Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist




 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 



Auteur Bericht
 Titel: P-sein en remweg tot gevaarpunt
 Bericht Geplaatst: 18 jul 2017, 18:16 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Vraag:

Beste Peter,

Ik heb een vraag over P-seinen, meer bepaald tussen Culemborg en Geldermalsen beide sporen richting Geldermalsen.
Op zeker moment zie ik een P-sein voorafgegaan door 3 gele bakens 251a/II.
Aanduiding van de nadering van een lichtsein dat op ten minste remwegafstand voorafgaat aan een lichtsein voorzien van een bord bijzonder gevaarpunt nr. 251a/l.
Na dit sein volgt niiet een 251a/l maar een volgend P-sein voorafgegaan door 3 bakens Nr. 251b Reflectorplaatje rechthoekig met schuine strepen.
Pas na dit sein volgt het sein met bord 251a/l, het bord met de twee horizontale zwarte strepen. Dit sein dekt de aansluiting met de spoorlijn Vork-Dordrecht.

Mijn vraag: Is deze volgorde niet "vorschriftswidrig" zoals dat in het Duits zo onnavolgbaar mooi heet?

Groeten, Rienk Mebius.
(p.s. de nummers heb ik bij Nico Spilt gekaapt)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2 ... 1#Bijlage4

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: P-sein en remweg tot gevaarpunt
 Bericht Geplaatst: 18 jul 2017, 18:32 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3735
Woonplaats: in de Randstad
Antwoord Peter:

Beste Rienk (en andere Spoorforum lezers):

Een leuke vraag en je hebt zeker goed en scherp opgelet. Om eerst antwoord te geven op je vraag, deze situatie is gewoon toegestaan en komt ook op meerdere plekken langs het Nederlandse spoor voor.
Maar ik snap ook dat dit tot enige verwarring kan leiden, als je het seinenboek erbij pakt. Het is dan ook vaak een dankbaar onderwerp als ik weer eens met een leerling machinist onderweg ben.

Je verwarring komt omdat het P-sein waarvoor de gele bakens staan (251a/II) wel op remweg afstand staat van het bediende sein met het bord 251a/l welke voor de aansluiting staat, maar dat er nog een p-sein tussen staat, welke niet (meer) op remweg afstand staat van het sein met bord 251a/l. De remweg naar het gevaarpunt toe loopt dus van het eerste P-sein (met gele bakens 251a/II), via het volgende P-sein naar het sein met bord 251a/l. Je krijgt als mcn dan bv. de seinbeelden: Geel-6 > Geel > Rood. Rood is dan dus het bediende sein met het bord gevaarpunt (251a/l).

De drie bakens bij het middelste sein, de zwarte met de 3 diagonale witte strepen (Nr. 251b) betekenen dat het P-sein welke erna komt het laatste P-sein is. Het volgende sein is dus een bediend sein, welke in dit geval dus voor de aansluiting staat.

Vragen, ik verneem graag !

Met vr gr Peter

_________________
>Al 1921 treinen met SLT gereden (stand 12-12-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 




Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: