk wel gewoon betaald worden.

Meesterpeter

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 21 dec 2010, 13:06 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
Winterdienstregeling > de Praktijk

Na vele dagen vrij mij op maandag 20 december 2010 maar eens in het wintergebeuren gestort !

Ik had dienst GVC (Den Haag CS) 103, aanvang 16.38 tot einde 01.12 uur, met als inhoud: Gvc>Ut>Dv>Ut>Gdm>Tl>Gdm>Ut>Gvc>Gd>Gvc.
Vreemd was daarbij dat er tussen aankomst te Deventer (Dv) en Utrecht (Ut) wel een pauze was ingepland maar geen trein. Hoe kon ik nu in Dv eindigen en ineens weer in Ut met een trein starten.

Nog voordat ik mij daar verder over kon verbazen ging de telefoon, de Bijsturing aan de lijn. Door de winterse- en logistike problemen kon ik mijn complete dienst wel vergeten, het kwam er op neer dat ik geen één van alle treinen zou gaan rijden........
Wel was er een nieuwe activiteit gepland voor mij: 2 x VIRM (type defect en heel erg defect) van Gvc naar Nedtrain Werkplaats Onnen brengen.
Dit zou moeten rijden onder nr 89220, vertrek Gvc 17.11. Echter het rijden van 2 defecte stellen aan elkaar vonden ze bij nader inzien toch niet zo'n goed plan, bleek via de Knoco (Knooppuntcontroller). Al na 15 minuten ging het plan in de ijskast, echter moet nu nog steeds worden gebeld door de Bijsturing dat deze trein is opgeheven.......... Dat logistiek de zaak compleet was verstoord, daarvan was dit het eerste teken......

Ineens ging weer de telefoon, of ik nu trein 2071 van Gvc naar Ut wilde rijden, v 18.53. Maar na 10 minuten bleek ook dit al weer niet nodig, hup terug naar de warme koffiekamer, alwaar nog veel meer werkeloos personeel zat.

Weer telefoon van de Bijsturing: "Meester de volgende klus goed onthouden, want deze gaat echt door" werd erbij verteld: Als passagier met de stoptrein 6358 (enige treinserie welke reed tussen Gvc en Ledn) van Gvc naar Hlm, rijden sneltrein 3462 van Haarlm naar Alkmaar, *pauze*, rijden stoptrein 4083 van Alkmaar via Amsterdam naar Rotterdam. Daarna moest ik maar kijken of ik nog iets wilde doen.....
Dat passagieren in een overvolle SGM ging prima, gelukkig is er in een lege cabine nog altijd een plekje vrij. Te Haarlem naar mijn trein 3462 gelopen, een VIRM-4. Mannetjes met hamers waren de treeplanken aan het schoonbikken van ijs, dus de rit zou kunnen beginnen. Helaas was de bijsturing vergeten een HC (conducteur) te stellen voor deze trein. Na ruim 25 minuten was er eentje gevonden en kon alsnog gereden worden. Het was ondertussen 20.15 uur, ik ging dan toch maar een trein rijden door het witte Noord-Holland. Met een vertraging van 35 minuten aangekomen te Alkmaar, waar het perron overvol stond met reizigers, en een andere Haagse Mcn.
Toen had ik dus pauze, maar daar was slechts 1 minuten van over.
Op spoor 1 stond een SLT-4 te wachten op de 2,5 uur durende rit naar RTD. Met slechts 5 minuten vertraging reed ik het station uit........ Onderweg deelde de conductuer mede niet verder mee te gaan dan Amsterdam, had al bijna einde dienst en moest nog terug naar Alkmaar.
Keurig op tijd zoemde de SLT Amsterdam binnen, Conducteur weg, maar geen ander te zien !!
De treindienstleider ASD maar even gebeld dat het vertrek wat langer kon gaan duren. Na 15 keer bellen naar verschillende "nood- hulp en helpnummers van de bijsturing" en 25 minuten later de moed maar opgegeven, niemand pakte de telefoon nog op.
Na overleg met de perronopzichter de reizigers maar verwezen naar een andere trein, verlichting uit, deuren dicht, op naar de koffie. Denk dat de SLT nog steeds op spoor 5 te Asd staat. Niemand heeft mij meer gebeld, hoe nu verder. Trein is ook niet officieel opgeheven, dus misschien is 'ie vanochtend of zo toch nog verder gegaan.
Ondertussen was er al weer een flinke sein- wisselstoring te Rtd, dus of ik de eindbestemming uberhaupt had gehaald, is nog maar de vraag.
In de Amsterdamse koffiekamer was het warm, gezellig en druk. Na bijna 2 uren afwachten maar naar huis gegaan.....> Zouden ze me missen ????????

Vandaag "reservedienst" te Den Haag, afwachten of er nog activiteiten zijn, en anders, gelukkig is de koffie gratis !

Groeten Meesterpeter

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 17 sep 2012, 22:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
Even een dagje de "Hanzelijn" uitproberen

Mijn (nagenoeg) landelijke wegbekendheid op elektrische lijnen moet natuurlijk wel op peil blijven, en natuurlijk ook mijn bekendheid op Mat '64, immers dit hele jaar nog maar 2 keer (!) met een Mat '64 gereden. Beide maar even gecombineerd met wat gerij op de nieuwe Hanzelijn.
Speciaal voor het Spoorforum maar even wat stops gemaakt onderweg op de twee nu nog gesloten stations langs deze lijn: Dronten en Kampen-Zuid.

Veel kijkplezier, Meesterpeter


Bijlagen:
SF -IMG_8272 - kopie.JPG
SF -IMG_8272 - kopie.JPG [ 119.28 KiB | 2364 keer bekeken ]
SF -IMG_8275 - kopie.JPG
SF -IMG_8275 - kopie.JPG [ 114.7 KiB | 2364 keer bekeken ]
SF -IMG_8280 - kopie.JPG
SF -IMG_8280 - kopie.JPG [ 118.91 KiB | 2364 keer bekeken ]

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: Maandag 18 februari 2013
 Bericht Geplaatst: 19 feb 2013, 10:49 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
Station Leeuwarden

Een plaatje uit het grauwe en waterkoude noorden. Door de komst van de Hanzelijn is het werkpaket natuurlijk flink veranderd. Reed je vroeger 2 keer per week naar Venlo, nu is het Noorden ineens erg in. Met de IC van Den Haag, Lelystad naar Zwolle en doorgaand als stoptrein sprinter naar Leeuwarden.
Dan een spitsuurslag Leeuwarden<>Wolvega en dan weer met de sprinter van Leeuwarden naar Zwolle en doorgaand met de IC via Schiphol naar Den Haag.

Echter te Zwolle was een seinstoring, waardoor niet alleen de reizigers helaas een veel langere reiservaring kregen, maar ook mijn dienst flink langer werd. Na het terugzetten van de trein (met 7 bakken ICM) richting Herfte, opnieuw getracht Zwolle binnen te rijden. De vertraging was toen al ruim 40 minuten. Aldaar werd de trein helaas opgeheven. Met het lege materieel toen maar naar Amersfoort gereden, alwaar het materieel dankbaar werd gebruikt als IC Amersfoort>Utrecht>Rotterdam.
Na een uurtje passagieren toch weer op de standplaats aangekomen.
Vandaag 19/02/2013 Groningen maar weer eens doen..........

Gr Peter


Bijlagen:
IMG_8405 - SF.JPG
IMG_8405 - SF.JPG [ 123.38 KiB | 2097 keer bekeken ]

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
 Titel: Re: Je maakt wat mee als machinist.........
 Bericht Geplaatst: 11 okt 2017, 23:00 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3711
Woonplaats: in de Randstad
De laatste dienst met mijn Samsung S4 Spoormobiel

Dinsdag was de laatste dienst mijn huidige Samsung S4 spoormobiel. Het apparaat begint zo langzamerhand zoveel kuren te krijgen dat er wat minder goed mee te werken valt. Bellen gaat nog wel, maar de rest gaat wat moeizaam. En een beetje hedendaagse machinist is natuurlijk continue digitaal stand-by voor iedereen welke hem tijdens het werk maar wil bereiken via allerlei moderne communicatie methoden, en tevens werkt een moderne Meester niet meer met stoffige en lijvige handboeken en papieren formulieren, maar met Apps, digitale bestanden en zwaar beveiligde interne sites :D .

Als afsluiter met de telefoon nog maar even een foto genomen (ja, dat kan ook !) te NedTrain Leidschendam tijdens het wachten op de personeelstaxi naar Den Haag.

Morgen, donderdag 12 oktober 2017 is dan de grote dag, tijdens een dagvullend programma krijg ik dan mijn nieuwe Samsung S7 en ook nog een tablet uitgereikt en daarmee ook de ooit zo moderne Railpocket (soort handcomputer) buiten gebruiken en is ook Meesterpeter weer helemaal van deze tijd......... :D

Gr Peter
(20171010_212202-sf.jpg)


Bijlagen:
20171010_212202-SF.jpg
20171010_212202-SF.jpg [ 155.03 KiB | 101 keer bekeken ]

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht
Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 2 van 2 [ 25 berichten ] Ga naar pagina Vorige  1, 2




Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron