Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Opleiding tot machinist
 Bericht Geplaatst: 06 mei 2017, 17:46 
Moderator
Gebruikers-avatar

Hallo Peter,

Afgelopen week heb ik gesolliciteerd bij NSR voor de functie van machinist. Ik heb me veel verdiept in het werk, maar ik kan weinig vinden over de opleiding binnen NS. Ik maak me geen illusies dat ik vanaf dag 1 op de bok zit, maat ben wel erg benieuwd hoe lang je theorieles en examens hebt tot je onder begeleiding van een mentor-mcn gaat rijden, en wat je in het begin aan theorie leert. Kunt u me hier meer over vertellen?

Met vriendelijke groet,

McnInSpe

Titel: Re: Opleiding tot machinist
 Bericht Geplaatst: 06 mei 2017, 18:13 
Moderator
Gebruikers-avatar

Beste McnInSpee,

Allereerst welkom op het Spoorforum !

Prima en zeer vanzelfsprekend dat je je al verdiept in de opleiding tot machinist bij NS, maar realiseer je wel dat je eerst nog door de toch wel pittige keuring moet zien te komen.
Helaas vallen veel sollicitanten af op medische of andere gronden.

Ben je eenmaal door de keuring dan begint het echte werk, een opleiding van ongeveer 11 maanden bij NS. Voordeel tegenover de machinistenopleiding welke bij het STC of ROC gegeven wordt is dat deze korter is (11 maanden tegen 24 maanden) en dat je gewoon in dienst bent, dus salaris ontvangt. Verder stroom je natuurlijk na het slagen van de cursus automatisch door binnen NS en hoef je niet alsnog bij een vervoerder te solliciteren.

De opleiding bestaat uit delen theorie en praktijk. Daar moet je vooral niet al te licht over denken, vele leerlingen vinden de opleiding toch wel pittig........
De theorie wordt veelal klassikaal gegeven (meestal in Amersfoort), maar natuurlijk ook in de vorm van praktijkinstructie op het materieel zelf. Verder ga je natuurlijk mee(rijden) met Mentormachinisten, welke je alles in de praktijk leren. Deze mentormachinisten zijn hiervoor speciaal opgeleid. Naast het eigenlijke rijden en remmen en andere handelingen welke de machinist verricht om de trein veilig en op tijd te kunnen vervoeren, krijg je dan ook veel uitleg en inzicht hoe de regelgeving in de praktijk wordt toegepast. Er zal een wereld voor je opengaan :D

De laatste 2 1/2 jaar ben ik zelf hier eigenlijk continue hiermee bezig, het opleiden in de praktijk van leerlingmachinisten. Ik rij nog maar zelden een trein alleen (of zelf) :D.
Bijna elke dienst heb ik dus een leerling mee, welke dan "mijn" dienst gaat doen. Hierbij geldt, hoe verder in de opleiding, hoe meer de leerlingmachinist zelf kan doen.
Vaak zijn dit diensten in de omgeving van de standplaats, de "leerlingendiensten" met een zeer beperkt aantal baanvakken en veel stoptreinen, maar ook is een dienst naar één van de uithoeken van het land mogelijk en wordt er tot 600 km in een dienst gereden op intercitytreinen. Vooral ook goed voor mij, om mijn nagenoeg landelijke wegbekendheid goed op peil te houden.

In principe rijden leerlingmachinisten vanaf dag één zelf, natuurlijk geheel begeleid en onder verantwoordelijkheid van de mentor. Op bijna alle standplaatsen rij je met verschillende mentormachinisten mee, voordeel daarvan is dat je dan van al die mentormachinisten wel wat oppikt, immers niemand is hetzelfde. Vooral de eerste weken komt er ongelofelijk veel op je af, ik zeg altijd tegen leerlingen, "als je van deze meerijdag 5 procent onthoud ben ik al zeer blij".

Tijdens de opleiding doe je verschillende keren een zgn Bloktoets om de vorderingen te toetsen, bv sein- en regelgeving, gesprekscommunicatie of materieelkennis.

Na ongeveer 8 a 9 maanden is er dan het theorie excamen, gevolgd na 11 tot 12 maanden door de allerbelangrijkste dag: het VVRV praktijkexcamen ofwel de "proefrit".
Slaag je ook voor dit excamen, dan ben je machinist VB (Volledig Bevoegd) en mag je zelfstandig (en alleen ;) ) je diensten gaan rijden.

Veel succes bij de sollicitatie toegewenst en hou ons op de hoogte,

Groeten, Peter

Pagina 1 van 1 [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » RAIL INFO » Vraag het aan de Machinist