Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Spoorforum Activiteiten




Auteur Bericht
 Titel: Foto's Afscheidsrit SGM-II 20-09-2008
 Bericht Geplaatst: 25 okt 2008, 18:20 
Offline
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 22 okt 2008, 19:24
Berichten: 1719
Woonplaats: NW-Veluwe
Afbeelding

Op 20 september vond de zeer succesvol verlopen afscheidsrit SGM-II onverbouwd plaats. Alle ingrediënten waren aanwezig voor een zeer geslaagde dag. Allereerst het prachtige weer, maar ook de punctualiteit en de plaatselijke perfecte medewerking van de diverse instanties. Maar bovenal: de buitengewoon gezellige sfeer onder de deelnemers! Om 9:00 werd er vertroken uit Utrecht, waar we pas om 19:50 weer arriveerden. De route was als volgt: Utrecht-Cartesiusweg-Gouda-Hoek van Holland-Schiedam-Delft-Gv-LDD-Gvc-Leiden-Haarlem-Zandvoort-Haarlem-Amsterdam-Utrecht. Bovenstaand een veelzeggende foto: Hoek van Holland Strand, oud en nieuw naast elkaar. Hieronder nog meer foto's, kijk en geniet.

AfbeeldingHobbyisten aan het werk op de Cartesiusweg; de 2014 naast de 766 die er speciaal neergezet was.

AfbeeldingPlan V 897 naast de 766.

AfbeeldingOnze speciale "koersrol", toch een bijzonder gezicht....

AfbeeldingOnderweg naar Gouda.

AfbeeldingHoek van Holland Haven.

AfbeeldingHoogtepunt: de line up op Leidschendam!

AfbeeldingUniek toch? V.l.n.r. 2008, 2009, 2010, 2003, 2011, 2012, 2014. Met dank aan Marco!

AfbeeldingOntmoeting met Plan U 121 te Haarlem, ook speciaal voor ons gekomen.

AfbeeldingVertrek van de 121 uit Haarlem, terug naar het depot. Met dank aan Patrick.

AfbeeldingOnderweg door de duinen tussen Haarlem en Zandvoort.

AfbeeldingIn het laatste zonlicht te Zandvoort.

Afbeelding
Ook eens van de andere kant: Delft. Foto: © Daniël Friederichs, toestemming verleend.

Afbeelding
De 2014 en 121 "verabschieden" zich weer te Haarlem. Foto © Patrick Esseling, toestemming verleend.

Afbeelding
Typerend voor de perfecte sfeer die dag, net een familiefoto. Dit is ca. de helft van de deelnemersgroep.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Henk op 04 maart 2013, 09:35, in totaal 7 keer bewerkt.
Op 2 december 2 foto's toegevoegd.


Omhoog 
 Titel: Re: Afscheidsrit SGM-II 20-09-2008
 Bericht Geplaatst: 29 okt 2008, 00:16 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1082
Woonplaats: Alkmaar
de allereerste foto van de sgm 2014 nadat hij aan het spoorforum was overgedragen

Afbeelding

Om die weer schoon te krijgen, gaan we nog wel wat werk aan hebben.

Vol enthousiasme werd begonnen aan "de grote beurt"
Afbeelding

Hij moest tenslotte nog geen 12 uur later helemaal schoon en voorzien van een paar aanpassingen in Utrecht zijn opwachting maken.
Gelukkig kregen we hulp van een aantal vrijwilligers van Nedtrain. Zelfs de bestickering werd voor deze dag helemaal vernieuwd
Afbeelding

De vakkundigheid van onze meesters mocht natuurlijk ook niet ontbreken.
Afbeelding

Afbeelding
Hij begint al aardig op te knappen!
Afbeelding

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Afscheidsrit SGM-II 20-09-2008 Foto's en reacties.
 Bericht Geplaatst: 30 okt 2008, 17:40 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3705
Woonplaats: in de Randstad
Nedtrain Leidschendam 19-09-2008

Nadat trein 80204 was binnengekomen te LDD rond 19.25 uur, (overgens ligt de werkplaats tegenwoordig na de aktie "landjepik" in Den Haag) werd de 2014 door een klein team SF-leden in bezit genomen.
Het stel werd voor de uitgebreide schoonmaakwerkzaamheden in de oude historische ZHESM-hal geplaatst op spoor 3.

Daarna gingen de werkzaamheden van start. Zowel de voor- zij- als onderkant van het treinstel werden onder handen genomen en vele vierkante meters illegaal schilderwerk werden verwijderd.
Een andere groep ging in het stel aan de gang met de inbouw van de chemische toiletten en ophangen gordijnen. Ook werden de speciale Spoorforum koesrollen geplaatst.
Verslaggever ter plaatse: MEESTERPETER

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Foto's Afscheidsrit SGM-II 20-09-2008
 Bericht Geplaatst: 13 nov 2008, 00:12 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 nov 2008, 00:35
Berichten: 145
Woonplaats: Bergentheim (bij Mariënberg)
Ik heb nog een filmpje op Youtube gezet: http://nl.youtube.com/watch?v=-Er81ilW69s
Zet 'm wel op hoge kwaliteit ;) (onder de teller van het filmpje)

_________________
Vrijwilliger Stichting Mat'54 Hondekop-vier
Mijn foto's: http://www.flickr.com/photos/44288667@N04/


Omhoog 
 Titel: Re: Foto's Afscheidsrit SGM-II 20-09-2008
 Bericht Geplaatst: 17 nov 2008, 22:12 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 31 okt 2008, 22:33
Berichten: 112
Woonplaats: Oldebroek
Hier nog een filmfragmentje tijdens de stop te Delft.
Klik hier (8,005KB)
Deze is ook te vinden in de topic 'Galerie grootspoor' samen met nog wat andere filmfragmenten.

_________________
Persoonlijk SF Album

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog 
 Titel: De SGM-rit 20-09-2008
 Bericht Geplaatst: 25 nov 2008, 21:55 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1082
Woonplaats: Alkmaar
Een blik achter de schermen afscheidsrit SGM

Afbeelding

Deel 1: de voorbereidingen

Een treinstel huren en een dagje rondtoeren door de randstad dat kan natuurlijk niet zomaar.
Dat vergt wel het een en ander aan voorbereidingen.
Om een ieder een idee te geven hoe deze rit tot stand is gekomen hebben we een verslag gemaakt. Ieder teamlid had zo zijn eigen taak. Een verslag opgemaakt door Emiel en Patrick.

Enige weetjes:

- ca 150 emails zijn er verzonden betreft de planning/route,
- evenzo vele telefoongesprekken
- 10-tallen gesprekken met de diverse betrokken partijen,
- vele kilometers zijn er afgelegd in 5 maanden tijd,
- het aantal manuren besteed aan planning, financiën, promotie, etc.is niet te tellen.

Januari 2008

Tijdens de nieuwjaarsreceptie werd het idee om iets heel bijzonders te gaan doen al binnen een kleine groep even aangekaart.

Februari/Maart 2008

Onze ideeën worden gepolst bij diverse partijen zoals NS-chartertrains.
Ook gaat het verzoek om een prijsopgaaf de deur uit. Zou het allemaal mogelijk zijn? Wat kost het? Hoe gaan we te werk?
Over medewerking van diverse deskundigen hebben we geen klagen.
Inmiddels is er een special topic geopend voor de organisatie om met elkaar over het eea te kunnen overleggen.


April 2008

De eerste tekenen van de te rijden route is een feit.
Er is grotendeels bekend waar we heen willen en ook wat we onderweg willen.
Hierbij rekening houden met het “normale”treinverkeer. We zullen overal tussendoor moeten reizen.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we de normale dienstregeling in de war schoppen.
Na uren puzzelen door Peter en Emiel, is er een idee hoe de rit zou kunnen gaan lopen.
Hoe zit het met verzekering? Verstoringen, etc. Allemaal zaken die bekend moesten zijn.

Mei 2008:

Woensdag 28 mei.
Peter en ik gaan ’s middags na kantoortijd naar HGB-4 om op het kantoor van NSR-Logistiek met Bas Houtepen een dienstregeling in elkaar te zetten. Enthousiast gaat Bas aan de gang en na ruim twee uur puzzelen zit er een klad-dienstregeling in de computer. De bedachte route kan gereden worden. Het vooraf puzzelen aan de hand van het spoorboekje en het kijken welke treinen er voor en na zitten heeft duidelijk geholpen.

Ook moest op diverse plekken alle rangeerbewegingen worden gecheckt.
De trein moest ook weleens op een andere plek gaan staan voor de juiste
foto en/of zonnestand.

Dit vergde uiteraard het nodige nadenkwerk en afspraken met de lokale treindienstleiding.
Het is tenslotte geen fiets die je even links of rechts parkeert.

Tijdens onze excursie naar de SHM begonnen we allemaal aardig op stoom te komen.
Onze enige angst was alleen steeds, “krijgen we de trein vol?????”

Besloten werd om een waar bombardement aan sponsorverzoeken naar diverse grote
en ook kleine bedrijven te gaan verzenden.
Heel veel emails en brieven werden verstuurd om sponsors binnen te halen en de financiën rond te gaan krijgen. Vaak een ondankbare taak, maar we hielden moed. Ook zochten we de publiciteit om flink reclame te maken.
Afbeelding

De administratie werkt ook op volle toeren, dagelijks werd de stand bijgehouden en iedereen voorzien van wat extra prikkelende info over de te rijden rit. Inschrijvingen werden gecheckt en bevestigd.

Juni 2008:

Af en toe sloeg toch een beetje de onzekerheid toe. We zaten nog niet vol.
Het zal toch niet waar zijn, dat alles voor niets zou zijn?

De bedachte route met de bijbehorende tijden doorstonden glansrijk de proef in het treinvolgsysteem. Dat was een prima opsteker!
Ook bleek dat er nog ruimte was om de rit iets langer te maken.
Haarlem-Zandvoort werd aan de rit toegevoegd.
Afbeelding Afbeelding

Er kwam een nieuw knijpend probleem om de hoek kijken. Het werd natuurlijk een behoorlijk lange rit, waarbij de spanning natuurlijk eigenlijk wel eens te veel zou kunnen worden. Maar we hebben geen wc aanboord. Intern liep de discussie al even wat hier aan te doen. Uiteindelijk werd besloten om 2 chemische toiletten aan te schaffen en deze treinbestendig te maken. Hoe, wat en waar te plaatsen was nog even de vraag.
Tevens werd besloten een aantal stops langer te maken, om toiletbezoek bij de stops beter mogelijk te maken.

Dit had wel weer tot gevolg dat de hele dienstregeling van de rit grotendeels opnieuw ingevoerd moest worden. Op Den Haag CS werd de langste stop ingepland. Zodat iedereen een hapje kon eten en tot rust kon komen. Zeker voor de organisatie die dag zou dat ook even lekker zijn.

Woensdag 18 juni.
Samen met Peter naar Eindhoven gereist om op het kantoor van Chartertrains de rit te bespreken. Het gesprek liep goed, diverse gegevens zijn uitgewisseld en afgesproken is dat we de rangeerbewegingen die we nodig achten per mail zullen aanleveren.

Tijdens de tussenstop zou er meteen een keerpuntreiniging worden gedaan, zodat we weer schoon konden vertrekken richting Leiden en Haarlem.

Inmiddels worden er bij diverse bedrijven een aanvraag gedaan om een aantal fotostops op te leuken. Stichting mat’54 en HIJSM reageren positief op onze aanvraag om mee te doen aan de afscheidsrit.

Een klein groepje gaat op pad om alle fotostop’s te gaan bezoeken. Waar komt de fotolijn, bij welk sein, wissel of bord moet de SGM staan voor een mooie foto.
Afbeelding Afbeelding
Alles werd gecheckt en niets aan het toeval overgelaten.

Tot zover deze keer. Deel 2: "de laatste spannende maanden" volgt binnenkort

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Achter de schermen van de SGM-rit
 Bericht Geplaatst: 26 nov 2008, 21:52 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1082
Woonplaats: Alkmaar
DEEL 2a, DE LAATSTE SPANNENDE MAANDEN
door Emiel en Patrick

Juli 2007:

De vervoersbewijzen zijn binnen!!! Dat was een heel mooi moment.
Maar kunnen we ze ook gaan gebruiken?
Afbeelding

Na diverse keren heen en weer naar Eindhoven, Den Haag, Haarlem etc. voor de gesprekken met diverse instantie’s moest het verlossende woord gaan komen.
Met enorm veel medewerking en meedenkwerk is de complete dienstregeling, inclusief de rangeerplannen tijdens
de fotostops klaar en goedgekeurd. Weer een opsteker!

Uiteraard moest ook nog officieel de personele invulling worden aangeleverd.
De rit is te lang om met 1 machinist te rijden. Gelukkig hebben wij 2 ervaren NSR-machinisten binnen de gelederen.
Zij hadden de route uitgepuzzeld.
Dan moeten ze hem ook rijden dachten we zo.
We werden aangevuld met een Nedtrain storingsmonteur voor eventuele problemen onderweg. Andere teamleden werden ingedeeld bij de begeleiding fotostops, kaartcontrole en andere begeleiding.

Inmiddels hebben we de toiletten ook weten aan te schaffen. Maar die konden uiteraard niet zomaar in het stel geparkeerd worden. Besloten werd een gordijn op te gaan hangen of enige privacy te waarborgen. Daar hadden we geluk mee. Op dat moment werd er een school in Alkmaar gesloopt en konden wij daar een paar hele beste zwarte gordijnen vandaan halen. Met gevaar voor lijf en leden werden ze van het plafond gehaald en naar huis meegenomen.

Afbeelding Afbeelding

Inmiddels had Emiel diverse metingen gedaan in een sprinter om de goede maten door te geven van de te creeren toiletruimte.

Het is een enorme organisatie, maar het loopt heel goed.
We mogen inmiddels best trots zijn op dit SGM team.

Augustus 2008:

Het verlossende antwoord: De rit is vol! Op 20 september gaan we rijden!

Dat betekende nog lang niet dat we rustig konden onderuit zakken. Veel moest nog worden gedaan. De brieven naar de deelnemers, afspraken met de betrokken partijen op de dag zelf werden gecheckt.

Emiel :
Donderdag 7 augustus.
Bas Houtepen van NSR-Logistiek mailt ons de definitieve aanschrijving. Aan de hand hiervan heb ik concept-dienstkaartjes gemaakt voor Peter en mij. Ik kon echter de invulling van de diensten niet helemaal rond krijgen. Peter zou de vroege dienst doen en ik de late. Alleen de rit zou voor Peter te lang worden als hij ook naar Zandvoort zou moeten rijden. Zelf heb ik geen wegbekendheid. Na enig overleg met Chartertrains en m’n procesmanager krijg ik toestemming om te gaan wegleren Haarlem-Zandvoort vv, mits in eigen tijd. De diensten zullen elkaar zo overlappen dat ik vanaf Hoek van Holland het stuk naar Schiedam zou rijden en tot Haarlem zou assisteren met de rangeerbewegingen in Delft, Leidschendam en Leiden Centraal. Na Haarlem rij ik de trein verder door naar Zandvoort en terug naar Utrecht. En tot slot rij in het stel terug naar de werkplaats in Leidschendam.

Verder zou Peter nog gaan wegleren naar opstelterrein Cartesiusweg in Utrecht, want op het moment dat we daar naar toe gaan, is mijn dienst nog niet begonnen.

Vrijdag 22 augustus.
Samen met Vasco en Jasper gaan we fotostops bekijken. We beginnen in Gouda. Vervolgens naar Hoek van Holland, Delft, Den Haag HS en tot slot Leiden Centraal. Hier komen we tot de conclusie dat het bedachte iets anders zou moeten. Deze wijziging wordt doorgegeven aan NSR-Logistiek. Na deze dag begonnen aan het draaiboek, gemaakt aan de hand van de dienstregeling.
Afbeelding Afbeelding

Dat zijn late uurtjes geweest voor de maker (Emiel) kan ik u vertellen.

September 2008:

Koortsachtige activiteit alom. De laatste zaken moeten nog geregeld worden.
Een ware hotline via mail, het forum en de telefoon tussen de organisatie.

Diverse sprinters werden in het oog gehouden om kandidaat te zijn voor de afscheidsrit. In eerste instantie leek de 2008 de meest voor de handliggende.
De 2014+2015 waren een toch echt wel de laatste keuze ivm de problematische chopperinstallaties.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Ook onze toiletten kregen vorm. Een speciale treinbewegingsvrije kist werd in Patrick’s voortuin gezaagd en geschroefd. Menigmaal moest ik uitleggen aan voorbijgangers en buren, wat ik aan het doen was en waarvoor. Dat leverde merkwaardige blikken op. Tja, we wilden gewoon de eerste en laatste sprinter van Nederland hebben met een SpoorForum-toilet.

Afbeelding

Emiel:

Vrijdag 5 september
Samen met Peter station Gouda nog even extra bekeken. Tevens de fotoplekken te Den Haag HS en Leiden Centraal nog even doorgenomen en vervolgens naar Haarlem doorgereist. Daar hebben we besproken hoe de fotostop zou moeten plaatsnemen. Ik heb het zelfs maar even getekend en dat later in het draaiboek opgenomen. Tot slot nog even naar Zandvoort heen en weer geweest voor het wegleren en om te kijken hoe het fotografisch zou uitpakken op het perron in Zandvoort.

Na een hoop nachtelijk uurtjes typewerk en tekenwerk is op 9 september het draaiboek klaar en digitaal beschikbaar gesteld voor het hele team ter inzage en correctie. Nadat alle correcties zijn uitgevoerd is hieruit de deelnemersversie gemaakt.


Woensdag 10 september.
Samen met Peter naar de Cartesiusweg voor wegleren en de fotostop. Ik laat enkele mogelijkheden zien, die voornamelijk afhankelijk zijn van de hondekop 766. Deze heeft aan één zijde een slechte plek in het schilderwerk. De keuze valt op een groot asfalt perron tussen twee sporen. De rest is afhankelijk van de materieel-overstand in het weekend van 20 september.

Wordt vervolgd

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Achter de schermen van de SGM-rit
 Bericht Geplaatst: 18 dec 2008, 10:42 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 01 nov 2008, 00:15
Berichten: 59
Woonplaats: Los Boliches/Fuengirola Spanje
Jullie verslag leest zo lekker weg als een "spannend" jongensboek. ;) Mijn complimenten.
Ik blijf het volgen.

_________________
MaGistraal is het gevoel dat ik krijg bij het zien van een trein uit de 20e eeuw.


Omhoog 
 Titel: Re: De SGM 2014 (SGMm 2124) na de SF rit.......
 Bericht Geplaatst: 31 dec 2008, 19:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3705
Woonplaats: in de Randstad
SGM 2014 uit actieve dienst

Na de SF rit op 20 september 2008 heeft "onze" 2014 het nog tot december 2008 in de normale NSR dienst volgehouden, ook al stelde de inzet maar weinig voor. Meestal stond het opvallend schone stel op reserve.

Maar als een van de allerlaatste gele Sprinters kwam ook voor de 2014 het moment om voor revisie en verbouwing (oa aanbrengen vouwbalg) naar Randers in Denemarken te vertrekken.
In de laatste dagen van 2008 werd de 2014 voor het transport gereedgemaakt, waarbij oa de treeplanken werden verwijderd.
Op oudejaarsdag 2008 stond de 2014 het transport, wat half Januari 2009 gaat plaatsvinden, geduldig af te wachten op het terrein van Nedtrain Leidschendam, waarbij de zon nog éénmaal op de fraai gepoetste voorkant scheen......
Meesterpeter

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: De SGM 2014 (SGMm 2124) na de SF rit.......
 Bericht Geplaatst: 15 jan 2009, 22:59 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3705
Woonplaats: in de Randstad
SGM 2014 naar Randers

De afgelopen week werd er hard gewerkt om de SGM 2014 rolvaardig te maken voor transport naar Randers, Denemarken.

Hierbij zijn oa de treeplanken verwijderd (buiten profiel op veel trajecten) en is er onderhoud uitgevoerd aan het remsysteem en koppelingen.
Verder zijn er al wat zaken van het stel verwijderd, zoals de spiegels.
Spiegels krijgt het stel wel terug, maar deze zijn van een nieuw type.

Op de foto staat "onze" 2014 te wachten op transport tussen platte 4-assers welke tijdens de rit als remwagen dienen, de remmen van de Sprinters staan namelijk buiten dienst.
Het wachten was nog op SGM 2008, welke ook met dit transport mee gaat.
Als het goed is, zijn ze op 16-01-2009 vertrokken uit Leidschendam

(afbeelding)

MEESTERPETER

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: De SGM 2014 (SGMm 2124) na de SF rit.......
 Bericht Geplaatst: 21 jan 2009, 11:32 
Offline

Geregistreerd: 13 dec 2008, 16:23
Berichten: 4
Waarmee de laatste gele Sprinter letterlijk en figuurlijk tot aan de poorten van de fabriek is gevolgd (bedankt voor het plaatsen van de foto's tijdens het transport) en er nu dan toch echt een eind aan het gele Sprinter tijdperk is gekomen.

Voor mij persoonlijk wordt de serie SGM-0 toch langzamerhand legendarisch. Ze waren halverwege de jaren 70 al in Nederland, in de jaren 80 reed ik hier als tiener dagelijks mee over de Hofpleinlijn naar school en als inwoner van Zoetermeer en werkzaam in een bedrijf aan de Zoetermeerlijn werd ik in de jaren 90 en 00 ook dagelijks met ze geconfronteerd.

En dan denk je bij deze oude en versleten treinstellen dat het dan toch echt allemaal voorbij is en nu krijgt deze serie ook nog eens een uitgebreide opknapbeurt met na bijna 35 jaar zelfs nog een verbinding tussen beide rijtuigbakken waarmee deze serie ook in de jaren 10 ongetwijfeld nog vele nieuwe herinneringen gaat brengen.

Ik ben benieuwd naar de toekomst van de topic welke ons ongetwijfeld over enige maanden verbouwde foto's van de 2124 zal brengen.

(edited : 2114 veranderd in 2124, bedankt Steef)


Laatst bijgewerkt door Hans op 21 jan 2009, 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog 
 Titel: Re: De SGM 2014 (SGMm 2124) na de SF rit.......
 Bericht Geplaatst: 28 jan 2009, 11:11 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3705
Woonplaats: in de Randstad
Herplaatst bericht vanuit het oude Spoorforum
RienkMebuis schreef:

"Afterparty"

Afbeelding

Gouda, Woensdag 24 September 2008.
See where this picture was taken.

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: Achter de schermen van de SGM-rit
 Bericht Geplaatst: 25 feb 2009, 12:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1082
Woonplaats: Alkmaar
Woensdag 17 september.
Iedereen heeft er lang op moeten wachten, maar we gaan weer van start.

DEEL 2B, DE FINALE IS IN ZICHT

Patrick schreef:

De beslissing is gevallen. Het wordt toch de 2014.
Afbeelding
Het is de schoonste van allemaal en nog compleet met spiegels. Wel een spannend stel, hoe houden de choppers het?
Kan het stel wel die lange rit aan? Normaal rijdt ie per week nog niet eens aan kilometers welke die wel moet gaan volbrengen op de 20e. We wachten af……
En van een beetje risico houden we wel van.

Vanavond meld een groep vanuit Dordrecht, Leidschendam, Utrecht, Barneveld, Oldebroek, Haarlem en Alkmaar zich in de personeelsruimte van de NS zich te Amersfoort.
Hier werd het hele draaiboek en de taakverdeling met het team doorgenomen.
Afbeelding

Emiel schreef:

Voor mij begint het operationele geheel van de rit met het ophalen van de trappetjes bij de SSN in Rotterdam. Lange tijd had ik de gedachte dat vier trappetjes genoeg zou zijn, totdat Peter me vertelde dat elk tweetje aan elke kant 6 deuren heeft... Even over het hoofd gezien dus. Alleen bij het inladen pasten er maar vier in m’n auto. Zodoende zijn het er maar vier geworden.

Donderdag 18 september.

Om 11.00 uur in het verblijf van NSR in Utrecht afgesproken met de contactpersoon van Chartertrains. Een spannend moment voor Peter en mij. Wat vond hij van het draaiboek, had hij nog op- en aanmerkingen? Het gesprek verliep zeer goed. Hij was tevreden over het draaiboek, vertelde nog wat aanvullende zaken en sloot af met de mededeling dat het niet nodig was om een eventmanager mee te sturen. Een ware blijk van vertrouwen dus. Zijn overweging daarvoor was dat er voldoende spoormensen aanwezig was en dat we een goed draaiboek hadden, waarin alles tot in detail stond beschreven. Hij had het ook wel eens anders meegemaakt...

’s Middags waren de dienstkaartjes beschikbaar en ik pakte de mijne: Zaterdag Ut 861 11.56-21.15 uur. Alleen stond er een “klein” foutje in. Ik zou van Den Haag HS naar Haarlem moeten passagieren en daar slechts drie uur schaft houden! Op de dag zelf met de bijsturing heb ik dat rechtgezet.

Patrick schreef:

Na vele telefoontjes en een persoonlijke controle van Peter werd deze ochtend de 2014 eens flink door de wasstraat gehaald.
Volgens mij heeft ie nog nooit zoveel heen en weer gefietst van en naar de werkplaats.
Ook moest er gezorgd worden dat de 2014 ook echt die vrijdagavond in Leidschendam uitliep.
Moet er niet aan denken dat we vrijdagavond het verkeerde treinstel voor onze neus hadden staan.

Na nog een aantal uren knip en plakwerk door Emiel was het draaiboek voor de deelnemers en het team helemaal klaar.
’s Morgens kon ik het wegbrengen naar de drukker en om 16.00 uur lagen de draaiboeken klaar.

Inmiddels liep de spanning aardig op. Zijn we niets vergeten?
Zelf had ik een A4’tje vol met alles wat ik vrijdag mee moest nemen.
We zijn inmiddels de tel kwijt hoeveel mails en telefoontjes de laatste dagen hebben gehad.

Vrijdag 19 september.

Emiel schreef:

’s Middags eerst naar opstelterrein Cartesiusweg. Met de opzichter doorgenomen wat het plan was en hij zou er in de planning rekening mee houden. Tevens zal hij het met de nachtdienst bespreken, zodat het zaterdags in de vroege dienst de sporen die we willen gebruiken vrij gehouden worden.
Na deze bespreking opweg met de trappetjes per auto naar Leidschendam. Ondanks enige filevorming op tijd bij de poort

Patrick schreef:

Het is 7 uur ’s morgens en ik mag eerst nog even een paar uur aan het werk.
Voordat ik van huis ga eerst even alles klaargezet:
De kisten voor de wc’s, de wc’s zelf, gereedschap, draaiboeken, magazine’s en de folders. Gaat dat passen in mijn auto???
Voordat ik op weg naar Leidschendam kon kon moest ik eerst nog vloeistoffen hebben voor de wc’s. Dat viel niet mee. Heel Alkmaar is op het riool aangesloten en het was nergens te krijgen. Dus kon ik eerst nog naar Heerhugowaard om te slagen bij de campingzaak.
Gelukkig dat laatste opstakel is ook uit de weg. Ik kan naar Ldd vertrekken.

De 2014 zou om ca 19.00 uur in Ldd binnenkomen. Peter, Emiel, Jasper, Stephan en Patrick hadden afgesproken om 18.30 uur aanwezig te zijn om eerst een spoors gebruik te nuttigen. Koffie!
Afbeelding


Binnenkort: "de laatste 12 uur voor de rit".

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: Achter de schermen van de SGM-rit
 Bericht Geplaatst: 04 maart 2009, 12:13 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 19:07
Berichten: 1082
Woonplaats: Alkmaar
Het is 19.15 uur als de 2014 binnengereden wordt. Dan is er toch wel een beetje angst in ons aller ogen af te lezen.
Hij ziet er toch wel aardig gehavend uit. Dat wordt nachtwerk.

Afbeelding Afbeelding

Na een inspectie rondom de trein werden de taken verdeeld. Emiel en Patrick gingen de auto's uitladen, waarbij het karretje van Emiel zijn diensten wel bewees. In 2 keer werd alles naar de 2014 overgebracht.

Inmiddels was Stephan al begonnen aan de 24-uurs controle.
Peter en Jasper hadden inmiddels de kwasten ter hand genomen om het stel een beter aanzien te geven.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hebben we hier een nieuwe hollandse meester (schilder)? Nieuwe plakletters lagen ook al klaar.

Emiel en Patrick gaan de toiletten installeren. Emiel maakte de gordijnen op maat en voorzag ze van touwen. Patrick was druk doende om de treinbewegingsvrijetoiletbekisting in elkaar te zetten. Na 10 min. accumachine leeg. Lekker dat heb ik weer. Dus op zoek naar een oplaadpunt om de accu op te laden. Tijdens het opladen wel even de tijd gehad om wat meer actiefoto's te kunnen maken.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het verwijderen van de graffiti en andere vuiligheid ging redelijk snel.
Het was een gemeen goedje, waar alleen Stephan zijn handen aan durfde te wagen.
Ook door de enorme hulp van een aantal mannen van Nedtrain kreeg de 2014 langzaam een steeds frisser gezicht. Tenslotte was het ook alweer 22.00 uur en er moest nog wel wat gaan gebeuren. Nog geen 10 uur later zouden we vetrekken van Ldd naar Utrecht.
Inmiddels was rond 22.30 uur de eerste sprinter van Nederland voorzien van een SF-toilet, 2 schone neuzen en speciale koersrol.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hoog tijd voor Jasper om naar huis te gaan. Hij moet nog helemaal naar Barneveld. Rond 23.30 uur was het goed. De 2014 was er klaar voor en wij ook.
De auto van Emiel bleef te Ldd. Peter ging op de fiets naar huis en ik pakte de auto naar mijn logeeradres in de buurt.

De volgende dag zouden Peter, Patrick en Stephan zich om 7.00 uur melden te Ldd om ons op te maken voor de afscheidsrit die voor ons toen al begon. Emiel zou de volgende dag direct naar de Cartesiusweg gaan.

Zaterdag 20 September 2008

De 2014 is er klaar voor, Peter werpt nog 1 blik op het draaiboek en we gaan. Hoe de dag is verlopen weet een ieder. En daar zijn we trots op.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Het heeft lang geduurd. Maar we hebben met veel plezier dit verslag gemaakt.

_________________
Noord-Zuid, Oost en West, we beginnen gewoon en zien wel voor de rest ..............

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?


Omhoog 
 Titel: Re: De SGM 2014 (SGMm 2124) na de SF rit.......
 Bericht Geplaatst: 22 jun 2009, 10:23 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 okt 2008, 18:48
Berichten: 3705
Woonplaats: in de Randstad
En daar is ze dan, SGM-II 2124 !!

Nog niet in dienst op 20 juni 2009, maar het Spoorforum moest natuurlijk wel de eerste zijn met een plaatje van de 2014, immers dit stel blijft ons toch herineren aan de zeer geslaagde SF rit van 20 september 2008.
De 2014, vanaf nu dus de 2124, ziet er naar haar zeer uitgebreide opknapbeurt in Denemarken weer prachtig uit en is klaar voor weer vele jaren trouwe dienst bij NSR. Dit is overigens een heel andere situatie dan in het verleden, immers jaren lang stond het stel weg te kwijnen op het werkplaatsterrein te leidschendam en is zelfs verschillende keren aangewezen voor afvoer.
Leuk is dat ondanks het uitgebreide schilderwerk toch nog iets over is van het opknapwerk voor de SF rit. Een van de deksels van de hoogspanningsapperatenkasten onder het stel is niet geschilderd te Randers en toont nog het bijschilderwerk van het Spoorforumteam ;)
MEESTERPETER

(afbeelding)

_________________
>Al 1917 treinen met SLT gereden (stand 16-11-2017)
Let op: Voordat u materiaal van mij publiceert: op alle foto's en teksten rust auteursrecht


Omhoog 
 Titel: Re: De SGM 2014 (SGMm 2124) na de SF rit.......
 Bericht Geplaatst: 20 sep 2009, 14:48 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 08 nov 2008, 21:34
Berichten: 62
Woonplaats: Opperdoes
Afbeelding

Bij vertrek uit Utrecht CS richting Geldermalsen maakte ik vanuit de Plan T 531 deze foto van de 2124.

Gr Dieter

_________________
Afbeelding


Omhoog 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
 Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 




Forumoverzicht » DIVERSEN » Spoorforum Activiteiten


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum
Je mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar: