Registreren    Aanmelden    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DIVERSEN » Spoorforum Activiteiten

Auteur Bericht
 Titel: Spoorforum Ledenmeetings
 Bericht Geplaatst: 25 okt 2008, 16:48 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

2006

De allereerste activiteit van het Spoorforum: een dia-middag/avond in een zaaltje op Den Haag CS op 21 januari 2006. Het idee kwam op het forum indertijd van Steef, Peter regelde het zaaltje, Johan zorgde voor een geluidsinstallatie voor de microfoon etc. Hij had daarbij zijn (bestel!)auto vol met versterker, boxen, mengpaneel en dergelijke, maar ook 2 (lompe!) TV's voor het vertonen van de prachtige film "Oud NS", voor deze gelegenheid speciaal samengesteld door Johan. De apparatuur werd door een prima geregelde logistieke interne service keurig naar het zaaltje op een hogere verdieping gebracht.......
Cock Koelewijn bracht de enige echte NVBS projector mee!
Alle ingrediënten waren er nu !

En dan het diascherm (niet zo'n simpel inklapbaar ding).......deze moesten Peter en ik maar even van de andere kant van het gebouw halen, langs de personeelskantine, overal door het gebouw schoof het ding langzaam voorbij....
Eenmaal in het zaaltje geplaatst, bleek het veel te groot en bovendien niet optimaal op te stellen....
Projecteren op de witte muur was eigenlijk veel handiger....;D
Dus de terugreis met scherm kon weer worden aanvaard ::)

Deze meeting stond geheel in het teken van "Oud NS", we genoten van de prachtige film en de vele dia's. Om 10 uur 's avonds was het echt gebeurd, maar eigenlijk had men er nog lang geen genoeg van....(vanaf 15 uur...)

Tot zover dit verslagje van de eerste pioniers.....
Hieronder enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de kantine van GVC konden we voor een paar euro van een heerlijke warme maaltijd genieten!

Afbeelding

Screenshot van de begintitel van Johan's film.

Een laat geschreven verslag van de de allereerste meeting, waaraan ik goede herinneringen heb.

;) ;D

Waardeer jij spoorforum ook? Overweeg dan om ook eens een donatie te storten!

Titel: SF- ledenmeeting 05-01-2008
 Bericht Geplaatst: 25 okt 2008, 16:52 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

2008

Als organisatie kunnen we denk ik zeer tevreden zijn over deze meeting. Alle ingrediënten waren aawezig voor weer een geslaagd evenement. Een programma dat soepeler verliep dan ooit, prima catering, goede locatie, maar bovenal zeer interessante presentaties, lekkere oliebollen en bitterballen. Wat e.e.a. helemaal goed maakte was de zeer goede opkomst, wat ook wel eens minder was.

Laat hieronder maar weten wat jij als bezoeker er van vond en er zijn mensen die wat foto's gemaakt hebben, plaats er maar bij!

Gr. Henk

--------------------------------------------------------------

Ook ik kijk weer terug op een zeer geslaagde meeting. Leuk dat we een goed gevulde zaal hadden. Iedereen dank voor de opkomst. Nogmaals wil ik de presentatoren danken voor jullie moeite. Ook iedereen die gezorgd heeft voor de catering, projectoren en PC/beamer en het op orde maken van de zaal. Hulde.

Nu de foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Patrick

------------------------------------------------------------------

Feedback t.a.v. de 5 januari bijeenkomst.

Het was voor mij de eerste keer dat ik als lid een meeting van het SpoorForum bezocht. Dat werd wel tijd dacht ik bij mezelf, want sinds 8 november 2005 ben ik lid van het SF en bezoek het regelmatig zonder dat ik een bericht plaats. Helaas waren de meetings steeds op data dat ik in Zuid-Spanje vertoefde. Deze keer was ik in Nederland en heb me meteen aangemeld.

Ik heb geen enkele spijt dat ik gegaan ben. Integendeel. Niet in de laatste plaats wil ik Emiel (als 'ouderwetse' filmoperator - rrrr ;) rrrr ik waande mij even terug in de tijd van mijn super 8 films - en gastheer), Danny, Patrick, Peter en Vasco als presentatoren en Henk als mister Spoorforum, heel hartelijk danken voor de gezellige en ontspannende middag die ik mee heb mogen maken in de uitstekende zaal "Spoor 6" op Utrecht CS.

N.B. Voor alle duidelijkheid: Ik geniet met volle teugen van alle foto's die door jullie als collegalid SF gemaakt zijn en gemaakt worden. De mooiste download ik naar mijn computer en bekijk ze dan vaak in het vliegtuig op mijn iPod. Op die wijze veraangenaam ik mijn regelmatige vluchten tussen Schiphol en Málaga v.v.

Een uitgebreid fotoverslag van de meeting houd je van mij tegoed. Waarschijnlijk in de loop van vandaag dat ik het plaats, want morgenmiddag neem ik samen met mijn vrouw Mara het vliegtuig richting Costa del Sol waar het weer nu bijzonder aangenaam is met ruim 20 graden en een zonnetje.

Vanaf een natte waterlijn aan het Veluwemeer,
Met Groeten,
Albert

------------------------------------------------

Zoals ik schreef, totaal geen spijt dat ik gegaan ben. De onderwerpen waren zeer verschillend en de sfeer onderling heel ontspannend met de oliebol en op het eind de bitterbal. Op mijn manier heb ik geprobeerd de ontspannen sfeer vast te leggen op de plaat.

Allereerst de maistro en de meester, want zo mag je deze twee bestuursleden wel noemen.
Afbeelding

Ik weet nu eindelijk wie die 1200-gek is. Patrick had zijn huiswerk goed gedaan, want voor mij waren de vragen best lastig. Voor jou ook? Ben trouwens benieuwd wanneer de antwoorden op het forum komen.
Afbeelding

Tijdens de meeting was er nog een korte ledenvergadering van de SFV en maistro Henk deed het woord. Deze foto personificeert een beetje hoe het precies zit. Onder support van zijn steun en toeverlaat Hetty. Mag best eens gezegd worden want die twee doen heel veel voor het SpoorForum.
Afbeelding

Tot slot van links naar rechts een overzicht van de aanwezige SF en SFV leden.
Afbeelding
Toch leuk om met al die mensen nu eens persoonlijk kennis te maken.
Afbeelding
Eindelijk weet je een beetje welk gezicht bij welke naam hoort.
Afbeelding
Zou dit voor mij een overblijfsel zijn als P&O'er in mijn werkzame leven? Ik denk van wel, namen bij gezichten plaatsen.
Tot slot Sytze met zijn immer "big smile" op zijn gezicht. Door de andere aanwezigen werd er trouwens ook veel gelachen en lol gemaakt. Ik zei het al, een gezellige sfeer. Als je niet geweest bent, je hebt zeker wat gemist. Kom dus volgende keer. Weten de organisatoren waar ze het voor doen.
Afbeelding

Beste mensen dit was mijn fotoverslag. Voor evt. feedback mag je me mailen via <albertymara@gmail.com> of laat een reactie achter. De komende 4 weken ben ik in Zuid-Spanje en zal vast nog wel eens in een internetcafé het SpoorForum gaan bezoeken.
Saludos,
Met Groeten,
Albert

Beste Leden,

Eindelijk staan de foto's van de quiz't deel 2 online.
Ik had wat ideeen hoe en wat ik deze wilde gaan plaatsen. Helaas kreeg ik steeds last van vastlopers en moest het roer helemaal omgooien. Daarom heeft het zeer lang geduurd.
Alles is in een dia-remix gemaakt en via onderstaande link te bekijken. Het is niet helemaal zoals ik voor ogen had. Maar we moeten het er maar meedoen.

De vragen waren dit keer niet te moeilijk. Indien er weer eens een quiz gemaakt gaat worden, zult u zich beter moeten gaan voor bereiden, want de moeilijkheidsgraad gaat dan echt omhoog.

Patrick (1824-idioot)

Klik hier

Patrick

Titel: SF- ledenmeeting 09-06-2007
 Bericht Geplaatst: 25 okt 2008, 16:57 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

2007

Beste leden,

Ik vind dat we op een meer dan geslaagd en vooral gevarieerd evenement kunnen terug zien. Ik wil het verder kort houden en mijn bijzondere dank gaat uit naar alle presentatoren, medebestuursleden, Emiel voor de prima verzorging, maar ook zeker naar alle aanwezigen die hun belangstelling toonden!

Zaak is ons nu te bezinnen op een volgende activiteit, wordt vervolgd..... ;)

Henk

--------------------------------------------------------------------------

Het is alweer voorbij, maar gelukkig hebben we de foto's nog.
Afbeelding

Afbeelding

Patrick

------------------------------------------------------------------------

Beste vrienden,
Ik vond deze bijeenkomst weer subliem.
De organisatie was heel goed en de presentaties hebben mij weer een heel leuk beeld gegeven van het spoorvervoer in de vele facetten.
Ook de achtergrondinformatie over de Betuweroute was erg verhelderend.
Dus alle complimenten voor iedereen die er aan heeft meegewerkt om er zo'n gezellige dag van te maken.

Ik heb nog 1 opmerking:
Er zijn vrienden welke beslist om 22.00 uur weer weg moeten om nog thuis te kunnen komen.
Is het wellicht een optie om de volgende bijeenkomst vanaf 14.00 uur tot 21.00 uur te houden zodat niemand in tijdnood komt wanneer er onverhoopt een item gaat uitlopen?
Dat haalt wellicht een stukje spanning weg.
Veel succes met de organisatie van de volgende bijeenkomst.
Groeten van Rob

-------------------------------------------------------

Waarvan acte!

Henk

---------------------------------------------------------

Neem de tijd! Nou dat heb ik gedaan, de tijd genomen. Ik had het al beloofd, maar diverse omstandigheden maakten het nu pas mogelijk om mijn woord te gaan houden. Ik ga niet verder in op de omstandigheden waarom dit lang heeft geduurd, maar mijn welgemeende excuses.

Hierbij de vragen en antwoorden in verkleinde versie van de Quist het kwis.

Vraag 1 Wat is de naam/nr van deze koploper?
Afbeelding Dit is de Mendini 4023

vraag 2 Waar is zowel de bovenste als de opname hieronder gemaakt?
Afbeelding Dit is Capelle-Schollevaar

vraag 3 van wat voor machine is dit onderdeel? Wat is zijn bijnaam?
Afbeelding Stopmachine Speedy Gonzalez

Vraag 4 Waar staat deze lok?
Afbeelding De Efteling

vraag 5 In welk land ligt dit station met de langste naam te wereld?
Afbeelding station ligt in Wales

vraag 6 Dit treinstel werd in Januari 2007 te Alkmaar gefotografeerd.Welk nr heeft deze?(maar 1 antwoord kan goed zijn)
Afbeelding Misschien een beetje flauwe vraag, maar dit moest de 9520 zijn. de 9525 werd in Jan en Feb gerepareerd na een aanrijding en was niet in dienst.

vraag 7 Wat klopt er allemaal niet aan deze foto? Wie heeft gelijk?
Afbeelding De tijden komen niet overeen. Hier ging het om de trein van 18.54 uur. De klok liep (ivm zomertijd) nog een uur achter en de trein had geen vertraging.

Vraag 8 Dit is lok “Tom” op Beverwijk. Van wie is deze lok? Waarom reed hij daar?
Afbeelding Lok Tom is van de CSY (Corus) die pendelde van Utg naar Bv ivm opening spoortunnel.

[glow=red,2,300]Leukste antwoord: hij werd ingezet ivm lokgebrek van Railion[/glow]

Vraag 9 Hier foto’s van de eerste en de laatste tunnels van een bepaalde spoorlijn. Welke lijn is dit? Een welke tunnels zijn dit?
Afbeelding Afbeelding Het gaat hier uiteraard om de Betuweroute met de Spohia en Zevenaartunnel.

[glow=red,2,300]vele antwoorden waren de HSL, terwijl we deze avond toch echt veel van de Betuweroute hadden gezien. Mooie instinker natuurlijk. Geen herkenbare portalen ;D[/glow]

vraag 10 Wie is dit?
Afbeelding Dit is Thomas de stoomlokomotief

vraag 11 Is dit een Plan V of plan T?
Afbeelding Dit is een plan T (te zien aan de donkere kabineruit.

Vraag 12 Wie is die man die uit dat raam hangt?
Afbeelding Dit is Johan

vraag 13. Dit een een foto tijdens controle na het werk op Amr. Na het storten van de nieuwe ballast is toch iets niet helemaal goed uitgevoerd.
Afbeelding
a) het spoor ligt scheef
b) niet genoeg ballast gelost
c) de stopmachine was stuk
d) geen van deze antwoorden zijn goed (vraag maar aan Patrick)

antwoord d is correct want: Tijdens het terugstorten/scheppen van de ballast is veel te veel zand meegeschept.

Dan hebben jullie nog de uitslagen tegoed:

15 pnt Vasco
14 pnt Bastiaan
13.5 pnt Edwin
13 pnt Steef
13 pnt Cock
12 pnt Erwin
11 pnt Robert
10.5 pnt Henk
10.5 pnt Geert
9.5 pnt Bart
8.5 pnt Jasper
8 pnt Peter
7.5 pnt Emiel
6.5 pnt Rob
5.5 pnt Bob

Over de uitslag kan niet worden gecorspondeerd. De cadeau's zijn reeds vergeven.
Ik heb hem met veel plezier gemaakt deze Quiz.
Leuk een beetje puzzelen en antwoorden verzinnen.

Indien men het leuk vind zou ik dit wel vaker willen doen in de vorm van een maand-quiz. Ik verzin/fotografeer 5 voorwerpen/onderdelen en knal het op het SF. Lijkt iedereen dat wat?
Ik beloof ook plechtig dit bij te gaan houden en niet te verzaken.

Patrick

Titel: SF- ledenmeeting 24-01-2009
 Bericht Geplaatst: 24 jan 2009, 23:09 
Moderator
Gebruikers-avatar

2009

Het is weer voorbij. De eerste meeting dit jaar.
Wederom kunnen we als organisatie terugkijken op een meer dan geslaagde meeting.

Het was een heerlijk ontspannen middag, waarbij een ieders creativiteit en kennis van zaken maar weer eens goed zichtbaar was. Ik heb met veel plezier gekeken naar de presentaties (wat een werk maakt iedereen daar toch maar weer van).

Dit maal was ik wellicht iets te enthousiast geweest met de hoeveelheid vragen in de quiz.
Gelukkig kreeg ik deskundige hulp met het controleren van de antwoorden, anders zat ik er nu wellicht nog steeds.

Mijn dank aan alle presentators, mijn hulptroepen van de quiz en de uitstekend verzorgde catering.

Dus een ieder die zijn foto's hier wil delen en over de middag nog iets te vertellen heeft.
Ga uw gang. Tot de volgende keer!

Al eens op de Facebookpagina van Spoorforum gekeken?

Titel: Re: Meeting 24-01-2009
 Bericht Geplaatst: 25 jan 2009, 01:27 
Gebruikers-avatar

Het was voor ons een gezellige, nostalgische en informatieve middag.
We hebben allebei genoten en het gaf ons MaGical feelings.
Groeten,
Albert & Mara

Bericht Geplaatst: 25 jan 2009, 10:20 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Zoals ook de voorgaande keren, vond ik het ook weer een zeer geslaagd gebeuren. En al doende verlopen de meetings ook steeds soepeler en relaxter. Want wat is er van het tijdsschema nu eigenlijk letterlijk uitgevoerd? Toch tegen 18 uur klaar, met zelfs nog 2 extra toegiften van Daniël en Peter.

Doen we nog eens weer over.......... ;)

Degenen die hier nog iets aan toe willen voegen, tekst en foto's zijn in deze rubriek alleen zichtbaar binnen de gesloten kring van ingelogde SF-leden, dus gaat uw gang ;)

Bericht Geplaatst: 25 jan 2009, 14:16 
Gebruikers-avatar

Henk schreef:
Doen we het nog eens over.......... ;)

Ja natuurlijk!

En als je niet geweest bent, dan heb je dit programma gemist. :cry:
12.00-12.30 inloop met oliebol
12.30-13.00 Corné, dia’s Zwitserland
13.00-13.30 Emiel, stoomritten SSN, 8 mm film
13.30-14.00 Peter, diaserie NS 1989/1990
14.00-14.30 pauze
14.30-15.00 Emiel, laatste dagen Hembrug, 8 mm
15.00-15.30 Patrick, SF - quiz
15.30-16.00 pauze
16.00-16.30 Cock, diaserie USA
16.30-17.00 Emiel, een blik achter de schermen SGM rit
17.00-17.30 uitslag quiz en afsluiting

Bericht Geplaatst: 25 jan 2009, 15:00 
Gebruikers-avatar

Heb nog drie foto`s tijdens de pauze genomen.

Afbeelding

Afbeelding
Hier is de jury druk aan het nakijken van de quiz.

Afbeelding

Vond het een geslaagde middag waar weer veel interessante en ook leerzame dingen te zien waren.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Bericht Geplaatst: 25 jan 2009, 18:18 
Gebruikers-avatar

Heren en dames,
Ik had het weer prima naar mijn zin gisteren. Een aantal mensen heb ik een beetje leren kennen, dat was de moeite waard.
Dank dus aan allen maar uiteraard vooral aan diegenen die zich bereid zagen hun dia-, foto- of filmarchief te raadplegen.
Groet,
Steef

Bericht Geplaatst: 25 jan 2009, 20:57 
Gebruikers-avatar

Het was inderdaad een leuke meeting,op naar de volgende. :
Bijdeze nog een foto tijdens een van de pauzes

Afbeelding

Gr Dieter.

Bericht Geplaatst: 26 jan 2009, 11:36 
Moderator
Gebruikers-avatar

Het was inderdaad weer heel gezellig, en weer een aantal forumleden wat beter leren kennen. En niet onbelangrijk, een goed gevulde zaal met prima verzorging wat betreft eten en drinken en een leuk programma.
Op naar de volgende meeting van het Spoorforum !
MEESTERPETER

Bericht Geplaatst: 27 jan 2009, 20:18 
Gebruikers-avatar

Alle aanwezigen hartstikke bedankt voor een zeer gezellige middag. En een groot applaus voor alle presentatoren :D

Bericht Geplaatst: 04 feb 2009, 11:18 
Moderator
Gebruikers-avatar

Ook de uitslag van de quiz mag natuurlijk niet ontbreken.
Vorig jaar had ik beloofd om het toch iets lastiger te gaan maken. Welnu, dat was gelukt.
Dit jaar was ie toch bijzonder lastig met veel valkuilen.

30-40 fout: 10 personen, 20-30 fout: 7 personen, 10-20 fout: 5 personen

De 1e prijs ging naar Bastiaan met maar 7 fouten en de 2e prijs naar Edwin met 15 fouten.
De 3e plaats (18 fout) werd gedeeld door Dieter, Fermon en Steef.
Hierbij moet gezegd worden dat Meesterpeter en Emiel ook in deze top 3 thuishoren. Zij hebben echter gemeend niet in de prijzen te delen.

Er waren een aantal aardige strikvragen en bijzonder leuke antwoorden. Een kleine selectie uit de 55 vragen.

Afbeelding

Dit toilet staat (helaas) niet bij mij thuis, maar in het spoorwegmuseum. Ook was er iemand van mening deze in een sprinter te hebben zien staan.

Afbeelding

Veel verwarring was rond deze neus. Het is geen (door mij verzonnen RET) maar toch echt een SLT.

Afbeelding

Dit ventje zit te spelen achter de mcn van een ICE. Ook hier kwamen veel verkeerde antwoorden. Zover ik weet is dit de enige trein waarbij je mee mag kijken.

Afbeelding

Dit was een mooie instinker. Kiezen uit 2 lokatie's in Italie of Berlijn. Velen zochten het in het zuiden van Europa. Dit was echter op de Innotrans in Berlijn.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Bijzonder lastig (verwacht ik ook wel) waren de onderdelenvragen. Zelfs bij de experts laaide afentoe de discussie op.
Van links naar rechts: onderstel Stadler GTW welke daar natuurlijk in Ldd helemaal niet thuis hoort. 2e foto zijn de magneetremmen van een IRM en discussiepunt de 3e foto, dit zouden remschijven van een MDDm moeten zijn.

Afbeelding

Deze opname bracht ons ook door het hele land. Wat we hier zien is het voormalige station van Maarn. Tegenwoordig in gebruik als atelier voor kunstenaars.

Tot zover een klein deel uit de quiz. Als er nog vragen zijn over alle antwoorden hoor ik het wel. Bijna alle foto's zijn terug te vinden op http://s180.photobucket.com/albums/x313 ... iz2/quiz3/

Laatst bijgewerkt door Patrick op 04 feb 2009, 17:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Titel: SF- ledenmeeting 13-02-2010
 Bericht Geplaatst: 14 nov 2009, 19:39 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

SPOORFORUMMEETING 13-2-2010

Zaterdag 13 februari om 13.00 uur is er weer de traditionele SF-meeting in spoor 6 te Utrecht.

Zoals u van ons gewend bent hebben wij weer een mooi gevarieerd programma met oa:

- film van de SGM,
- achter de schermen van de Plan T rit,
- diverse diaserie's,
- spoorforum quiz en ...............

Gelukkig hebben we in het programma uiteraard nog ruimte voor uw eigen inbreng.
Wij nodigen u van harte uit om een presentatie te verzorgen.

De zaal is open vanaf 12.30 uur.

Verdere programma-informatie volgt te zijner tijd, blijf dit bericht volgen!

Vriendelijke groet,

Het SFA-team

Laatst bijgewerkt door Henk op 04 jan 2010, 09:56, in totaal 2 keer bewerkt.

Titel: Re: SF-MEETING 13-2-2010 (info & aanmelding)
 Bericht Geplaatst: 19 jan 2010, 13:37 
Moderator
Gebruikers-avatar

Bijlage:
banner sf update.jpg
banner sf update.jpg [ 52.06 KiB | 1177 keer bekeken ]

Het volledige programma krijgt inmiddels steeds meer vorm.
We kunnen zeggen dat we aantal mooie presentaties kunnen bieden.
Ook de quiz is al bijna helemaal klaar.

Tip: lees diverse topics in het spoorforum nog maar eens goed door.

- In de zaal is nog ruimte voor een aantal deelnemers.
- wilt u zich nog opgeven voor een presentatie doet u dat dan snel.

Tot 13 februari!

Titel: Re: SF-MEETING 13-2-2010 (info & aanmelding)
 Bericht Geplaatst: 11 feb 2010, 20:29 
Functioneel Beheerder
Gebruikers-avatar

Maar het kán een uurtje uitlopen :mrgreen: ;)

Intussen heeft iedereen keurig betaald, hartelijk dank!

En: éénmaal andermaal, wie nog mee wil doen moet zich nu heel snel opgeven!

Pagina 1 van 5 [ 70 berichten ] Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Forumoverzicht » DIVERSEN » Spoorforum Activiteiten